olazabal 26.10.2005 14:52:30 | |
---|
Oon tässä vertaillut eri kiippareitten lähettämän midi-signaalin laatua ja havainnut selkeitä eroja. Lopulta huomasin kuitenkin että syy ei olekaan välttämättä aina kiipparissa vaan midi-piuhassa: Toiset piuhat korostavat selkeästi matalia taajuuksia ja hukkaavat keskialuetta. Mitä piuhaa te suosittelisitte? Käytän lähinnä orchestral-hit -soundia. |
mikefast 26.10.2005 15:07:02 (muokattu 26.10.2005 15:09:04) | |
---|
MIDI:n (Musical Instrument Digital Interface) yli ei kulje mitään ääni-informaatiota vaan käskyjä. MIDI välittää siis komentoja siitä, mitä teet ohjauslaitteella. Näitä käskyjä ovat mm. Nuotti pois/päälle parametreina mm. voimakkuus. Siispä MIDI-piuhalla ei teoriassakaan voi olla MITÄÄN vaikutusta äänenlaatuun. Ehkäpä sekotat termit? :)Mikko Pilp Mömelt Mömelt Pilp. |
mikefast 26.10.2005 15:07:54 (muokattu 26.10.2005 15:08:43) | |
---|
Pilp Mömelt Mömelt Pilp. |
HK 26.10.2005 16:11:55 | |
---|
Oon tässä vertaillut eri kiippareitten lähettämän midi-signaalin laatua ja havainnut selkeitä eroja. Lopulta huomasin kuitenkin että syy ei olekaan välttämättä aina kiipparissa vaan midi-piuhassa: Toiset piuhat korostavat selkeästi matalia taajuuksia ja hukkaavat keskialuetta. Mitä piuhaa te suosittelisitte? Käytän lähinnä orchestral-hit -soundia. Kannattaa lisätä väliin sustain-pedaali niin midi-signaalin laatu kohenee. :) Peltikorva puupäässä. |
Leikari 26.10.2005 16:25:40 (muokattu 26.10.2005 16:26:40) | |
---|
Kannattaa lisätä väliin sustain-pedaali niin midi-signaalin laatu kohenee. :) joku voisikin varmaan kertoa, että miten saan säröpedalin kytkettyä midikiipparin ja tietsikan väliin - en ole löytänyt sopivaan johtoa edes Clas Olssonilta - mistä apu?? Semmoisen johdon kyllä olen nähnyt, joka laitetaan midin ja vaikka stereoiden väliin. Soitetaan jamia! |
krushing 27.10.2005 10:02:41 | |
---|
Alkokin mainostaa nykyään notta "VIINA ON VIISASTEN JUOMA, MIDI SOPII KAIKILLE" :D |
Canttori 27.10.2005 12:32:42 | |
---|
Toiset piuhat korostavat selkeästi matalia taajuuksia ja hukkaavat keskialuetta. Mitä piuhaa te suosittelisitte? Käytän lähinnä orchestral-hit -soundia. Itse käytän häiriön poistossa ihan tällaista perinteistä ferriittirengasta midi-piuhan ympärillä. Tämä toimii varsin kivasti sähköpianoilla ja synteettisellä torviosastolla. Erityisesti säröpianoon se antaa varsin kivan dynamiikan tunnun ja voisi näin toimi orchestral-hit- soundillakin. Itse olen huomannut, että yli metrin pitkä midi-piuha supistaa stereokuvaa jo varsin kovasti eikä tavaoittelemani avaruudellisuuden illuusio toistu näin pitkillä johdoilla. Toisaalta lyhyemmät johtoni ovat keltaisia, kun taas pidemmät mustia. Voiko syy olla sittenkin tässä? Kumpi muuten on oikeampi tapa panoroida soittimia sekvensserissä: laittaa ihan raidan ominaisuudeksi panorointi vaikko radan alkuun control-changena? Olen huomaannnu, että raidan alussa määritellyn panoroinnin keskikohta 'elää'. |
JPQ 27.10.2005 15:55:50 | |
---|
Tämä on kyllä salaisuus mutta paras tulee vähintään kolmella eri merkin midipiuhalla näihän on minulla. Mieluiten jopa eri kaupasta ostettuja tämäkin on minulla hyvin hoidettu. Ja värinä suosin sinistä tosin omani ovat mustia. PS. nyt oli pakko laittaa turha viesti. |
BaariMikko 27.10.2005 15:59:41 | |
---|
Alkokin mainostaa nykyään notta "VIINA ON VIISASTEN JUOMA, MIDI SOPII KAIKILLE" :D Hirvittävää disinformaatiota. Midillä se vasta tyhmän pää sekaisin meneekin... |
KoskPaavo 27.10.2005 16:22:13 | |
---|
Seuraavaksi joku kirjoittaa että pitkällä midipiuhalla saa kivan reverbin. Viidenkympin jälkeen TALUt ei niin hirveästi kiinnosta... |
musamies 27.10.2005 17:32:15 (muokattu 27.10.2005 17:34:12) | |
---|
Kyllähän tietenkin voidaan ajatella, että verkkovirtakin on 50 Hz ääntä, niin miksipä ei MIDI-signaalikin jotain muunlaista ääntä... On kyllä hieman hämmästyttävää, että onko paljonkin muusikoita, jotka eivät laisinkaan tiedä mikä MIDI on ja mihin sitä voi käyttää? Itse olen huomannut, että yli metrin pitkä midi-piuha supistaa stereokuvaa jo varsin kovasti eikä tavaoittelemani avaruudellisuuden illuusio toistu näin pitkillä johdoilla. Toisaalta lyhyemmät johtoni ovat keltaisia, kun taas pidemmät mustia. Voiko syy olla sittenkin tässä? Ettehän toverit loukkaannu jos minulle tulee mieleen tästä Speden sketsejen "Naisen logiikka". |
Tätä ei moni tiedä mutta kun värittää vihreällä tussilla KOKONAAN ne toiseksi uloimmat piikit siitä syntikan pään (EI TIETOKONEEN! ) midi liittimestä ,ovat juuri kuvatun kaltaiset häiriöt historiaa. Lisäksi datasiirtokin nopeutuu. |
musamies 27.10.2005 17:41:19 (muokattu 27.10.2005 18:04:58) | |
---|
Tätä ei moni tiedä mutta kun värittää vihreällä tussilla KOKONAAN ne toiseksi uloimmat piikit siitä syntikan pään (EI TIETOKONEEN! ) midi liittimestä ,ovat juuri kuvatun kaltaiset häiriöt historiaa. Lisäksi datasiirtokin nopeutuu. Nyt on niin huimaa juttua, että olen ihan äimän käkenä... Tämähän on vähän kuin keskusteltaisiin millä tavoin tietokoneen näppäimistöjohto vaikuttaa äänenlaatuun! |
olazabal 27.10.2005 21:50:16 | |
---|
Kiitos vaan vinkeistä arvon kollegat. Parhaiten ongelmaani auttoi toi säröpedaali. Johdot täytyi tosin kolvata itse ja sivuvaikutuksena soundiin tuli tietynlaista metallisuutta. Hyvän flangerin saa muuten niin, että kiertää pitkän midi-piuhan monelle silmukalle, ikäänkuin käämiksi. |
musamies 27.10.2005 23:10:28 | |
---|
Kiitos vaan vinkeistä arvon kollegat. Parhaiten ongelmaani auttoi toi säröpedaali. Johdot täytyi tosin kolvata itse ja sivuvaikutuksena soundiin tuli tietynlaista metallisuutta. Hyvän flangerin saa muuten niin, että kiertää pitkän midi-piuhan monelle silmukalle, ikäänkuin käämiksi. Käytät midipiuhaa siis audiopiuhana?!?! |
projekti 28.10.2005 00:21:08 | |
---|
Käytät midipiuhaa siis audiopiuhana?!?! Midipiuhahan on yleensä 5-napainen Din-piuha, sellaiset oli erittäin yleisiä vielä 80-luvun alussa stereolaitteissa, kyllä sillä äänikin kulkee ihan hyvin. Sixpack, ja loppurahalla kaljaa. |
musamies 28.10.2005 00:27:47 | |
---|
Midipiuhahan on yleensä 5-napainen Din-piuha, sellaiset oli erittäin yleisiä vielä 80-luvun alussa stereolaitteissa, kyllä sillä äänikin kulkee ihan hyvin. Ei oikein avaudu mitä keskustelunavaaja ajaa takaa: Oon tässä vertaillut eri kiippareitten lähettämän midi-signaalin laatua ja havainnut selkeitä eroja. Lopulta huomasin kuitenkin että syy ei olekaan välttämättä aina kiipparissa vaan midi-piuhassa: Toiset piuhat korostavat selkeästi matalia taajuuksia ja hukkaavat keskialuetta. Mitä piuhaa te suosittelisitte? Käytän lähinnä orchestral-hit -soundia. Meinaako hän siis, että datasiirrossa on ongelmia, audiokäytössä vai molemmissa tai niiden jonkinlaista syyseuraussuhdetta tai korrelaatiota piuhan laatuun? Lisäksi hämää miten käytetty saundi liittyy asiaan? |
Windreaper 28.10.2005 07:37:27 | |
---|
Minulla oli tätä ketjua lukiessa vaikeuksia hahmottaa, kuka kirjoittajista on trolli (olennaisen lisäksi). Trollaako tässä nyt musamies, olazabal vai mikefast (vaiko kaikki)? Selittäkää tyhmälle. P.S. Mun MIDIpiuhat on punaisia, nuotit menee kovimpaa juuri punaisissa piuhoissa. Ferraritkin on punaisia ja menee lujempaa ku muut, aukotonta argumentaatiota. |
Haipuma 28.10.2005 08:45:58 | |
---|
Yks kaveri oli kerran kaupungilla ryyppäämässä ja sillä oli mukana Stereomidipiuhat. Tietäähän se mitä siitä tuli: Niin karmea känni, että se yrjös yhteen roskikseen ja hukkas liittimet. Nyt se sama jannu uhoaa, että ens juhannuksena lähtee ottamaan 5.1 midipiuhan kanssa.. The truth lies within Kesälintu. |
Janus 28.10.2005 09:59:55 (muokattu 28.10.2005 10:08:01) | |
---|
Meinaako hän siis, että datasiirrossa on ongelmia, audiokäytössä vai molemmissa tai niiden jonkinlaista syyseuraussuhdetta tai korrelaatiota piuhan laatuun? Lisäksi hämää miten käytetty saundi liittyy asiaan? Juuri korrelaatiota tässä yritetään selvittää, sillä ilmeisesti empiiriset kokeilut ovat osoittaneet täsmälleen samoilla lähettävillä ja vastaanottavilla laitteilla eroja nimenomaan erilaisia piuhoja käytettäessä. Orchestral hit -soundi liittyy tähän olennaisesti juuri siksi, että hyvässä orch hit-sämplessä on mukana kokonaisen sinffooniaorkesterin rekisteri- ja sävyskaala, ja se on siten spektriltään lähinnä valkoista kohinaa. Tällaisen soundin äänitetystä näytteestä on helppo selvittää spektrianalysaattorilla, jos tiettyä midipiuhaa käytettäessä esim. keskialuetta puuttuu ja alapäitä rullautuu pois. TÄMÄ HENKI HAISKAHTAA SARVIPÄÄLTÄ |