Aihe: Kaatumisongelmia tietokoneessa
1 2
Antti1
23.10.2005 15:53:57
Mulla siis kone kaatuilee ja ei ilmeisesti muutenkaan toimi ihan täysillä tehoilla. Kaatuminen sattuu jopa niinkin yksinkertaisessa asiassa, kuin Windowsin asentaminen puhtaalle kovolle, puhumattakaan tehoja vaativasta väännöstä. Kone vain jymähtää hetkeksi, prossutuulettimen ääni kovenee ja sitten virrat veks. Sen jälkeen käynnistäessä ei kone pysy ensimmäisellä kerralla kuin pari sekuntia päällä. Seuraavalla kokeilulla kone käynnistyy, mutta vain biosin kautta, korjaamalla asetukset kuntoon. Kone siis on vetäissyt itsensä kaatumisen jälkeen johonkin vikatilaan, jossa asetuksia on madallettu.

Hommaan ei auta oikein minkäänlaiset säädöt biosista, niitä on kyllä kokeiltu useaan otteeseen. Ongelmat alkoivat muistaakseni uuden näyttiksen ja kolmannen muistikamman asentamisen jälkeen. Ajattelin powerin olevan alitehoinen (300W silloin), joten hommasin uuden kotelon ja powerin (Nexus Breeze 400W). Uusi paremmin jäähdytetty ja suuremmalla powerilla varustettu kotelo itseasiassa auttoikin, muttei poistanut ongelmaa kokonaan. Kone pyörii ihan asiallisissa lämpötiloissa peruskäytössä: emo 28 astetta ja prossu 39-41 astetta.

Asentelin edellispäivänä jälleen koko koneen uusiksi ja sain windowsin asennusongelman ratkaistua poistamalla kaksi keskusmuistipalikkaa. Homman tekee mielenkiintoiseksi, että ennen kone toimi kahdella palikalla ihan hyvin, vaan ei enää. Vika siis ei ole siinä uusimmassa palikassa, koska sekin toimii ihan hyvin yksikseen. Myöskään palikoiden järjestyksellä, kahta muistia käytettäessä, ei ole mitään väliä. Ne voi siis laittaa paikkoihin 1 & 3 ja 2 & 3, sekä tietty vaihtaa keskenään niiden paikkaa. Kolmella palikalla en jaksanut enää koittaa, koska ei toiminut kahdellakaan. Emo on kytketty dual channel -tilaan, joten vika voisi olla myös siinä. En ole koittanut vielä.

Lisäksi tuosta tehottomuudesta vielä, että silleen keskiverrosti efektoituina joku 10-15 raitaa waveja on ihan maksimit (pari konvoluutiokaikua, muutama kompura, pari kevyttä kaikua ja muutama eq), mitä kone suostuu pyörittämään. Tuo nyt ei ole kuitenkaan ihan sitä, mihin mun koneen pitäisi pystyä.

Tässä hiukan tietoa koneesta:

-AMD XP 2500+ (Barton, 1,83GHz)
-200Gt Seagate Barracuda Sata-kovo ja 80 Gt Maxtor IDE-133 7200rpm kovo
-1024mt keskusmuistia dual channel -asetuksilla
-muistityypit: 2kpl Kingston Valueram KVR400X64C3/256, 1 kpl DDR 512/400 Elixir
-ASUS A7N8X-deluxe emolevy
-Radeon 9600XT näyttis
-Nexus Breeze 400w kotelo
-Marian MARC A adat kortti
-LG:n polttava DVD

Kone on optimoitu audiokäyttöön ja ihan kaikki ylimääräiset prosessit on suljettu taustalta. Käyttiksenä on Windows XP Home Edition, ihan aito versio peräti. :) Musasoftana toimii Adobe Audition 1.5, aito tämäkin.

Meikäläiseltä alkaa loppua, sisälmyksien vaihtoa lukuunottamatta, keinot pikkuhiljaa. Olen tän kanssa nyt ainakin puoli vuotta tapellut, joten kaikki hyödylliset vinkit otetaan vastaan avosylin.
"What kind of world do we live in when a dying teenager can no longer get his cock sucked by a celebrity?" -Josh Mortens father
Risk
23.10.2005 16:05:25 (muokattu 23.10.2005 16:08:03)
Voisiko ylikuumenemissuojauksen rajalämpötila olla liian alhaiseksi säädetty? Tai vaihtoehtoisesti jokin vika ko. ominaisuudessa?
ZigaWatt
23.10.2005 19:55:56 (muokattu 23.10.2005 19:58:25)
Testaa noi muistit yksitellen memtest ohjelmalla. Ei pitäis tulla erroreita jos muistit kunnossa. Tai voi vaan olla yhteensopivuus ongelma kingston+elixir
Antti1
23.10.2005 21:42:40
Joo, pistän hetimiten huomenna sitten noi muistit testiin. Kiitoksia vinkistä. Ei pitäisi siis olla kuitenkaan yhteensopivuusongelmasta kiinni, koska Kingstonit ovat ennen toimineet keskenään moitteettomasti. Eivätpä toimi enää, vaikkei säädöt olekkaan muuttuneet. Mutta testaillaan, testaillaan...

Tuo ylikuumenemissuojan väärä säätö ei ole kovinkaan todennäköinen, meinaan aikoinaan (ilman kotelotuulettimia) on kyllä tullut käytyä aika hurjissakin lämpötiloissa. Puhutaan siis jostain reilusti yli 70 asteen lämpötiloista. :) Nyt ne lämpötilat on pysyneet alle 50 asteen kaikkein kovimmassakin pyörityksessä. Mutta tarkastetaan tämäkin nyt sitten.

Lisää tiedonjyväsiä tänne vain, otan suurella riemulla kaiken avun vastaan.
"What kind of world do we live in when a dying teenager can no longer get his cock sucked by a celebrity?" -Josh Mortens father
poppamies
23.10.2005 21:54:32

Olisiko kovelevy viallinen? Kokeile laittaa se toinen kovo masteriksi.
Myytävänä Fender 15" 150W bassoelementti!
risto
24.10.2005 00:20:38

Voi olla myös keskeytysten konflikti joka saattaa liittyä uuden näytönohjaimen asennukseen. Onko vanha tallella? Jos on niin koita asentaa wintoosa sillä.
Ne jotka eivät ymmärrä kokonaisuuksien kauneutta ovat kärkkäitä osoittamaan sormella yksityiskohtien näennäisiä epäloogisuuksia. Mietelause by Risto 2005, Inspired by Platon 427-347eKr.
Antti1
24.10.2005 14:53:10
Eipä johdu noista keskeytyksistä, se on kokeiltu jo aikoja sitten. Kiitos kuitenkin ehdotuksesta. Nyt testailemaan niitä muisteja...
nakke
25.10.2005 01:18:51
Oletko nollannut bioksen joko jumpperista tai ottanut patterin vähäksi aikaa irti? Entäs bios päivitys? Entäs tuo dual channel homma, eikös dual channel toimi siten, että pitää olla samanlaiset muistipalikat kahdessa muistipaikassa esim 1&3 ja/tai 2&4, tosin omassani uudessa Abitin emossa järjestys on 1&2 ja/tai 3&4 mutta se selviää emolevyn manuaalista.

Tosin sanoit, että ennen toimi kahdella samanlaisella kammalla mutta enää ei, joka tosiaan tekee ongelmasta mielenkiintoisen.
Mutta mielestäni ei toimi kolmella kammalla ainakaan dual channel tilassa.

Suosittelen bioksen nollaamista ja bioksen päivitystä ja tosiaan muistikampojen testaamista memtestillä.

Toivottavasti saat sepustuksesta jotain selvää, kirjoittelen hieman väsyneessä olotilassa.
Tinppa
25.10.2005 05:26:21
Jotta tuo dual channel -ominaisuus toimisi oikein, täytyy molemmissa muistikanavissa olla saman verran muistia. Tuossa sinun emolevyssä (jossa siis on 3 paikkaa muisteille) 1. muistikanava ovat siis paikat 1&2, ja 2. muistikanava on paikka nro 3. Eli näin ollen molemmat 256-kammat paikkoihin 1 ja 2, ja tuo 512-kampa paikkaan 3, jolloin molemmissa muistikanavissa on 512 Mt.

Onko biosissa muistien väylänopeus asetettu oikein? Tuo kyseinen prosessori kun toimii näet 333 MHz:n väylänopeudella (FSB), on suotavaa asettaa muistit toimimaan samalla väylänopeudella kuin itse prosessori. Tämä on ainakin yleissääntönä nForce 2-emolevyillä, joka tuo A7N8X-deluxekin on. Eli muistit siis toimimaan 166 MHz:llä (AMD:n prosessoreissa FSB on DDR-tyyppistä, eli sen "voi" kertoa kahdella, sekavaa eikö totta...)

Mulla oli itellä samantapaisia ongelmia muistia koneeseen lisätessäni, joten epäilisin myöskin juuri muistien aiheuttavan tuon kaatuilun. Itelläni tuo memtest-ohjelmakin ilmoitti erroria silloin kun kaikki muistit oli emossa kiinni, mutta yksitellen niissä ei taas ollut mitään vikaa. Loppujen lopuksi selvisi, että emolevyn (ASUS A7N8X-X) väylänopeudet eivät olleet ihan oikein asetettu. Pistin muistit samalle väylätaajuudelle prossun kanssa niin kaatuilut loppuivat ja memtestikään ei enää löytänyt virheitä. Mulla on kans 2 x Kingstonin 256 -palikkaa, ja 1 x Buffalo 512 -muisti, kaikki DDR400.

Tuo Asuksen emolevy on kuulemma muutenkin aika ronkeli muistien suhteen.
http://www.ec.kingston.com/ecom/con … mp;distributor=0&submit1=Search
Tuollakin mainitaan että "Although this motherboard specifies DDR400 compatibility, Kingston only supports it with DDR266 and DDR333."
kamina
25.10.2005 10:05:36
Kannattaa myös vilkaista olisiko windowsin logiin jäänyt merkintää kaatumisen syystä. Itselläni kaatui joskus kone aina kun se yritti kirjoittaa levylle joka muuten vaikutti ihan toimivalta (ei esim. antanut scandiskillä virheitä).

Löysin aina jotain outoja levyyn liittyviä virheilmoituksia (itseasiassa "paging file" viitteitä) katsomalla -> ohjauspaneli -> admin tools -> event viewer (ja sieltä eri vaihtoehtoja selaamalla).
insight
25.10.2005 13:35:12
Kingstonin muisteilla on ollut joitain yhteensopivuusongelmia tiettyjen emolevyjen kanssa, ainakin aiemmissa nforce piirisarjaisissa emoissa (2 tai 3). Osta Twinmosia, se toimii melko mutkattomasti.
Antti1
25.10.2005 15:42:26 (muokattu 25.10.2005 15:47:11)
Onko biosissa muistien väylänopeus asetettu oikein?

Jep, noi on ihan 100% varmuudella oikein. En kuitenkaan ihan aloittelija koneiden kanssa ole, kun viimeiset 16 vuotta olen sellaisen omistanut ja jokaikinen niistä on itse kasattu (paitsi en minä sitä ekaa 4-vuotiaana kasannu). On muuten harmi, ettei voi käyttää koko nopeutta hyödyksi, vaikkei ero varmaan suuri olisikaan.

Tuo Asuksen emolevy on kuulemma muutenkin aika ronkeli muistien suhteen.

Joo, tiedossa on. Meni ensimmäiset kaksi palikkaa vaihtoon aikoinaan, jonka jälkeen kysyttiin ihan suoraan Asukselta, että mikä tämän kanssa sitten oikein toimii.

kamina: Windowsiin puolestaan ei ole jäänyt mitään kaatumisen syytä logiin ja niitä on vaikea tarkistaa, kun formatoin molemmat kovot juuri.

Mun harmiksi tuo Memtest ei suostu oikein yhteistyöhön. Tarkistuksen tila ei etene 0,0%:sta mihinkään, vaikka kuinka kauan odottelisi. Taidan koittaa vielä säätää tämän kanssa jonkun tovin. Jos ei senkään jälkeen lähde toimimaan, ostan uudet laadukkaat ja isot muistit, jonka jälkeen menee vielä mahdollisesti emokin vaihtoon. Perkele! :)

EDIT: Biosin voisi tosiaan koittaa nollata. Jos ei lähde sillä toimimaan, niin vois ehkä harkita päivitystäkin. Täytyy lueskella netistä, jos jollakulla olis ollut samanlainen ongelma. Asuksen sivuilla ei ainakaan mitään mainintaa.
nissan
25.10.2005 20:00:45
hehheh..anteeksi, mutta kun tuo on tosi turhauttavaa, kun ite oon myös taistellut koneen kanssa jo kuukauden päivät uuden äänikortin ostettuani. luulin jo päässeeni sinuiksi pc-maailman kanssa, mutta...
mulla on ollut ongelmia cubasen 3:sen ja emun 0404 - äänikortin kanssa. ensin ei toiminut mikään, mutta kun sääsin biosista pci latencyn suuremmalle, niin alkoi midit ja vst-intrumentit toimimaan. luulin jo voittaneeni koneeni, mutta kun tänään aloin äänittämään audiota, niin yksi raita toimi ihan ok. toista äänittäessäni kone alkoi tosi pahasti pätkimään, eli hommasta ei tule yhtikäs mitään..turhauttavaa.
olisiko jollain toimiva pc-systeemi, josta löytyy cubase 3, sekä emun 0404-äänikortti. pitäisi pyörittää 10-20 audioraitaa. speksit?
tohon muistihommaan sen verran, että ostin itse lisää muistia ja kone kaatuili, eikä käynnistynyt enää ollenkaan. siihen auttoi ainakin mulla biosin fbs-väylätaajuuden auto-asetuksen muuttaminen kiinteäksi 266:ksi.
insight
26.10.2005 09:09:59 (muokattu 26.10.2005 09:14:33)
Höh ennemminkin noi Kingstonit on ronkeleita emolevyn piirisarjojen kanssa.
Muistakaa ei se aina emolevyssä vika ole, vaikka se niin isolta levyltä näyttääkin. Onhan emo toki virtalähteen kanssa tärkeimmät komponentit koneessa, ainakin alustana.
Noista väylistä, että esim. jos mulla ois koneessa 333 MHz muistia ja emon väylä tukee 800 FSB:tä (mikä oikeestaan on 200) niin tuolla 333:lla se olisi vain 533. Kannattaa katsoa että noi taajuudet muistien, prossujen ja emolevyn väylien kesken stemmaavat optimaalisen suorituskyvyn saamiseksi, puhumattakaan noista yhteensopivuuksista, jotka ovat hyvinkin yksilöllisiä.
Antti1
26.10.2005 11:08:53
Eipä löytänyt memtest mitään vikaa mistään muistikammasta. Annoin olla sellaiset 26 tuntia, joten luulis sen riittävän. Täytyy vaan ihmetellä, että mitä helvettiä nyt sitten... No koitan nyt ainakin, josko ihmeparantuminen olis tapahtunut.
Tinppa
26.10.2005 16:33:06 (muokattu 26.10.2005 17:13:28)
Noista väylistä, että esim. jos mulla ois koneessa 333 MHz muistia ja emon väylä tukee 800 FSB:tä (mikä oikeestaan on 200) niin tuolla 333:lla se olisi vain 533.

Eli tarkoittanet siis että emolevyn FSB eli väylänopeus laskee tällöin 533 MHz:iin? Pakko kysyä ihan mielenkiinnosta että millä laskukaavalla saat tuon lopputuloksen?

edit: Äh, eipä sittenkään mitään, homma selkisi. Puhutkin näemmä Intel-prosessorikantaisista emolevyistä. Tuota sääntöä ei siis voi soveltaa AMD-puolelle.
insight
27.10.2005 09:22:06
Eli tarkoittanet siis että emolevyn FSB eli väylänopeus laskee tällöin 533 MHz:iin? Pakko kysyä ihan mielenkiinnosta että millä laskukaavalla saat tuon lopputuloksen?

edit: Äh, eipä sittenkään mitään, homma selkisi. Puhutkin näemmä Intel-prosessorikantaisista emolevyistä. Tuota sääntöä ei siis voi soveltaa AMD-puolelle.

Niin puhuin, sori. AMD kokoonpanostahan tässä oli kuitenkin aloittajalla kyse. Ton tiedon sain intelin omista dokkareista.
Pelsi
27.10.2005 10:33:22
Onko emolevy kunnolla kiinni (eli ne "tornit" ovat ruuvien alla eikä niitä ole ylimääräisiä levyn alla) ja kaikki ruuvit ovat paikallaan? Tämmöisenkin olen nähnyt aiheuttavan ongelmia.
Elä sinä boikka huijjo, ota podee
Antti1
27.10.2005 10:35:57
Emo on kunnolla kiinni, ruuveja ja niitä kiinnikkeitä on juuri oikea määrä. Mitä ongelmia tuo tuollainen on aiheuttanut?
"Paskat soundit bändikäyttöön, hyvät soundit sängynlaitasoittoon." -Fortune
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)