![]() 27.06.2003 14:56:45 | |
---|---|
Nyt kävin tuolla Hämeenlinnan "kuuluisassa" soitinkaupassa juttelemassa tarpeistani ja siinä sitten tarjoukseksi muotoutui tällainen paketti - Ibanez SA160QMAM - kitara - Loney TF-200 - vahvistin - 3 metrin johdot - Loney Foot Switch - Hihna - 4 plektraa - Studiokuulokkeet Hintaan 859 euroa. Tämä kuulosti aika hyvältä paketilta minun korvaani, mutta taas mielipiteitä kaipaan. Minun silmäni tämä taas miellyttää enemmän kuin tuo RG-setti. Luulisin että tuo TF-200 pieksee sen Craten mehupuristimen 10-0 ja vielä kuulokkeet, niin voit kuunnella musiikkiakin. SA:ssa on vielä hyvä talla. Niin ja foot switch. Voisin jopa sanoa: Go for it. shitfuck inc. | |
![]() 27.06.2003 19:33:38 | |
Joo nyt on paremmat kamat. Laneyn tube fusion sarja on hevimiehelle ehkä jopa paras mahdollinen trankkusarja! Ja s-sarjan ibanez on hyvä alusta asti. Hinnast en osaa sanoo, ku en tiiä. Tol setil on hyvä alottaa. Tietysti on mahdollista että olen väärässä vaikka se mahdotonta onkin. | |
![]() 27.06.2003 20:06:06 | |
Joo nyt on paremmat kamat. Laneyn tube fusion sarja on hevimiehelle ehkä jopa paras mahdollinen trankkusarja! Ja s-sarjan ibanez on hyvä alusta asti. Hinnast en osaa sanoo, ku en tiiä. Tol setil on hyvä alottaa. Samaa mieltä, Laneyn TF-sarjan vahvistimet ovat ihan eri luokkaa kuin Craten pikkupömpelit. "Walking the fine line between bacon and Christian." Höpötystä omista soittimista ja vempeleistä. | |
![]() 27.06.2003 20:51:17 | |
Katselin tässä Ibanez luetteloa ja huomasin että tuota haluamaani mallia on saatavan molemmille käsille, joten sitä asiaa sietää vielä pohtia ennen kuin ostamaan mitään menen. Olen nimittäin vasenkätinen, mutta oikean kädenkin motoriikka toimii ihan hyvin. Silti jotenkintuntuu että varsinkin itse "rämpytyskätenä" toimii kyllä vasen oikeaa paremmin. En sitten osaa sanoa miten paljon paremmin. Onkohan tämä sitten opettelu juttu vai kannattaako antaa yksinkertaisesti kätisyydelle periksi. En tiedä. Sitä sietää miettiä. Tuon edellä mainitsemani mallin olen kyllä päättänyt vakaasti ostaa, mutta hämää tämä kätisyys silti. Mitenköhän on. Onko järkevää sijoittaa vasenkätisee vai voiko oikeakätisyyteen opetella jos oikea käsi ihan ok:sti toimii jo. | |
![]() 27.06.2003 21:05:27 | |
Jos vain suinkin onnistuu, niin kannattanee opetella soittamaan oikeakätisille tarkoitetuilla kitaroilla. Noita vasenkätisille tarkoitettuja kitaroita on meinaan aika rajoitetusti, joten jos opettelee soittamaan oikeakätisillä on tulevaisuudessa helpompi hommata lisää soittopelejä, kun ei tarvitse metsästää vasurimallia himoitsemastaan kepukasta. "Walking the fine line between bacon and Christian." Höpötystä omista soittimista ja vempeleistä. | |
![]() 27.06.2003 21:13:39 | |
..kannattanee opetella soittamaan oikeakätisille tarkoitetuilla kitaroilla.. Ainakin Jimi Hendrix soitteli oikeakätisen kitaroilla jotka olivat vain ylösalaisin. Eikös moinen onnistu edelleenkin, kielet vain toiseen järjestykseen ? Tuli mieleen kun juuri eilen katselin DVD -levyä jossa Jimi soitti tosi nuorena Hey Joe biisiä. | |
![]() 27.06.2003 21:21:01 | |
![]() 27.06.2003 21:36:11 | |
Ainakin Jimi Hendrix soitteli oikeakätisen kitaroilla jotka olivat vain ylösalaisin. Eikös moinen onnistu edelleenkin, kielet vain toiseen järjestykseen ? Tuli mieleen kun juuri eilen katselin DVD -levyä jossa Jimi soitti tosi nuorena Hey Joe biisiä. Toki onnistuu, kitaran/basson muotoa vaan on syytä sitten harkita. Eikä niitä kieliäkään tarvii kääntää. Meidän bändin basisti on kolkyt vuotta soittanu oikeakätisen bassoa sekä kitaraa eikä niitä kieliä ole toisinpäin laittanut. On kuulemma vaan oppimisjuttu. Bassona tuo käyttää symmetristä EB-3 "tyttöbassoa" eli lyhytskaalaista ja epäsymmetristä RD Artistia. Ei tuu säätämistä jos haluaa jommankumman kitaristin kitaralla soitella. Kuulemma. | |
![]() 28.06.2003 12:45:21 | |
Vaikuttaahan se tosi moneen asiaan se kätisyys. Jos tykkää soittaa tabulatuureista niin mistä saa peilikuvatabuja? Tietysti on mahdollista että olen väärässä vaikka se mahdotonta onkin. | |
![]() 28.06.2003 14:09:55 | |
Olisin sitä mieltä aloittelijan hankinnoista, että tärkeintä on panostaa kitaraan. Sen pitää olla hyvä, sillä paskan kitaran kanssa soittamisen opettelu on tuskaa ja hyvä harrastus lopahtaa siihen. Kitarahan on se käyttöliittymä, johon kädet ja sormet tottuvat. Vahvistimia voi vaihdella maun ja kukkaron mukaan matkan varrella myöhemminkin, kun on oppinut soittamaan ja tietää, mitä haluaa. Onkelmahan on tietenkin se, että aloittelija (siis joka ei vielä tiedä, miltä kitaran pitäisi näpeissä tuntua) ei pysty valitsemaan hyvää kitaraa muuten kuin merkin/hinnan/myyjän puheiden perusteella. Siispä pitäisi ottaa joku kitaristituttava mukaan testaamaan. Hänellä taas saattaa olla erilaiset mieltymykset. Vaikeaa on. Mutta panosta kitaraan, jonka soittotuntuma on hyvä. Soundi ei ole yhtä tärkeä (vaikka tärkeä tietysti sekin on), sillä sitä voi sitten muokata vahvistimella ja efektipurkeilla mielin määrin. Pikku-Crate kelpaa hyvin kotiharjoitteluun. Laneyn TF:llä voi jo keikkaillakin. Itse ostin runsaat 2v sitten ekaksi sähkökitaraksi suoraan 20v vanhan Gibson Les Paulin enkä ole päivääkään katunut. Aikaisempaa kitarakokemusta akustisista oli tosin vuosien varrella ehtinyt kertyä, mikä tietysti helpotti kovasti valintaa. Kokeilin toki halvempiakin sähkiksiä, mutta tuo aito LP vain sitten tuntui käsissä niin hyvältä, aah. Eikä tietenkään voi väheksyä lavassa olevan logon fiilistä nostattavaa vaikutusta. Näähän on henkimaailman juttuja. Kuinka ollakaan, eka vahvistin oli (ja on kotona edelleen) Craten 20W. Nyt treenikämpällä ja keikoilla karjahtelee Laneyn TF300. Että samoilla linjoilla... Jyrzä | |
![]() 28.06.2003 14:27:08 | |
Se tf-sarjalainen on vähän semmonen välimaasto vahvistin ton kokosena. Se on ripauksen verran liikaa kotisoittoon (jos niin voi olla) ja keikalle se saattaa olla liian pieni jos sitä ei oo mahdollista mikittää. Suosittelisin että hommaat ensin pienen kotivahvistimen siinä 15-20w ja opettelet rauhassa kotioloissa. Tarviit vaan sen efektin välii. Sit ku rupee tulemaa keikkaa ja reenikselle tarvii kovan melun nii käyt hakees suoraan jonku tf-700 tai tf-800. Ite ostin aikoinaan käytettynä marsun valvestate20:en eli 20 wattisen pikkumörön kotisoittoon. Vieläkin se tossa nököttää ja on samassa aktiivikäytössä vuosien jälkeenkin. Treenis ja keikka vahvistimena on Laneyn VH100R, mutta edellinen oli just toi tf-800. Piti vaan saada putket. Tietysti on mahdollista että olen väärässä vaikka se mahdotonta onkin. | |
![]() 28.06.2003 17:17:24 | |
Olisin sitä mieltä aloittelijan hankinnoista, että tärkeintä on panostaa kitaraan. Sen pitää olla hyvä, sillä paskan kitaran kanssa soittamisen opettelu on tuskaa ja hyvä harrastus lopahtaa siihen. Kitarahan on se käyttöliittymä, johon kädet ja sormet tottuvat. Vahvistimia voi vaihdella maun ja kukkaron mukaan matkan varrella myöhemminkin, kun on oppinut soittamaan ja tietää, mitä haluaa. No toisena aloitteluvaiheen juuri ohittaneena voin olla täysin samaa mieltä. Ostin ensin halvan, sitten vähän kalliimman jo paremman ja viimeiseksi sitten hyvän kitaran. Olisi pitänyt ostaa se hyvä heti alkuun. Itse ostin runsaat 2v sitten ekaksi sähkökitaraksi suoraan 20v vanhan Gibson Les Paulin enkä ole päivääkään katunut... Minä kadun sitä etten niin heti tehnyt vaan ostin vasta kolmantena kitarana Gibson LP Special HB:n joka ei ole niin nätti kuin Standard/Studio mutta soi yhtä hyvin. Vahvistinjutuissa saa mukavaa oppia lelulla nimeltä Line 6 Guitarport. Mikäli omistaa kohtuullisen tietokoneen niin GP siihen kiinni ja käytössä on mukava määrä mallinnettuja vahvistimia. Hintaa n. 200 rahaa, jos on kannettava kone ja treenikämpällä joku vahvistin niin GP vain siihen kiinni ja harjoitellut sounditkin on mukana. Soundeja saa Guitarport -palvelusta ja muilta käyttäjiltä. Tuon vermeen loistavin puoli ovat taustanauhoitukset joissa on mukana tabulatuurit. Bändi vain soittamaan taustalle ja itse Jimi Hendrixin paikalla kitaraan :-) Kun on vähän oppinut vääntelemään tuolla nuppeja kaakkoon tai muuhun ilmansuuntaan niin voi siirtyä oikeiden vahvistinten pariin. Pikkuvahvistimista on aika hyvä myös tuo uusi Hughes & Kettnerin pikkupurkki jollaisen näin F-Musiikissa kokeillessani kitaroita. Aika hyvät soundit (ja nätit siniset valotkin siinä oli). Taisi maksaa 199 rahaa I have seen the light... let there be lights, let there be sound, drums... guitars... | |
![]() 28.06.2003 21:07:52 | |
Riippuu varmaan myös tuo kitaran valinta siitäkin että mitä bändejä kuuntelee. Itse hankin aikoinaan samanlaisen Gibsonin Explorerin ku herra Hetfieldillä oli koska satuin siitä musasta silloin pitämään ja Metallican biisejä harjottelin. Jos olisin aloittelija ja tykkäisin Bodomista ni varmaan hankkisin jonkun jacksonin RR:n. Tai nykyäänhän sitten ESPin. Tämä siis ainoastaan jos kitaran ulkonäöllä on merkitystä. Nuo nykypäivän halvat Ibanezitkin vaikuttavat ihan hyviltä kepukoilta eli tuo äänentoisto on panostamisen arvoinen asia. Sain juuri leikkikaluksi tuollaisen Craten GX-15R:n ja onhan se erittäin turha kapistus metallin soittoon. Kokeilin sitä V-amp2:n kanssa ja silloin toimi hyvin kotikäyttöön. Eli Ibanezin GRX720(käytetty n.200€) + V-amp2(n.180€) + Crate GX-15R(100-150€) ja ihan mukavasti irtoaa metalli. Tuo GRX720 on siis seitsemänkielinen eli vastaavat käytetyt kuuskieliset varmaan 150€. Tuo SA Ibanezhan on kai aikalailla kalliimpaa sarjaa ku nämä "pohjasarjalaiset" eli varmastikin laadukas hintaan nähden. Eli tuo V-amp2 on tuollainen edullinen vahvistinmallintaja ja siitä löytyy ihan hyviä efektejä. Ei tarvitse ostaa pedaaliläjää kovaan hintaan jos kotona harjoittelee ja löytyy monipuoliset soundit. Sen voi myös liittää stereoihin jos niistä löytyy AUX-liitin. Tuo kätisyys onkin ovela juttu. Tiedän vasurisoittajan mutta en ole ikinä kysyny alotteluajoista. Tässä tällästä tarinaa... Niin ja kannattaa tsekata ne ESP:n LTD mallitkin. Oh,been out rolling On the Blessed Hellride... | |
![]() 28.06.2003 21:25:40 | |
Hups! Tuli vähän epäselvää tekstiä ku pikaisesti näpyttelin. Älkää häiriintykö ;) Ja minäkin olisin kiinteätallaisen ensikitaran kannalla. Nuo lukkovibrat ovat tosiaan aika hankalia varsinkin jos haluaa soitella nykypäivän metallibiisejä ja vaihdella virettä. Tuppaavat nuo biisit olemaan mitä erilaisimmissa alavireissä bändistä riippuen. Oh,been out rolling On the Blessed Hellride... | |
![]() 29.06.2003 14:48:30 | |
...mutta uusi on aina uusi. Käytetty on aina käytetty, puu "kuluneempi" ja kypsempi, parempi soundi. Tiettyjä poikkeuksia lukuunottamatta. Mutta käytettyjen tavaroiden ostamisessa todellakin kannattaa olla tarkkana, ja tietoakin myös ettei tule kusetetuksi. Siksipä suosittelen sinulle uutta. Groooove is in heart! | |
![]() 30.06.2003 20:59:31 | |
Tuossa tuttua musiikkikauppiasta kävin morjestamassa ja puhuin noista kitarahankintajutuistani. Hän sitten päätti tarjota tuollaisen yllätyksen ja ehdotti minulle kitaraostoksia tehdessäni BC. Richin Kerry King mallin signtarure seriesia - mallista kitaraa. Enpä tuohon sanonut mitään, mutta jäi kovasti mieleen pyörimään, varsinkin kun hän pyytää siitä (uusi)vain 450-500 euroa rahnaa. Meni kyllä taas vaikeaksi kun on kaksi kitaraa joista valita jälleen. Ibanez SA160QMAM http://www.ibanez.co.jp/world/guitar/sc_sa/pages/sa160qm.html VS. BC-Rich Kerry King http://www.bcrich.com/2003/ss/kerry_king_nj_kkv.htm Mielipiteitä. Samaan hintaan suurinpiirtein on nuo menossa. Edellisissä viesteissä ilmeene aika faktat haluistani ja mielimusiikistani ym. | |
![]() 01.07.2003 19:33:44 | |
...ehdotti minulle kitaraostoksia tehdessäni BC. Richin Kerry King mallin signtarure seriesia - mallista kitaraa. Ite törmäsin vähän vastaavaan tilanteeseen kun kattelin Gibsoneita. Tuli Flying V vastaan ja se vähän hämmensi kun olin itse asiassa Les Paulia ajatellut. Noh pää selkeni äkkiä kun kokeilin soittaa V mallia istualtani. Sehän ei oikein siis toimi kun kitara valuu. Elikkä tuolla soitellaan sitten seisoaltaan hihnan kera kun muut istuu :-) Toinen ongelma on sopiva teline ja laukku... toki niitä on olemassa mutta vähemmän. I have seen the light... let there be lights, let there be sound, drums... guitars... | |
![]() 01.07.2003 21:04:23 | |
KKV:ssä on ainakin kiinteä talla. Ja varmaankin aika hevit soundit. V-kepeillä on tosiaan aika hankala soitella istualtaan eli kannattaa testata miten se kyseisellä kepillä luonnistuu. Voi joutua harjoittelemaan pitkälti hihnan kanssa mikä ei ehkä pidemmän päälle ole mukavaa. Onhan se hienon näköinen jos Slayerista diggailee. ja vaikuttaa aika edulliselta jos hintaan 450€ lähtee. Oh,been out rolling On the Blessed Hellride... | |
![]() 01.07.2003 21:19:20 | |
Musta tuntuu, että KKV olisi melkoisen paljon kirkassoundisempi kuin Ibanez SA vaahterarunkonsa takia, mikä ei minun mielestäni ole välttämättä niin hyvä juttu hevin soitossa. Ibanez SA:n mahonkirungosta voisi siis lähteä tuhdimpi ja tummempi soundi joka ainakin minua miellyttää enemmän säröillä soiteltaessa, kuin vaikkapa leppärunkoisen kitaran kirkkaampi soundi. Ja näyttäisi KKV:ssa olevan se floikkakin riesana ainakin BC Richin sivujen mukaan (tiedä sitten onko siitä kiinteätallainenkin malli). "Walking the fine line between bacon and Christian." Höpötystä omista soittimista ja vempeleistä. | |
![]() 01.07.2003 22:17:31 (muokattu 01.07.2003 22:28:51) | |
Onhan siitä KKV:stä kahta eri mallia, ja tässä tapauksessa luulen että kysyjälle on tarjottu sitä halvempaa ja kiinteätallaista mallia, joka tottelee nimeä Kerry King KKV Signature Special, http://www.bcrich.com/2003/ss/signature_special/kkv_sig_special.htm Tuo on vähän tuollainen uusia, aloittelevia hevisoittajia kosiskeleva kitara, jonka laatuun en kamalasti luottaisi. Mukana tietenkin tulee Kerry King juliste, Kerry King plekuja, Kerry King kitarahihna, Kerry King huivi ja vielä kitarapussi :P Sitten on tämä kalliimpi ja laadukkaampi NJ-sarjan Kerry King KKV NJ Signature V, http://www.bcrich.com/2003/ss/kerry_king_nj_kkv.htm Tässäpä luulisi työn, puun ja osien laadun olevan jo ihan kohdallaan, jos V:n mallisista kepukoista pitää. Jos todella tätä mallia on tarjottu tuohon 450e hintaan niin eiköhän se kannata ostaa heti pois. Normaalihinta siinä 1000e euron paikkeilla. Sitten vielä sananen Ibanezin SA160QM:stä, ihan itse olen sitä liikkeessä rämpytellyt ja todella laadukkaan oloinen peli. Kevyt oli soitella menemään. Melkein ostin itselleni vähän kevyemmän musan ja puhtaitten soundien soittoon. Onhan siinä sentään ykskelasia, wilkinsonin tremolotalla ja ulkonäkö suoraan rautalankakeikalta :P En menisi ostamaan ainoaksi peliksi, jos haluaa puhdasta metallia juntata. EDIT: Lisätäänpä tähän vielä oma vakioehdotukseni aloittelevalle kitaristille, eli Ibanezin RG321. Ei maksa liikaa ja on varmasti simppeli peli, taitaa irrota ihan Suomestakin johonkin 350e hintaan. http://www.ibanez.com/guitars/guitar.asp?model=RG321&color=1 EDIT2: Siis mitä prklettä?! puolet viime muokkauksestani jäi kokonaan pois.. argh, koitanpa naputella pääpiirteissään uudestaan. Tuohon Ibaneziin saa helposti lisää monipuolisuutta, kun kolvaa mikkeihin puolitukset (onkohan sitä mahdollisuutta.. en ole varma). Ja Akimanin budjetilla tästä jää vielä sen verta rahaa säästöön, että voi vaikka myöhemmin uusia mikit. Re_infecta -nimimerkin kaveri taisi tällaisen kepin hankkia ensimmäisekseen, kun kovasti painostin :P Haulla löytynee tähän liittyneet pitkät keskustelut. Ja vahvistimeksi suosittelen myöskin jotain mallintavaa, kuten joku jo edellä ehdotteli. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)