Aihe: Kuinka pienistä osista biisi kasaan?
1 2
kivi
25.10.2005 22:27:43 (muokattu 25.10.2005 22:30:39)
Ahaa.. Eli tyyliin vahvistimen Line-Out lähdöstä?

Ei, ei koskaan. Vahvistimen Line Out'iin en koskisi, vaan jos jostain ihmeen syystä tarvitsisin linjatason lähdön, valinta olisi keinokuorma tai Red Box kaiutinliitännöissä - mutta en suosittele.

Me taidetaan puhua vähän eri ikäluokan vahvistimista.
:-)

60-luvulla vahvistimissa oli melkein aina rinnakkaistuloja ja -lähtöjä. Niiden toimintaa voisi verrata Y-piuhaan.

Kannattaa jakaa jollain stereopedaaleilla, jos ei varmasti tiedä mitä tekee, tai ei ole valmis ottamaan riskiä että jotain menee vikaan.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
milcoin
25.10.2005 23:20:09
Mä rakennan biisin Cubasessa useinmiten niin, että mulla on ensin joku sekvensserin tahdissa etenevä demoraita, mikä voi olla vaikkapa akustinen ja laulu, tai peräti jopa Band In a Box "pika-miditys". Sitten sen pohjalta kasaan Marker raidan johon teen biisistä riippuen joko puolikkaan tai koko säkeistön pituisia siivuja. Sen jälkeen koostan raidat soitin kerrallaan niin, että soitan eri osuudet markkerin kokoisissa pätkissä. Ja vielä niin, että ensin vaikkapa säkeistöt ja sitten kertsit.

Tätä tekniikkaa mä haluaisin itekin käyttää bändihommissa. Jos kuitenkin esituotannossa tehdään bändin kanssa lopullinen sovitus ja kaikki on klikissä jollain demolla. Sitten varsinaisen äänityksen alkaessa sessiossa olis valmiina demorummut (vaikka joku stereo-submixi), basso, kitara, laulu, kiipparit, loopit, klikit yms.

Sitten kun "oikeita" raitoja laitetaan lisää, demoraitoja tiputetaan pikkuiljaa pois. Tässä on myös se hyvä puoli että jos laulaja haluaa vetää ekana äänityspäivänä jo lauluja niin se periaatteessa onnistuu. Tai jos sessioviulisti pääsee vain session tokana päivänä paikalle.

Jos Asikainen pystyy niin miksen minäkin:)
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
milcoin
26.10.2005 14:21:28
Kitarasignaali pitää haaroittaa niin moneen osaan kuin tarvitaan ENNEN ensimmäistäkään vahvistinta. Esimerkiksi tällä laitteella saadaan kitarasignaali jaettua neljälle eri laitteelle:

http://www.thomann.de/thoiw3_nobels_split4_prodinfo.html

Kiitti vinkistä. Taidan heti kirjoittaa pukille kirjeen.
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
MJ
26.10.2005 15:00:48
Tuohan oli kiva keksintö :)
askomiko
26.10.2005 15:08:44
Jep, testatkaa toimiiko sillä ilman maalenkkejä ja megahurinaa. Mie jouduin hankkimaan Crossroadsin, kun muuten pörisi kauhiasti. Riippuu lie myös vahvareista paljolti.
"I think it's not so much that you're wrong, but that you're wrong AND you're a complete idiot."
drlecter
29.10.2005 13:46:34

Mulle on tullut pakkomielle vetää soolo kerrallaan purkkiin. Jos vetää pätkissä niin se on huijausta :)
Ihminen on viisas mies. NOME Kisaranta ROK-ROK!!!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)