Aihe: moodeista ja skaaloista
1 2
baron
26.10.2005 09:26:24

Tässä piilee altin ja domdimin opettamisen vaarallisuus

En mä oo ängennyt niitä käytännössä kuin kakkosvitosiin.
Käyks ne muka johonkin muuhun?
My name is Baron, Sir Baron.
Dr Dominant
26.10.2005 09:55:47

Tästä aiheesta (skaalat ja soinnut) tuli kirjoiteltua koostetta aikaisemmin. Tässä linkki sinne:

http://muusikoiden.net/keskustelu/p … ?c=39&t=68229&o=80#p1617119

Ja Baron - kekkosviitosessa on kaksi sointua, ensin "kakkonen" eli m7 tai m7b5 ja sitten "viitonen" eli dominanttiseiska vapaavalintaisilla mausteilla.

Kuten Mr Muzak'kin jo ansiokkaasti valisti, tuohon molliseiskaan (olkoonkin vaikka kvintti vähennetty) liittyy eri asteikko kuin tuohon sitä seuraavaan dominanttiseiskaan.

Tuo molliseiska edustaa subdominanttitehoa ja siihen liittyy m7:n ollessa kyseessä doorinen väri, ja m7b5:n ollessa kyseessä lokrinen tai lokrinen #2 väri.

Dominanttiseiskalle on olemassa (hieman näkemyksestä riippuen) yhdeksän mahdollista asteikkoväriä. Nämä värit (ja moni muukin) on lueteltu tuossa ylhäällä mainitussa artikkelissa.

Vielä kaksi käytännön esimerkkiä:

Dm7 (D doorinen) G7 (G miksolyydinen) Cmaj7 (C jooninen = C duuri)

tai

Dm7b5 (D lokrinen) G7b9 (G mix b2/b6 = C harmonisen mollin viides moodi) Cm6 (C jazzmolli = C melodinen molli ylöspäin)

Sellainen tarkennus vielä, että harmoninen molli tai mustalaismolli eivät kuulu "synteettisten" asteikkojen kerhoon. Synteettisiksi asteikoiksi käsitetään pääsääntöisesti asteikot, joiden rakenne ei ole lopputulosta duuri- tai molliasteikon variaatioista tai niiden moodeista, ja ne ovat rakenteeltaan tavalla tai toisella symmetrisiä. Synteettisiä asteikoita ovat siis esim. dimiasteikko, dominanttidimiasteikko, kokosävelasteikko ja ylinouseva asteikko (1 1/2, 1/2, 1 1/2, 1/2 jne)

Vastaukseksi ketjun aloittajalle: on totta että C-duuriasteikko ja A-molliasteikko (luonnollinen molli) molemmat tuottavat saman nimiset sävelet. Tai H-molliasteikko (taas luonnollinen molli) tuottaa myös A miksolyydisen moodin sävelet. Kun jatkat eteenpäin sointuihin ja asteikoihin tutustumista, tällainen "kiertotie" - eli ajatella jotain asteikkoa jonkin toisen asteikon kautta - tulee hidastamaan etenemistä. Tässä vaiheessa se todennäköisesti helpottaa "oikeiden" sävelten löytämisessä, mutta jatkossa sellainen ajatusmalli, jossa jokainen asteikko on aina ajateltava jonkin toisen asteikon kautta on liian hidas tuottaakseen käytännön hyötyä.

Ja sitten vielä: kun tuntee sointu/skaalapaletin, oikean skaalan oppii tietämään saman tien, ei sen etsimiseen mene puolta tuntia. Esim. kun Mr Muzak musisoi, hän voi vetää saman tien ne asteikkovärit sointujen päälle mitkä biisi sisältää, koska hän osaa kunkin asteikon "itsenään" ja tietää mihin sointuihin kukin asteikkoväri liittyy. Ei siis tarvitse pähkäillä, vetää vaan. Tässä vaiheessa "teoria" palvelee käytäntöä mitä suurimmissa määrin, ja itse asiassa vapauttaa muusikon käyttämään tietoa oman mielensä mukaan. M.A. Nummisen sanoin: "Tähän ei eläin pysty!!"
"Dr Dominant, I Presume?!"
baron
26.10.2005 10:01:25 (muokattu 26.10.2005 10:07:29)

Ja Baron - kekkosviitosessa on kaksi sointua, ensin "kakkonen" eli m7 tai m7b5 ja sitten "viitonen" eli dominanttiseiska vapaavalintaisilla mausteilla

Jos mulla on sointukierto

|Gm9 C7#9|Fmaj7|

ja tempo 180, pitääkö mun ehtiä käyttää kolmea asteikkoa?

Edit:
http://muusikoiden.net/keskustelu/p … ?c=39&t=68229&o=80#p1617119

Toi on vuoden vanha. Oon sen aikoinaan lukenut, mutta en näköjään sisäistänyt kun ikäänkuin uutta asiaa.
"Repetitio mater studiorum est"
Martso
26.10.2005 10:02:41 (muokattu 26.10.2005 10:03:44)
Jos mulla on sointukierto

|Gm9 C7#9|Fmaj7|

ja tempo 180, pitääkö mun ehtiä käyttää kolmea asteikkoa?

Karakteerisävelet!!

E: Eli ei tietyn asteikon käyttäminen tarkoita, että pitää ehtiä soittamaan se koko asteikko läpi.
Kerran meinas olla hyvä meininki, mut ei sitte ollukkaan!
baron
26.10.2005 10:07:11 (muokattu 26.10.2005 10:16:14)

Karakteerisävelet!!

E: Eli ei tietyn asteikon käyttäminen tarkoita, että pitää ehtiä soittamaan se koko asteikko läpi.

Helpotus, voin vähentää tiluttamisen treenaamista:-)

Edit: Olkoon teoreettisesti kuinka väärin tahansa, mutta sen dominanttiasteikon soittaminen jo sen mollisoinnun (kakkosen) päälle kuulostaa "baronmaiselta" eksyksissä olemiselta, josta se kaikkien ällistykseksi kuitenkin löytää kotiin.
Dr Dominant
26.10.2005 10:44:01

Helpotus, voin vähentää tiluttamisen treenaamista:-)

Edit: Olkoon teoreettisesti kuinka väärin tahansa, mutta sen dominanttiasteikon soittaminen jo sen mollisoinnun (kakkosen) päälle kuulostaa "baronmaiselta" eksyksissä olemiselta, josta se kaikkien ällistykseksi kuitenkin löytää kotiin.

Yeah!!! :)

Martsolla hyvä pointti tuolla - kakkosvitosta kannattaa lähestyä kahdella tavalla, toisaalta miten sointusävelet purkautuvat seuraaviin sointuihin (tästä tulee linjoja joita voi käyttää improvisoidessa) ja toisaalta sitten skaalaväriä (etenkin hitaassa tempossa jos on aikaa leikkiä, sitten voi käyttää koko väripalettia).

Tilanne ja omat taidot sanelevat sitten sen, millä tavoin musisoi.

Teoreettisesta "oikeellisuudesta" nyt ei sinänsä niin paljon kannata murehtia. Kyllä korvat kertoo jos sellaiset päässä on... 8P
"Dr Dominant, I Presume?!"
mr.muzak
26.10.2005 10:45:26
Tästä aiheesta (skaalat ja soinnut) tuli kirjoiteltua koostetta aikaisemmin...

Kas, en muistanutkaan että olit listannut ne tänne aikasemmin.

..Esim. kun Mr Muzak musisoi, hän voi vetää saman tien ne asteikkovärit sointujen päälle mitkä biisi sisältää, koska hän osaa kunkin asteikon "itsenään" ja tietää mihin sointuihin kukin asteikkoväri liittyy. Ei siis tarvitse pähkäillä, vetää vaan...

En ois niin varma:)
baron
26.10.2005 11:09:02

Mä treenaan niin, että yritän opetella ne kakkosvitoset, mistä mulla on nuotit erilaisissa sävellajeissa ja sit kun mä oikeassa tilanteessa soitan ne kuitenkin väärin, kuulostaa persoonalliselta eikä kopioiduilta.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)