Aihe: Kaulaliitos
1
mokes
25.10.2005 21:11:08
Kaulatasku tehdään jyrsimellä. Minä teen aina itse jyrsinsapluunat ja jyrsin niitten kautta.
poppamies
25.10.2005 23:59:06 (muokattu 25.10.2005 23:59:50)

Teen itse kitaran bodya ja laitan siihen sitten stratokaulan pulteilla kiinni. Millanen ja millä työstövälineillä kaulaliitos kannataisi tehdä? Ja voiko kiinnityslevyn tehdä itse metalli levystä?

Aivan niinkuin Mokes tuossa totesi niin kaulatasku tehdään yläjyrsimellä, ohjainlaakerilla varustetulla terällä mallineen kanssa. Kaulalevy maksaa muutamia euroja mutta toki sen voi tehdä itse jos on resursseja ja sellaiseen haluaa ryhtyä. Eräs tuttavani teetti sellaisen ammattikoululla rosterista ja kaiverrutti siihen Fenderin logonkin.
Myytävänä Fender 15" 150W bassoelementti!
vrajala
26.10.2005 09:35:52
Sapluunan sijaan voi käyttää kanteen kiinnitettyjä, suoria ohjureita. Eli kaula puristimella paikalleen, jonka jälkeen kaulan sivuja ja päätyjä vasten laitetaan suorareunaiset ja samanpaksuiset palat. Palat kiinnitetään kanteen esim. 2-puolisella teipillä tai puristimilla mikäli on tilaa. Mä oon käyttänyt Bilteman ohutta ja edullista 2-puoliteippiä. Sitten kaula pois ja tasku jyrsitään kanteen kiinnitettyjä ohjureita vasten.
Sinne meni. Viuh.
spyykko
26.10.2005 10:38:41

Sapluunan sijaan voi käyttää kanteen kiinnitettyjä, suoria ohjureita.

Kovat jätkät poraavat oksaporalla ylimääräiset kaulataskusta pois ja viimeistelevät reunat ja pohjan taltalla.
Ite olis taas tarvinnu tehdä
mokes
26.10.2005 10:45:25
No sitten kovilla jätkillä ei välttämättä ole kovinkaan hyvä kaulatasku :D
Juzzu
26.10.2005 11:06:24

Pitäis vielä määritellä minkälainen on hyvä kaulatasku.
midprice
26.10.2005 11:27:25

Sehän on ihan kovien jätkien puusepäntaidosta kiinni.
jarmos
26.10.2005 11:29:48
Pitäis vielä määritellä minkälainen on hyvä kaulatasku.

Joo, kyllä nyt hävettää, yhteen kitaraan olen tehnyt kaulataskun yläjyrsimellä, muihin pylväsporakoneella ja jyrsinterällä, viimeistelyn taltalla, voi tätä vääräoppisia työtapoja käyttävää....
Huomispäivän murehtiminen ei poista huomisen murhetta, mutta se poistaa ilon tästä päivästä.
poppamies
26.10.2005 11:51:44

Kovat jätkät poraavat oksaporalla ylimääräiset kaulataskusta pois ja viimeistelevät reunat ja pohjan taltalla.

Ihan pätevä konsti. Taitava tekijä terävällä taltalla varustettuna saa vähintään yhtä hyvän kaulataskun aikaiseksi kuin jyrsimellä.
Milläs muuten luulette että "dove tail" liitos tehdään esim. 10.000€ klassisessa käsintehdyssä konserttikitarassa. CNC'lläkö. Ei vaan käsin terävällä taltalla.
päänahka
26.10.2005 13:32:37
Sapluunan sijaan voi käyttää kanteen kiinnitettyjä, suoria ohjureita. Eli kaula puristimella paikalleen, jonka jälkeen kaulan sivuja ja päätyjä vasten laitetaan suorareunaiset ja samanpaksuiset palat. Palat kiinnitetään kanteen esim. 2-puolisella teipillä tai puristimilla mikäli on tilaa. Mä oon käyttänyt Bilteman ohutta ja edullista 2-puoliteippiä. Sitten kaula pois ja tasku jyrsitään kanteen kiinnitettyjä ohjureita vasten.

Tätä voi varmaan soveltaa myös jos ei ole terässä laakeria. Eli jyrsimen ohjurilla vaan huristelee lankkua pitkin. Mulla on ainakin tossa vain sellaisia teriä, missä on laakeri alapuolella tai ei ollenkaan, ja ajattelin pärjätä.
Soolot on perseestä. AKKK #7
vrajala
26.10.2005 14:39:14 (muokattu 26.10.2005 15:39:21)
Tätä voi varmaan soveltaa myös jos ei ole terässä laakeria.

Juu, mä oon tehnyt parikin taskua nuin. Ensin ajelin isommalla terällä enemmät pois, sitten Bilteman 6 millisellä siistin reunat. Mikäli et löydä pitkäkaraista ja lyhytleikkuista terää, kannattaa ohjurien paksuus mitoittaa kohdalleen etukäteen. Tossa ei ole korkeussuuntaan mitenkään älyttömästi pelivaraa.

Kun terän karaa käyttää ohjaukseen, ei terää kannata painaa ohjuria vasten juuri lainkaan. Silleen vaan ihan kevyesti, junou. kara meinaan uppoaa ohjuriin melko nopiaan jos sitä painaa. Kannattaa kokeilla ensin jollain hukkapalalla jotta se sopiva tatsi löytyy. Ei tuo varsinaisesti hankalaa ole, mutta pienetkin kuopat kaulataskun reunassa ovat melko ärsyttäviä.

EDIT: Vastasin näemmä pikkasen aiheen vierestä, kuten tavallista.
Sinne meni. Viuh.
fox
26.10.2005 14:49:02

Tuli muuten mieleen, kun tuonne ikioman paja-sivujen raakileeseen kuvia lisäsin, onkos kukaan nähny kitaraa, jossa on "neck-thu bridge" - kaula? Eli pulttikaula jossa on mikit ja talla kiinni.. Tuolla olis sellanen..
http://www.lehmo.com/fox/lataamo/S.D.Curlee%20Std%20I.jpg
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers."
Haku Robotti
26.10.2005 15:00:48

Hihi, m'oon kova jätkä. Veistin ensin 4 asteen kallistuksen, sitten 5mm reikiä sopivaan syvyyteen n. 20kpl ja taltalla sitten reikien pohjat näkyviin ja paperilla ja siklillä tasaiseksi.
"Tässä iässä pitää run*ata aamulla kahdesti, että sydän rupeaa edes lyömään". Elokuvassa 15.8.05.
spyykko
26.10.2005 15:14:09

Kun terän karaa käyttää ohjaukseen

Paitsi että tossa päänahkan alkuperäisessä postauksessa ei ilmeisesti puhuttu tästä, vaan siitä että käyttää erillistä ohjauslautaa. No, niinkin voi tehdä, joskin ohjurin asettelu paikoilleen on jonkinasteista kikkailua, se kun on pitkälti "tyhjän päällä", etenkin alasarven puolella. Sopivilla korokepaloilla homma helpottuu kummasti.
Ite olis taas tarvinnu tehdä
vrajala
26.10.2005 15:45:29
Eli jyrsimen ohjurilla vaan huristelee lankkua pitkin.

Tarkoitatko reunaohjainta vaiko pohjaan kiinnitettävää ohjausrengasta? Teoriassa onnistuu molemmilla, käytännössä tulee helposti ongelmia.
Sinne meni. Viuh.
päänahka
27.10.2005 19:20:26
Tarkoitatko reunaohjainta vaiko pohjaan kiinnitettävää ohjausrengasta? Teoriassa onnistuu molemmilla, käytännössä tulee helposti ongelmia.

Reunaohjainta tarkoitin. Mitenköhän sitten liimakaulan kolo kannattaisi tehdä, jos ei laakerillista jyrsinterää löydy? Onko se nyt kuitenkin tehtävä se sapluuna, ja ohjata terän karalla? Kaulakulmaa ei tule, mutta eipä se paljon vaikuttane.
Soolot on perseestä. AKKK #7
poppamies
28.10.2005 07:14:12

...Mitenköhän sitten ... jos ei laakerillista jyrsinterää löydy? ...

Jos löytyy 12 mm terä pitkällä 6 mm karalle ei ole mikään ylivoimainen tehtävä löytää 12 mm laakeri 6 mm reiällä jostain hyvinvarustetusta laakerikaupasta.
vrajala
28.10.2005 11:19:14
Onko se nyt kuitenkin tehtävä se sapluuna, ja ohjata terän karalla?

Näin mä tekisin. Sapluunan teko ei ole kovinkaan vaivalloista. Ja sen voi jättää väliin jos kiinnittää kanteen esim. vanerinpalat sapluunaa mukailemaan, kuten tuossa aiemmin ehdotin.

Ja poppamiehen ehdottama laakeriterän tekeminen ei sekään ole hankalaa. Valitettavasti noita pitkäkaraisia teriä on hitusen hankala löytää. Lyhyemmälläkin karalla pärjää mutta pelaamista tulee enämpi.

Mun ensimmäiset kopioteräni olivat Bilteman 6-millinen sekä 1-leikkuinen 8mm metralliterä, jossa on pituutta vaikka kuinka. Noillakin tuli monta hommaa tehtyä.
Sinne meni. Viuh.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)