McIxu 25.10.2005 15:02:52 | |
---|
Syö elääksesi, elä syödäksesi |
Defactor 25.10.2005 15:06:32 | |
---|
Tutkiskelin tuossa suurta ja mahtavaa in-ter-nettiä ja löysin kouluelektroniikan sivulta reikälevyn. Siis tommosen: http://www.kouluelektroniikka.fi/cg … a0886bcdcf67a&prodid=6311%20016 . Onkos tuo helpompaa vai vaikeempaa kuin tuommosen normaalin teko? Auttakkee tyhmää Ai, että onko reikälevyn teko helpompaa kuin piirilevyn? Yleensä reikälevyjä ei tehdä itse... |
McIxu 25.10.2005 15:22:08 | |
---|
Eiku siis miten nuo reikälevyt toimii. Pistetään komponentin kii ja kiinnitetään, mutta kuinkas noi ''nauhotukset'' jokka menee komponenteilta toiselle menee? Syö elääksesi, elä syödäksesi |
Defactor 25.10.2005 15:26:45 (muokattu 25.10.2005 15:27:11) | |
---|
Eiku siis miten nuo reikälevyt toimii. Pistetään komponentin kii ja kiinnitetään, mutta kuinkas noi ''nauhotukset'' jokka menee komponenteilta toiselle menee? Joo siis ne nauhoituksethan johtavat sähköä, minkä varmaan tiesitkin, ja niillä voidaan korvata piirilevyn "kupariviivat". Eli siis vaakatasossa samalla rivillä olevat ovat yhteydessä tisiinsa. Comprendo? EDIT: Typo |
SirElwood 25.10.2005 15:28:59 | |
---|
Joo siis ne nauhoituksethan johtavat sähköä, minkä varmaan tiesitkin, ja niillä voidaan korvata piirilevyn "kupariviivat". Eli siis vaakatasossa samalla rivillä olevat ovat yhteydessä tisiinsa. Comprendo? Esimerkki reikälevy layoutista: http://www.runoffgroove.com/eatrem-medperf.png |
McIxu 25.10.2005 15:30:56 | |
---|
Kai mä ymmärsin. Tuli vaan mieleen, kun on efektin teko mielessä, ettei tarvis noilla mömmöillä leikkiä et sais piirilevyn Syö elääksesi, elä syödäksesi |
Defactor 25.10.2005 16:42:10 | |
---|
Kai mä ymmärsin. Tuli vaan mieleen, kun on efektin teko mielessä, ettei tarvis noilla mömmöillä leikkiä et sais piirilevyn Joo, siis onhan reikälevy helpompi. Omasta mielestäni. |
Kyllä se on helpompi siinä vaiheessa kun mennään vielä ihan "muutamilla" komponenteilla (joku helppo od tai boosteri tms.) mutta sitten kun alkaa jotain isompaa vääntämään (varsinkin ilman reikälevylayouttia suoraan kytkiksestä) niin kyllä siinä saattaa tulla kusiset paikat ja hirvee hyppylanka helvetti. That's the spirit - Tuo on pirtua. |
Defactor 25.10.2005 17:29:26 | |
---|
Kyllä se on helpompi siinä vaiheessa kun mennään vielä ihan "muutamilla" komponenteilla (joku helppo od tai boosteri tms.) mutta sitten kun alkaa jotain isompaa vääntämään (varsinkin ilman reikälevylayouttia suoraan kytkiksestä) niin kyllä siinä saattaa tulla kusiset paikat ja hirvee hyppylanka helvetti. Niis siis tietekin jos piirilevykin veisi jo koko pöydän, niin voi reikälevy olla hiukka huono ajatus. Tai sitten jos on pieni pöytä... |
Kumiankka 25.10.2005 21:19:03 | |
---|
???? Kouluelektroniikan linkissä lukee kyllä että NAUHAkuparoitu reikälevy, elikkä joskus tuota tuotetta nimitetään "vero"levyksi (lienee joku tuotemerkki), veroboard tai stripboard on englanninkielinen termi. Joskus ulkomaan sivuilla on mukavia kuvia joissa lukee vaikka "vero layout" Varmaan kouluelektroniikalta löytyy sitä täpläkuparoituakin reikälevyä, sekä ilman kupariakin. Bebekillä on ollut myös vahvaa lasikuitupohjaista jossa on ikäänkuin mikropiireille sopiva kuvio. |
SaBer 25.10.2005 21:24:31 | |
---|
Itse käytän kaikkiin projekteihin täplikästä reikälevyä. Layoutin suunnittelen tietenkin etukäteen paperille. Siihenhän suurin osa jasta meneekin... "Kato bassoa soitetaan, muijaa hiplaillaan." -Sam Other |
Mike M. Hiirenloukku 25.10.2005 21:29:36 | |
---|
Minä teen reikälevylle vaikeamman kautta: alotan vaan juottamaan kytkentäkaavion mukaan :) Sillon pääsee semmosiin hankaluuksiin mitä tuolla ylempänä kerroin. That's the spirit - Tuo on pirtua. |
Defactor 25.10.2005 22:02:45 (muokattu 25.10.2005 22:06:15) | |
---|
Minä teen reikälevylle vaikeamman kautta: alotan vaan juottamaan kytkentäkaavion mukaan :) Sillon pääsee semmosiin hankaluuksiin mitä tuolla ylempänä kerroin. Ei ehkä kannattaisi... :) EDIT: Itse käytän kaikkiin projekteihin täplikästä reikälevyä. Layoutin suunnittelen tietenkin etukäteen paperille. Siihenhän suurin osa jasta meneekin... Ketjun aloittajalle vielä: on olemassa myös tätä täpläkuparoitua reikälevyä. Se on enemmänkin piirilevyn suoraksi korvaajaksi tehty ja muuten samanlainen kuin nauhakuparoitu veljensä, mutta näiden nauhojen tilalla on pelkkiä täpliä. Nämä täplät pitää sitten hyppylangoilla yhdistellä. En ole itse kokeillut. |
Kumiankka 25.10.2005 22:05:47 | |
---|
SP-Elektroniikasta saa nyt Press and Peel -kalvoa, tosin ei halvalla (ei liittynyt mitenkään aiheeseen mutta kuitenkin) Yritin löytää jonkun hyvän "verolevy" linkin mutta alkaa väsyttää |
Mike M. Hiirenloukku 25.10.2005 23:06:04 | |
---|
AH.. kysehän olikin nauhakuparoidusta. Itse siis käytän täpläkuparoitua. Eihän tuo minun tekniikka niin hyvin pure välttämättä tuohon nauhakuparoituun... That's the spirit - Tuo on pirtua. |
SaBer 26.10.2005 09:04:33 | |
---|
Ketjun aloittajalle vielä: on olemassa myös tätä täpläkuparoitua reikälevyä. Se on enemmänkin piirilevyn suoraksi korvaajaksi tehty ja muuten samanlainen kuin nauhakuparoitu veljensä, mutta näiden nauhojen tilalla on pelkkiä täpliä. Nämä täplät pitää sitten hyppylangoilla yhdistellä. En ole itse kokeillut. Ei hyppylankoja vaan pikemminkin point-to-pointtia. Tai no, riippuu varmaan tekijästä. Mun layouteissa on vaan muutamia hyppylankoja. Siksi mulla meneekin niitten tekemiseen niin kauan... "Kato bassoa soitetaan, muijaa hiplaillaan." -Sam Other |