Aihe: Pianistien kommentteja softapianoista?
1 2
musamies
24.10.2005 22:11:16
Olisi sopinut tavallaan ehkä paremmin tuolla tietokoneet ja musiikkiohjelmat osastolle, mutta olettaisin tältä osastolta tavoittavan paremmin pianisteja.

Kaipaisin hiaman pianistiksi itsensä tuntevien kommentteja näistä markkinoilla olevista softapianoista:

http://www.native-instruments.com/i … akoustikpiano_us&ftu=240093a1dc

http://www.synthogy.com/pages/ivory.html

http://www.steinberg.de/ProductPage_sb_tg2_eu.html

--------------

Omasta mielesäni äkkisältään kuunneltuna Ivory:n ja The Grand 2:sen ääninäytteet kuulostivat valmistajan sivuilla vakuuttavammalta kuin Nativen Akoustik piano. Erilaiset kaiut/ambienssit vaikeuttaa verteilua.

Ivorystä on vihdoin tullut PC versio.
Fuzzy Boner
24.10.2005 22:12:09
Tolla Ivoryllä oon joskus vetäny sessioissa. Iha jees, paljon muokkausmahdollisuuksia.
Saapuilija
musamies
24.10.2005 22:19:00
Tolla Ivoryllä oon joskus vetäny sessioissa. Iha jees, paljon muokkausmahdollisuuksia.

Minkälaiset mahdollisuudet niissä on tallentaa suosikkiasetuksensa siten, että ei tarvi turhia räpläillä, vaan oikeat asetukset on heti päällä kun ohjelman käynnistää?

Nativen B4:sessa onnistuu. On kiva kun voi heti ruveta soittamaan kun ohjelma on päällä, eikä tarvi mitään ylimääräistä säädellä muuta kuin koskettimistolla voi ohjata haluamiansa toimintoja ihan kuin rautapohjaisessakin soittimessa.
Fuzzy Boner
24.10.2005 22:23:48
Minkälaiset mahdollisuudet niissä on tallentaa suosikkiasetuksensa siten, että ei tarvi turhia räpläillä, vaan oikeat asetukset on heti päällä kun ohjelman käynnistää?

En tiä, tuottaja hoiti räpläilyn..
Saapuilija
musamies
24.10.2005 22:35:21
Mun kannalta olisi käyttöö tiedolle miten sopii livekäyttöön, kommentteja äänenlaadusta, kommentteja soitettavuudesta ja varoituksen sanoja jos jossain näistä on aivan huimia laitteistovaatimuksia toimiakseen kunnolla.

Ivoryä varten koneeseen pitää vissiin ainakin hankkia DVD asema jos ei ennestään ole.
Janus
24.10.2005 23:02:02
Ivoryä varten koneeseen pitää vissiin ainakin hankkia DVD asema jos ei ennestään ole.

Vain installointia varten todennäköisesti... kannattaa samantien hommata ulkoinen DVD-R, helpottaa projektien backuppaamista eikä hintakaan ole nykyisin paha (~100 eukilla pitäisi selvitä). Ivory taitaa syödä kovotilaa yli 20 gigaa täysasennuksena? Mikkey tais just hommata tuollaisen läppärikäyttöön, odotellaan sen kommentteja.
"I've re-invented my image so many times that I'm in denial that I was originally an overweight Korean woman." -David Bowie
"Mitä vaikeampi tilanne on, sitä helpommin siitä selviää. Se on asennekysymys." -Ola Elo
mr.muzak
24.10.2005 23:21:38 (muokattu 24.10.2005 23:22:58)
Musta noissa suurin ongelma on se millä noita soitetaan, =kiippari, eli miten kiippari ja sämplätty soundi toimivat yhdessä. Monesti nämä eivät kohtaa ja lopputulos on paljon kauempana aidosta soittimesta kuin esim. kymmenen vuotta vanha digikeikkapiano.
BaariMikko
24.10.2005 23:34:47

En nyt tituleerais itseäni varsinaisesti pianistiksi, mutta musamessuilla oli tuo Akoustik + CME:n kiippari kontrollerina. Oli kyllä yllättävän hyvä.
mr.muzak
24.10.2005 23:36:28
En nyt tituleerais itseäni varsinaisesti pianistiksi, mutta musamessuilla oli tuo Akoustik + CME:n kiippari kontrollerina. Oli kyllä yllättävän hyvä.

Joo sämplet oli oikein ok, CME niin syvältä.
musamies
24.10.2005 23:39:50
Musta noissa suurin ongelma on se millä noita soitetaan, =kiippari, eli miten kiippari ja sämplätty soundi toimivat yhdessä. Monesti nämä eivät kohtaa ja lopputulos on paljon kauempana aidosta soittimesta kuin esim. kymmenen vuotta vanha digikeikkapiano.

Tähän astiset kokemukset sellaiset, että Roland A-37 ja Edirol Super Quartet:in yhdistelmällä pääsee alkuun.

http://www.edirol.com/products/info/superQuartet.html

Vasarakoneistolla oleva koskettimisto auttaisi, mutta eipä ole ensimmäisenä hankintalistalla kun tuolla A-37:kallakin pärjää.
BaariMikko
24.10.2005 23:42:56

Tähän astiset kokemukset sellaiset, että Roland A-37 ja Edirol Super Quartet:in yhdistelmällä pääsee alkuun.

http://www.edirol.com/products/info/superQuartet.html

Vasarakoneistolla oleva koskettimisto auttaisi, mutta eipä ole ensimmäisenä hankintalistalla kun tuolla A-37:kallakin pärjää.

Pianoa tolla? Justiinsa.
mr.muzak
24.10.2005 23:55:28
Mikä jottei?

Ennemmin sillä kuin lähden akustista raahaamaan. Eihän se pelkästään piano ole. Olen sitä mieltä, että pahoin pullonkaula on tähän mennessä olleet softat.

Myöskään mitään integroitua digipianoa mulla ei ole, eikä näillä näkymin ole tulossakaan keikkailuun. Keikalla joko akustinen tai midikoskettimisto.

No makuasioitahan nämä ovat. Jos olet soittanut vaikkapa 10 vuotta akustista pianoa niin A-37:aan päin et edes katso. Jos olet harrastuspohjalta liikkeellä niin toimii oikein hyvin.
musamies
25.10.2005 00:03:09 (muokattu 25.10.2005 00:05:13)
No makuasioitahan nämä ovat. Jos olet soittanut vaikkapa 10 vuotta akustista pianoa niin A-37:aan päin et edes katso. Jos olet harrastuspohjalta liikkeellä niin toimii oikein hyvin.

Juttu on niin, että mulla ei ole akustista koskaan kotona ollutkaan, vaan se on ainoastaan treeneissä julkisissa tiloissa. Olen sitä mieltä, että akustinen on hyvä, mutta kun sitä ei saa mukaan keikoille. Seuraavat keikat tiedossa pikkujouluissa seurojen talolla ja toisissa pikkujouluissa Lahdessa taidemuseolla ties missä kerroksessa.

Keikoilla on vaan yksi koskettimisto, jonka ostin alunperin B4 ohjelmaa varten, jonka käyttämiseen se on asiansa ajanut hyvin. Eipä mennyt aikaakaan kun nälkä kasvoi syödessä ja huomasin, että voihan sitä käyttää muuhunkin. Jos vaihtasin tilalle vasarakoskettimiston, niin se taas huono Hammond jäljittelyyn.

Ei kannata nyt keskittyä midikoskettimistoista keskustelemiseen kun niitä voi kukin vaihtaa tarpeen mukaan.
mr.muzak
25.10.2005 00:06:28
Ei kannata nyt keskittyä midikoskettimistoista keskustelemiseen kun niitä voi kukin vaihtaa tarpeen mukaan.

Otin tuon puheeksi vain siitä syystä kun monesti sämplätty soundi ja kiipparin tatsi ei ole ollenkaan yhtenäinen. Hammond hommaan tarvitaan omanlainen koskettimisto, pianoon omansa. Hyvää kompromissia ei pysty tekemään vaikka kovin sitä on yritettykin (vrt. NordElectro).
musamies
25.10.2005 00:10:53 (muokattu 25.10.2005 00:19:05)
Otin tuon puheeksi vain siitä syystä kun monesti sämplätty soundi ja kiipparin tatsi ei ole ollenkaan yhtenäinen.

Huomio on aiheellinen. Olikohan ensimmäiset kokeilut jollain Reasonin pianolla, enkä saanut sitä toimimaan tyydyttävästi, mutta eipä se ole pianoksi tarkoitettukaan. Siinä sen sijaan oli ihan ok syntikkoja, mutta en mä ole niihin erikoistunut.

Hammond hommaan tarvitaan omanlainen koskettimisto, pianoon omansa. Hyvää kompromissia ei pysty tekemään vaikka kovin sitä on yritettykin (vrt. NordElectro).

Näin on ja nyt mulla omasta mielestä aika hyvä Hammond koskettimisto. Vasarakoskettimisto voi olla tulevaisuudessa, mutta ei ole toistaiseksi ajankohtaista ja hyvä softa riittää, jota voi käyttää myöhemmin myös tarkoitukseen paremmin sopivan koskettimiston kanssa.

PS: Tällä hetkellä koskettimistossani yksi pahimpia livekäyttöä haittaavia ominaisuuksia surkea nuottiteline, johon mahtuu vaan kaksi A4:sta, niin aiompa tehdä puusta koko koskettimiston levyisen nuottitelineen, niin johan rupeaa pysymään vähän vaativammatkin biisit hallinnassa.
Haipuma
25.10.2005 08:14:35
Aihetta hiukan liipaten.
Tuon uuden Reasonin 3.0 piano on jo oikein hyvän kuuloinen. Huomattava parannus edellisiin sampleihin.
The truth lies within Kesälintu.
garyfey
26.10.2005 15:40:36
Lisäätään nyt vielä oma mielipide soppaan:

Itse soitan piano-osuudet (nauhalle) joko Rolandin tai Kurzweilin sähköpianolla mutta äänilähteenä käytän yamahan tg-300:n tehtyä piano-soundia. Tämä siis näin pop/rock biiseissä. Syy: kunnon pianotatsi on mielestäni yhtä tärkeä kuin itse ääni ja tuo moduli nyt oli semmoinen mihin sain tuon (stereo-)pianosoundin ekaks väännettyä.

Eli, hyvällä soundilla on kiva soittaa mutta ilman kunnon kiipparia siitä ei vain tahdo tulla mitään, siis itselläni.

Klassista musaa sit tietenkin vedän aidoilla peleillä jo ihan uskottavuudenkin takia.

Ja vielä kun oppis soittamaan....no ehkä sit eläkkeellä kun on aikaa?
Jottei elämä olisi liian yksitoikkoista osa koskettimista on mustia.
Fuzzy Boner
26.10.2005 15:50:34
Ja vielä kun oppis soittamaan....no ehkä sit eläkkeellä kun on aikaa?

Eläkkeellä vasta kiire tulee! T: remppamyyrä
Saapuilija
musamies
26.10.2005 16:41:30 (muokattu 26.10.2005 16:48:47)
Tottumuksia ja mielipiteitä on moneksi. Itse olin Rhodesinkin tatsiin tarpeeksi tyytyväinen, enkä ole löytänyt suurta moitteen sanaa edes kirkon uruista, joissa ääni tuli selvällä viiveellä.

Mun mielestä tuossa mun midikoskettimistossa on aivan hemmetin hyvä tatsi jos sitä vertaa vaikka kitaraan, johonka en osaa näppejäni asettaa niihin paikkoihin kuin haluaisin.

On sillä silti vaikeempi soittaa pianojuttuja keikalla kuin treeneissä akustisella. Toisaalta jos viitsisi, voisi viedä treeneihin joskus midikoskettimiston ja se auttaisi ehkä hieman asiaa.

Oma mielipiteeni on, että tatsi ei ole ongelmista tällä hetkellä pahin, vaikka muutkin mielipiteet ovat yhtä oikeita.

Yhden digitaalipianon hinnalla saa monta softasynaa ja mikseipä voisi hankkia myös digitaalipianon kun niiden hinta tulee sellaiselle tasolle, ettei koko musabudjetti mene yhteen koskettimistoon. Varmaankin aika tekee tehtävänsä tässä.

Jos mun pitäisi moittia jotain koskettimistoa, niin pianohaitarin bassonappuloille antaisin pientä moitetta kun ne ovat niin hankalasti opittavissa verrattaessa midikoskettimiston selkeässä järjestyksessä oleviin nappuloihin ;-)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)