Omso 24.10.2005 18:08:48 | |
---|
En tiedä onko tästä kirjoitettu jo aikaisemmin, mutta koska haku ei toimi niin ei voi muuta kuin lisätä uusi kirjoitus. Tosiaan, mulla on sellainen ongelma että sormien sormenpäästä lukien ensimmäiset nivelet ovat todella kankeita. Jos suoristan sormen ja yritän taivuttaa ensimmäistä niveltä ne taipuvat vain juuri ja juuri yli vaakatason. Ongelma on siinä että jos täytyy soittaa sointuja, joissa nimetön painaa kolmea kieltä yhtäaikaa, kuten esim. C-duuri, jossa 5 kielen C on pohjana, pystyn soittamaan soinnun vain niin että G ja C nuotit (4 ja 3 kieli) painuvat kunnolla pohjaan. 2 kielen E vain hädin tuskin jos keskityn oikein kunnolla ja 1 kielen G ei soi ollenkaan vaikka kuinka yrittäisi, koska nimetön painautuu sitä vasten. Tottakai tästä on myös muunlaista haittaa. Kysymys on siis että miten saisin nivelet venymään paremmin vai voiko niitä ylipäätään harjoittaa? Pitäisikö vaan yrittää soittaa nuita sointuja vai tehdä ihan jotain muuta? Ja voiko nivelet vammautua jos alan venytellä niitä liikaa? |
Cujo 24.10.2005 18:16:31 | |
---|
Siis onko tämä nyt barrena otettu C-duuri, mikä on kyseessä? Voithan sie ottaa ne 5. välin sävelet etu-, keskisormella ja nimettömällä. "Sometimes there's so much beauty in the world I feel like I can't take it, like my heart's going to cave in." AKKK #15 |
Omso 24.10.2005 18:19:29 (muokattu 24.10.2005 18:20:34) | |
---|
Joo nimenomaan barrena. Niin olen tähän asti tehnykkin että etu- keskisormella ja nimettömällä/pikkurillillä ottanut sen mutta tajusin joku aika sitten että se on paljon vaikeampaa niin. Eikä se sitäpaitsi ratkaise ongelmaa muiden sointujen kanssa jossa toi ei ole mahdollista. |
Minä en ole koskaan joutunut väkisin ottamaan sointua niin, että nimettömällä useampaa kieltä painaisin. Tokihan se siitä luullakseni notkistuu, mutta ehkei kannata leikkiä tulella -- etenkään jos alkaa sattumaan. "Sometimes there's so much beauty in the world I feel like I can't take it, like my heart's going to cave in." AKKK #15 |
apenaattori 24.10.2005 19:00:44 (muokattu 03.11.2005 22:08:47) | |
---|
Itsellä sama ongelma. Väännän väkisin sen nimettömän siihen. E: Enään ei arvitse vääntää väkisin, jippii! Taipuu otteeseen kuin vettä vain! Go ahead, punk, make my day! |
arvid70 24.10.2005 20:01:15 | |
---|
Siis onko tämä nyt barrena otettu C-duuri, mikä on kyseessä? Voithan sie ottaa ne 5. välin sävelet etu-, keskisormella ja nimettömällä. Mulla on aina ollu ongelmat mun nakkien kans just noissa H C D ym barre soinnuis, ku en saa niitä kolmea sormea sinne allekkain mut miten noi nyt voi sitte ottaa etu keski ja nimettömällä, kun etusormi pitäs olla siinä barrena? valaiskaa taas tyhmää =( KAUPPIAAN PUHETTA!! |
arzi89 24.10.2005 20:43:38 | |
---|
Kyllä on itellä alkanu nimetön harjoituksen seurauksena taipua barre-soinnunnuille. Pakko käyttää tätä tapaa, kun ne kolme sormea eivät siihen mahdu. Eli kyllä se vaan harjoittelun kanssa alkaa menemään. Tosimies soittaa Stratolla! |
arvid70 24.10.2005 20:55:43 | |
---|
Voithan sie ottaa ne 5. välin sävelet etu-, keskisormella ja nimettömällä. joo näin yritän minäkin, mut tarkotin tota Cujon neuvoa? KAUPPIAAN PUHETTA!! |
blyysi 25.10.2005 08:32:11 (muokattu 25.10.2005 08:35:56) | |
---|
Nivelten liikelaajuuden määrää aika pitkälti lihakset, nivelsiteet ja nivelkapselin rakenne. Sormissa nivelkapselin periytynyt rakenne on paljon merkittävämpi tekijä kun esim. isoissa jalan nivelissä. En siis suosittele mitään äärimmäisiä venyttelyitä, toki sellaisia iisejä voi tehdä. Kauanko olet soittanut? Ne nakit kyllä notkistuu itse soittamisella ajan kanssa aika mukavasti! Osittain on alussa kysy siitä, ettei niveliä liikkuttavien lihasten ja niitä puolestaan ohjaavan hermoston yhteistyö pelitä.. EDIT: Lisätään nyt vielä, että tuollaisesta ei kannata lannistua! Huomattavasti vakavammankin ongelman voi kompensoida loistavasti! Django Reinhardilla oli kaksi toimivaa nakkia, loput palaneita, halvaantuneita tynkiä! |
Omso 27.10.2005 21:36:03 | |
---|
Oon soittanut vasta pari vuotta kunnolla. Niin kyllä se jäykkyys varmaan perittyä on mutta oon myös soittanut aina sellaisilla sormituksilla ettei joudu nimetöntä taivuttelemaan. Toivotaan että lähtee siitä taipumaan vähitellen. Missään nimessä en oo tästä lannistumassa, isompi ongelma mulla on se että pikkurilli on tynkä ja käyrä. Mutta kyllä sitä millä tahansa nakeilla pystyy soittaa kunhan hihna on tarpeeksi ylhäällä. Ei näytä kovin coolilta mutta lähinnä omaksi iloksi soittelen muutenkin :) |
Omso 03.11.2005 22:06:47 | |
---|
Olen nyt venytellyt niveliä joka päivä ja tänään ilmeisesti vähän liikaa koska nyt pikkurilli on aivan törkeän kipeä. Toivotaan ettei tästä jää mitään pysyvää vaivaa... muille neuvoksi: EI NÄIN!! |
blyysi 03.11.2005 22:57:21 | |
---|
Olen nyt venytellyt niveliä joka päivä ja tänään ilmeisesti vähän liikaa koska nyt pikkurilli on aivan törkeän kipeä. Toivotaan ettei tästä jää mitään pysyvää vaivaa... muille neuvoksi: EI NÄIN!! Älä ihmeessä tee mitään kovaa venyttelyä sormen nivelille! Niinkuin sanoin, sormen nivelissä se liikkuvuus on pitkälti perinnöllistä, eri asi joidenkin lantion spagaati-venytysten kanssa! Sormen nivelten ei tulisikaan taipua juuri ns. vaakatason yli. Tuskinpa olet mitään pahempaa saanut aikaan, mutta ehdottaisin noiden venytysten lopettamista kokonaan. Kipu on aina varoitusmerkki. Tuo liikkuvuusongelma ei varmasti ole este soittosi kehittymiselle, unohda se vähäksi aikaa ja jutskaile jonkun kokeneemman soittajan kanssa tai ota pari tuntia joltain. Niin pääset huomattavasti helpommin (ja niveliä säästäen) eteenpäin! |