![]() 24.10.2005 17:21:53 | |
---|---|
Hankillahan on Vox. Ja ainakin Hesassa soitti tänä vuonna Fender Twin Reverbillä. Lisäksi hän on käyttänyt ainakin Matchlessejä. Esim. Twin Reverb kuulostaa todella hyvältä pienemmilläkin äänenpaineilla - olkoonkin että kyseessä on 100 W putkivahvistin. Puhtaammilla soundeilla siis; voisi kuvitella että kysyjä, nimimerkistä yhä edelleen päätellen, olisi eniten kiinnostunut niistä? Käsittääkseni Vetta on semmoinen kallis mallintava, jonka hinnalla saisi useammankinlaisia hyviä, joitakin vintagempiakin, putkivahvistimia? Päätän raporttini ulkoavaruudesta tähän. | |
![]() 24.10.2005 17:27:27 | |
Käsittääkseni Vetta on semmoinen kallis mallintava, jonka hinnalla saisi useammankinlaisia hyviä, joitakin vintagempiakin, putkivahvistimia? Vetta on kyllä minun(kin) mielestäni ylihintainen kone. Mutta onko putkikoneen itseisarvo "vintage"? Minun mielestäni moni uusikin putkivermes kuulostaa hyvältä, ja niistä joistakin on vintage aika kaukana. | |
![]() 24.10.2005 17:33:11 | |
Vetta on kyllä minun(kin) mielestäni ylihintainen kone. Mutta onko putkikoneen itseisarvo "vintage"? Minun mielestäni moni uusikin putkivermes kuulostaa hyvältä, ja niistä joistakin on vintage aika kaukana. Putkikoneen itseisarvo ei ole vintage. Vaan soundi. Putkikoneen puhdas soundi on jotain niiiin hienoa. Ja päätesärö on se, mikä on siellä "piilossa". Eli löytyy vasta kun vahvistinta tosiaan luukuttaa, tai käyttää keinokuormaa. Olen kyllä kanssasi periaatteessa samaa mieltä, että moni uusikin putkikone kuulostaa hyvältä, mutta niissä on sitten panostettu eri asioihin. Esim. 5150 puhtaat ei ole mitään herkkua, mutta säröpuoli on suunniteltu viimisen päälle. Orange lienee noista uusista koneista lähinnä sitä perinteistä. Ainakin puhdaspuoli on kunnossa, kuten niissä "vintage" putkikoneissa tapaa olla. Orangen etussäröstä en kyllä tiedä... :) | |
![]() 24.10.2005 17:48:29 (muokattu 24.10.2005 17:49:04) | |
Putkikoneen itseisarvo ei ole vintage. Vaan soundi. Mä lisäisin tähän vielä sen, että vanhemmat laitteet on valmistettu ihan eri tavalla kuin nykyiset piirilevyvahvistimet; ja siten niissä monessa tapauksessa on rahalle vastinettakin enemmän. Vertailun vuoksi: taannoisista (ei-Kiina, vaan sitä aiemmista) Vox AC30-uusioversioista oli olemassa käsinjuotettukin versio, joka (käsittääkseni) teknisessä mielessä oli jo aika lähellä vanhoja vuosikertapelejä. Hintaa oli muistaakseekseni n. 2x enemmän kuin piirilevypelillä (l. nykyrahassa nelisen tonnia). Mä olen soittaja enkä keräilijä; mutten näe mitään pahaa siinäkään että ihmiset arvostavat vintagea ihan "antiikki"- ja keräilyarvonsa takia, tai harrastavat historiallista tekniikkaa muuten vaan. Ainakin vintageissa säilyy arvo paremmin kuin monessa nykydigivermeessä - kuten tuommoisessa Vetassa, luulen ma. Päätän raporttini ulkoavaruudesta tähän. | |
![]() 24.10.2005 17:53:59 | |
Mä lisäisin tähän vielä sen, että vanhemmat laitteet on valmistettu ihan eri tavalla kuin nykyiset piirilevyvahvistimet; ja siten niissä monessa tapauksessa on rahalle vastinettakin enemmän. Tottakai! Piirilevyvahvistimet tehdään koneilla, turret tai point-to-point vahvistimet käsin. Onhan noissa uusissa piirilevyvahvistimissa sellaisia ongelmiakin, mitä ei vanhoissa malleissa ilmene, esim. lämpölaajememinen piirilevyllä, joka ei oo ollenkaan hyvä juttu. Mutta nyt menee offtopic puolelle. Sorry. | |
![]() 24.10.2005 17:55:03 | |
Ei siis tarkoituksena ollut mitenkään vähätellä vintagekoneiden soundia tai muutakaan niissä. Täällä vaan saa usein käsityksen "oikeasta" valinnasta ja se yleensä sulkee kaiken muun pois. Tarkoituksenani oli vain sanoa, että molemmilla on hyvät puolensa, eikä toisella saa toisen soundia. Kukin valitkoon omansa. | |
![]() 24.10.2005 17:59:14 | |
Tarkoituksenani oli vain sanoa, että molemmilla on hyvät puolensa, eikä toisella saa toisen soundia. Kukin valitkoon omansa. Onks tää niinku että "Paskasta ei saa konvehtia, eikä päinvastoin. Kumpikin valitkoon omansa."? | |
![]() 24.10.2005 18:10:39 | |
Putkivahvistimet kyllä kuulostaa paremmalta luukutettuna siksi, että silloin myös pääteaste alkaa säröytymään. Ihmiskorva nauttii ymmärtääkseni ihan kaikenlaisista äänenvoimakkuuksista, dynamiikka on hieno juttu. Master volume pienellä putkivahvistimesta saadaan pääasiassa etuastesäröä (jos siis etuasteelle on erillinen säätö, gain), joka toimii tilanteesta riippuen välttävästi tai keskinkertaisesti. Keinokuorma väliin jos on tarve saada järkevillä äänenvoimakkuuksilla pääteastekin laulamaan. Mä kompaan jucciz-hepun tekstiä. Ja jostain hämärien kapakkikeskustelujen pohjalta voin täysin epävarmasti vielä lisätä että kyseessä on vielä harmoniset kerrannaiset joita putki tuuttaa soundiin lisää kun sitä ajaa kovemmalla signaalilla. Tästä syystä putkivermeitä voikin leikkisästi moittia siitä ettei ne toista luonnollisesti alkuperäistä ääntä, wich is nice..:) näin siis offtopiccia jatkaen... Ei Esko yksin kylvä. | |
![]() 24.10.2005 18:12:42 | |
Onks tää niinku että "Paskasta ei saa konvehtia, eikä päinvastoin. Kumpikin valitkoon omansa."? =) Riippuu, kummalla tarkoitetaan konvehtia ;). Ei se ajatus nyt ihan noinkaan mennyt, minkä varmaan arvasitkin. Mutta kaikki valitkoon noista sen konvehdin, niin sitten sen voi ajatella noin. | |
![]() 24.10.2005 18:13:00 (muokattu 24.10.2005 18:15:08) | |
Onks tää niinku että "Paskasta ei saa konvehtia, eikä päinvastoin. Kumpikin valitkoon omansa."? Hoho. Edit: Eiku konvehdista tulee kyllä pa*kaa. Mutta hyvä pointti kumminkin =) Päätän raporttini ulkoavaruudesta tähän. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)