Aihe: Linux vs. Windows XP
1 2 3 4 5 6 7
Nuages
20.10.2005 22:05:10 (muokattu 20.10.2005 22:05:40)
Sillä voi pelata. Ainoa syy mikä pitää minut windows-käyttäjänä.

No se. Minä taas en pelaa ollenkaan, joten onkohan minulla sitten mitään syytä valita windowsia. Kun se asennuslevykin puuttuu... :( Mistä noita distroja sitten saa? Muualta kuin netistä?
"Sointua löytyy kahta sorttia: hilipiää ja haikiaa. Ruuri piristää niinku hömpsyt ja molli herkistää porajamahan. Kauvan lasetettuna alakaa ruurit naurattahon, mollit pakkaa rääyttämähän ihimisiä." -Einon urkukoulu
SaBer
20.10.2005 22:10:02 (muokattu 20.10.2005 22:11:34)

No se. Minä taas en pelaa ollenkaan, joten onkohan minulla sitten mitään syytä valita windowsia. Kun se asennuslevykin puuttuu... :( Mistä noita distroja sitten saa? Muualta kuin netistä?

Niitä voi tilata cd:nä. En ole perehtynyt sen tarkemmin, mutta esim. kubuntun (joka voisi olla hyvä aloittelijalle) saisi esim. täältä tilattua: http://www.linuxshop.de/shop/catalo … id=00c4b78ea790e8eab901cafb656b6a44

EDIT: Tuolta saisi Ubuntun ilmaiseksi:
https://shipit.ubuntu.com/
"Kato bassoa soitetaan, muijaa hiplaillaan." -Sam Other
overtake
20.10.2005 22:14:17
Ubuntun voi tilata kotisivuiltansa täysin ilmaiseksi.

http://www.ubuntu.com/

Ubuntu on myöskin se distro jota suosittelen.
Nuages
20.10.2005 22:15:15
Mistä se sitten johtuu, että Linuxiin ei tule viruksia/spywarea?
"Sointua löytyy kahta sorttia: hilipiää ja haikiaa. Ruuri piristää niinku hömpsyt ja molli herkistää porajamahan. Kauvan lasetettuna alakaa ruurit naurattahon, mollit pakkaa rääyttämähän ihimisiä." -Einon urkukoulu
Lennu
20.10.2005 22:23:03

Niitä ei tehdä, koska Linux ei ole iso paha susi.
- how did you think I got these inside, by osmosis?
kuriken
20.10.2005 23:09:33

Linux on rakennettu ja kehitetty toimimaan internet yhteydessä, joten käyttöjärjestelmän ydin on rakennettu turvallisemmaksi kuin windowssissa. Tämä tekee viruksien teon linuxiin ja muihin unix käyttöjärjestelmiin vaikeammaksi. Windowsissa kaikilla käyttäjillä on niin suuret oikeudet että madot pääsevät porauduttua helposti käyttöjärjestelmään.

Toinen syy on että windows koneita on paljon enemmän työpöytäkäytössä.

Linuxiin siirtymistä pitää harkita käyttötarkoituksen mukaan. Mitä aiot tehdä koneella? Eri käyttötarkoituksiin on eri distroja. Paljoon pelaamiseen kannattaa hankkia ehdottomasi windows(mutta sinähän et pelaa) ja serverikäyttöön ehdotomasti linux vakautensa ansiosta(tuskin serverikonettakaan olet tekemässä). Työpöytäkäyttöön eli musiikin kuunteluun, leffojen ja videoiden katseluun, netissä surffailuun ja ircin ja mailin käyttöön tämänpäiväinen linux sopeutuu todella hyvin. Suosittelen myös edellä mainittua ubuntu distribuutiota.
BotneLapio
21.10.2005 09:11:22
Mulla oli läppärissä vähän aikaa Ubuntu. Toimi muuten hyvin, mutta välillä USB-muistitikku ei "näkynyt", ja logitechin langaton hiiri käyttäytyi vähän oudosti. En jaksanut alkaa opetella käyttistä, ja vaihdoin takas XP:hen. Ainakin luulen tuntevani XP:n kohtuullisen hyvin, joten saan sen kyllä säädettyä todella minimaaliseksi. Linux on varmasti hyvä moneen tarkoitukseen, mutta suurin osa musaohjelmista tehdään XP:lle.
-=Botnee!!=-
superfly
21.10.2005 10:41:02
Linux on varmasti hyvä moneen tarkoitukseen, mutta suurin osa musaohjelmista tehdään XP:lle.

Tämä onkin ainut syy miksi Windowsin kanssa tuskailen enää. Tosin Linuxillekin on musiikkisoftapuoli melkoisen hyvällä tolalla jo. Mutta Cubase sille ei ole eikä tule. Minä en ainakaan jaksa opetella uuden softan käyttöä jos ei ihan pakko ole. Kaikkeen muuhun käyttöön Linux onkin sitten kyllä parempi. Kun päivät käyttää töissä Linuxia ja sitten kotona Windowsia niin melkoisen ankealta se XP:n käyttöliittymä tuntuu kyllä joka kerta.
"Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines." -David Brent
SaBer
21.10.2005 12:05:43

Mutta Cubase sille ei ole eikä tule.
Äläs nyt ole pessimisti. Kyllähän monet pelitkin nykyään julkaistaan myös linuxille.

Kun päivät käyttää töissä Linuxia ja sitten kotona Windowsia niin melkoisen ankealta se XP:n käyttöliittymä tuntuu kyllä joka kerta.
Mulla on taas töissä ankeeta ja kotona linux...
"Kato bassoa soitetaan, muijaa hiplaillaan." -Sam Other
BotneLapio
21.10.2005 12:07:42
Mutta Cubase sille ei ole eikä tule. Minä en ainakaan jaksa opetella uuden softan käyttöä jos ei ihan pakko ole.

Veit ajatukset kallostani.
-=Botnee!!=-
Fortune
21.10.2005 14:02:32
Tämä onkin ainut syy miksi Windowsin kanssa tuskailen enää. Tosin Linuxillekin on musiikkisoftapuoli melkoisen hyvällä tolalla jo. Mutta Cubase sille ei ole eikä tule. Minä en ainakaan jaksa opetella uuden softan käyttöä jos ei ihan pakko ole. Kaikkeen muuhun käyttöön Linux onkin sitten kyllä parempi. Kun päivät käyttää töissä Linuxia ja sitten kotona Windowsia niin melkoisen ankealta se XP:n käyttöliittymä tuntuu kyllä joka kerta.

Mac?
"Look behind you, a three-necked guitar!"
superfly
21.10.2005 14:06:22
Mac?

Kyllä vaan. Mäkki on mulla ostoslistalla heti kun löytyy rahaa.
"Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines." -David Brent
Lennu
21.10.2005 14:26:29

Kyllä vaan. Mäkki on mulla ostoslistalla heti kun löytyy rahaa.

Sama homma. Sitä päivää odotellessa XP:llä mennään. Ei jaksa opetella mitään.
Nuages
21.10.2005 14:35:17
Elielieli....

Jos nyt tyhjennän kovalevyn tuolla Darik's Boot And Nukella ja laitan sitten vaan ton ubuntun asennusrompun sisään..? Toimiiko näin?
l6mp6l6
21.10.2005 14:42:27
Elielieli....

Jos nyt tyhjennän kovalevyn tuolla Darik's Boot And Nukella ja laitan sitten vaan ton ubuntun asennusrompun sisään..? Toimiiko näin?

Ei kai sitä tartte alkaa tyhjentelemään. Ubuntun roNppu vaan sisään ja sitte osioit ja asentelet menemään.
lol
jorma_r
24.10.2005 01:08:50
Mulla on taas töissä ankeeta ja kotona linux...

Mulla on töissä ja kotona molemmat. Ei siis ankeeta ja linux vaan windows ja linux. Töissä käytän molempia - molemmissa on hyvät puolensa. Kotona en ole windowsiin bootannut puoleentoista vuoteen.

Kotona windowsin puolelle ei jäänyt mitään mitä oikeasti tarvitsisin. Pelaamisen sijaan nykyään tulee pelattua rumpukonetta tai "keksi hyvä riffi" - peliä mikä ei sinänsä haittaa. Lisäksi winkkarini on vanha W2K - versio enkä viitsi maksaa päivityksestä hyvikseni. Enkä käyttää piraattia periaatteesta.
Kassu
24.10.2005 01:25:27
Jos olisin PC:n omistaja niin vaihtaisin käyttiksen ehdottomasti Linuxiin.
Itse en kyllä ostaisi PC:tä vain sen takia että siihen voi laittaa Linuxin.
Nykyään samaan rahaan saa jo Maceja, jotka kuitenkin hakkaavat Linuxin helposti softa- ja oheistuotevalikoimassa.

Näin ohimennen.
Lennu
25.10.2005 00:57:39

Pienen alkukankeuden jälkeen tämä alkaa tuntua ihan mukavalta käyttöjärjestelmältä. Säätöä ja totuttelua kyllä kaipaa vielä...

Hehe, "se liikkuu sittenkin."
Räbbänä
30.12.2005 22:52:03
Minua on alkanut hieman himottaa laittaa Linuxi koneeseen kun tää perkuleen XP on niin... kökkö. Jonkin verran on pelejä ja myös muuta tarpeellista ja tarpeetonta aina Guitar FX Boxista ja GP 5:stä.... kaikkeen.

Kannattaako vaihto ja kuinka monimutkaista on asentaa pelejä kuten Max Payne, Half Life2 tai sitten Guitar Prot sun muut Linuxille?
Muistakaa lapset! Festareilla kannattaa varoa 1) Satu-setiä 2) Namu-setiä 3) Sentencediä. Jälkimmäinen aiheuttaa vakavan hevimusiikin riippuvuuden. Nuo kaksi ensimmäistä voi siis unohtaa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)