Keppiheikki 24.10.2005 14:01:09 | |
---|
Olen menossa parin viikon päästä bändini kanssa studioon nauhoittelmaan perus rock/hardrock/garagerock henkistä demoa ja kitaroiden soundeja pitäisi miettiä jo etukäteen. Pari kysymystä: 1. Laitetaanko kitaroiden reverb-kaiut yleensä vahvistimesta/kitaraefektistä äänitettäessä, vai lisätäänkö ne vasta jälkikäteen jollain studiosoftalla? Delayt pistetään kai efektistä jo äänitettäessä, näin olen ymmärtänyt. 2. Onko kitaroissa yleensä edes tapana käyttää reverbiä? Tarkoituksena olisi saada "iso" soundi eikä pelkkää pörinää. Vahvistimena käytämme 120W putkinuppia, joka kuulostanee joka tapauksessa hyvältä, oli reverbiä tai ei. Parhaat soolot lähtevät G-kieltä venyttämällä. |
2. Onko kitaroissa yleensä edes tapana käyttää reverbiä? Tarkoituksena olisi saada "iso" soundi eikä pelkkää pörinää. Vahvistimena käytämme 120W putkinuppia, joka kuulostanee joka tapauksessa hyvältä, oli reverbiä tai ei. Itse en ole reverbiä käyttänyt studiossa ollenkaan. Isoon soundiin kannattaa nauhoittaa kaksi identtistä kitararaitaa tai sitten kopioida yksi raita ja viivästyttää sitä muutamia millisekunteja. Tuo soundiin kokoa yllättävän paljon. EDIT: joskus taisin lukea täältä että nauhoittaa kaksi identtistä raitaa, panoroi ne sivuille ja nauhoittaa keskelle todella heikolla säröllä soitetun raidan. Sitten vain miksaa sen sopivaan suhteeseen. Tuo mukanaan kokoa soundiin, kuitenkaan sitä sotkematta. Joskus oon koittanut ja toimihan se mutta tarkasti täytyi soittaa, virheet kuuluvat niin herkästi kun käyttää pientä säröä. Boltsa |
Synnyttäjä 24.10.2005 14:54:18 | |
---|
Delayt pistetään kai efektistä jo äänitettäessä, näin olen ymmärtänyt. Se kai vähän riippuu. Jos efekti on olennainen osa kitaristin/biisin soundia, niin helpommaltahan se tuolla tavalla tuntuisi. Jos taas delayllä on tarkoitus hakea ehkä "isompaa" soundia, tai vain värittää sitä (niin, ettei jengi biisin kuullessaan mieti, että perkele, tässä on käytetty delaytä), niin silloin ehkä voisi harkita efektin lisäämistä pöydästä. Valmiista matskusta kun sitä ei oikein saa pois, jos ei kuulostakaan niin hyvältä lopullisessa miksauksessa. Näin olen muistaakseni lukenut. Kaikki tuntee apinan, apina ei tunne ketään. |
Vilhelmus 24.10.2005 16:36:13 | |
---|
1. Laitetaanko kitaroiden reverb-kaiut yleensä vahvistimesta/kitaraefektistä äänitettäessä, vai lisätäänkö ne vasta jälkikäteen jollain studiosoftalla? Delayt pistetään kai efektistä jo äänitettäessä, näin olen ymmärtänyt. Ellei se kaiku ole nimenomaan se juttu mitä tarvitaan, niin kaiku lisätään tarvittaessa jälkeenpäin. 2. Onko kitaroissa yleensä edes tapana käyttää reverbiä? Tarkoituksena olisi saada "iso" soundi eikä pelkkää pörinää. Vahvistimena käytämme 120W putkinuppia, joka kuulostanee joka tapauksessa hyvältä, oli reverbiä tai ei. Kyllä niissä yleensä on, mutta mitä rankempiin särökomppeihin mennään, sitä kuulumattomammassa ne ovat. Kotistudioidessa pidän hevikitarat yleensä sangen kuivana. |
StJerky 25.10.2005 08:41:47 | |
---|
2. Onko kitaroissa yleensä edes tapana käyttää reverbiä? Tarkoituksena olisi saada "iso" soundi eikä pelkkää pörinää. Vahvistimena käytämme 120W putkinuppia, joka kuulostanee joka tapauksessa hyvältä, oli reverbiä tai ei. Isomman soundin saa 5 wattisella vahvistimella joka on isolla, kuin 120 wattisella joka on pienellä. |
Mikael 25.10.2005 09:44:45 | |
---|
Mikäli kitaravahvistimen oma jousikaiku on just se juttu, niin sitten se, sillä sitä on vaikea emuloida jälkikäteen. Yleisesti ottaen reverbit sit vasta tarvittaessa mikstatessa. "melkein puoliammattilainen" |
Tympee Huttunen 25.10.2005 11:56:44 | |
---|
EDIT: joskus taisin lukea täältä että nauhoittaa kaksi identtistä raitaa, panoroi ne sivuille ja nauhoittaa keskelle todella heikolla säröllä soitetun raidan. Sitten vain miksaa sen sopivaan suhteeseen. Tuo mukanaan kokoa soundiin, kuitenkaan sitä sotkematta. Joskus oon koittanut ja toimihan se mutta tarkasti täytyi soittaa, virheet kuuluvat niin herkästi kun käyttää pientä säröä. Aika mielenkiintoinen idea. Täytyy koittaa. Viimeksi tein niin, että äänitin kaksi raitaa, toinen rankasti vasemmalle ja toinen oikealle. Keskelle äänitin aivan mielettömästi kaiutetun kitaran. Minä Mikä sua vaivaa Mauri? Onko sulla tauti? |
Danko 25.10.2005 12:57:24 | |
---|
Turisaksen rumpali kertoi, että heidän kitaristit käyttää niin rokkisäröä (vaikka hevistä siis onkin kyse), että molemmat komppikitarat on tuplattu ja panoroitu jyrkästi. Itse äänitän kompit kuivana ja kaiutan miedosti jälkikäteen, sooloissa saa sitten olla ne delayt ja muut härpäkkeet. Your fantasies are unlikely. But beautiful. |