Aihe: Studiomuusikot?
1 2 3
Ukko
23.10.2005 17:25:57

Mäki oon leikkiny joskus studiomuusikkoa

:)
Teijo K.
23.10.2005 18:04:07

Miltä se tuntui?
Munsta.
MK73
23.10.2005 18:15:56 (muokattu 23.10.2005 18:22:11)
Kun kuuntelee näiden Steely Dan/Toto -miesten tekemisiä ja silmäilee heidän sessiolistoja - tai täkäläisten anssinykästen, harrirantasten & kumppaneiden juttuja.. Niin kyllähän se hiljaiseksi vetää, eipä jää kysyttävää.

Kylmää kauraa tuommoiset tyypit ja se heidän asenteensa, ja siksi suuren ihailuni kohteena. Kyllä minä kumarran syvään.
Jouni
23.10.2005 19:08:59
Kyllä minä kumarran syvään.

Kyllä aika paljon syvemmän kumarruksen ansaitsevatkin, kuin puolen pennin punkrokkia soittavat karvapäät, jotka koreilevat tabloideissa hienojen nimien takana. Ja minulta tämä kumarrus ainakin tulee.
Elämä se on ihmisen parasta aikaa. Bella Italia #17 Romantikkoitkijät #6 AKKK #14
salmivaara
23.10.2005 20:20:15

Kyllä aika paljon syvemmän kumarruksen ansaitsevatkin, kuin puolen pennin punkrokkia soittavat karvapäät, jotka koreilevat tabloideissa hienojen nimien takana. Ja minulta tämä kumarrus ainakin tulee.

Saako nauraa?
Against the grain, thats where Ill stay, swimming upstream, I maintain against the grain
Fuzzy Boner
23.10.2005 21:55:44
Miltä se tuntui?

Ihan hauskaa. Kiva harrastus
Saapuilija
Jouni
23.10.2005 23:42:31
Saako nauraa?

Siitä vaan. En siis tarkoita, ettei tabloidinimiä tarvittaisi, tai etteivät Hymyn kannessa hymyilevät tähtöset olisi mahdollisesti paikkaansa ansainneet raa'alla työllä, mikä sinäsä on hatunnoston arvoista. Ei pidä myöskään ymmärtää, että kohdistaisin mielipiteeni punkrockiin. (Tämä esimerkki kumpusi lähinnä ajatuksesta yhtyeestä nimeltä Green Day, joka punkiksi musiikkiaan kutsuen kerää miljoonalukemat puoliksi imagollaan.. ei mennä harhateille.)

Konkretisoituna: Minulta irtoaa enempi arvostusta Leevi Leppäselle, kuin Tommi Läntiselle, vaikka tuhansia kilometrejä yhteistä rundia miehillä on takana. Leppänen kun on näyttänyt kyntensä niin monella saralla, että hirvittää, kun taas Läntinen suurena tähtenä on tehnyt aina vain sitä yhtä: itseään.
Elämä se on ihmisen parasta aikaa. Bella Italia #17 Romantikkoitkijät #6 AKKK #14
mr.muzak
24.10.2005 03:55:38
Konkretisoituna: Minulta irtoaa enempi arvostusta Leevi Leppäselle, kuin Tommi Läntiselle, vaikka tuhansia kilometrejä yhteistä rundia miehillä on takana. Leppänen kun on näyttänyt kyntensä niin monella saralla, että hirvittää, kun taas Läntinen suurena tähtenä on tehnyt aina vain sitä yhtä: itseään.

Nyt sä vertailet vähän kehnosti. Ei all-around jäbät pysty tekemään artistin roolia eikä artistit pysty tekemään all-around jäbän roolia. Eikä ole tarvekaan. Molempia tarvitaan. Mä ainakin arvostan kummankin kategorian hyviä edustajia.
Bee-äf
24.10.2005 09:07:46

Arvaappa kuka ameriikoissa sen puolen pennin bändin levyllä oikeasti soittaa?
With one foot in yesterday and the other in tomorrow you end up peeing all over today.
Jouni
25.10.2005 11:23:56
Nyt sä vertailet vähän kehnosti. Ei all-around jäbät pysty tekemään artistin roolia eikä artistit pysty tekemään all-around jäbän roolia. Eikä ole tarvekaan. Molempia tarvitaan. Mä ainakin arvostan kummankin kategorian hyviä edustajia.

Niin minäkin, ja niin tuleekin, vaikka suurempi respecti (lue) muusikkoina onkin studiomiesten, mitä minuun tulee. Asioista voi olla montaa mieltä. Sanoinhan, etteivät tabloidinimet ole tarpeettomia, sillä hehän loistaessaan työllistävät juuri näitä all-around-heppuja, jotka käyvät lapusta vetämässä studiossa ekaotolla taustat purkkiin.
Bentley
25.10.2005 12:27:40 (muokattu 25.10.2005 12:28:24)

Komppaan.

Se on aika jännä noilla Studiomuusikoilla kun ne ovat niitä (ainakin ne jotka mä tunnen) jotka vaativat samoja asioita niiltäkin jotka ovat täysin vain biisin tekijöitä ja bändillä keikkaa heittäviä. Niiden pitäisi osata tuosta noin vaa soittaa toi ja toi biisi ja kaikkee mahollista.

En mä kuitenkaa oo niille urputtaas et niiden pitäs osata tehdä persoonallisia ja omaperäsiä biisejä eikä vain apinoida toisia bändejä.

Molempia tottakai tarvitaan mutta en usko et yksi henkilö voisi olla sekä studiomuusikkoa ja tavallista bändinjäsentä samaan aikaan.
For those who can't be without the music!
Herra Rapu
25.10.2005 12:32:11

Nii mäki. Paino sanalla leikkiny.

Täältä ropsit oikeille sessiomiehille. Kovaa duunia vääntävät.
Ykösellä purkkiin!
† FAT = MOTION †
Sertzo S
25.10.2005 12:33:48
Nii mäki. Paino sanalla leikkiny.

Täältä ropsit oikeille sessiomiehille. Kovaa duunia vääntävät.

Pändi menee tekeen eka äänitettään studioon ja ne ovat sillä hetkellä studiomuusikoita. ;)
Bentley
25.10.2005 12:38:55

Pändi menee tekeen eka äänitettään studioon ja ne ovat sillä hetkellä studiomuusikoita. ;)

Niin no no niin no :P
For those who can't be without the music!
Herra Rapu
25.10.2005 12:44:34

Nii vähä niinku tossa PB:n tapauksessa. :)
Ykösellä purkkiin!
† FAT = MOTION †
Stradlin
25.10.2005 13:05:31
(Tämä esimerkki kumpusi lähinnä ajatuksesta yhtyeestä nimeltä Green Day, joka punkiksi musiikkiaan kutsuen kerää miljoonalukemat puoliksi imagollaan.. ei mennä harhateille.)

Mitäs vikaa Green Dayssa on? Tosta sun kuvauksesta tulee lähinnä mieleen joku Good Charlotte tms.....

Ja eihän noi studiomuusikot ole ollenkaan sama asia kuin biisintekijät, ei pidä sekoittaa artisteihin a.k.a taiteilijoihin. Studiomuusikoille kuitenkin myös arvostusta antaa kuuluu.
Ain't It Fun?
-J
25.10.2005 13:08:30
Leevi and the Leavings. Siinähän on/oli koko bändi täynnä studiomuusikkoja :)
Ransu -koira on suomalaisen viihdebusineksen rautaisin ammattilainen - 25 vuotta käsi perseessä ja pää on kestänyt!
Notefix
25.10.2005 13:31:42 (muokattu 25.10.2005 13:33:21)

Molempia tarvitaan. Mä ainakin arvostan kummankin kategorian hyviä edustajia.

Joo, ja pitää muistaa että ilman niitä tähtiä ei studiohemmoilla olis duunia.

Eri hommiin on yleensä eri vaatimukset ja kyllähän studiohommiin hakeutuukin vähän eri tyyppisiä hahmoja kuin artisteiksi. Artistina oloon vaaditaan karismaa ja tietynlaista narsismia, studiohommissa taas hyvä sävelkorva ja nopeus omaksua uusia asioita on oleellista, eli lyhyesti sanoen biisin haltuun ottaminen...plus tietenkin asenne :)
Mr. Muzak: "ku Note soittaa ni kaikki kuulostaa Whitney Houstonilta"
Jouni
25.10.2005 17:43:32 (muokattu 25.10.2005 17:45:26)
Molempia tottakai tarvitaan mutta en usko et yksi henkilö voisi olla sekä studiomuusikkoa ja tavallista bändinjäsentä samaan aikaan.

No, on noitakin. Toto, Steely Dan tai vaikkapa Anssi Tikanmäki, joka kaiken lisäksi on todellinen taiteilija, säveltäjä. Ja ovathan monet Suomen "studiomuusikoista" ja studiomuusikoista myös täysverisiä keikkamuusikoita. Kyllä Nylon Beattia olisi ollut kiva käydä livenä katsomassa, kun bassossa oli Harri Rantanen, kitaraa soitteli Marzi Nyman ja rumpujen takana istui Anssi Nykänen, joka "Suomen Beattina" on tehnyt paljon studiomuusikon hommia. Aika moni muukin kovan luokan äijä ehti säestää kyseistä ladyparia. Rantanen ja Nykänen ovat sittemmin soittaneet instrumenttejaan mm. Jasmin Mäntylän taustalla ja levyllä. (Nylon Beat- ja Jasmin Mäntylä-faneille tiedoksi, ei mitään henkilökohtaista, en hauku idoleitanne!)

Tosta sun kuvauksesta tulee lähinnä mieleen joku Good Charlotte tms.....

Esimerkit esimerkkeinä. Anteeksi epäkorrektit näkökantani. Kyllähän pojat osaavat soittaa rokkia munalla. Boulevard of Broken Dreams oli kesän hitti akustisilla keikoilla.. :) Erityisesti sikermänä Oasiksen Wonderwallin kanssa..

Molempia tarvitaan. Niinkuin sanoin, ilman "tähtiä" ei olisi studiomuusikoilla töitä. Molemmilla on oma paikkansa ja omat tarvittavat ominaisuutensa. Ei niitä tulekaan odottaa sekoitettavan. Tarkoitukseni oli vain sanoa, että arvostan (lue: itse) soittotaitoa ja monipuolisuutta, mitä TOTOn ja Steely Danin kaltaisten orkesterien jäsenet ja lukuisat muut freelancer-muusikot osoittavat omaavansa.

Piste.

Mainittakoon loppukevennyksenä, että myös tuottajia tarvitaan! Risto Asikainenkin on soittanut kitaraa Nylon Beatin levylle, ellen väärin muista!

EDIT: Viimeinen oli vitsi! (lue: vitsi!) Kunnia Risto Asikaiselle. Hänen duuninsa ei ole ihan yksinkertaisimmasta päästä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)