Aihe: Funkbändejä 1 2 | |
---|---|
![]() 25.06.2003 12:31:17 | |
Eli tietäisiköhän kukaan semmoisia funkkibändejä/biisejä jotka käyttävät synaa leadinä, eli joku analogi saundi perusfunkin pinnalle.. Hope is a feeling that the current feeling won't last | |
![]() 25.06.2003 12:38:23 | |
Parliament nyt ainakin, ja kaikki missä Bernie Worrell soittaa. Se kuulemma keksi käyttää MiniMoogia bassona, onko totta? Kuitenkin parasta funkkia IMHO. Niin ja Jamstream tietenkin... ;) Vierivä sämpylä ei sammaloidu. | |
![]() 25.06.2003 12:38:43 (muokattu 25.06.2003 12:40:04) | |
Pahoista pahin on jazzpianisti Dick Hymanin versio James Brownin Give It Up Or Turn It Loose-bisistä. Soitettu kokonaan synilla. Löytyypi joltain kokoelmilta, viimeks Version Excursion-nimiseltä. (ja Parliament/funkadelic-jutuista noita synia löytää, mutta eivät ole hirveen funkyja noiden bändien jutut, sori) "Sehän selviää vain maistamalla!" -Riitta Väisänen | |
![]() 25.06.2003 13:40:31 | |
(ja Parliament/funkadelic-jutuista noita synia löytää, mutta eivät ole hirveen funkyja noiden bändien jutut, sori) Riippuu biisistä, on muutamia hyviä. Tai no ei pelkästään Parliament, vaan muutkin Clinton-vetoiset poppoot. Vierivä sämpylä ei sammaloidu. | |
![]() 25.06.2003 15:51:26 | |
parliament on kyllä munkin mielestä kunkuista kunkuin. sieltä se "funkin' on the one" löytyy. käsittämättömän loistavaa tavaraa. funkadelicille en oo koskaan ihan täysin lämmennyt, vaikka kyllä sieltäkin helmiä löytyy vaikka kuinka paljon. bootsyn soololevyillä (niillä vanhemmilla) on myös mahtava groove päällä (varsinkin the name is bootsy, baby). | |
![]() 26.06.2003 13:35:57 | |
(ja Parliament/funkadelic-jutuista noita synia löytää, mutta eivät ole hirveen funkyja noiden bändien jutut, sori) joo enpä oo ikinä kuullut kenekään muun sanovan että Parliament/Funcadelic jutut ei olis funkya. Nehän ne just groovaa. Ja Bootsyn koko 70-luvun tuotanto on ihan timanttikamaa. Ja Herbie Hancock käyttää myös niillä 70-luvun jazz/funk levyillä paljon moogia ja muita analogisyniä. | |
![]() 26.06.2003 14:08:22 (muokattu 26.06.2003 14:08:51) | |
joo enpä oo ikinä kuullut kenekään muun sanovan että Parliament/Funcadelic jutut ei olis funkya. Nehän ne just groovaa. No, nyt kuulit. Olen myös sitä mieltä, että Bob Marleyn tuotanto ei ole laisinkaan sitä parasta reggaeta vaan länsimaiseen makuun laimennettua (ihan jees siltikin). Kunnon tavara on jotain ihan muuta. Mielsetäni vuoden 1978-jälkeen ei ole pääsääntöisesti tehty kovin montaa ostamisen arvoista levyä ja CD:t kuulostaa huonoilta. Lisäksi hevi on yleensä yleensä sittua jos minulta kysytään. Ja on tuo rock-musiikkikin aika masentavaa useimmiten. Come and hate me, motherf***er! P.S. Kunnon funkissa on tärkeää se että biisin pärähtäessä käyntiin alkaa jengilla puntissa vipattaa ja äässi pyöriä. Funkadelicia kun soittaa, niin jengi lähinnä hymähtää "joo, hassuu"... "Sehän selviää vain maistamalla!" -Riitta Väisänen | |
![]() 26.06.2003 15:19:29 | |
Olen myös sitä mieltä, että Bob Marleyn tuotanto ei ole laisinkaan sitä parasta reggaeta vaan länsimaiseen makuun laimennettua (ihan jees siltikin). Kunnon tavara on jotain ihan muuta. No ehkä se on syy miksi marley oli niin suosittu. Pidän paljon Bob Marleysta mutta olen siinä samaa mieltä että on myös paljon muutakin hyvää reggaeta. Esim.Lee perryn parhaimpia tuotoksia on vaikea kenekään ylittää. Mielsetäni vuoden 1978-jälkeen ei ole pääsääntöisesti tehty kovin montaa ostamisen arvoista levyä ja CD:t kuulostaa huonoilta. Jaah, ilmeisesti olet sit aika seisari jäbä mut ei tota kyllä ihan noin voi mennä yleistämään. Jos diggaat 70.luvun funkista niin kyllä sen jälkeenkin on tehty hyviä saman henkisiä levyjä. Kuuntele vaikka muutaman vuoden takainen King Britt presents:Sylk 13. Varmaa groovea 70-luvun henkeen. Ja sounditkin on aika kohdallaan. Kunnon funkissa on tärkeää se että biisin pärähtäessä käyntiin alkaa jengilla puntissa vipattaa ja äässi pyöriä. Funkadelicia kun soittaa, niin jengi lähinnä hymähtää "joo, hassuu"... No on paljon eri tyylistä funkkia. Itse tykkään monentyylisestä eri kunnon groove, tykitys, perseenkeikutusfunkky on tottakai jees mutta diggaan myös paljon letkeestä funk-groovesta(mitä ehkä Parliament/funcadelic enemmän edustaa). Mikä on kunnon funkkia? Mielipide. Esim.Harmlessin Pulp Fusion kokoelmat on mielestäni täynnä yksiä parhaita funkbiisejä ja sieltä löytyy funkkia laidasta laitaan. Jazzhtavaa, groovea, nopeaa, letkeetä..... Kaikki toimii noi toimii eri mielentiloissa. "Free your mind and let your ass follow". heh.... | |
![]() 26.06.2003 15:54:04 | |
Jaah, ilmeisesti olet sit aika seisari jäbä mut ei tota kyllä ihan noin voi mennä yleistämään. Jos diggaat 70.luvun funkista niin kyllä sen jälkeenkin on tehty hyviä saman henkisiä levyjä. Kuuntele vaikka muutaman vuoden takainen King Britt presents:Sylk 13. Varmaa groovea 70-luvun henkeen. Ja sounditkin on aika kohdallaan. Mikä on seisari? No, minä kirjoitinkin, että pääsääntöisesti ja lisäksi nämä ovat omia mielipiteitäni, joihin minulla varmaankin on oikeus. Ja siis tarkoituksenani ei ole sanoa, että vain minä olen oikeassa. Mielipiteitä on moneen lähtöön ja yritän parhaani mukaan perustella omiani. Ja mitä tohon funkkiin tulee, niin enempi 60-luvun lopun jutut on lähinnä sydäntä. Ja jossain määrin 70-luvun alunkin. Ja hitto ottaa vieläkin päähän kun joku tanan rutkale on mennyt ja pöllinyt mun Sylk-levyn. No on paljon eri tyylistä funkkia. Itse tykkään monentyylisestä eri kunnon groove, tykitys, perseenkeikutusfunkky on tottakai jees mutta diggaan myös paljon letkeestä funk-groovesta(mitä ehkä Parliament/funcadelic enemmän edustaa). Mikä on kunnon funkkia? Mielipide. Esim.Harmlessin Pulp Fusion kokoelmat on mielestäni täynnä yksiä parhaita funkbiisejä ja sieltä löytyy funkkia laidasta laitaan. Jazzhtavaa, groovea, nopeaa, letkeetä..... Kaikki toimii noi toimii eri mielentiloissa. Jaa, vedätsä blossii? Ja ei, mielestäni nää Clintonin jutut ei ole juurikaan letkeitä. The Meters on. No, Pulp Fusionit ovat ihan jees mutta enemmän itse edelleen suosittelen sitä Keb Dargen Deep Funk-sarjaa. "Free your mind and let your ass follow". heh.... Siinäpä se ongelma onkin... "Sehän selviää vain maistamalla!" -Riitta Väisänen | |
![]() 26.06.2003 15:58:47 | |
Siinäpä se ongelma onkin... ...niin, eli mikä se funkin idea on? Ihan nyt mielenkiinnosta (liittyy ehkä jollain tavalla myös oman bändin toimintaan) kyselen, että onko teistä funk enemmän tanssimusaa vai fiilistelymusaa? Vai jotain vielä syvällisempää? Kukaan ei kuitenkaan varmaan haluaisi mennä mihinkään konserttisaliin istumaan ja kuuntelemaan funkbändiä..? :) Vierivä sämpylä ei sammaloidu. | |
![]() 26.06.2003 16:15:33 | |
Hyvä Jabbe! Eli ensisijaisesti mielestäni funk on ainakin ollut tanssimusaa, joka on kehittynyt soulista. (välimuoto esimerkki: Alkupään Curtins Knight ja J.R. Walker and the All Stars) Sitten tempoa hidastettiin ja rytmi ikääkuin syveni ( Esim.the Meters, Mickey and the Soul Generation). Edelleen erittäin tanssittavaa. Tässä vaiheessa tosin funk sekoittui muihin tyyleihin, että on vaikeaa sanoa missä mennään. Mutta löytyy sieltä fiilistelyosastoakin. Esmes jotkut jazzin ja funk/grooven sekoitukset ovat todella mukavaa fiilistely musaa. (esim.Grant Green, Cannonball Adderley, Lou Donaldson) Viimeaikoina olen innostunut modernimman jatsin (oikeastaan freen) ja funkin/grooven sekoitukseen. (esim. Shamek Farrah, Eero Koivistoisen Wahoo!, Alice Coltrane ja Pharaoh Sanders, ihan totta ) Tässä ollaan jo aika kaukana varsinaisesta funkista, mutta se tietty rytmiikka (ykkönen) löytyy yllättävän usein. Ja monen tyylisessä musassa on sitä tiettyä funkkia tai groovea, vaikkei suoranaisesti siihen "lokeroon" kuulukkaan. Äh, mitä sitä ihmettelemään, jos se tuntuu oikeassa paikassa on se funkkia... Parliament/Funkadelic ei tana tunnu. Ja kyllä kun sen basson jysäyttää ykköselle niin kyllä sitä pitää myös tarkoittaa, muuten ei tartte vaivautua. "Sehän selviää vain maistamalla!" -Riitta Väisänen | |
![]() 26.06.2003 16:21:51 | |
... bootsyn soololevyillä (niillä vanhemmilla) on myös mahtava groove päällä (varsinkin the name is bootsy, baby). Kannattaa tsekata Bootsyn (halpis) livelevy "Live in Louisville '76" ...ihan järjettömän hyvä. Mikähän siinä vaan on, että Funkin soittajia on niin pirun vaikea löytää, vaikka moni sitä mielellään kuunteliski? ...niin, ja jos niitä soittajia löytyy(TRE) ni voi ottaa yhteyttä! ;) ...ja sekin kummaksututtaa et miks jotkut käsittää funkin silleen, et pitäis tunkea älyttömästi kamaa kaikkeen...kuka ymmärtäisikään vanhemman, oikeasti Groovyn Funkin päälle??? Winner-of-Entertainer-of-the-REAR-award!!! | |
![]() 26.06.2003 16:52:02 | |
...ja sekin kummaksututtaa et miks jotkut käsittää funkin silleen, et pitäis tunkea älyttömästi kamaa kaikkeen...kuka ymmärtäisikään vanhemman, oikeasti Groovyn Funkin päälle??? Tästäpä syytän tuota Funkadelic/Parliament osastoa. Niillä oli jossain vaiheessa niin paljon jengiä bändissä, ettei ne meinannu stagelle mahtua. Ja sitten joku meni ja yhdisti peukkubassoa heviin ja sitte oltiin niin funk. Yök. ja tietysti toi fuusio vaikutti kun ne sotki jotain funkki juttuja kans. Hirviää huttua (vaik on sielläkin ihan kivaa seassa). Vähempi parempi myös tässä asiassa. Kattokaa vaikka ku Mitja Tuurala soittaa bassoo. Se on kyllä rehellisesti groovy soittaja, mutta ei kovin montaa ylimäärästä nuottia pistä... "Sehän selviää vain maistamalla!" -Riitta Väisänen | |
![]() 26.06.2003 18:12:05 | |
Mikä on seisari? seisari eli 70-luku. pääsääntöisesti ja lisäksi nämä ovat omia mielipiteitäni, joihin minulla varmaankin on oikeus. Ja siis tarkoituksenani ei ole sanoa, että vain minä olen oikeassa. Mielipiteitä on moneen lähtöön ja yritän parhaani mukaan perustella omiani. Tietenkin, ja minä toin vain oman kantani näkyviin. Väittely on kuitenkin loppupeleissä ihan kivaa. Ja hitto ottaa vieläkin päähän kun joku tanan rutkale on mennyt ja pöllinyt mun Sylk-levyn. No miks?? Justhän sä sanoit tossa edellisessä että vuoden 78-jälkeen ei ole tehty yhtään hyvää levyä. Jaa, vedätsä blossii? Ihmisellä voi olla eri mielentiloja ilman blossiakin. Vaikka että nousuhumalassa Keb Dargen Legendary deep funk volume 1 ja seuraavana iltana himassa tietokoneen ääressä väittelemässä Muusikoiden.net:ssä esim. sly and the family stonen There´s a riot going on. Vai kuunteletsä aina jotain raakaa funkkia olit iloinen tai surullinen. Tuskin. No, Pulp Fusionit ovat ihan jees mutta enemmän itse edelleen suosittelen sitä Keb Dargen Deep Funk-sarjaa. No ne Keb Dargen sarjat on hyviä mutta ne on välillä aika ykstoikkosia. Niissä on kuitenkin kaikissa aika sama soundi ja biisit on saman tyylisiä. Kuitenkin(yhtään väheksymättä Keb Darge´n kokoelmia) diggailen jossain määrin kuunnella enemmän Pulp fusioneita koska niissä on monipuolisempia biisejä ja vaihteluja enemmän. Siinäpä se ongelma onkin... Eiku just toisinpäin..... | |
![]() 26.06.2003 20:47:09 | |
Niin mä en kyllä edelleenkään saanu vastausta: mitä se funk on? Vierivä sämpylä ei sammaloidu. | |
![]() 26.06.2003 21:02:36 (muokattu 26.06.2003 21:03:13) | |
Niin mä en kyllä edelleenkään saanu vastausta: mitä se funk on? Minulle funk on sitä edellämainittua Parliamenttiä. Hikistä, groovaavaa, seksikästä ja helposti tanssittavaa. Jos olet joskus kajonnut sen nimiseen tietokonepeliin, kuin "interstate 76", niin siinä on funkkia! Taitaa olla Bullmark bändin nimi. Ongelman kimppuunkäymisen ongelma on juuri kimppuunkäyminen. | |
![]() 26.06.2003 21:40:23 | |
Vaikka nyt ei ihan puhdasta funkkia olekaan, niin ainakin löytyy Parliament-henkistä synabassoa sekä Jamivirralle tyypillistä groovea: http://muusikoiden.net/keskustelu/p … 1&o=0&x=75267bd2b1&co=0 Jättäkääpä kommentteja sitten tuonne... Vierivä sämpylä ei sammaloidu. | |
![]() 27.06.2003 08:34:08 (muokattu 27.06.2003 08:39:18) | |
No, meneepä taas juupas eipäs linjalle... seisari eli 70-luku. Nyt tiedän. Joo, en ole 70-luku friikki erityisemmin. No miks?? Justhän sä sanoit tossa edellisessä että vuoden 78-jälkeen ei ole tehty yhtään hyvää levyä. Hellanlettas. Kuinka isolla se "PÄÄSÄÄNTÖISESTI" pitää sinne kirjoittaa. En ole ihan ehdoton mielipiteissäni. Vai kuunteletsä aina jotain raakaa funkkia olit iloinen tai surullinen. Tuskin. Missä mä niin kirjoitin? En suinkaan ole yhden asian mies eli kuuntelen kyllä paljon muunlaistakin musaa kuin noita funkkijuttuja. Jos ottaa päähän niin en ole ihan ikana jotain the J.B.´ssiä levariin pistämässä. Siihen on ihan muuta musaa. JA sori jos tuli väärinkäsitys, mutta useimmiten kun joku antaa sivuhuomautuksena jotain mielentilihin liittyvää, niin usein se sitten liittyy tähän laajentamiseen. Siis meillä päin, ei ehkä teillä. No ne Keb Dargen sarjat on hyviä mutta ne on välillä aika ykstoikkosia. Niissä on kuitenkin kaikissa aika sama soundi ja biisit on saman tyylisiä. Kuitenkin(yhtään väheksymättä Keb Darge´n kokoelmia) diggailen jossain määrin kuunnella enemmän Pulp fusioneita koska niissä on monipuolisempia biisejä ja vaihteluja enemmän. Djoo, perjaatteessa ihan totta, mutta tarkoituksenani olikin antaa esimerkki levystä jonka kautta voi tutustua tähän vanhempaan funkkiin. Välillä pitää vissiin vääntää rautalangasta asiat täällä. Eiku just toisinpäin..... Juupas eipäs juupas eipäs juupas eipäs.... Ja tämän väittelyn voisi kyllä lopettaa tähän. Aika hedelmätöntä. Loppu yhteenvetona voisin sanoa, että minun mielestäni tämä Parliament/Funkadelic osasto on huono esimerkki funkmusiikista, vaikka se aina ensimmäisenä mainitaan kun aiheesta tulee puhetta. Olen varmasti tämän ikioman mielipteeni takia "saatanan asianajaja", mutta itsepähän olen osani valinnut. Ja se kysymys, että mitä funk on? Tähän voisi laittaa tämän ennenkin lainaamani sananparren: Jos se saa kaulavaltimosi pullistumaan agressiivisuudesta, se ei ole funkkia. Jos se saa lantiosi liikkumaan, se voi olla. Amen. edit:ups "Sehän selviää vain maistamalla!" -Riitta Väisänen | |
![]() 27.06.2003 11:42:59 | |
mutta tarkoituksenani olikin antaa esimerkki levystä jonka kautta voi tutustua tähän vanhempaan funkkiin. Välillä pitää vissiin vääntää rautalangasta asiat täällä Juu, tajusin kyllä pointtisi ja arvostan mielipidettäsi. Yleensähän nää väittelyt ei johda mihinkään mut täällä tuntuu välillä olevan vaikea saada mitään järkevää keskustelua aikaseksi ni keskustellaan nyt sit välillä vaikka jostain niin typerästä kuin mielipiteistä. Ja tämän väittelyn voisi kyllä lopettaa tähän. Samaa mieltä. että minun mielestäni tämä Parliament/Funkadelic osasto on huono esimerkki funkmusiikista, vaikka se aina ensimmäisenä mainitaan kun aiheesta tulee puhetta. Olen varmasti tämän ikioman mielipteeni takia "saatanan asianajaja", mutta itsepähän olen osani valinnut. Nimenomaan eli se on sinun mielipiteesi. Tähän voisi laittaa tämän ennenkin lainaamani sananparren: Jos se saa kaulavaltimosi pullistumaan agressiivisuudesta, se ei ole funkkia. Jos se saa lantiosi liikkumaan, se voi olla. Ei ollenkaan huono. Jossain määrin yhdyn edelliseen. | |
![]() 27.06.2003 11:44:21 | |
Pakko kysyy vielä, diggaatko Curtis Mayfieldista? | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)