Aihe: skaaloista yms.
1
cobfan
27.06.2003 01:18:32
siis mitä skaaloja yms. kannattaisi opetella soittamaan? olen opetellut jo soittamaan suht hyvin muuten eli jotain sooloja yms. menee suht hyvin mut noist skaaloist ym en oikee tiiä mitää..
Death and Black metal!!!!!!!!
Keppi
27.06.2003 06:47:16
HCW on tainnut myös lukea Suurta Kitarakirjaa?;)

Joo...yks tapa on ihan käytännöllisesti katosoen opetella kaikki ulkoa. Kova hommahan se on. No tavallaan, jos osaat molli ja duuriasteikot koko kaulan leveydeltä, ni opit moodit melkein siinä sivussa.

Yks tapa on "yksinekertaisesti" hakea, mitkä sävelet käy minkäkin soinnun päälle lisänä. Lähtee niinkun tavallaan laajentamaan niitä sointuja. Mulla on vaan muutama kaveri, jotka on opetellut soittamaan just tällain "sointupohjaisesti". Lopputulos vaan usein kuulostaa luonnollisemmalta/paremmalta, kun sellainen skaalaajatteluun perustuva...ainakin mun mielestä. Tietysti tavallaanhan silloinkin soitetaan skaaloja, vaikka sitä ei tiedostettaiskaan. Tottakai molemmilla tavoilla saa hyvää jälkeä, kun osaa. Usein vaan törmää sellaisiin hirveen skaalamaisiin esityksiin, mistä paistaa selkeesti se asia läpi, ett soitetaan skaaloja, eikä musiikkia ja tästähän mun mielestä nimenomaan pitäis päästä eroon.
Juuup!
leather rebel
27.06.2003 17:38:26
Yks tapa on "yksinekertaisesti" hakea, mitkä sävelet käy minkäkin soinnun päälle lisänä. Lähtee niinkun tavallaan laajentamaan niitä sointuja. Mulla on vaan muutama kaveri, jotka on opetellut soittamaan just tällain "sointupohjaisesti". Lopputulos vaan usein kuulostaa luonnollisemmalta/paremmalta, kun sellainen skaalaajatteluun perustuva...ainakin mun mielestä. Tietysti tavallaanhan silloinkin soitetaan skaaloja, vaikka sitä ei tiedostettaiskaan. Tottakai molemmilla tavoilla saa hyvää jälkeä, kun osaa. Usein vaan törmää sellaisiin hirveen skaalamaisiin esityksiin, mistä paistaa selkeesti se asia läpi, ett soitetaan skaaloja, eikä musiikkia ja tästähän mun mielestä nimenomaan pitäis päästä eroon.

Mäkin voisin melkeen sanoa että panostakaa enemmän intervalli- ja sointuteoriaan ku skaaloihin. Ja kokeileminen on kanssa tärkeää. Säännöthän on tunnetusti tehty rikottaviksi.

Kyllä ne skaalatkin kannattaa silti osata. Ainakin noi perus pentatoniset skaalat ja duuriskaalan moodit. Vaikka ihan vaan yleissivistyksen kannalta.
Lauri666
27.06.2003 23:29:00

Itse käytän samaa methodia sooloja tehdessäni. Sillä kuulen aivan selvästi mikä sävel sopii ja ei sovi minkäkin soinnun päälle. Inspiroimalla olen harjoitellut sooloja ja eri pickaus tyylejä yms. Tietenkin se on minun tapani..

~Late~
I... feel the cold steel on my forehead. Like... binding pleasure of being dead.
superfly
27.06.2003 23:30:30
Inspiroimalla?
Harppu on alaston piano
MacGyver
28.06.2003 00:11:29
Mäkin voisin melkeen sanoa että panostakaa enemmän intervalli- ja sointuteoriaan ku skaaloihin. Ja kokeileminen on kanssa tärkeää. Säännöthän on tunnetusti tehty rikottaviksi.

Kyllä ne skaalatkin kannattaa silti osata. Ainakin noi perus pentatoniset skaalat ja duuriskaalan moodit. Vaikka ihan vaan yleissivistyksen kannalta.

Oppijärjestys on mielestäni tämä:

1) Sävelet
2) Intervallit
3) Skaalat
4) Soinnut
5) Rytmiikka
6) Harmonia
7) Säveltäminen

Tämä sen takia, että intervallit ovat sävelten välisiä etäisyyksiä, joille skaalat rakentuvat. Soinnut taas rakennetaan tietyistä skaalan sävelistä, ja harmonia taas pelaa soinnuilla ja skaaloilla. Rytmiikka on taas oma taiteenlajinsa, ja sen voi periaatteessa opiskella missä tahansa vaiheessa, mutta se voi olla aika kuivaa jos ei tiedä millä pelaa. Säveltämiseen tarvitaan taas kaikkien alojen kokonaisvaltaista hallitsemista.

-MacGyver
Ei mitään putkia prkl!
Treeniohjelma
Oma rakkaani
Keppi
28.06.2003 10:17:36
Oppijärjestys on mielestäni tämä:

1) Sävelet
2) Intervallit
3) Skaalat
4) Soinnut
5) Rytmiikka
6) Harmonia
7) Säveltäminen

Tämä sen takia, että intervallit ovat sävelten välisiä etäisyyksiä, joille skaalat rakentuvat. Soinnut taas rakennetaan tietyistä skaalan sävelistä, ja harmonia taas pelaa soinnuilla ja skaaloilla. Rytmiikka on taas oma taiteenlajinsa, ja sen voi periaatteessa opiskella missä tahansa vaiheessa, mutta se voi olla aika kuivaa jos ei tiedä millä pelaa. Säveltämiseen tarvitaan taas kaikkien alojen kokonaisvaltaista hallitsemista.

-MacGyver

Eiköhän Late tarkoittanu improvisointia?!;)

Itse en oo ikinä tykännyt kaavamaisesta opettelutavasta. Se vie hauskuuden koko hommasta. Kyllä minun mielestä rytmiikkaa tulis kuitenkin opetella ihan alusta lähtien. Mitä sitt tarkoitetaan rytmiikalla? Esim. säestys rytmittämistä? En oikeen oo perehtyn noihin termistöihin edellä mainitusta syystä. Jos kuitenkin on tästä asiasta kyse, niin itse sijoittaisin rytmiikan aika yläpäähän tollasessa listassa.
Tunnen kitaristeja, jotka osaa vetää aivan uskomattomia sooloja, mutt ovat sitt tosi kehnoja soittamaan esim. suhteellisen tavanomaisia rytmejä. Se nimittäin kyllä tekee asiat aika hankalaks jatkon kannalta.
Mitä tulee taas tohon säveltämispuoleen. Kyllä biisejä kannattaa tehdä heti, kun suinkin tulee ideoita. Se on mun mielestä nimenomaan se juttu, mistä tulee omalla painollaan. Tietysti jos puhutaan sävltämistyöstä tollaisena kaavamaisen juttuna, ni ei siihen kieltämättä kannata ihan ensimmäisenä panostaa, mutt tottakai biisejä kannattaa tehdä.

Mä en oikeen tosissaan usko tohon järjestelmällisyyteen. Se ei mun mielestä kuulu taiteenlajeihin, mutt kai se on ajan henki, kun kaikki aika tässä maailmassa pitää käyttää niin täydellisesti hyväkseen. Toisaalta tiedän tyyppejä, jotka on nimenomaan opetellut juttuja tollain. Ne on sitt hyviä tietyissä asioissa, mutt toisaalta taas itse on tietyissä jutuissa paremmin sisällä, vaikka oma tapani opetella soittamaan on ollut niin nurinkurinen, kun suurinpiirtein voi olla. Eli me ihmisethän ollaa erillaisia. Mun mielestä tärkeintä on se, et on hauskaa...
Juuup!
HCW
28.06.2003 13:56:18 (muokattu 28.06.2003 13:58:30)
HCW on tainnut myös lukea Suurta Kitarakirjaa?;)

Kukapa tätä joka kitaristin raamattua ei olisi lukenut?:)Olihan kommenttini kuin kirjasta suoraan,mutta näin se vaan minun mielestäni on...
Jos olen huomaamattani kuollut,keneltä kysyn kelloa?-Pablo Neruda.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)