JivE 19.10.2005 14:43:19 | |
---|
Eipä nyt ihan heti tullut haulla mitään vastaan joten avaampa uuden. OLen soittanut bassoa pikkasen yli 2 vuotta ja pääosin plekulla. Nyt huvittaisi opetella soittamaan kunnolla sormilla. Tekniikan kanssa ei niinkään ole ongelmia vaan kestävyyden, eli käsi kipeytyy suhteellisen nopeasti kyynärvarresta ja sormet jäykistyvät tehden soittamisesta lähes mahdotonta. Nyt on tullut n. viikon verran päivittäin soiteltua sormilla eikä edistystä tunnu tulevan. Löytyykö jotain hyviä harjoituksia tai tekniikoita millä soittoa voisi harjoittaa? Kiitos! |
okoranta 19.10.2005 14:48:12 (muokattu 19.10.2005 14:49:15) | |
---|
Hyvä pitää välillä taukoa, niin alkaa tulostakin tulla! Lihaksethan kehittyy levätessä, siis reenin jälkeen:) Mullakin aluksi kipeytyi kyynervarsi, mut sit alkoin soitella silleen,et soittokäsi on mahdollisimman suorassa, ja se auttoi! Elämäni on yhtä monoa, vaikka Stereo haaveissa -Yrtti-
Myydään Ural-basso http://muusikoiden.net/tori/muokkaa.php?id=77153 |
Johannes_t 19.10.2005 14:51:52 | |
---|
Käypä Adam Nittin kotisivuilta tsekkaamassa tekniikka vinkkejä. Muuten tuo on ihan normaalia; lihakset joita et ole ennen joutunut käyttämään eivät ole vielä kovin kestäviä. Malttia. |
Keny 19.10.2005 15:46:25 | |
---|
Joo tossahan tota jo tuli.Lepoa välillä ja täytyy muistaa venytellä ja lämmitellä enne ja jälkeen soiton. Tärkeetä on kans seurata sen käden ranteen asentoa ettei oo liian mutkalla.Tätä näkee yleensä niillä jotka pitää bassoa hyvin korkeella tai soitta paljon isten. Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits |
Hullu basisti 19.10.2005 17:12:21 | |
---|
Joo mäkin aluksi soittelin jollain lyhkäsellä kitarahihnalla (kaiken lisäksi oon vielä 192 cm pitkä). Sitte ostin parimetrisen hihnan ja säädin sen sopivaksi niin että "näppäilykäsi" on melkein suorassa (oisko hihnan pituus silloin noin 150 cm mun kohdallani). On nyt paljon helpompi soittaa; tietty nää on makuasioita ja yksilökohtaisia juttuja, mutta mä tykkään että basso roikkuu aika alhaalla. Ei oo tullu kyynärpää kipeeksi. "I have taken more out of alcohol than alcohol has taken out of me" Winston Churchill |
Spawn 19.10.2005 17:55:31 | |
---|
Ei sen käden nyt niin suorassakaan tarvi olla. Pidä kuitenkin ranne suorassa käsivarteen nähden äläkä kovin tao niitä kieliä. Itsellä tuo kyynärpää on yleensä about (vähän alle) 90 asteen kulmassa eikä ole koskaan moista ongelmaa ollut. Kestävyys? No se kehittyy soittaessa. Menee varmaan vähän aikaa ennen kuin lihakset tottuu siihen sormien liikkeeseen. Tuolla Johanneksen mainitsemilla sivuilla näkyi olevan hyviä ohjeita. Pitääpä itsekin tutkailla tarkemmin. offtopic: Joo mäkin aluksi soittelin jollain lyhkäsellä kitarahihnalla (kaiken lisäksi oon vielä 192 cm pitkä). Sitte ostin parimetrisen hihnan ja säädin sen sopivaksi niin että "näppäilykäsi" on melkein suorassa (oisko hihnan pituus silloin noin 150 cm mun kohdallani). On nyt paljon helpompi soittaa; tietty nää on makuasioita ja yksilökohtaisia juttuja, mutta mä tykkään että basso roikkuu aika alhaalla. Ei oo tullu kyynärpää kipeeksi. No tuo "rokkikorkeus" on hyvä kun näppäilee lähinnä e ja a -kieliä matalalta kuten itsellänikin rokkihommissa. Itsekin olen saman pituinen ja aika usein se basso on jotakuinkin juuri tuolla korkeudella, mutta nyt olen viime aikoina nostanu basson vähän korkeammalle tuonne istumiskorkeudelle. Tällöin vasempaa kättä on mielestäni helpompaa käyttää. Kitarahihnat bassossa on muuten aika kynyjä. Pitäis ostaa kunnon hihna. "Hyvän nopeuden saavuttaminen vaatii paitsi kärsivällisyyttä, myös progressiivisuutta!" -Rumpali Kainuusta |
okoranta 19.10.2005 18:09:45 | |
---|
mutta nyt olen viime aikoina nostanu basson vähän korkeammalle tuonne istumiskorkeudelle. Tällöin vasempaa kättä on mielestäni helpompaa käyttää. Kitarahihnat bassossa on muuten aika kynyjä. Pitäis ostaa kunnon hihna. Komppaan! itse tykkään, että tuo hihna on aika kapea paitsi lapojen kohdalta sit tosi leveä, ei tuu olkapää kipeäksi. Ja materiaalina mieluiten nahka! Elämäni on yhtä monoa, vaikka Stereo haaveissa -Yrtti-
Myydään Ural-basso http://muusikoiden.net/tori/muokkaa.php?id=77153 |
JukkaPena 19.10.2005 20:48:02 | |
---|
En muista omasta sähköbasson alkutaipaleistani mitään vastaavia (siitä on vasta vähän päälle neljä vuotta) tilannehan on kuitenkin melko sama, jos on plektralla soittanu sitä ennen oikean käden suhteen. Sovellan seuraavaa kontrabassoon, koska sitä oon soittanu vasta alle 2 vuotta ja se on jossain määrin fyysisempi soitin kuin sähköbasso: Jos soittaessa esim. käsi kipeytyy tolleen niin keskeytän sen soittamisen ja haen sen asennon uudestaan. Aika usein huomaa jonkun jännittyneen osan, joka pitää rentouttaa -peili on tässä loistava apuväline. Niinkuin tossa ylempänä sanottiin niin noi tukokset ois hyvä poistaa. Eli jos ranteen kohdalla on 90 asteen kulma niin veri ei kierrä. Jos toi kipeytyminen johtuu oikean käden huonosta asennosta niin sitä oikeaa asentoa voi hakea. Esimerkiksi sillä tavalla, että soittaa yhden äänen ja nostaa oikean käden pois bassolta ja tuo sen uudestaan rennosti siihen bassolle ja soittaa taas äänen ja käsi pois. Varmaan sanomattakin selvää, että tota kannattaa tehdä hitaasti. Jos ei tiedä, mikä on hyvä asento niin kattoo vaikka kuvaa/videota jostain hyvästä basistista ja yrittää näyttää yhtä hyvältä. Itse sain molempien käsien tekniikkaan parannusta, kun toin kädet bassolle samalla tavalla kuin Jaco Pastorius. Suomeksi sanottuna leikin Pastoriusta peilin edessä : Oikean käden asennosta lyötyy ihan hyvää juttua Warwickin Bass Survival 101:sta: http://www.warwickbass.com/basssurvival101/Asiaan liittyviä suoria linkkejä ko. sivustolta: http://www.warwickbass.com/basssurvival101/lesson_7cleanup.htmhttp://www.warwickbass.com/basssurvival101/lesson_9fingers.htmJos käyttäisin harjoitteluun sen ajan, jonka käytän täällä keskusteluun, olisin hyvä basisti. |
Rämppy 20.10.2005 09:18:35 | |
---|
Katso, ettet paina näppäilykäden rannetta basson bodyn reunaan. Saattaa painaa hermoa ja aiheuttaa jäykistymistä ja/tai kramppia käteen. Eikö tähän rämpyttämiseen koskaan kyllästy? |
justjoo 20.10.2005 16:11:23 | |
---|
Hieman ohi aiheen, mutta onko ihmisillä tullut tenniskyynerpäätä(oikea)? Itselläni vaivaa erittäin pahasti, eikä toivoakaan soittaa tällä hetkellä. Plärällä tullut vedettyä rutkasti ja siitä kehittynyt. Tänään hierontaa, saa nähdä auttaako tippaakaan. |
Hullu basisti 20.10.2005 17:48:56 | |
---|
Hihna asiaan; täytyis olla kunnollinen (mahd. leveä, itsellä muistaakseni 7,5 - 8 cm leveä hihna) ja luistamatonta materiaalia. Tenniskyynärpää asiaan; joo, olen kanssa kuullu että joskus voi alkaan vaivaamaan. Onks toi muuten sama vaiva kuin jännetuppitulehdus, vai puhutaanko eri taudeista? Oon kuullu että hoitamattomana jännetuppitulehdus voi pahimmillaan aiheuttaa pysyviä vammoja. Joten kyllä ne soittoasennot ym. on tärkeitä asioita laittaa kondikseen. "I have taken more out of alcohol than alcohol has taken out of me" Winston Churchill |
Hullu basisti 20.10.2005 17:54:49 | |
---|
No tuo "rokkikorkeus" on hyvä kun näppäilee lähinnä e ja a -kieliä matalalta kuten itsellänikin rokkihommissa. Itsekin olen saman pituinen ja aika usein se basso on jotakuinkin juuri tuolla korkeudella, mutta nyt olen viime aikoina nostanu basson vähän korkeammalle tuonne istumiskorkeudelle. Tällöin vasempaa kättä on mielestäni helpompaa käyttää. Joo, ittekin näppäilen pääosin e- ja a-kieliä. Kaseja vetelen useimmiten (rokkihommissa) ja olen pitänyt hihnaa mahd. alhaalla. Ei ole mun taidot antanut myöden esim. fuusio-juttuihin, että sen takii tarttis nostaa hihnaa. Ehkä sekin silti on vielä joskus edessä. "I have taken more out of alcohol than alcohol has taken out of me" Winston Churchill |
hevipuudum 20.10.2005 19:01:40 | |
---|
Vähän off topik, mutta vapaalta e-kieleltä on pirun vaikea vetää nopeita 16-osia sormilla(kuten esim. Metallica - Whiplash). Ylemmiltä kielelti on paljon helpompi. Onkos tuohon olemassa mitään ratkaisua/helpotusta vai onko tuo aivan mahdotonta? Miten Cliff Burton soitti Whiplashin? |
kikko 21.10.2005 02:01:21 | |
---|
Yksi lievityskeino jo puutuneeseen kyynärvarteen on venyttely. Ota toisella kädellä sormen päistä kiinni, käännä ne itseäsi kohden, jolloin ranne on noin 90 asteen kulmassa, sen jälkeen suorista koko käsivarsi niin että alkaa venymistä tuntumaan. Itse olen saman vaivan huomannut motocrossia harrastaessani. Pitkän ajotauon jälkeen tottumattomat kyynärvarret ovat parin kierroksen jälkeen turvonneet kaksi kertaa normaalia paksummiksi eikä edes kännykkä meinaa pysyä kädessä. Pieni venyttely ja lämmittely jo ennen soittamistakin tietysti helpottaa. |
Keny 21.10.2005 08:05:35 (muokattu 21.10.2005 08:05:56) | |
---|
Hieman ohi aiheen, mutta onko ihmisillä tullut tenniskyynerpäätä(oikea)? Itselläni vaivaa erittäin pahasti, eikä toivoakaan soittaa tällä hetkellä. Plärällä tullut vedettyä rutkasti ja siitä kehittynyt. Tänään hierontaa, saa nähdä auttaako tippaakaan. Mulla ollu molemmissa käsissä tenniskyynerpää sillon kun tein sepänhommia.Ei parane sitte itekseen.Lääkärille joutuu menemään jos haluu sen kuntoon. Semmonen kiristys side lihasten ympärille niin helpottaa vähän mutta ei vie itse vaivaa pois. Instrusta niitä saa ainakin. Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits |
Rämppy 21.10.2005 08:52:15 | |
---|
Hieman ohi aiheen, mutta onko ihmisillä tullut tenniskyynerpäätä(oikea)? Itselläni vaivaa erittäin pahasti, eikä toivoakaan soittaa tällä hetkellä. Plärällä tullut vedettyä rutkasti ja siitä kehittynyt. Tänään hierontaa, saa nähdä auttaako tippaakaan. Mulla oli kohtalaisen paha tenniskyynärpää oikeassa käsivarressa ja golfkyynärpää vasemmassa käsivarressa (sama vaiva mutta eri puolella kyynärniveltä). Tuli pitkällisestä tietsikalla työskentelystä ja huonosta ergonomiasta. Kun tällaisen vaivan saa, niin sen kanssa saa taistella pitkään, jopa vuosia. Itse huomasin vaivan ekan kerran, kun kitaran nostaminen ständistä sattui käsivarteen (ihme kumma soittamista nuo vaivat haittasivat yllättävän vähän). Suurin syy vaivan syntyyn on liian pitkä staattinen käsivarren jännittäminen esim. hiirtä käytettäessä. Kaikenlainen käsijumppa, venyttely ja huomion kiinnittäminen siihen, ettei jännitä kokoajan käsivarsia, on tärkeää. Mulla vaivaan tehosi muutaman kuukauden fysioterapia-kuuri. Kallista oli, mutta onneksi työnantaja maksoi. Välillä kun käsivarret muistuttavat vanhasta vaivasta, muistan harjoittaa venyttelyä ja käsijumppaa. Ei tee mieli palata tenniskyynärpääaikoihin. Eikö tähän rämpyttämiseen koskaan kyllästy? |
Johannes_t 21.10.2005 10:16:39 | |
---|
Vähän off topik, mutta vapaalta e-kieleltä on pirun vaikea vetää nopeita 16-osia sormilla(kuten esim. Metallica - Whiplash). Ylemmiltä kielelti on paljon helpompi. Onkos tuohon olemassa mitään ratkaisua/helpotusta vai onko tuo aivan mahdotonta? Miten Cliff Burton soitti Whiplashin? Osta viiskielinen, h-kieli toimii kätsysti sormistopparina. |
Ihme Basisti 21.10.2005 17:15:46 | |
---|
Vähän off topik, mutta vapaalta e-kieleltä on pirun vaikea vetää nopeita 16-osia sormilla(kuten esim. Metallica - Whiplash). Ylemmiltä kielelti on paljon helpompi. Onkos tuohon olemassa mitään ratkaisua/helpotusta vai onko tuo aivan mahdotonta? Miten Cliff Burton soitti Whiplashin? Osta viiskielinen, h-kieli toimii kätsysti sormistopparina. Tai sit mikki voi olla ns. liian pitkällä, jolloin etusormen ja peukun (joka siis nojaa mikin päällä) väliin jaa kielien väliin verrattuna liikaa tilaa =>sormet liikkuvat liian paljon =>kuluttaa energiaa. Mutta ite väittäisin kuitenkin (ton perusteella, että ylemmiltä kieliltä on helpompi soittaa), että sulla on liian paksut kielet. |
TommiW. 22.10.2005 10:32:57 | |
---|
Tästä aiheestahan q-re on kirjoittanut aivan loistavan "ergonomiaoppaan", jonka urlia en tietenkään nyt löydä. Nakkaan tänne jos muistan sen. "Nurkassa oli siellä kaks sbassoo mistä oli kaulat poikki ja myyjä selitti mulle et noin käy kun peukuttelee."
-Keny |
Aikoinaan oikean käden sormet saattoivat mennä todella tunnottomiksi, kun näppäilin kieliä melko kovalla voimalla.Nyt soitan kevyemmällä tatsilla ja lopputulos on:kipeytymätön käsi ja parempi soundi. |