Aihe: Laulajaksi opiskelevat huomio!
1
inez
06.10.2005 23:13:48
Haluaisin kuulla muusikon (laulajan) perustutkintoa suorittavien/suorittaneiden kokemuksia ja ajatuksia laulajan ammatista..
Tai ylipäätään laulajan ammattiin uin keinoin kouluttautuneiden mietteitä.
Mitään hyviä opiskelupaikkoja tiedossa?

Olkaa hyvä ja kommentoikaa!
hannakatriina
07.10.2005 00:09:41

Perustutkintolinjalla on hyvä (ja suositeltavaa) aloittaa jos ei oo paljoo aiempaa pohjaa lauluopinnoissa. Karu totuus on se, että varsinaisesti sieltä ei kyllä valmistu yhtään mihinkään. Pelkällä perustutkintolinjan paperilla ei välttämättä ovet aukea kovinkaan moneen paikkaan... eli sieltä kannattaa hakeutua myöhemmin ammattikorkeakoulun puolelle.

AMK on jo kannattavampi vaihtoehto siinä mielessä, että oman instrumentin osaamista sekä muita musiikillisia taitoja tosiaankin opetellaan paljon pidemmälle. Samalla voit hommata myös opettajan pätevyyden, mikä on aina plussaa näinkin epävarmalla alalla. Jostainhan se kuitenkin on se leipä ja eläkerahat revittävä. Monipuolisuus on melkeinpä menestymisen edellytys, ellei sitten ole superlahjakkuus jossain yhdessä asiassa tai ponnahda musiikkimaailmaan jonkun bändin kanssa.

Myöskään AMK ei ole mikään tae ammattilaulajaksi pääsystä, mut se antaa hyvät taidolliset valmiudet siihen hommaan. Omalla aktiivisuudella, karismalla, suhteilla jne. saa sitten niitä varsinaisia laulajan töitä, jos saa. Pitää olla bändikuvioita, pitää haalia keikkoja ja markkinoida itteensä, tai ujuttautua mukaan eri projekteihin esim. teatterimaailmaan, äänitteille, laulamaan taustoja... mikä nyt kenellekin on sitten se omin juttu.
kay
08.10.2005 11:40:41
Samalla voit hommata myös opettajan pätevyyden, mikä on aina plussaa näinkin epävarmalla alalla

Meinasin vetästä herneen nokkaan, mutta ehkä vähättelevä sävy on omassa korvassani.
Omallekin kohdalle on sattunut liikaa niitä opettajia jotka opettavat vain saadakseen perusturvan ja heitä ei ole oppilas sen enempää kiinnostanut. En usko että kukaan jaksaa käydä pedagogisia opintoja ihan vaan vasemmalla kädellä, tai voihan ne käydä, mutta se nyt on kaikkien ajan tuhlausta. Ainakaan omat opettajani eivät ole päästäneet niin helpolla että olisin voinut vaan käydä istumassa opinnot.

Olen kuitenkin samaa mieltä ettei perustutkinto sinänsä paperina riitä, mutta eihän sillä paperilla lauletakaan. Eli jos on lahjoja ja haluaa tehdä niin ei tarvitse paperia lainkaan. Usein kuitenkin koulutus/opettajat auttaa omia/kavereiden/perheen arvailuja enemmän. Ja mitä enemmän on koulussa, sitä enemmän saa opettajilta hyviä ja huonoja neuvoja ja kerkeää kasvaa ihmisenä sen verran että ehtii erottamaan nämä toisistaan.
LNA
10.10.2005 13:25:35 (muokattu 10.10.2005 13:26:46)

Perustutkintolinja on jees. Kolme vuotta lööbaa (=teet mitä lystäät, harjoittelet silloin kun sinulle sopii, opiskelet kivoja juttuja eli laulua ja teorioita yms yms, olet mukana erilaisissa proggiksissa jne.) ja ILMAISEKSI niin että vielä valtio kustantaa opiskelun.

Mites oli teorioiden kanssa AMK:in sisäänpääsyssä: Oliko kokeessa teorioiden osuus jopa 50%? Amiksessa on tyyliin 10-20% paikkakunnasta riippuen. Eli jos ei haldaa teorioita, ensin amikseen ja sieltä sitten ehkä joskus korkeammalle.

Sitäpaitsi Muusikon "arvonimi" (se miksi konsalta tullaan) on niin hieno, että se kannattaa vaikka kiusallaankin hankkia! X)

-LNA, tuleva Muusikko
Tacere's new promo-CD "Eras - Reveries" out now!
Haipuma
10.10.2005 15:09:32
Eikös tonne AMK:hon vaadita enemmän kuin 2/2 laulusta + 3/3 teoriat päälle? Eikös siellä lähdetä suoraan jo jostain C-kursseista?

Onhan noita muuten maksullisia vuoden kestäviä opistolinjojakin, joista on mahdollisuus hankkia D-taso.
Vain ilmainen on kyllin hyvää, ja sit aika halpakin on ihan hyvää.
hannakatriina
10.10.2005 15:32:40

Ei niitä teorioita niin paljoo kyllä minun mielestä AMK:n pääsykokeissa painoteta… oiskohan meillä ollu jotain 10-15%, haastattelu ehkä jotain samoja lukuja. Jos oot tosi hyvä omassa instrumentissasi niin voit päästä sisään melkeinpä sillä. Tarvittava yhteispistemäärä ratkaisee. Nämä voi tietysti olla oppilaitoskohtaisia juttujakin.

Ammattikorkeeseen hakiessa omasta instrumentista pitäis periaatteessa olla tehtynä D-kurssi, mut ei sitä välttämättä vaadita. Eikä kai niitä teorioitakaan. Monet suorittaa 3/3-tason teorioita ja solfaa, vaikka ovatkin AMK:ssa, etenkin jos eivät ole aiemmin teoriaa opiskelleet. Ensimmäinen instrumentista tehtävä kurssi AMK:ssa on nykyään C-kurssi. Jos meinaa selvitä opiskelusta siinä 4-5:ssa vuodessa ilman, että on aiempaa pohjaa, niin tulee ihan mieletön kiire kehittää kaikki musiikilliset taitonsa tarvittavalle tasolle. Sen takia se perustutkinto on hyvä tehdä ensin. Pääsee AMK:ssa paljon vähemmällä stressillä (nimimerkillä kokemusta on).

Meinasin vetästä herneen nokkaan, mutta ehkä vähättelevä sävy on omassa korvassani.
Omallekin kohdalle on sattunut liikaa niitä opettajia jotka opettavat vain saadakseen perusturvan ja heitä ei ole oppilas sen enempää kiinnostanut.

Joo, ei se nyt ihan näin mene... lähinnä pointti oli se, että pitää olla realisti laulajanuran kanssa. Kaikista ei voi tulla platinaa myyviä superartisteja, vaikka miten haluais ja kouluja kävis. Opiskelen tällä hetkellä jo toista opettajan tutkintoa, enkä ainakaan itse tunnustaudu "teen tätä vain rahasta"-opettajiin, joita on myös minulle sattunut vuosien varrella. Musiikkia olen opettanut useamman vuoden (koulussa, yksityisesti, musiikkioppilaitoksessa), ja jokainen oppilas on tärkeä. Jos itselläni ei olisi motivaatiota hommaan, niin tuskin oppilaanikaan kovin innostuneita olisivat. Nyt mulla ei ole yhtään oppilasta, jonka kanssa pitäisi ns. kiristellä hampaita esim. lintsaamisen tai harjoittelemattomuuden takia. Kaikki ne on motivoituneita ja kehittyy taidoissaan nopeesti.

AMK:ta ja opettajan opintoja suosittelen musiikkia opiskeleville jossain vaiheessa myös sen takia, että oppilasta opettaessa oppii itse äärettömän paljon asioita. Pitää kaivaa jostain niitä vastauksia kiperiin kysymyksiin ja miettiä miten saa selitettyä saman asian vaikka kolmella eri keinolla - ihmiset kun oppii eri tavalla.

Jos voisin vaan laulaa ja tehdä musiikkia päivät pitkät ja eläisin pelkästään sillä, niin en usko että tekisin opetustöitä. Mutta ei se silti tarkoita sitä, että en panostaisi tämänhetkiseen työhöni yhtään. Mielestäni jokainen asia mihin ryhtyy, olipa sitten keikka tai oppitunti, pitää hoitaa niin hyvin kuin mahdollista.

Usein kuitenkin koulutus/opettajat auttaa omia/kavereiden/perheen arvailuja enemmän. Ja mitä enemmän on koulussa, sitä enemmän saa opettajilta hyviä ja huonoja neuvoja ja kerkeää kasvaa ihmisenä sen verran että ehtii erottamaan nämä toisistaan.

Tämä on ihan totta. Sitten kun kasvaa oma taitotaso ja oma näkemys, niin oppii kuuntelemaan opettajiakin kriittisellä korvalla. Kaikkea ei tarvitse uskoa, ja aina voi kyseenalaistaa asioita. Parhaassa tapauksessa saa aikaan hyvin hedelmällisiä keskusteluja ja oppii niistäkin - sekä opettaja että oppilas.
kay
11.10.2005 00:43:33
Ei niitä teorioita niin paljoo kyllä minun mielestä AMK:n pääsykokeissa painoteta… oiskohan meillä ollu jotain 10-15%, haastattelu ehkä jotain samoja lukuja. Jos oot tosi hyvä omassa instrumentissasi niin voit päästä sisään melkeinpä sillä

Meillä ei oteta sisälle jos ei ole perusteoriat (tolppaan asti) hallussa, ei kuulemma ole mahdollisuuksia selvitä amkin teorioista. Ja tottahan se kai on, onhan ne suht vaativia jopa pelkästään pakolliset. Ja kaikki (lähtötasosta riippumatta) aloittaa teoriaosiosta nimeltään musiikin analyysi, joka vastaa joiltain osin 3/3 ja joiltain menee reippahasti vanhan "tolppakurssin" yli, se tehdään ensimmäisessä puolessa vuodessa eli ensin vähän kerrataan ja sitten hypätään eteenpäin ajanpuutteen vuoksi...

Olen ollut opettajaharjoittelijan asemassa pääsykokeita katsomassa ja kyllä siellä on lautakunta antanut laulusta erittäin hyviä pisteitä tietäen ettei ole sisälle asiaa kun ei ole teoriasta tarpeeksi pisteitä.

Periaatteessa tuota "kertausta" lukuunottamatta meillä ei ole ollenkaan teoriaa, vain analyysiä (mikä on kai jotain teoriaa?) ja sovitusta ja sitten on vapaavalinnainen teoriajakso, mikä voi olla edellisten taso 2 tai esim. songwriting.

Haastattelua ei ollut meillä ollenkaan, syystä tai toisesta, kuka tietää.

Kannattaa myös muistaa että Amk tai mikään korkeakoulu ei ole enää paikka jossa voi miettiä mitä tekisi isona, opintotukikeskus on aika tarkka opintopisteistä ja opettajat ei ainakaan meillä anna niitä ihan ilmatteeks.

Ja Amkin koulutustehtävä ei ole kouluttaa taiteilijoita. Vaan muusikoita ja opettajia. Ammattilaisia, joille on annettu mahdollisuus opiskella ammatissa tarvittavia työkaluja. Se miten niitä käyttää on oma asia.

Eli jos tuntuu ettei ole perusasiat ihan hallussa niin kannattaa tosiaan kokeilla 2.astetta tai perusopintoja, helpottaa sitten Amkissa.
inez
21.10.2005 16:12:22
Siis voiko perustutkintolinjalle hakea vain 3/3 tutkinnon suorittaneet?
inez
21.10.2005 17:09:24
Ahaa...Kiitoksi tiedoista,itse kun suunnittelen juuri tuota perustutkinnon suorittamista.
Mulla ei ole mtään teoriatutkintoja suoritettuina,vaikka jotain tiedänkin musiikin teoriasta. Kuorossa olen laulanut pitkän aikaa,nyt olen kohta toista vuotta laulutunneilla.
Kaikki instrumentit joita soitan olen oppinut itsekseni,nuotteja en osaa lukea kuin hiukan;kuulokorvalla olen pianoa oppinut soittelemaan.
Mutta jos ei teoria ole hallussa,niin ainakin motivaatiota löytyy.Musiikkiopistolla voisi siis maksua vastaan suorittaa noita tutkintoja?
hannakatriina
21.10.2005 19:31:06

Ahaa...Kiitoksi tiedoista,itse kun suunnittelen juuri tuota perustutkinnon suorittamista.Mulla ei ole mtään teoriatutkintoja suoritettuina, vaikka jotain tiedänkin musiikin teoriasta. nuotteja en osaa lukea kuin hiukan.

Jos aiot hakea koulutukseen esim. ensi keväänä, niin tässähän on hyvää aikaa kertailla ja treenata teoriapuolta. Nuotit kannattaa kyllä ottaa hallintaan: ne on iso apu ja nopeuttava tekijä monessa asiassa, vaikka niihin ei pelkästään saakaan juuttua (eli korvakuuloltakin opetellaan paljon, ainakin kevyessä musassa). Laulajille taitaa sitä paitsi kuulua pakollisena sivuaineena piano-opinnot, jossa nuotinlukutaito ois ihan hyödyllinen... Samoin pääsykokeessa saattaa olla prima vista-tehtävä, eli pitää laulaa suoraan nuoteista joku itselle tuntematon biisi.

Musiikkiopistolla voisi siis maksua vastaan suorittaa noita tutkintoja?

Joo, tod.näk. useimmissa mus.opistoissa pystyy osallistumaan teoriaopetukseen ulkopuolisena sekä myös suorittamaan tutkintoja.
laulaja(ko)
06.11.2005 19:27:10
kui nuorena vois alottaa laulamisen pelkän opiskelun??ei kai siin mitää ikärajaa oo???ja kui kalliita yksityis laulu tunnit on??
hannakatriina
06.11.2005 20:09:31

kui nuorena vois alottaa laulamisen pelkän opiskelun??

Jos ammattiopintoja meinaat, niin perustutkintolinjalla (II asteen koulutusta) peruskoulun jälkeen. Musiikkiopistoissa tms. harrastuspohjalta aiemminkin. Ammattiopinnot ei tietysti oo sitten pelkkää laulamista vaan myös hyvin paljon muuta musiikinopiskelua.

ei kai siin mitää ikärajaa oo???

Noin 15 vuotta tai kun äänenmurros on ohi (äänenmurros on myös tytöillä). Tapauskohtaista. Joku on kypsä aloittamaan aiemmin, joku toinen myöhemmin.

ja kui kalliita yksityis laulu tunnit on??

Yleensä n. 10-15 euroa /45 min.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)