Aihe: Neuvoja studiokaiuttimien / lähikenttämonitorien ostoon?
1 2 3 4 5 6 7
Krokantti.
20.10.2005 14:20:53
Monet ketjut varmasti käyvät lähellä tätä aihetta, mutta ajattelin selkeyden vuoksi aloittaa uuden; toivottavasti ette suutu.

Eli rakennan musiikin äänittämiseen kotistudiota, jonka olisi tarkoitus mahdollisimman vähällä laitteistolla tuottaa ainakin melkein ammatilaistasoista ääntä. Tällaisen järjestäminen ei tietenkään ole helppoa, ja paljon riippuukin siitä, mitä harvoja laitteita ostaa.

Kuten otsikko ilmoittaa, tällä hetkellä tarvitsen siis kaiutinparin (mahdollisesti lähikenttämonitoreita), jonka pitäisi soveltua kaikkiin näihin tehtäviin:

a) Studiotyöskentely: äänitys, miksaus ja äänenlaadun monitorointi sekä puhdas ja neutraali äänenkuva yleensä
b) musiikin kuuntelu tietokoneelta ja cd- sekä vinyyylisoittimesta
c) television ja dvd-soittimen äänentoisto

Todennäköisesti kaikki tämä tapahtuu vahvistimen kautta.

Lähikenttämonitorit ovat tunnetusti varsin hintavia, ja ajattelin täältä kysyä, että olisiko mahdollista saada ostettua jostakin laadukkaita laitteita 'järkevällä' hinnalla? Merkeistä esimerkiksi Genelec olisi varmasti hyvä valinta, mutta hinta on myös sen mukainen. Hinnan olisikin hyvä pysyä 500 euron paikkeilla tai sen alapuolella, mutta tietenkin tässä voidaan joustaa.

Tarvitsen siis vinkkejä ja neuvoja monitorien/kaiuttimien merkeistä, malleista ja hinnoista. Kaikki neuvot otetaan vastaan. Kiitos!
Risk
20.10.2005 14:40:16
Genelecin uutta 8020A -mallia on kiitelty, joskaan en ole itse ehtinyt käydä kuuntelemassa. Parihinta taitaa olla noin 600€. Niitä voi myöhemmin täydentää subwooferilla (esim. 7050B, noin 700€). Dynaudio BM5A:t saattavat olla myös kokeilun arvoiset.
BotneLapio
20.10.2005 14:57:32
No itse suosittelen Behringerin Truth -sarjaa, tilan koosta riippuen 2030A tai 2031A. Rinnalle vielä subbanen 2092. Halpaa, ja jopa yllättävän hyvää.

St. Paul's Soundissa 2030A pari 285€, 2031A pari 325€. 2092 subbari 205€

http://www.stpaulssound.fi/

http://www.behringer.com/02_product … ndex.cfm?lang=ENG#STUDIO%20MONITORS
-=Botnee!!=-
aimotuska
20.10.2005 15:10:18 (muokattu 20.10.2005 15:11:07)
No itse suosittelen Behringerin Truth -sarjaa, tilan koosta riippuen 2030A tai 2031A. Rinnalle vielä subbanen 2092. Halpaa, ja jopa yllättävän hyvää.

Tuossa just testailin omiani silleen, että pistin ne olkkarin kajareiden tilalle, eikä tulos oikein miellyttänyt. Lähikenttämonitoreiksi nuo on hintaisekseen älyttömän hyvät, mutta leffakajareina ne on huonot. Taajuusvaste laskee keskialueella jotenkin tosi kummasti kun istahtaa sohvalle parin metrin päähän, eikä stereokuvastakaan ole enää mitään jäljellä. Bassoa noista lähti silti kuin amiksesta, eikä tilankaan pitäisi vaikuttaa kun vierellä oli Paradigm Phantomit (2x6.5 + joku kalotti).

EDIT: Niin siis kyseessä oli 2xBehringer B2030A.
I cna tpye 300 wrods a mniute.
Krokantti.
20.10.2005 15:16:10
Kiitos vinkeistä!

Tuo Dynaudion BM5A maksaa Thomannilla hulppeat 522 euroa _kappaleelta_, joten se on liian suolainen hintaluokka minulle.

Genelecin 8020A-malli vaikuttaa sinänsä vakuuttavalta, mutta kaiuttimien varsin pieni koko pistää miettimään niiden tehokkuutta (vaikka en aiokaan luukuttaa mitään erityisen kovalla äänenvoimakkuudella). Hinta on kylläkin jo kohdallaan, mutta miten pahasti tuollainen pari tarvitsee subbaria avuksi? Se kun on jo varsin hintava vekotin.

Tuo Behringer, varsinkin 2031A, vaikuttaa hintansa puolesta varteenotettavalta vaihtoehdolta, mutta sen edullisuus pistää miettimään, että miten paljon se häviää laadussa muille ehdokkaille. Varsinkin, jos rinnakkainen malli on hjunnilan kokemuksen mukaan heikko muussa kuin studiokäytössä.

Tilaa studioksi suunnitellussa huoneessa on vaikka muille jakaa, joten se ei tule olemaan ongelma muutoin kuin ehkä akustiikan puolesta (ja se onkin sitten on eri aihe).
Risk
20.10.2005 15:19:54
Tuo Dynaudion BM5A maksaa Thomannilla hulppeat 522 euroa _kappaleelta_, joten se on liian suolainen hintaluokka minulle.

Ohops... mulla tais olla passiiviversion hinta mielessä.
Risk
20.10.2005 15:29:28
Todennäköisesti kaikki tämä tapahtuu vahvistimen kautta.

Jos sinulla on jo olemassa hyvä vahvistin, niin tasokkaat passivikaiuttimet saattavat olla varteenotettava vaihtoehto... Esimerkiksi Amphion Helium2 tai Dynaudio Audience 42 tai BM5P.
Krokantti.
20.10.2005 15:32:02
Vahvistinta ei vielä ole, enkä uskalla joka tapauksessa luottaa siihen, että vahvistin hoitaa homman kotiin melkein yksinään. Pakko lienee olla ihan aktiivikaiuttimet.
k-soundstudio
20.10.2005 15:44:54
Ite ostasin ehottomasti genelecit ja sitte myöhemmin ku raha antaa periksi niin genelecin subin!
Krokantti.
20.10.2005 18:48:13
Tuo Genelecin 8020A-malli kyllä saattaisi olla hyvä, mutta kuinka hyvin sellainen kaiutinpari pärjää äänentoistossa ilman subbaria?

Entä onko muilla kokemusta noista Behringereistä?
Krokantti.
20.10.2005 18:49:25
Ja noita Geneleceistä vielä, että vaikuttaako kaiuttimien koko pahastikin ulostuloon? Tuo ehdotettu kaiutinmallihan on varsin pieni kooltaan.
Leikari
20.10.2005 19:47:17
Ja noita Geneleceistä vielä, että vaikuttaako kaiuttimien koko pahastikin ulostuloon? Tuo ehdotettu kaiutinmallihan on varsin pieni kooltaan.

pienin gene on kait tarkoitettu aivan desk-top -monitorointiin

mikäli haluat kuunnella musiikkai huoneessa muuallakin oleskellessasi so. "yleiskaiuttimena" niin unohda pikkugene

halvalla ei saa hyvää eikä varsinkaan kaikessa hyvää
Soitetaan jamia!
aimotuska
20.10.2005 22:19:37 (muokattu 20.10.2005 22:20:30)
Mulla oli nuo 1029A:t taannoin ja alkoi vituttaan kuunnella aina sitä basson puutetta, joten möin pois. Ei oikein innostanu enää satsata johonkin järjettömään möhkälesubbaseen. Nää B2030A:t riittää oikein mainiosti bassojen puolesta kerrostaloon.

EDIT: Vaikka ei sillä, että bassoilla olis joku erityinen merkitys mulle, mutta noin kokonaisuutena...
I cna tpye 300 wrods a mniute.
Krokantti.
21.10.2005 10:47:12
mikäli haluat kuunnella musiikkai huoneessa muuallakin oleskellessasi so. "yleiskaiuttimena" niin unohda pikkugene

halvalla ei saa hyvää eikä varsinkaan kaikessa hyvää

Mitä sitten ehdottaisit mainituilla kriteereillä?
mhelin
21.10.2005 11:02:51 (muokattu 21.10.2005 11:12:23)
ADAM ANF10 (http://www.thomann.de/thoiw3_adam_anf10_box_prodinfo.html) pari + Behringer A500 pääte (http://www.thomann.de/thoiw3_behrin … r_a500_studioendstufe_prodinfo.html)

http://www.adam-audio.de/professional/

http://www.adam-audio.de/downloads/tech_data_P.pdf

Huom. esim. 5 vuoden takuu. Nuo ANF10:t on lisäksi viritetty tuonne 36 Hz paikkeille, joten toistoaluetta riittää alaskin päin toisin kuin Geneillä joissa kaista on keinotekoisesti (ylipäästösuotimella) katkaistu tuo 60 Hz paikkeilta. Behringer ei ehkä paras vahvistin, mutta paras mitä tuohon hintaan saa. Nuo ADAMit ovat 4 ohmiset, joten tehoa riittää jos vain vahvistin jaksaa tuota kuormaa.
sami_sumea
21.10.2005 12:11:58

Sen verran mitä mä olen noita pikkupurkkeja kuunnellut, ne toistavat yllättävän hyvin alapäätä kokoonsa nähden. Olin ainakin itse positiivisesti yllättynyt.

Todelliset puutteet ilmenivät vasta kun switchasin kokeeksi vieressä olleisiin 8050:iin :-)

Äänikuva kohdentuu paljon selvemmin kaiuttimiin noissa 8020:issa kuin esim. 8050:issa, mutta tottakai pitää muistaa että hintaluokassa on 5x ero.

Mä harkitsin 8020:ien hommaamista mobiili/himasetuppiin, en ole vielä päättänyt ostanko nuo vai en.

...
"On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä." Pauline 8v.
Krokantti.
21.10.2005 12:54:39
Huom. esim. 5 vuoden takuu. Nuo ANF10:t on lisäksi viritetty tuonne 36 Hz paikkeille, joten toistoaluetta riittää alaskin päin toisin kuin Geneillä joissa kaista on keinotekoisesti (ylipäästösuotimella) katkaistu tuo 60 Hz paikkeilta. Behringer ei ehkä paras vahvistin, mutta paras mitä tuohon hintaan saa. Nuo ADAMit ovat 4 ohmiset, joten tehoa riittää jos vain vahvistin jaksaa tuota kuormaa.

Nuo Adamit ovat siis passiiveja, jotka käsittääkseni toistavat äänen aina hieman "laiskemmin" kuin aktiivit. Onko sinulla kokemuksia näistä Adameista?

Sen verran mitä mä olen noita pikkupurkkeja kuunnellut, ne toistavat yllättävän hyvin alapäätä kokoonsa nähden. Olin ainakin itse positiivisesti yllättynyt.

Sinänsähän ne voisivat pelkkään monitorointiin soveltuakin, mutta siihen se taitaa sitten jäädä.
Zammy
21.10.2005 13:03:15
Nuo Adamit ovat siis passiiveja, jotka käsittääkseni toistavat äänen aina hieman "laiskemmin" kuin aktiivit.

Käsität väärin. Sinänsä ei ole ratkaisevaa onko kaiutin aktiivi vai passiivi, loppujen lopuksihan erona on lähinnä se, että aktiivissa vahvistin on siellä kaiuttimen sisällä ja passiivikaiuttien kanssa käytetään erillistä vahvistinta. Tosin aktiivikaiuttimissa on mahdollista optimoida se käytetty vahvistin juuri sille kaiuttimelle, tai niille käytetyille elementeille, mutta jos kyseessä on laadukas passiivikaiutin ja laadukas vahvistin niin ei eroa laadukkaaseen aktiivikaiuttimeen pitäisi jäädä.
Susikoira Roi Orbison
Zammy
21.10.2005 13:47:25
Kaiutin on aktiivinen, kun siinä on aktiivinen jakosuodin (siis jakosuodin ennen pääteastetta, passiivikaiuttimissa toisinpäin). Jokaiselle taajuusalueelle on oma vahvistimensa, jotka voivat olla myös ulkoisia.

Joo näin on ainakin lähes kaikissa paremmissa aktiiveissa tosiaan. Mun mielestä silti aktiiveiksi kutsutaan kaiuttimia, joihin menee pelkkä linjasignaali sisään ja virtajohto seinään.
Susikoira Roi Orbison
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5 6 7
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)