Aihe: Rhodesi
1 2 3 4 5
Fuzzy Boner
20.10.2005 22:45:21
voin toki vuokrata. onko tossa muka joitain saundillisia tai tatsillisia eroja nuihin muihin malleihin?

Jos se on hyväkuntonen on se varmasti todella pätevä peli.

Mis päin lappia muuten jos saan udella? Lentokoneella nääs on paha roudata omaa rhodesia niin kysyin tosissani...
Saapuilija
zorro
20.10.2005 22:57:16
Jos se on hyväkuntonen on se varmasti todella pätevä peli.

Mis päin lappia muuten jos saan udella? Lentokoneella nääs on paha roudata omaa rhodesia niin kysyin tosissani...

kemi-tornio alueella vaikutan. käsittääkseni ihmisillä on ollu tapana vuorata adolfsenin matilta kamaa täälläpäin keikkailessa.
saundi lähtee tukasta!
Tänne saattaa tupsahtaa joskus uusia biisejä.
Suhteettomat toverit #6
IMIK #34
tarmo
20.10.2005 23:47:33
ohhoh. Taitaapi olla sama peli, jonka juuri hait munkämpiltä tänään!Pääsin vuoden päivät nautiskelemaan sen lämmöstä. Aivan priima rhodes. En oo toista yhtä timmiä vielä kokeillut. Olisin itse pitänyt laitteen, jos olisi auto tai edes autollinen kaveri täällä pohjosessa. Olisi saattanut jossain vaiheessa tulla ongelma roudauksesta... No täytyypi toivoae, ettei ala harmittamaan. Onnea hyvistä kaupoista ja soittamisen iloa!!
Artist
21.10.2005 13:56:22 (muokattu 21.10.2005 14:29:51)
http://img464.imageshack.us/img464/9764/img17520im.jpg

kyllä se sen verran makso että enempää en ehkä olis maksanu. mutta tosiaan aivan kunnossa jokapuolelta tuo vehe. harmi että asuu rivitalossa nii ei enää kymmenen jälkeen kehtaa soitella, vaikka just sillon tulis ne luovimmat fiilikset :D

On kyllä hieno!

Tuollaisen kun saisi kotiin Farfisoiden ja akustisen pianon oheeen niin kelpaisi soitella!

Joo, kai se on alettava Rhodesiin säästämään, kunhan nyt ensiksi saisi säästettyä Bassmaniin.
Edit: Torilla olevat minicompactitkin kelpais, jos ois rahaa.
Some folks like water, some folks like wine, but I like the taste of straight strychnine!
zorro
22.10.2005 15:02:38
tuossa on sellanen juttu että kitaralla ja rhodesilla on minun vahvistimessa aikamoinen volyymi ero, ja rhodesilla soittaessa joutuu classicin volyymipotikkaa vääntämään jo sinne asti että alkaa ääni säröytymään... minä en kummiskaan halua että tuo rhodesin ääni säröytyisi, niin ratkeaakohan tuo ongelma sillä että ostaisin mxr microampin tuohon väliin? vai paheneeko se ongelma silleen että microamp vaan boostaa sitä enemmän särölle?
saundi lähtee tukasta!
Suhteettomat toverit #6
IMIK #34
maza
23.10.2005 10:23:09

tuossa on sellanen juttu että kitaralla ja rhodesilla on minun vahvistimessa aikamoinen volyymi ero, ja rhodesilla soittaessa joutuu classicin volyymipotikkaa vääntämään jo sinne asti että alkaa ääni säröytymään...

Käytät varmaankin clean-kanavaa? Epäilen kovasti että erillisen etuasteen hommaaminen ei tässä ongelmassa auta; nyt vaan joudut ottamaan enemmän vahvistusta itse styrkkarista. Perusvinkki säätämiseen on kyllä sitten laittaa masteri täysille ja alkaa vasta sitten raottamaan gain/volumehanikkaa - tällöin saat vahvistimesta suurimman mahdollisen säröttömän tehon.

Jossain vaiheessa tulee tietysti vahvistimen tehoresurssien raja vastaan, ja silloin alkaa homma mennä ruvelle. Itse kyllä sellaisesta aivan aavistuksen säröllä olevasta Rhodes-soundista diggailenkin, eli kun kunnolla hutkii, saa pieni hevisävähdys lennellä ilmaan. Mulla on Rhodesin styrkkareina ollut pari omatekemää putkinuppia, toinen on 2-wattinen ja toinen about 20-wattinen, ja molemmat kyllä toimii. Varsinkin tuo 2-wattinen. Ai niin, ja härvelit on kiinni 1x12" kaapissa.
duane
25.10.2005 09:00:36
kemi-tornio alueella vaikutan. käsittääkseni ihmisillä on ollu tapana vuorata adolfsenin matilta kamaa täälläpäin keikkailessa.

Jeps, Alfan rhodes taisi olla kyllä helsingissä ainakin vielä pari viikkoa sitten... Matilla on sen tilalla kaverin polymoog. Kyseessä on kuitenkin tilapäisjärjestely, että eiköhän sieltä rhodesin pysty edelleenkin vuokraamaan...
dfloreno: "kun musasta poistetaan rytmi, melodia ja harmonia, niin mielestäni jäljelle ei jää kuin rock-lehdistö"
zorro
25.10.2005 16:08:48
olisikoo muuten ihmisillä luetella joitain hauskoja rhodes piisejä joita voisi soitella?
saundi lähtee tukasta!
Suhteettomat toverit #6
IMIK #34
U.Honey
25.10.2005 16:47:31
olisikoo muuten ihmisillä luetella joitain hauskoja rhodes piisejä joita voisi soitella?

Stevie Wonderin You are the sunshine of my life on hauska, tai ainakin iloinen.
C.o.S. rulez ok!!11
Karlsson
25.10.2005 20:45:18

Cannonball Adderleyn Walk Tall on huippu. Nuori Zawinul kiippareissa.
"Sam on maailman rumin koira - jo kolmatta kertaa" -Ilta-Sanomat 6.7.05
zorro
26.10.2005 17:13:26
nyt löyty oikein mainio, sellanen ku Bob James - Angela..
biisi on varmasti kaikille taxi-sarjaa seuranneille tuttu.
saundi lähtee tukasta!
Suhteettomat toverit #6
IMIK #34
zorro
28.10.2005 20:07:12
joku täällä joskus esitti väittämän, että rhodesia ei tule virittää kitaravirittimellä. saisinko perusteluja tälle väitteelle?

itse tuossa juuri tungin rhodesin kitaravirittimeeni että jos lukemat muka näyttäisi jotain eriä, mutta kyllä se ihan oikein näytti.. eikö tästä voi sitten päätellä että tolla voi tuon vekottimen virittää?
saundi lähtee tukasta!
Suhteettomat toverit #6
IMIK #34
Fuzzy Boner
29.10.2005 09:06:28
joku täällä joskus esitti väittämän, että rhodesia ei tule virittää kitaravirittimellä. saisinko perusteluja tälle väitteelle?

itse tuossa juuri tungin rhodesin kitaravirittimeeni että jos lukemat muka näyttäisi jotain eriä, mutta kyllä se ihan oikein näytti.. eikö tästä voi sitten päätellä että tolla voi tuon vekottimen virittää?

Luulisin että jos virität vertikaalisesti sen skebamittarilla sävel kerrallaan ja kokeilet soittaa harmoniaa virityksen jälkeen nii hups, kuulostaaki epikseltä. Kokeile.
Saapuilija
U.Honey
29.10.2005 11:47:53
Luulisin että jos virität vertikaalisesti sen skebamittarilla sävel kerrallaan ja kokeilet soittaa harmoniaa virityksen jälkeen nii hups, kuulostaaki epikseltä. Kokeile.

Eiks tän tajunnu ekaks J.S. Bach, ja sit sävelsi "Woltenperietes Klavier".
C.o.S. rulez ok!!11
Mikael
29.10.2005 12:09:06

Mä kysyin tätä pariltakin pianonvirittäjältä jotka olivat sitä mietlä että tollanen sähköpiano on eri juttu viritysnäkökulmasta kuin oikea piano ja viritysmittarilla vois hyvinkin rhodesia viritellä.
"melkein puoliammattilainen"
Hannu H.
29.10.2005 15:49:19 (muokattu 29.10.2005 15:50:37)

Heitetääs nyt tänne ihan offtopicin poikaseksi, että missäs hinnoissa nuo rhodesit yleensä pyörivät? Kuinka helpolla tommosen saa jostain kaivettua, jos joskus iskee hillitsemätön GAS?

EDIT: Siis Mark I ja II
Päiväduuni on vain harrastus jolla kustannetaan se oikea työ.
Mikael
29.10.2005 17:13:31

Ahosen Musiikki Tampereella myy juuri saamani tekstiviestin mukaan Rhodes MkII:sta hintaan 2500€. Mallista ei tullu tietoa, mut tolla hintaa sen on pakko olla Suitcase. Kiinnostuneet voi soittaa sinne ja kysellä...
"melkein puoliammattilainen"
Karlsson
29.10.2005 18:59:25
Mä kysyin tätä pariltakin pianonvirittäjältä jotka olivat sitä mietlä että tollanen sähköpiano on eri juttu viritysnäkökulmasta kuin oikea piano ja viritysmittarilla vois hyvinkin rhodesia viritellä.

Samaa mulle sanottiin myös ammattivirittäjien puolelta. Tosin ihan halvimmalla virittimellä ei kannata alkaa hommaan. Oon kokeillu.

Ja esmes 88-koskettimisen Rhodesin ihan alimpia ja ylimpiä nuotteja viritin "hoksaa" tosi huonosti.
"Sam on maailman rumin koira - jo kolmatta kertaa" -Ilta-Sanomat 6.7.05
jysi
29.10.2005 19:37:50
Jutun ydin taitaa olla tässä: http://www.fenderrhodes.org/rhodes/manual/ch5.html
ja alhaalta "Electronic Tuning" ja "Stretch Tuning"

Eli tehtaalta lähtiessä Rhodesit on tasavireessä mutta "oikeat" virittäjät vetää pianon mielellään (esimerkiksi sivun alalaidassa olevan käyrän mukaan) pieleen - matalat taajuudet alavireeseen ja korkeat ylävireeseen niin että se kuulostaa olevan vireessä. Kaikilla meillä kun on korvassa sama vika.

Koneella vedellessä tulee "tehdassäädöt"

Omaa pianoa (Yamaha, ei Rhodes) olen tunaillut samanlaisen käyrän mukaan ja kyllä se toimii.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)