Aihe: Vibrato epätarkka bendatessa
1 2 3
Lord of the strings
19.10.2005 22:48:58 (muokattu 19.10.2005 22:50:18)
Millaista treeniä kannattaisi vääntää, että tuon vibraton saisi "varmemman" kuuloiseksi. Suurin ongelma on kun pitäisi vibrata nimettömällä kun bendaa esim. sävelaskeleen ylöspäin (En saa vibraton aikana kieltä pysymään "kurissa").

Pitääkö vaan soittaa ja soittaa että nuo muut sormet tulevat vahvemmiksi? Ääninäytettä en pysty juuri nyt tekemään kun kellokin on noin paljon, mutta huomenna saatan laittaakkin.

Kokemuxiii?!?++
"Who are you? How did you get in?" "Well, i'm the locksmith and.. I'm the locksmith." Pastilli?
elbowski
19.10.2005 22:52:01 (muokattu 19.10.2005 22:52:29)
No meikä kääntää käden sillätavalla, että sormet ovat melkein otelaudan suuntaiset, etusormella vibratessa siis. Tulee vähän voimaa ja tarkkuutta siihen, kun kämmentä heiluttamalla voi kompensoida vibran määrää.
Let's burn this motherfucker like a roman candle!
IMIK #25 | Kelpaisiko pastilli? | Bella Italia #2 | THV-Klubi #45
32788
19.10.2005 23:00:23 (muokattu 19.10.2005 23:02:50)
Itellä semmoinen treeni, että soitan vuoronperään sillälailla, että ensin bendaan yhden sävelaskeleen ylöspäin, ja sitten soitan viereiseltä kieleltä tämän sävelen, mihin bendaan. Eli vaikka jos venytät ensin vaikka Eb: n G-kielen 8-nauhalta F: ään ja soitan heti tämän jälkeen F: n H-kielen 6. nauhalta. Sitten jatkan tätä ja yritän saada sävelet kuulostamaan samalta. Toivottavasti ymmärsit, en jaksa tabulatuuria ruveta väsäämään, ehkä huomenna sitten.

EDIT: Vai tarkoititkohan edes tätä? No joka tapauksessa tämä on hyödyllinen treeni.

EDIT 2: Ai perkele, luin vähän huolimattomasti, tarkoititkin vibratoa. Pitäis varmaan mennä nukkumaan.
Nappaat henkeni mutta sinulle käy samoin Ammut musketilla mutta lävistän sinut Kun odotat seuraavaa hyökkäystä Seiso, et voi perääntyä Merkkitorvi soi ja taisto alkaa Tässä ei ole yhtään voittajaa Savun ja hevosen hengityksen haju sieraimissani
Swan
19.10.2005 23:11:56
Meikäläisellä tuo onnistui lopulta juurikin säännöllisen soittelun tuloksena. Yhtenä kauniina päivänä vain sisäistin sen, eikä sen jälkeen ole ongelmia ollut.

Bendivibratoa kannattaa lähestyä sillä tavalla, että liike tulee lähinnä ranteesta. Kun bendaat kohdesäveleen, keikuta rannetta eestaas sen sijaan, että vemputtaisit sormien niveliä. Peukalo tulee ehdottomasti pitää jossakin tukevassa paikassa (itselläni Hendrix-tyyliin otelaudan päälle kurotettuna, ks. kuva) varmistamassa, että "nollapiste" pysyy suurin piirtein oikeassa paikassa. Kun aikansa rassaa, niin kyllä se suhteellisen nopeasti lihasmuistiin tallentuu.

http://hem.passagen.se/downsound.music/images/downsound%20jimi.jpg
DOOOOO NOT WAAAAAAANT!!!11
>-)))> #26
Tori:
Ostetaan Total Guitarin numero 137
moottorisaha
19.10.2005 23:12:42 (muokattu 19.10.2005 23:15:26)

No meikä kääntää käden sillätavalla, että sormet ovat melkein otelaudan suuntaiset, etusormella vibratessa siis. Tulee vähän voimaa ja tarkkuutta siihen, kun kämmentä heiluttamalla voi kompensoida vibran määrää.

Jos ymmärsin oikein, niin tuota pystyy tekemään ehkä G-kielelle asti, kun bendauksen pystyy toteuttamaan vetämällä kieltä maata kohti.

Kai Lord of the strings käytät useampaa sormea siihen bendaamiseen / vibraaton tekemiseen? En ainakaan itse pysty kovin järkevästi tekemään esim. ohuelta E-kieleltä 1 sävelaskeleen bendiä vibran kanssa, jos käytän pelkästään yhtä sormea. Kolme sormea käyttöön, niin saa helvetisti tukevamman otteen, ja pitää sormenpäitä melkein pystysuorassa otelautaa nähden (ei kuitenkaan aivan), niin ei tule sitä tunnetta että kieli lipeäisi sormista.
"I think that all these classical masters have one big thing in common: when they play slow, it's tasteful and when they play fast, they RIP!" - Michael Angelo Batio
elbowski
20.10.2005 00:08:58
Jos ymmärsin oikein, niin tuota pystyy tekemään ehkä G-kielelle asti, kun bendauksen pystyy toteuttamaan vetämällä kieltä maata kohti.

Aah, sääh, totta kun bendeistä puhutaan. Anteeksi epäymmärrykseni.
Let's burn this motherfucker like a roman candle!
IMIK #25 | Kelpaisiko pastilli? | Bella Italia #2 | THV-Klubi #45
Ben_D
20.10.2005 07:53:22

Haluaisin kuulla, kuinka moni täällä oikeasti saa vibraton meneen puhtaasti bendatessa...
Tony Narrows
20.10.2005 07:57:21
Minä taas haluaisin kuulla kuinka jengi vetää nämä vibratot livenä :) Jännitys kun meinaa vaikuttaa hieman siihen.
Alias Tonza
Pande
20.10.2005 08:08:17

Olinkin jo siinä luulossa että en ole viimeseen 10 vuoteen kehittyny teknisesti ollenkaan, mutta nytpä mä sen hokasin että tämä vibrato bendatessa on ruvennu onnistumaan kunnolla vasta kohtalaisen äskettäin. Väittäsin että vaatii aika hemmetisti treeniä, treeniä ja treeniä plus treenia ynnä treeniä sekä treeniä. (tosin en mä kyllä oo juuri treenannu, mutta kaippa tohon 10 vuoteen tarpeeksi soittoaikaa kertyy jotta se kehittyy itekseen) Tosiaan 3 sormea ainakin aluksi, kannattaa yrittää pitää pitkiä bendejä ja lisätä se vibrato sinne perään ilman että sävelen korkeus muuttuu epävireisen kuuloiseksi, simppeliä periaatteessa.
At the over-matured sushi The Master Is full of regret.
Lord of the strings
20.10.2005 11:57:48
Kai Lord of the strings käytät useampaa sormea siihen bendaamiseen / vibraaton tekemiseen?

Siis käytän kolmea sormea tuohon, muotoilin alkupostauksen ehkä hiukan huonosti.

Voisin tuossa jossain vaiheessa äänitellä jotain (Kunhan tässä heräilen) niin saa vähän käsitystä. Vai onko sittenkin kyseessä liian kova itsekritiikki?
"Who are you? How did you get in?" "Well, i'm the locksmith and.. I'm the locksmith." Pastilli?
Imper
20.10.2005 12:12:08

Itse kysyin tätä samaa täällä jokunen vuosi sitten ja nyt kun mietin ja kokeilin, niin kyllä se jo itseä tyydyttävästi onnistuukin. Reeniä vaan pirusti. Ranteesta se tosiaan lähtee; ei siinä sormilla parane mennä huljuttelemaan!
Everyone is a per-son
Dr Dominant
20.10.2005 12:29:38

Sellaista treeniä voi kokeilla, mitä jousisoittajat tekevät (ainakin sellistit). Eli treenaa vibratoa tempossa eri aika-arvojen mittaisena. Eli metronomi tai joku muu robotti käyntiin, ja sitten venytys ja sen jälkeen vibraton "taajuus" suhteessa siihen tempoon.

Tämä treeni tuottaa yhden tärkeimmistä vibraton ominaisuuksista, eli säännöllisyyden. Mikäli vibrato ei ole tavalla tai toisella rytmisestä säännöllistä, se usein kuulostaa "levottomalta" tai "hapuilevalta". Soittaessa vibraton "taajuuden" ei tarvitse (eikä usein oikeastaan pidäkään) olla senhetkisen biisin tempoon missään tietyssä suhteessa. Tällä em. treenillä saadaan se säännöllisyys tietoisesti aikaiseksi.

Ja ranteesta lähtee koko touhu, komppaan aikaisempia kommentteja aiheesta!
"Dr Dominant, I Presume?!"
moottorisaha
20.10.2005 12:39:08

Haluaisin kuulla, kuinka moni täällä oikeasti saa vibraton meneen puhtaasti bendatessa...

Kyllä itse kokisin että nyt on lähiaikoina ruvennut menemään ihan suht mukavasti (riippuu silti vielä hieman liikaa päivästä)... tosin olen kyllä ihan TREENANNUT tuota bendi-vibra-yhdistelmää aika paljon.
"I think that all these classical masters have one big thing in common: when they play slow, it's tasteful and when they play fast, they RIP!" - Michael Angelo Batio
Ben_D
20.10.2005 12:43:14

Kyllä itse kokisin että nyt on lähiaikoina ruvennut menemään ihan suht mukavasti (riippuu silti vielä hieman liikaa päivästä)... tosin olen kyllä ihan TREENANNUT tuota bendi-vibra-yhdistelmää aika paljon.

Juu en epäile yhtään. Mä en ole juurikaan treenannut joten mulla ei mene. En ole hirveesti tarvinnu. Tää ei ole niitä kaikkein yksinkertasimpia asioita kitaransoitossa.
arppah8
20.10.2005 13:39:05

Itselläni on koko vibra hakusessa. Parikymmentä vuotta kun tuli soiteltua floikkakitaroilla ja tehtyä vibrato kammella. Nyt kun on nelisen kuukautta soitellut ilman kampea alkaa miettiä, että ehkä olisi kannattanut opetella se sormivibra silloin alussa, prkl. No, eiköhän se sieltä... antaisikohan Yngwie vibratotunteja?
...and music? Well, it's just entertainment folks.
wrshredder
20.10.2005 14:07:14
mä bendaan vaan iha skitsona!?!
Romantikkoitkijät#23 "Those who danced were thought to be quite insane by those who could not hear the music" - Angela Monet
J_Mikkonen
20.10.2005 14:43:31
Tää ei ole niitä kaikkein yksinkertasimpia asioita kitaransoitossa.

Mutta jonka silti pitäisi olla yksi ensimmäisistä asioista mitkä pitäisi opetella kun aloittaa kitaransoiton. Ihme juttu kun kuulee radiostakin semmoisia kitaristeja joiden vibraatto on niin hapuilevaa että ei oo järkeä. En nyt väitä että itsellänikään olisi mikään maailmoja mullistava vibraatto mutta ei se ainakaan hirveän paljon nuotin vierestä menevä ole.
""I use D'Addario exclusively - they just don't break! They're just what I need to express my aggressive playing style." -Horo-Ari, Professional Guitar Player " -Juoppohurtta
J.Hollström
20.10.2005 14:59:28
Mutta jonka silti pitäisi olla yksi ensimmäisistä asioista mitkä pitäisi opetella kun aloittaa kitaransoiton.

Tuotam, en malta olla kommentoimatta. Vibrato on todellakin se, millä kitaristit erottuvat toisistaan, mutta en nyt sanoisi että ihan ensimmäisenä sitä pitää alkaa hinkkaamaan. Paljon muutakin siinä alkutaipaleella on opeteltavaa. Vibrato on mielestäni sitten siinä vaiheessa ajankohtainen, kun muu soittopuoli on kondiksessa, soinnut ja muu kitaran soitossa olennainen. Itse sivusta seuranneena esim. tyttären viulun soittoa, vibraatoa aletaan ottamaan mukaan joskus 3. soittovuotena. Ja siinä sentään ei soiteta yleensä kuin yhtä ääntä kerraallaan. Kitarassa yksittäiset äänet kuuluvat soolosoittoon, joka ei ole se ainoa osa-alue johon kannattaa kiinnittää huomiota.
Ben_D
20.10.2005 15:08:59

Mutta jonka silti pitäisi olla yksi ensimmäisistä asioista mitkä pitäisi opetella kun aloittaa kitaransoiton. Ihme juttu kun kuulee radiostakin semmoisia kitaristeja joiden vibraatto on niin hapuilevaa että ei oo järkeä. En nyt väitä että itsellänikään olisi mikään maailmoja mullistava vibraatto mutta ei se ainakaan hirveän paljon nuotin vierestä menevä ole.

Mä en nyt puhunut pelkästä vibraatosta, vaan bend+vibrato. Ei ehkä ole ensimmäisiä asioita, joita tulisi kitaransoitossa opetella.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)