Aihe: Folk/irkku/kansanmusiikin skaalat
1
Laiskiainen
19.10.2005 23:12:16
Mitä skaaloja yllämainituissa yleensä käytetään? Kun jonkin Dublinersien mukaan vinguttaa niin löytyy yleensä aika helposti sopivat nuotit, mutta olisi kiva tarkastaa asia.

Käsittääkseni ainakin jotkin vanhat pohjoismaiset ja aasialaiset skaalat eivät mene ihan yksi yhteen otelaudan kanssa. Jan Johansson esim. taisi soittaa pianolla kaksi vierekkäistä nuottia samaan aikaan saadakseen oikean soundin.
apenaattori
19.10.2005 23:24:40 (muokattu 19.10.2005 23:25:13)
Itse pidän Irlantilaisesta kansanmusiikista, ja sitä (Irlantilaista kansanmusiikkia) olisi kiva oppia soveltamaan sooloihin.
Go ahead, punk, make my day!
risto
19.10.2005 23:48:08

Irkkumusa käyttää joonisen ja aiolisen lisäksi paljon doorista ja miksolydistä. Tossa mun kotisuvlla on jotain pientä rääpimistä asian tiimoilta:

http://www.kolumbus.fi/slowsession/
Ne jotka eivät ymmärrä kokonaisuuksien kauneutta ovat kärkkäitä osoittamaan sormella yksityiskohtien näennäisiä epäloogisuuksia. Mietelause by Risto 2005, Inspired by Platon 427-347eKr.
risto
20.10.2005 01:34:16

Tuolta löytykin paljon asiaa! (Ja aika paljon meni hilseen yli, mutta sovelletaan)

Auz, tarkoitus oli että sinänsä yksinkertaista asiaa olisi osattu selittää helposti, ei monimutkaistaen, mutta sekin voi olla vaikeeta.

Niistä skaaloista: doorinen skaala on kaikessa yksinkertaisuudessaan skaala jossa duuriskaalaan verrattuna, 3. ja 7. alennettuja, elikkä 1,2,b3,4,5,6,b7 (vrt. molliseiskasointu) ja miksolyydisessä puolestaan vain seiska alennettu: 1,2,3,4,5,6,b7 (vrt. duurin seiskasointu).
Ne jotka eivät ymmärrä kokonaisuuksien kauneutta ovat kärkkäitä osoittamaan sormella yksityiskohtien näennäisiä epäloogisuuksia. Mietelause by Risto 2005, Inspired by Platon 427-347eKr.
Laiskiainen
20.10.2005 02:06:05
Auz, tarkoitus oli että sinänsä yksinkertaista asiaa olisi osattu selittää helposti, ei monimutkaistaen, mutta sekin voi olla vaikeeta...doorinen skaala on kaikessa yksinkertaisuudessaan skaala jossa duuriskaalaan verrattuna, 3. ja 7. alennettuja...

Ei vika ole siellä päässä vaan mun päässä. Nuottienlukutaito, kielioppi ja matematiikka ovat yleisesti ottaen aiheita jotka menee hilseen yli. (No joo, laiskiainen kun olen)

Ok, kyllä noi alkoi nyt avautua hieman.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)