okoranta 19.10.2005 14:59:26 | |
---|
Tuossa yhdessä topicissa ihmeteltiin, minkä kokoinen kaapin pitää olla, jos soittelee putkinupilla? Väittämät: 1. 100W putkinuppi+ 100W RMS Kaappi? 2. 100W putkinuppi+ vähintään 1,5 kertaa tai enemmän RMS kaappi suhteutettuna putkinupin tehoon? Eli kumpi väittämistä on oikein, vai onko kumpikin väärin? Asiantuntijat hereille! Elikkä laittakaa faktaa asiasta,linkkejä, mistä löytyy tietoa jne. Elämäni on yhtä monoa, vaikka Stereo haaveissa -Yrtti-
Myydään Ural-basso http://muusikoiden.net/tori/muokkaa.php?id=77153 |
Kaipa sen kaapin on hyvä olla tehonkestoltaan suht selkeesti isompi 100W putkibassonupin tapauksessa. 100W putkibassonuppia kun saattaa jopa joskus päästä luukuttamaan silleen, että pahimmat tehopiikit nousee vähän useamminkin yli tuon RMS-maksimitason. Mun 100W marsunupille tehty saman sarjan kaappi on tehonkestoltaan 400W RMS, eli aika lailla ylimitoitettu. Taitaa näkemissäni kitaramarsukaapeissaki lukea yleensä jotain 320W RMS muistaakseni. Putkikoneita kun saatetaan luukuttaa, niin toki sitten mieluusti peivaraa kaapin tehonkestoon. Tällainen mutu-tuntuma mulla ois. |
Hughes 19.10.2005 22:22:13 | |
---|
Mun 100W marsunupille tehty saman sarjan kaappi on tehonkestoltaan 400W RMS, eli aika lailla ylimitoitettu. Mulla on sama paketti ja kaapin saa pörisemään/rämisemään nupin potkulla ihan helposti. Itseasiassa koko helvetin treenikämppä tärisee putkimarsulla. Ja jotkut vielä väittää ettei niistä lähde tarpeeksi... MoParit on ihana asia. |
Volle 19.10.2005 22:49:43 | |
---|
Putkinuppi antaa tämän rms-tehonsa jollakin tietyllä pienellä säröllä, mutta isommalla säröllä tehoa saadaan pihalle enemmän. Eli jos meinaa luukuttaa putki-Marsuaan täpöillä, kannattaa olla tehonkestoltaan isommat kaapit kuin mitä nuppi nimellisesti antaa ulos. Ellei sitten satu tykkäämään kaiuttimen piereskelystä. Joku sankari, josta olen m-netissäkin lukenut, perusti bassosaundinsa vissiin ihan tyystin kaiutinsäröön ja kulutti kaiutinelementtejä kuin tietokonekoodaaja Coca-Colaa. Nam. |
Maisteri 20.10.2005 01:13:11 | |
---|
Ja jotkut vielä väittää ettei niistä lähde tarpeeksi... Niinpä. Ei oo missään ollu mitään onkelmia vedellä äänekästä rokkia kahen 100w kitaraputkimarsustäkin kaa. Toinen niistä on vieläpä full stack eli 8x12. Ja tolla bassosetillänihän saa kyllä treeniksen tärisemäänki. |
ötzi 21.10.2005 01:56:55 | |
---|
BTW: eräs tuttuni joka on soittanut bassoa varmaan 30vuotta sanoi että putkivermeet on hyviä kitaralla mutta bassolla on kuulemma RMS parempi. en tiedä itse mutta näin hän sanoi. pitääkö paikkansa? Ei se oo niin tarkkaa! |
J.Hollström 21.10.2005 09:20:29 | |
---|
BTW: eräs tuttuni joka on soittanut bassoa varmaan 30vuotta sanoi että putkivermeet on hyviä kitaralla mutta bassolla on kuulemma RMS parempi. en tiedä itse mutta näin hän sanoi. pitääkö paikkansa? RMS parempi? Tarkoittaakohan hän transistorivahvistinta? RMS-teho = jatkuva teho jonka vahvistin pystyy antamaan. Muutenkin ko. väite että putkikoneet on parempia vain kitaralla on vahvasti mielipidekysymys. Itse kallistuisin putkikoneisiin myös bassopuolella. Toki transistorivehkeet on huoltoystävällisempiä koska putkivahvistimien putket ovat kulutustavaraa, mutta soundin kannalta hyvä putkivahvistin on lyömätön. |
Teijo K. 21.10.2005 09:32:51 | |
---|
BTW: eräs tuttuni joka on soittanut bassoa varmaan 30vuotta sanoi että putkivermeet on hyviä kitaralla mutta bassolla on kuulemma RMS parempi. en tiedä itse mutta näin hän sanoi. pitääkö paikkansa? Joo, kaverin studiolla kävi kanssa kerran tommonen basisti. Kaveri siinä ihmettelemään että miksi sen basson signaali on niin heikko. Loihe kysymään että milloin viimeksi on vaihtanut patterin siihen bassoon. Vastaus kuului että mikä ihmeen patteri. No se patteri vaihdettiin ja johan alkoi bassossakin olemaan ulostulemaa. Ja tämä nimenomaan 30v bassosodan veteraanilta. Munsta. |
Volle 21.10.2005 09:41:23 | |
---|
Mä ostan kans sitten RMS:n bassolle, jos se on kerta parempi. Nam. |
ötzi 21.10.2005 13:10:43 | |
---|
niin siis transistori vermeet, minä taas sekoilin Ei se oo niin tarkkaa! |