Aihe: Sävellysmetodi bändissä
1 2
Cletus Awreetus
15.06.2003 00:35:58
Minä ne biisit joudun yleensä tekemään. Sovituspuolikin on mun käsialaa. En oikeen tykkää kun muut bändinjäsenet sanovat, että: "Musta tuntuu, että mä olen ainoa tyyppi, joka tekee jotain tän bändin hyväksi". Sovittamista ja nuottien kirjoittamista vihaan. Viimeisimpään neoklassiseen hevi-ralliin meni 22 sivua nuottipaperia.
Tosimiehet tiluttavat, ja paljon!!
Tmp
15.06.2003 13:35:24
Minä ne biisit joudun yleensä tekemään. Sovituspuolikin on mun käsialaa. En oikeen tykkää kun muut bändinjäsenet sanovat, että: "Musta tuntuu, että mä olen ainoa tyyppi, joka tekee jotain tän bändin hyväksi". Sovittamista ja nuottien kirjoittamista vihaan. Viimeisimpään neoklassiseen hevi-ralliin meni 22 sivua nuottipaperia.

Älä siis kirjoita nuotteja. Soita se osuus niille pari kertaa niin kyllä vähänkin fiksulle jätkälle tarttuu. Jos ei ole niin hirveen nuukaa niin sano vaikka rumpalille suunilleen mitä haluat ja antaa sen sitten tehdä loput.
"Mutta jos [sota] tulee, niin toivottavasti kukaan ei kuole eikä haavoitu pahasti." - Eclipse
hörhö
15.06.2003 17:57:10

Älä siis kirjoita nuotteja. Soita se osuus niille pari kertaa niin kyllä vähänkin fiksulle jätkälle tarttuu.

No tuo kyllä riippuu ihan täysin musiikista. Suurin osa tekemistäni biiseistä ei ihan heti tartu kellekkään soittajalle ilman nuotteja. Puhumattakaan, jos on hiukan vaikeampia juttuja, niin pitää treenata kotona, että voi soittaa.
"Tritonus on harmonian ketsuppi" -E Rautavaara
Miikathebest
16.06.2003 23:24:15

Kerran jamiteltiin toisen kitaristin kanssa. Minä pääasiassa vetelin sooloja(ainakin yritin). Nauhoitettiin kaikki kasetille, ja sitten kaveri pöllii siitä kaikki hyvät jutu omiin tarkoituksiinsa.
Parempi sika säkissä, kuin possu kassissa!
Miika Rocks It
Makuupussimies
17.06.2003 14:13:37
Minähän saan aina ne säveltää, koska laulaja ei tunne teoriaa ja basisti vielä vähemmän... Eli siis mä teen kaikki kitara soinnutukset(ei yleensä oo mitään erikoisempaa melodiaa), bassokuviot, ja tietenkin laulun sanoitukset... Mä nyt olen tehny tämmösiä nirvanan tapaisia lauluja: aika yksinkertaiset soinnut ja joku lyhyehkö ja helpo soolo. Kyllä sitä varmaan irtois jos jaksais tosissaan ruveta miettimään.

Bändikämppää meillä ei kesällä ole, muuten ollaan ympärivuoden koulun bänditiloissa kerran tai kaks viikossa. Siellä ollaan joka tapauksessa oli mulla sävellys tai ei. Pitää aina tehdä basistille tabut ku se ei osaa nuotteja(powertabilla)ja laulajalle pistän "partituurit"...

Tuli tästä taas mieleen että jos on joku sointukulku vaikka tämmönen: F5 D5 G#5, niin laulaako laulaja noitten sointujen juuriääniä?
"Stay out of the road if you wanna grow old" -Pink Floyd
rap1ds
19.06.2003 16:10:24 (muokattu 19.06.2003 16:13:38)
Minähän saan aina ne säveltää, koska laulaja ei tunne teoriaa ja basisti vielä vähemmän...

Eihä siinä mitään teoriaa tarvita. Ex bändissä toinen kitaristi mietti kotona hyvät riffit, laulumelodian ja sanat. Sit se soitti ne muul porukal ja muut tuli ihan korvan kanssa mukaan. Välillä joku kysys et mikä sointu siin yhes kohtaa on ja tää kitaristi vastas ilosest "Emmävaantiiä" koska sillä ei oikeen teoria ollu hallussa. No ei se menoa haitannu, ihan hyviä biisejä niistä tuli.
Eihän se nyt oo tärkeetä et biisit menee just jonku asteikon mukaa vaa se, et ne kuulostaa hyvältä.
Osaan laulaa vaikka muut väittävät toista... ehkä.
Makuupussimies
19.06.2003 16:28:08
Eihä siinä mitään teoriaa tarvita. Ex bändissä toinen kitaristi mietti kotona hyvät riffit, laulumelodian ja sanat. Sit se soitti ne muul porukal ja muut tuli ihan korvan kanssa mukaan. Välillä joku kysys et mikä sointu siin yhes kohtaa on ja tää kitaristi vastas ilosest "Emmävaantiiä" koska sillä ei oikeen teoria ollu hallussa. No ei se menoa haitannu, ihan hyviä biisejä niistä tuli.
Eihän se nyt oo tärkeetä et biisit menee just jonku asteikon mukaa vaa se, et ne kuulostaa hyvältä.

No voihan sen noinkin tehdä. Mutta siis laulaja ei tajua mitään musiikista, ja basisti nyt ei edes osaisi soittaa C:tä jos sitä pyytäis. Mulla onkin tää bändi vähän huono. Laulaja ei tajua mitään musiikista mutta se osaa laulaa puhtaasti(synnynnäinen)ja basisti ei osaa yhtään teoriaa ja muutenkin on aika huono(kyllä se jotain yksinkertaista osaa)... Eli siis mä olen ainoa joka tajuaa musiikista jotain ja osaa soittaa vähän normaalia paremmin. Eli siis sävellykset menee mulle aina.
"Stay out of the road if you wanna grow old" -Pink Floyd
PomppoK
19.06.2003 18:33:40

Ismo Alanko.
"Mä oon melkein paska jätkä."
Velko
24.06.2003 11:48:33
Meillä tämä homma toimii niin, että jompi kumpi kitaristi taikka nyttemmin usein rumpali tekee jonkinnäköisen kitarariffin, joskus vain lyhyen pätkän, joskus useampiakin osia, ja sitä ruvetaan sitten työstämään kämpillä ensin ihan soittopuolelta. Ensin riffit valmiiksi, sitten aletaan katsomaan rakennetta. Jokainen soittaja tekee sitten omat kuvionsa itse siinä soitellessa tai myöhemmin kotona. Kunhan jokaisella on jotakin soittaa siihen päälle, soitellaan yhdessä ja katsotaan miten käy yhteen. Me soitamme jo aika hyvin yhteen, eikä suurempia ongelmia normaalisti tule. Kaikki ottavat ehdotuksia vastaan kaikilta, sovitus tulee siis yhteistyönä. Biisi muokkautuu siinä sitten jo suurinpiirtein valmiiksi, ja jollei biisin alullepanija ole keksinyt jo sanoja ja melodiaa (harvemmin on), laulaja kuuntelee soitantoa ja kehittelee niitä. Eli laulu tulee yleensä vasta aivan lopussa. Ollaan tosin huomattu että laulun tekeminen yhtä aikaa muiden kanssa on kannattavampaa ja tähän suuntaan ollaan menossa. Näin laulu ei tule niin päälleliimattuna, vaan se on tiiviimmin kiinni soitossa.
Ihminen on vain värisokea pallokala elämän tiskialtaassa.
ten
03.07.2003 21:51:01
Niin ja mielipide tuohon Tuowisen sävellystyyliin... Tuohan on loistava tapa. Ois itellä vehkeet niin voisin toimia samalla tavalla.

Tuossa on tietysti aina se vaara, että biisintekijästä tulee diktaattorikusipää, joka ei enää hyväksy muiden ehdotuksia, vaan tekee biisit viimeistäkin taustahälinää myöden valmiiksi. Näinkin on käynyt. Ei tosin itselleni, mutta lähipiirissä.

Ja vielä itse kysymykseen.

Itselläni yleensä ensimmäisenä tulee säkeistöriffi/sointukulku/vastaava. Sitten rupean miettimään siihen ehkä kertsiä. Kun kertsi on tullut mietin, että pitäiskö tehä joku brdge-osa. Sitten mietin hieman rakennetta. Soittelen biisiä. Väännän jonkun aivan mahdottoman taiteellisen C-osan, jota ei kukaan osaa soittaa. Ja sitten vielä joku iskevä, hirven lailla groovaava riffi johonkin väliin ja biisi on valmis.

Paska homma vaan, että hirven lailla groovaavia riffejä on vähän helvetin vaikee tehä. :)

Kyllä niitä tekemiäni riffejä sitten raiskataan treeniksellä muitten toimesta. h0h0.
Plussa on miinuksen negatiivinen puoli.
pikkupeikko
04.07.2003 21:37:19

minä teen itekseni jonkun näkösen pohjan, laitan sen kasetille ja annan meidän sanoittaja-rumpalille..se sitten tekee sanat, ja yhessä aletaan tehdä valmiiks. mä teen yleensä kitara ja basso jutut, rumpali miettii sit ite miten vois soittaa ja miettii laulajalle jonkun näkösen melodian, jonka se sit saa muunnella sopivaksi itelleen kun aletaan treenailla. kosketinsoittaja tekee mitä lystää...
Koskaan ei voi mennä niin paskasti, ettei siitä positiivisesti ajatellemalla voisi tehdä paskempaa.
bassline
04.07.2003 23:32:50
totanuinnii.... mä taidan tehdä ne biisit, joihin tyttömme tekee laulut ja sitten sovitan.. joskus sovitetaan jopa ihan kimpassa.. Laiskoja vissiin..ryökäleet..:)
minkä pirun takia....?
Juha86
05.07.2003 20:54:18 (muokattu 18.10.2003 17:56:21)
teen midin biisistä ja laitan sen nettiin ja muut treenaa siitä. helpointa kaikille =)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)