Aihe: Plektrakädestä
1
Comfortably Numb
19.10.2005 14:50:21
Olen ollut viimeiset neljä vuotta satunnainen kitaran rämpyttelijä ja vasta viime kuukausina olen alkanut vakavissani pyrkiä siirtymään "seuraavalle tasolle" kitaran soittamisessa.

Ehkä hieman erikoista soitossani oli, että en käyttänyt plektraa laisinkaan, vaan näppäilin kieliä lähinnä peukalollani. Nyt olen yrittänyt opetella plektralla soittamista, mutta se ei ota oikein luonnistuakseen.

Kyseessä on varmasti pitkälti tottumus- ja harjoittelukysymys -- eli enemmän treenausta vaan --, mutta en ole varma onko lähestymistapani ollut oikea.

Ensinnä mieleeni tulee itse plektran pitäminen. Yleisesti hyväksytty sääntö liennee, että plektraa tulee pitää peukalon ja etusormen välissä(kuitenkin käsittääkseni poikkeuksen tekevät sellaiset huippukitaristit kuten James Hetfield, joka pitää plektraa peukalon ja keskarin välissä ja Eddie van Halen jolla pleku on peukalon ja nimettömän välissä; Mark Knopler ei käytä plektraa ollenkaan). Olen valinnut tuon tavallisimman tavan pitää plektraa. Ongelmani plektran pitämisessä on, että kuinka sitä täytyisi oikeastaan pitää peukalon ja etusormen välissä: peukalon ja etusormen "sormenjälkien" välissä, peukalon sormenjäljen ja etusromen (viimeisen osan) sivun välissä vai jotain tältä väliltä? Toinen ehkä läheisesti em. liittyvä kysymys on, että täytyykö etusormen viimeinen osa olla koukussa kun pitää plektraa.

Toinen juttu on plektrakäden "ankkurointi". Tuntuu olevan ristiriitaista tietoa, että kannattaako sitä tehdä. Nähdäkseni monet huippukitaristit sitä tekevät. Miten se edes kannattaisi tehdä? Pikkusormella vai niemettömällä vai molemmilla. Olen näkevinäni, että esim. Laiho ja Hammet ankkuroivat sekä nimettömällä että pikkusormella. Lopputuloksena heidän plekträkäsi on mielestäni soittaessa sellainen kuin he melkein näyttäisivät keskaria.
weelie
19.10.2005 14:56:04 (muokattu 19.10.2005 14:57:42)
Puhut ilmeisesti sähkökitaran soitosta?

Itse käytän plekua/peukkuplekua tai pelkkiä sormia tai sitten molempia. Plekulla vaan tulee eri saundi, nopeutta saanee ilmankin, IMO, vaikken nopea soittaja olekaan. Pleku on mulla peukun pohjan ja etusormen kyljen välissä (juu todella hyvin selitetty).

Ankkurointi on ihan OK, mä teen vain mitä luonnollisesti tulee tehtyä, taidan ankkuroida joko kanteen tai E-kieleen nimettömällä. Jos soittaa vaikka funkrytmiä tai djangojatsia, niin ankkurointi tietysti on out, sillä silloin ei saa oikeata saundia.
Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa.
Defactor
19.10.2005 15:18:03

Meikäläinen ankkuroi vaan käsivarren kitaran yläosaan ja jos mahdollista, niin nojaan kämmenbtä alimpiin kieliin.
Gibs
19.10.2005 22:24:19
http://www.daddydoodle.com/holdpick.html
tuossa on jotain kuvia plektran pidosta.

Nopeasti soitettaessa kannattaa nojata nimettömällä ja pikkurillillä kitaran koppaan koska saa soitettua paljon tarkemmin. Liike lähtee sitten ranteesta :)
Huomenta!
Carpenter
19.10.2005 22:28:39
Toinen juttu on plektrakäden "ankkurointi". Tuntuu olevan ristiriitaista tietoa, että kannattaako sitä tehdä. Nähdäkseni monet huippukitaristit sitä tekevät. Miten se edes kannattaisi tehdä? Pikkusormella vai niemettömällä vai molemmilla. Olen näkevinäni, että esim. Laiho ja Hammet ankkuroivat sekä nimettömällä että pikkusormella. Lopputuloksena heidän plekträkäsi on mielestäni soittaessa sellainen kuin he melkein näyttäisivät keskaria.

Minä ainakin tuen plektrakättä nojaamalla käsivarrella bodyyn ja kämmensyrjällä kieliin. Kämmensyrjällä saa myös soitettua dempaten ja sillä voi vaimentaa hälyäänet.
Sovittele puheesi kukkarosi mukaan.
apenaattori
19.10.2005 22:32:27
Loppujen lopuksi, onko sillä oikeasti mitään väliä, miten plekua pitää, jos se vaan tuntuu luontevalta?
Go ahead, punk, make my day!
oiva tumpeloinen
20.10.2005 00:41:55
Loppujen lopuksi, onko sillä oikeasti mitään väliä, miten plekua pitää, jos se vaan tuntuu luontevalta?

Ei siinä vaiheessa, kun alkaa tajuamaan juttuja. Helpottaa vaan kovasti tajuamista jotenkin inhimilliset tekniikat.
risto
20.10.2005 01:44:43

Toinen juttu on plektrakäden "ankkurointi". Tuntuu olevan ristiriitaista tietoa, että kannattaako sitä tehdä. Nähdäkseni monet huippukitaristit sitä tekevät.

Nopeassa kompissa ankkurointi voi kuitenkin olla haitaksi, esim. kun tempo luokkaa yli 220 niin itse en ankkuroi vaan pidän kättä nyrkissä. Kukin kuitenkin kehittää oman tyylinsä.
Ne jotka eivät ymmärrä kokonaisuuksien kauneutta ovat kärkkäitä osoittamaan sormella yksityiskohtien näennäisiä epäloogisuuksia. Mietelause by Risto 2005, Inspired by Platon 427-347eKr.
oiva tumpeloinen
20.10.2005 10:57:52
Nopeassa kompissa ankkurointi voi kuitenkin olla haitaksi, esim. kun tempo luokkaa yli 220 niin itse en ankkuroi vaan pidän kättä nyrkissä. Kukin kuitenkin kehittää oman tyylinsä.

Saattaapi ankkurointi olla kovasti vaikeuttava tekijä myös funkkivatkauksessa, ja monessa muussa.
Harvestman
20.10.2005 12:32:49
En ankkuroi mutta silti näyttää että näytän keskisormea.
Even the samurai feared the ninja
koponen
20.10.2005 13:33:52
kuitenkin käsittääkseni poikkeuksen tekevät sellaiset huippukitaristit ... Eddie van Halen jolla pleku on peukalon ja nimettömän välissä

Mistäs tämä tieto on peräisin? Kyllä ne videot yms pätkät mitä minä olen Eddien soittoa nähnyt niin etusormen ja peukalon välissä se pääsääntöisesti plekua pitää. Saattaa olla jotain juttuja jossa se täppäilyn ajaksi siirtää plekun nimettömälle ja pikkaileekin jotain, mutta ihan perussoitossa se pitää kyllä etusormella kiinni.
Call it what you wanna call it, I'm a fucking gear-a-holic...
oiva tumpeloinen
20.10.2005 16:58:11
Mistäs tämä tieto on peräisin? Kyllä ne videot yms pätkät mitä minä olen Eddien soittoa nähnyt niin etusormen ja peukalon välissä se pääsääntöisesti plekua pitää. Saattaa olla jotain juttuja jossa se täppäilyn ajaksi siirtää plekun nimettömälle ja pikkaileekin jotain, mutta ihan perussoitossa se pitää kyllä etusormella kiinni.

Itseasiassa kun katsoo EVH:n soittoa livenä se pleku on välillä ihan missä sattuu. Eipä taida herraa paljon plekun paikka estellä. EVH:lla itseasiassa näkee plekua ainakin etu-, keskisormen sekä nimettömän ja peukalon välissä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)