Aihe: Brunetti, Rivera jne..
1 2 3
ReBeat
18.10.2005 23:33:44

Mulla on Brunetti 059 (sekä XL120 ja XL60, ei R-Evoja vaan 2½ kanavaisia). Hmm, mites tuota 059:ä nyt lähtisi kehumaan.

Se on siis kolmekanavainen midi-ohjattu putkinuppi josta saa yksillä säädöillä revittyä yhdeksän eri soundia (1 clean + 8 säröä). Etuasteessa on kuusi putkea joista yksi on kaikille kanaville yhteinen, kaksi on särökanaville, yksi puhtaalle, yksi efektiluupille ja yksi on "driver/splitter". Kanavia on kolme ja jokaiselle on omat gainit, EQ:t ja volumet. Puhtaalle on bright-kytkin. Särökanaville on Mellow-kytkimet, jotka vaikuttavat samansuuntaisesti kirkkauteen. Päätteelle on Body, Presence ja Mastervolume. Vahvistimesta löytyy automaattinen kaiutinkuorma, joten pääte ei mene rikki vaikka kaappipiuha hajoaisi kesken kaiken ja toisaalta nuppia voi käyttää myös vaikka pelkkänä etuasteena.

Vahvistimen ominaissoundille on luonteenomaista kohtalainen midlekkyys. Aivan äärimmäisen scoopattuja imurisäröjä tästä ei yksinään saa, mutta silti aika syvälle siihenkin suuntaan päästään. Sooloiluun tämä on mun mielestä unelmainen ja vaikkei gainia löydy varmaan yhtä paljoa kuin jostain Peavey tripleäksästä niin aika helvetisti sitä kuitenkin löytyy. Pidän sen sävystä. Siinä on jotain italialaista röyhkeyttä. Kummassakin särökanavassa on nappi, joka vaikuttaa keskialueeseen (ei mikään scoop vaan toisenlainen, vaikea kuvailla… muuttaa mid-potikan vaikutusaluetta ja boostaa kokonaisuutta). Lisäksi kummallakin särökanavalla pystyy käyttämään vaihtoehtoisesti toisen särökanavan EQ:ta. Dynamiikkaa löytyy paksuillakin säröillä mielestäni aika hyvin. Kitaran volumea kääntämällä säröt puhdistuvat yllättävän paljon. Jotenkin mukavinta on kuitenkin kääntää aina pienen vilvoitteluhetken jälkeen kitaran volume takaisin kymppiin :)

Myös puhtaalle kanavalle on ominaista kohtuullinen määrä middleä, mutta straton kaula+keskimikin väliasennolla löytyy kyllä herkistävän helkkyvät Dire Straitsitkin. Tuo kanava gain kaakossa kuulostaa yhtä värisyttävän lämpimältä kuin punaviinistä kevyesti humaltuneen kaunottaren kuiskaus, märän suudelman kera.

(Nämä nyt eivät ole niitä kolmekanavaisia R-Evoja, mutta mainitsen kuitenkin)
2½ kanavaiset eXtra Leadit venyvätkin sitten kolmoskanavalla sinne scoopattuun manalaan asti. Niiden särökanavien luonne on ehkä enemmän suoraan death metalliin sopiva, jos 059 on taasen syntynyt fuusiosooloiluun ja progeriffittelyyn tulisilla säröillä. Pelkkään kiikkustuolibluesiin löytyy luultavasti parempiakin vaihtoehtoja kuin nuo XL:t. Näistä saa kyllä myös ruudikkaat middlesäröt, sillä särökanavien EQ:ssa on kolmeasentoinen Add/Cut –kytkin. Aivan säröytymisen reunalla piilevä mureke ei näissä ole kuitenkaan ehkä pehmein mahdollinen. Kakkoskanavalle on myös kolmeasentoinen boost-kytkin (normal/fat/extra).

Mutta… sitten se puhdas kanava. Se on Grand Canyon ja U2. Jos haluaa kasvatuksellisen tiukan mutta suuren ja lempeän puhtaan soundin niin näissä on sitä. Sävy on enemmän kirkkaan puolella kuin tumman. Gainia noin vitoseen asti kääntämällä soundi pysyy humppareillakin aivan puhtaana, mutta siitä eteenpäin syttyy pientä rosoa ja kympillä lähtee oikeastaan jo vankasti rock -osastolle lipeävät säröt.

Tunnusomaista näille vahvistimille on muuten se, että ne eivät juuri kohise vaikka säröt olis täpöillä. Pirata141 himottaisi kanssa kyllä jonkin verran.
Ihmiskunta on ylittänyt rajan. Pakokeinoja nopeutuvalta tuhoutumiselta säästymiseksi ei ole.
kimurantti1
19.10.2005 00:07:38
Brunetin 059:n kuvaus kuulosti hyvältä, itse kun aika middlepainotteisesta soundista pidän. Mistä olet nuo ostanut, ja mikä oli 059:n hinta jos saa kysyä?
"Olen oppinut että tämän jutun pääpaino on jossain aivan muualla kuin mediassa ja julkisuudessa." -Antti Tuisku (Nokian Uutiset 1.8.2005)
ReBeat
19.10.2005 00:31:52

Ostin käytettynä Italiasta yksityishenkilöiltä. Käytettyjen hintojakin olivat...
Ihmiskunta on ylittänyt rajan. Pakokeinoja nopeutuvalta tuhoutumiselta säästymiseksi ei ole.
kimurantti1
19.10.2005 01:25:00
Ostin käytettynä Italiasta yksityishenkilöiltä. Käytettyjen hintojakin olivat...

Näin arvelinkin. Testaamattako ostit? Minä nimittäin en aio ostaa niin kallista peliä aivan sokkona.
"Olen oppinut että tämän jutun pääpaino on jossain aivan muualla kuin mediassa ja julkisuudessa." -Antti Tuisku (Nokian Uutiset 1.8.2005)
ReBeat
19.10.2005 01:47:08

Testaamatta ostin juu. Riskinsä siinä oli, mutta vielä ei ole kaduttanut. Itseasiassa joskus oli kaupat sovittuna käytetystä R-Evostakin, mutta sen myyjä katosi jonnekin. No, enpä kerinnyt sille mitään maksaakkaan.
oiva tumpeloinen
19.10.2005 01:49:07
Mesa Lone Star Classic sen sijaan kannattaa testata. Guitarbargainsista sen saisi about pariin tonniin. Vaikka sitä mainostetaan nimenomaan puhdas/kevytroso vahvarina, sain itse siitä oikein kivasti laulavat särösoundit ja rouheat hard rock/metalli rytmisäröt irti.

Missäköhän lehdessä oli arvostelu tästä? Se arvostelu kehu kyllä laitetta, mutta....

haukkui sen ylihintaiseksi. Sen mukaan samaan pystyviä Fenkkuja saa paljon halvemmalla.
Dr. Muff
19.10.2005 08:02:27
Missäköhän lehdessä oli arvostelu tästä? Se arvostelu kehu kyllä laitetta, mutta....

haukkui sen ylihintaiseksi. Sen mukaan samaan pystyviä Fenkkuja saa paljon halvemmalla.

Riffissä taisi joskus olla arvostelu. Olen itseasiassa melko varma että oli. Muistaakseni siinä sanottiin että jostain muusta saa paremmat puhtaat ja toisaalta on myös parempia särökoneita. Eli semmonen välimallin ratkaisu. Vertailukoneina siellä muistaakseni oli Tremoverb ja joku Fenkku (en muista mikä).
Tuumasta toiseen.
oiva tumpeloinen
19.10.2005 11:22:44
Riffissä taisi joskus olla arvostelu. Olen itseasiassa melko varma että oli. Muistaakseni siinä sanottiin että jostain muusta saa paremmat puhtaat ja toisaalta on myös parempia särökoneita. Eli semmonen välimallin ratkaisu. Vertailukoneina siellä muistaakseni oli Tremoverb ja joku Fenkku (en muista mikä).

Taispa olla juurikin tämä.
kimurantti1
19.10.2005 12:47:24 (muokattu 19.10.2005 13:02:42)
Muistaakseni siinä sanottiin että jostain muusta saa paremmat puhtaat ja toisaalta on myös parempia särökoneita. Eli semmonen välimallin ratkaisu.

Tämä on varmasti totta. Alan pikkuhiljaa hyväksymään faktan, ettei yhdestä vahvistimesta saa sitä "täydellistä" cleania ja "täydellistä" säröä (en ole ainakaan vielä törmännyt sellaiseen) -> välimallin ratkaisua tässä nimenomaan haetaan.

Kyllähän sitä voisi ostaa jokaiselle soundille oman vahvistimensa ja samalla valmistella itselleen taloudellista itsemurhaa. Fender cleaneille, Carvinin Legacy toisenlaisille cleaneille ja Lead-särölle, rokkiin vaikka Orangen Rockverb, rajumpaan menoon sitten joku Mesa ja niille kaveriksi Eventiden harmonizer...rok rok. Palataanpa todellisuuteen.

Sillä mennään mitä on :) Mun mielestä mä oon jo hemmetin ylioikeutettu siinä, että mä tässä mietin hommaanko Mesan Lone Starin, Stileton, Orangen Rockverbin jne... Täällä on monia tyyppejä joille on aivan absurdi ajatus yli 1000e maksavan vahvistimen ostaminen ;)

Edit: Tässä on osa sitä yllämainittua arvostelua, mutta eipä katkelmassa ehditä esittelyjä pidemmälle: http://www.riffi.com/riffi051/mesa.htm
Dr. Muff
19.10.2005 13:08:55
Täällä on monia tyyppejä joille on aivan absurdi ajatus yli 1000e maksavan vahvistimen ostaminen ;)

Äh. Tonnilla ei saa edes asianmukaisia pedaaleja vahvarin kaveriksi :P

Jos nyt haluaa jotkut tietyt soundit - kuten Vibroluxin ja Recton/Diezelin - samasta vahvistimesta niin ei varmasti onnistu. Pitää olla Vibrolux ja recto. Siinä on monta monessa miksi ne ei soundaa samalta jos koitetaan laittaa samoihin kuoriin. Tai kaipa nekin rahalla saisi samoihin kuoriin mutta taitaa olla pelkkä teoreettinen mahdollisuus.

Mutta se ei silti ole esteenä sille ettei saisi tajuttoman hyviä sekä särö- että clean-soundeja samasta koneesta. Sopiva yhdistelmä on sitten kitaristien Carnot'n kone. Sitä parasta soundia ei muuten ole, on vaan paljon loistavia ja sitten on niitä vähemmän loistavia.
Tuumasta toiseen.
tommi_899
19.10.2005 13:52:56

Se kartta on tuolla yhdessä FAQ:ssa ja sen avulla sinne Levytukkuun suunnistinkin :)

kartta kaipaisi vaan päivitystä :D
Bändi .:i:. Kitara .:i:. Kuuntelen shovi: eiks sua hävetä kuunnella himiä? -ota pastilli-
askomiko
19.10.2005 13:57:58
Kaipais juu, onko lie puolet liikkeistä enää tallessa.
"I think it's not so much that you're wrong, but that you're wrong AND you're a complete idiot."
Tony Narrows
19.10.2005 14:43:03
Tossa olis yks, tosin nousee just yli parin tontun. Tietenkin voi kysellä myyjältä vähän halvemmalla, jos ei huutoja tule.

Ei vit**... nyt iski sellanen GAS, että melkein tekis mieli avovaimo myydä :) Sanoisin, että jos haluaa hyvää ja on valmis uhraamaan kerran eläessä vähän reilu 2000e ni suosittelen ostamaan tämän vahvarin. Itse ostaisin saman tien jos olisi 2000e käteistä.

Olen itse ainakin ollut aina sitä mieltä, että kannattee ostaa kerralla hyviä laitteita, jos vain mahdollista. Itse en ainakaan pidä jatkuvasta vaihtelusta ja kamojen jälleenmyymisestä, jotta sais parempaa tilalle. Tietty aina ei voi olla tyytyväinen siihen mitä on ostanut, mut jos selvästi on jokin jota tahtoo ni miksei siitä vois maksaa 2000e, jos joku jota ei ihan niin paljon tahdo, mut sekin ois jees maksaa sen 1500e.
500e ku on yks kullinluikaus :)
Alias Tonza
nikander
19.10.2005 15:51:40 (muokattu 19.10.2005 16:13:59)
VHT Fifty/ST Head

Itse suosittelisin enemmin Fifty/CL:ää. Ainakin kaksi kunnolla säröytyvää kanavaa on plussaa. myös Deliverance on hyvä, jos pitää simppelistä vehkeestä.

Toisaalta kyllähän tuo bogner kantsis ostaa pois.

Joku kyseli Diezelistä, Einstein 50w nuppi kustantaa Saksassa 1750e.
LaXu
19.10.2005 16:29:52
Tämä on varmasti totta. Alan pikkuhiljaa hyväksymään faktan, ettei yhdestä vahvistimesta saa sitä "täydellistä" cleania ja "täydellistä" säröä (en ole ainakaan vielä törmännyt sellaiseen) -> välimallin ratkaisua tässä nimenomaan haetaan.

Sepä olikin ehkä se juttu mikä tuossa Lone Star Classicissa miellytti. Omasta Stephensonista saan mielestäni paremmat puhtaat sekä kevytrosot ja dynamiikkaa on mielestäni enemmän kuin useimmissa Suomessa saatavilla olevissa vahvistimissa (Orange Rocker 30 pääsi tosin aika lähelle, Rockerverbit taasen eivät), mutta tiukkoihin high gain särösoundeihin se ei ole todellakaan paras valinta. Lone Starissa miellyttikin juuri se, että siitä sai kelpo puhtaat ja särösoundit samasta paketista. Miinuspuolina vahvari oli aika tummasoundinen (kuulemma johtuu niistä C90-elementeistä) ja reverbin kontrollien sijoittaminen takapaneelin on tosi typerä ratkaisu (olisivat laittaneet mieluummin vahvarin logon takapaneeliin ja reverb potikat sen tilalle...), kontrollipaneelin tekstit on hankala erottaa, miniswitchit eivät kovin radikaalisti soundiin vaikuttaneet ja hinta on Mesalle tyypillisesti aika suolainen.

Testasin Stilettoa ja Lone Staria vierekkäin ja mielestäni Lone Star vei kaikin puolin voiton. Paremmat puhtaat, paremmat säröt ja enemmän dynamiikkaa. Stiletosta puuttui mielestäni jotenkin selkeyttä ja sen äänensävyssä oli joku rasittava piirre jota en osaa oikein sanoin kuvailla.

Sen Oikean vahvarin löytäminen on kyllä varmaan mahdoton juttu. Esim. nuo Orange Rocker(verb) ja Mesa LS Classic (Special en ole kokeillut) olisivat soundin puolesta kovasti meikäläisen mieleen ja kuulostavat pienilläkin volyymeilla hyvältä, mutta LS Classicissa en välittänyt edellä mainituista jutuista ja dynamiikkaa olisi saanut olla himpun verran enemmän. Sama juttu Rockerverbissa, ei tarpeeksi dynaaminen vekotin mun makuun ja efektiluuppi ei ole läheskään niin viksu kuin Stephensonissa (sendille ja returnille level potikat, jalkakytkimellä saa koko luupin pois joten efektit eivät väritä soundia kun laite on pois päältä).

Olisi kyllä kiva, jos olisi varaa ostaa pieni "vahvistinlaivasto" jolla kattaisi sitten koko soundikirjon.

PS. Brunetti 059 kuulostaa mielenkiintoiselta. Olisi kiva päästä joskus testaamaan, samoin tuota Diezel Einsteinia.
kimurantti1
20.10.2005 01:26:28 (muokattu 20.10.2005 01:55:18)
Joo, ainakin paperilla Lone Star näyttää niin sopivalta mulle, samoin Stiletto. Kolmas kanava olisi plussaa, mutta pakko kai tyytyä kahteen ja hommata säröpedaali. Se solo boost-namiska on todella mun mieleen ja se, että kaiku löytyy valmiina. Sitten ei välttämättä tarvisi hommata kuin delay, wah ja se säröpedaali.

Brunetin 059 houkuttelee muakin, mutta en kyllä sen hintaista vekotinta osta jos en sitä mihinkään pääse testaamaan.

En mä sanois että Sen Oikean vahvarin löytäminen on mahdotonta. Käytännössä mutkia matkaan tuo se, että kaikista mahdollisista vaihtoehdoista on mahdollisuus testata vain murto-osaa, enkä ainakaan mä viitsi parin tonnin vahvaria noin vain ostaa ja sen jälkeen vasta testata ja vaihtaa ja testata ja vaihtaa ja loppujen lopuksi on vaihdoissa hävinnyt saman verran rahaa mitä Se Oikea nuppi olisi alunperinkin maksanut.

No, jos nyt sen Helsingin reissun kerkeisi jossain vaiheessa tehdä niin saisi Rockverbin, VHT Fiftyn, H&K Trilogyn ja mahdollisesti Stileton ja Lone Starin testattua. Jos ei mikään niistäkään miellytä, niin menee jo sormi suuhun. Aluksi olin hommaamassa G-Majorin ja Ground Control Pron mutta päätin, että laitan nekin rahat vahvariin niin ei "tarvitse" enää uutta hommata. Loppujen lopuksi, en tarvi muuta kuin pienen kaiun, delayn leadeja varten, wahin ja solo boost-toiminnon (joka on must). Vaikka Mesan F-50 ja Carvinin Legacy hyviltä kuulostikin niin kummastakaan ei löydy solo boostia, en haluaisi sitä varten ostaa vielä yhtä pedaalia lisää.
nikander
21.10.2005 13:05:45
Onkos muuten Carvinin Legacya jossain päin Helsinkiä?
kimurantti1
21.10.2005 14:50:36
Onkos muuten Carvinin Legacya jossain päin Helsinkiä?

Musiikki Silfverbergiltä ainakin saa mutta se on kyllä Lahdessa. Mulla on sellainen käsitys että on Suomen ainoa. Korjatkaa toki jos olen väärässä.
Tomtom
21.10.2005 14:55:49
Espoon musiikissa Tapiolassa oli yksi nuppi ainakin viime viikolla. Ei tosin Helsingissä, mutta 15km säteellä keskustasta kuitenkin.
"Play the volume as loud as you want to, but don't touch my levels now - I've got them set just like I like" Samuel L. Jackson
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)