Hugtseh 18.10.2005 14:33:19 | |
---|
Olen hankkimassa ensimmäistä kitaraani ja mietin että pitäisikö oastaa akustinen vai sähkökitara. rahaa ei ole ainakaan liikaa joten sekin pitää otttaa huomioon. Esim voiko akustisella kitaralla soittaa kunnolla jotain "vähän hevimpää" kuten maidenia, sentencediä sun muuta. vai kuulostaako se ihan hirveältä Vinkkejä kaivataan, täydellinen aloittelija kun olen, mitän ent ieäd |
weelie 18.10.2005 14:54:12 (muokattu 18.10.2005 14:54:42) | |
---|
Se, että kuulostaako hirveätä on täysin mielipidekysymys. Mutta jos hevi kiinnostaa ja _minimi-investoinnilla_ pitää lähteä liikkeelle, osta mallintava halpisvahvari (vaikka joku Behringer) ja joku halpa Yamaha Pacifica. Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa. |
Mike M. Hiirenloukku 18.10.2005 16:34:21 | |
---|
Molemmissa on puolensa... Halpa akustinen tulee halvemmaks ja jo ihan hyvän akustisen saa sillä mikä sähkikseen ja vahvistimeen uppoo. Siinähän halpa on hyvä jos ei ole varma kiinnostaako kitarointi kuitenkaan. Jos hevimpää asiaa soittelee on se varmasti mukavampaa aloittelevalle kitaristille sähkiksellä. Akustisen voi toisaalta ottaa matkaan mökille, veneeseen, nuotiolle, kämpille... Minä kuitenkin (täysin oma mielipiteeni, minä minä minä) suosittelisin halpaa sähkökitaraa ja vahvistinta. Mikäli lähdet sähkökitaralinjalle voin vahvistimeks suositella rolandin microcubea http://www.thomann.de/thoiw3_roland_micro_cube_prodinfo.htmlJa halvoista kitaroista on tainnut jo monta keskustelua ollakin... That's the spirit - Tuo on pirtua. |
Hugtseh 18.10.2005 16:45:55 | |
---|
Mutta en minä sillä että halpa pitää olla, tarkota sitä että joku aivan paska kunhan ei tarvitse maksaa liikaa. Ja myös monissa paikoissa sanotaan että jos akustisella aloittaa ja sillä oppii niin sitten osaa paremmin myöhemmin sähköllÄ? |
Mike M. Hiirenloukku 18.10.2005 17:00:07 (muokattu 18.10.2005 17:02:08) | |
---|
Akustisella oppii ehkä soittamaan puhtaammin koska siihen ei saa mitään ääntä sotkemaan. Opettelu kuitenkin voi olla mukavampaa helppojen biisien kanssa jos saa suoraan säröt "jytäämään". Molemmilla kuitenkin oppii soittamaan, myös heviä ;) Siitä aiemmin tässä ketjussa mainitusta Yamahasta olen kuullut vain kehuja. Sen seuraks tuo Roland niin eiköhän sillä oteta jo potkustartti kohti kitarataivasta. ED: esim. http://www.thomann.de/thoiw3_yamaha_pacifica_012rm_prodinfo.htmlThat's the spirit - Tuo on pirtua. |
Cujo 18.10.2005 17:06:21 (muokattu 18.10.2005 17:06:45) | |
---|
Tuplat. "Sometimes there's so much beauty in the world I feel like I can't take it, like my heart's going to cave in." AKKK #15 |
Cujo 18.10.2005 17:06:28 | |
---|
"Sometimes there's so much beauty in the world I feel like I can't take it, like my heart's going to cave in." AKKK #15 |
Hugtseh 18.10.2005 18:16:32 | |
---|
Kiitos, kiitos paljon. Mietin että jos ostaisin akustisen näin alkuun ja oppisin perusteet ja muuta, koska minulla on kuitenkin lähes päivittäin käydä soittamassa sähkökitaraa kaverillani ja sitten joskus myöhemmin ostaisin omankin. Onko kellään vielä suositella hyvää akustista vai ovatko ne kaikki samanlaisia?Eivät varmasti ole mutta kuitenkin... |
Jyväskylän musikantista pikkuveli osti Ibanezin PF60S:n muistaakseni hintaan 185e. Kuusi kannella ja mielestäni tuohon hintaan aika hyvän kuulonen peli. Muutenkin tuntu hyvältä näppiin. That's the spirit - Tuo on pirtua. |
Cujo 18.10.2005 18:36:17 | |
---|
Kiitos, kiitos paljon. Mietin että jos ostaisin akustisen näin alkuun ja oppisin perusteet ja muuta, koska minulla on kuitenkin lähes päivittäin käydä soittamassa sähkökitaraa kaverillani ja sitten joskus myöhemmin ostaisin omankin. Onko kellään vielä suositella hyvää akustista vai ovatko ne kaikki samanlaisia?Eivät varmasti ole mutta kuitenkin... No siun pitää päättää haluatko nailon- vai teräskielisen. Haulla löytynee juttua; nailon on pehmeämpi sormille alkuun, mutta itse nailonilla aloittaneena olisin ehkä sittenkin mieluummin ottanut teräskielisen. Tästä saa varmasti tappelun aikaan, jos niin haluaa... :) Yhtä kaikki, suosittelisin Yamahoita tuohon halpaan hintaluokkaan. Nailonkielisenä C-40, jonka saapi 100 eurolla, tai teräskielisenä joku F-310 (?) tai onhan Ibanezillakin ihan asiallisia budjettikitaroita. Mutta kauppaan mars, ja kokeile ja kuuntele vähän kumpi tuntuu enemmän omalta! "Sometimes there's so much beauty in the world I feel like I can't take it, like my heart's going to cave in." AKKK #15 |
weelie 19.10.2005 09:39:14 (muokattu 19.10.2005 09:39:51) | |
---|
Mä en ymmärrä sitä logiikkaa että ostaa akustisen niin sitten oppii paremmin sähkiksenkin, tai jotain. Sitä ostaa sen mistä eniten itse pitää, ja sitten jaksaa eniten treenatakin. Itse aloitin nailonkielisellä ja sähkiksellä, teräskielisen hankin muutaman vuoden soiton jälkeen. Akustista joku Yamaha tai Ibanez voi olla OK. Zoller, Tenson, Walden mielestäni myös hyviä, jossei jopa parempia hintalaatusuhteeltaan. Pääsääntöisesti ei täysin susia juuri olekaan, ja kyllä sen aloittelijanakin pystyy aistimaan onko joku huono: nauhat töröttää, viimeistely huonoa, jne. Akustisissa tietysti se akustinen saundi on tärkeä, mutta ei se halvoissa kuitenkaan ole niin "avoin" että se "huippukitarasta" kävisi. Mutta siis halpa ei välttämättä ole huono(mpi), vaan esimerkiksi reissuun ja ulkokäyttöön halpa voi olla nimenomaan se paras vaihtoehto. Ja halvassa voi olla ties vaikka just se oikea saundikin johonkin käyttöön. Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa. |
Hugtseh 19.10.2005 10:03:57 | |
---|
Entä, kun katsoin tuota Yamaha F-310:tä niin kun siinä on kuusi kansi ja sivut merantia, niin onko tämä huono asia? mikä materiaali on paras? |
Xizor 19.10.2005 10:50:52 | |
---|
Mä en ymmärrä sitä logiikkaa että ostaa akustisen niin sitten oppii paremmin sähkiksenkin, tai jotain. Sitä ostaa sen mistä eniten itse pitää, ja sitten jaksaa eniten treenatakin. Itse aloitin nailonkielisellä ja sähkiksellä, teräskielisen hankin muutaman vuoden soiton jälkeen. Juuri näin. Varsinkin teräskielinen akustinen ja sähkis on sen verran erilaisia soittimia, että kyllä sitä jo harrastuksen alussa kannattaa miettiä minkälainen musiikki soittomielessä kiinnostaa. (Ja minkälainen soitin.) |
Hugtseh 19.10.2005 11:08:08 | |
---|
Kun ihmiset sanovat että eihän nyt sähkökitaralla opita soittamaan, tms. Kun minä en todellakaan siis osaa mitään, ihan perusteista lähden, niin käykö siihen sähkökitara? Ja ilmoittelen vaan että tykkäisin soittaa jotain metallia ja rokkia, jos se auttaa |
tenkainen 19.10.2005 12:17:51 | |
---|
Kun ihmiset sanovat että eihän nyt sähkökitaralla opita soittamaan, tms. Kun minä en todellakaan siis osaa mitään, ihan perusteista lähden, niin käykö siihen sähkökitara? Ja ilmoittelen vaan että tykkäisin soittaa jotain metallia ja rokkia, jos se auttaa Tottakai käy! Ei ole mitään faktaa, joka puhuisi sen puolesta, että sähkökitaralla ei opi soittamaan. Kaikki ihmiset opppivat erilailla asiat, miten voisikaan olla mahdollista, että sähkökitaralla, jota periaatteessa soitetaan samalla tavalla, ei voisi oppia soittamaan sähkökitaraa..? Ja jos haluaa soittaa sähkökitaraa, niin miksei opettelisi sillä? Se on totta, että moni haluaa oppia akustisenkin. Onhan se sähköttömänä äärettömän kätevä kuljettaa mitä erilaisimpiin paikkoihin. Soinnut (ei voima-) oppii akustisella ehkä kuitenkin järkevämmin, koska se ei anna ihan niin paljoa anteeksi, kuin sähkökitara särösoundeilla. "Jos haluat tosissasi tehdä pahaa vanhemmillesi, mutta kanttisi ei kestä ryhtyä homoseksuaaliksi, voit aina siirtyä taiteiden pariin." Kurt Vonnegut
IMIK #37 |
weelie 19.10.2005 12:18:01 | |
---|
Sähkökitarassa ja akustisessa on eronsa. Niillä soitetaan eri musiikkia ja eri tavalla. Akustisellahan monet aloittaa, sillä on luontevampi rämpytellä perussointuja laulunsa taustalle. Mutta jos heavyrytmi tai soolot tai muuten vain saundit kiinnostaa niin silloin akustinen ei välttämättä ole paras vaihtoehto. Siis jos moottoripyörä kiinnostaa, niin toki polkupyörän ostaminen voi auttaa, mutta eihän se ole sinnepäinkään. Vai kui? :) Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa. |
Xizor 19.10.2005 12:35:46 | |
---|
Se on totta, että moni haluaa oppia akustisenkin. Onhan se sähköttömänä äärettömän kätevä kuljettaa mitä erilaisimpiin paikkoihin. Soinnut (ei voima-) oppii akustisella ehkä kuitenkin järkevämmin, koska se ei anna ihan niin paljoa anteeksi, kuin sähkökitara särösoundeilla. Ei kait sitä nyt avosointuja, barre- sointuja tms. säröillä kannata opetella. =) Mutta tosiaan ketjun aloittajalle: osta se sähkis vaan jos sen tyylisestä musiikista tykkäät. On se kumminkin ehkä hiukka helpompi soitin kuin varsinkin teräskielinen akkari. (Eikä tapa harjoittelumotivaatiota niin herkästi) Sitten parin vuoden päästä jos soittoharrastus vielä jatkuu, voit ostaa sen akustisen. (Ja yllättäen silloin se ei enää tunnukaan niin vaikealta..) |
Hugtseh 19.10.2005 15:00:50 | |
---|
Toistan kysymyksen;Entä, kun katsoin tuota Yamaha F-310:tä niin kun siinä on kuusi kansi ja sivut merantia, niin onko tämä huono asia? mikä materiaali on paras? |
Zeni 19.10.2005 15:11:38 (muokattu 19.10.2005 15:15:15) | |
---|
Älä osta akustista ettei käy niin kuin mulle. Akustinen-> tappoi koko soittohalun pitkäksi aikaa, kunnes mielihäiriöstä ostin sähkökitaran ja ymmärsin miksei ne biisit kuulostaneet oikeilta ja ettei se osaamattomuus olekaan pelkästään musta kiinni. Nyt kun olen jo soitellut aika paljon sähkökitaralla, olen vasta innostunut tuosta akustisen soitostakin. Mulle nimenomaan tuputettiin tota "akustisella aloitetaan ja kun osataan niin sitten sähkökitara" asennetta. En myöskään ostaisi enää stratoa ekaksi kitaraksi, on paljon vaikeampi soittaa kuin SG. Huonollakin kamoilla voi soittaa, mutta aloittelijalle ei missään nimessä mun mielestä saisi antaa huonoja kamoja käteen. Se tappaa motivaation nopeasti. !!!!!OSTAN MARSHALL POTIKAN NUPPEJA !! ELI NOITA MITÄ ON MARSUN VAHVAREISSA. TARJOA SUURIA JA PIENIÄ ERIÄ!!!!! |
ravensoul 19.10.2005 15:25:33 | |
---|
Mutta tosiaan ketjun aloittajalle: osta se sähkis vaan jos sen tyylisestä musiikista tykkäät. On se kumminkin ehkä hiukka helpompi soitin kuin varsinkin teräskielinen akkari. (Eikä tapa harjoittelumotivaatiota niin herkästi) Sitten parin vuoden päästä jos soittoharrastus vielä jatkuu, voit ostaa sen akustisen. (Ja yllättäen silloin se ei enää tunnukaan niin vaikealta..) Raskasta komppia tälle. Jos tykkääpi soitella rokkia/hevanderia, ni eihän sitä akustisella. Ja se on todellakin fakta, että sähkökitara on kevyempi soittaa kuin akkari, joten alussa se on helpompi. Joten aivan hyvin voi alottaa sähkiksellä. Näin mä tein ite, eikä ole kukaan rokkipoliisi tullu vielä hakemaan putkaan "epäortodoksisesta opettelutavasta" syytettynä. Ensimmäisen akustiseni (teräskielinen überhalpa HB, suosittelen) sain eilen käsiini. No, kyllähän sen huomaa ettei alotellut akkarilla, häröääniä tulee, joten täytyy nyt hioa tekniikkaa. Mutta toisaalta uskaltaisin väittää, että näin reilun vuoden soitelleena pieksen sorminäppäryydessä saman verran aikaa akustisella komppeja rämpytelleet. Sähkärillä kun tuli opeteltua sitten skaaloja ja ylänauhoilla soittelua (minut kun iskettiin alottelijabändissämme soolokitaraan), mitkä tod.näk. jäävät vähemmälle akustisen kans. "Only two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." - A. Einstein Romantikkoitkijät #27 Luojan kiitos, olen ateisti! |