Heh, hauska nimi, en oo ennen kuullutkaan luonnollisista harmonisista koostuvaa asteikkoa kutsuttavan "akustiseksi asteikoksi". Overtone, Lydian Dominant ja jazz mollin IV taitavat olla ne kevyen musiikin termit. Minä olen ymmärtänyt, että akustinen asteikko eroaa overtone asteikosta siinä, että akustinen asteikko on puhtaasti yläsävelsarjan sävelistä muodostuva asteikko ja overtone on tasavireisillä soittimille "sovitettu" versio akustisesta asteikosta. Korjatkaa jos olen väärässä, mutta tässä hiukan perustelua käsitykselleni: Yläsävelsarjan kerrannaisia ei pystytä soittamaan tasavireisellä soittimella kuin likiarvoisesti. Esim. yläsävelsarjan 11. kerrannainen on kvartin ja tritonuksen välinen sävel joka tasavireisissä soittimissa "pyöristetään" tritonukseksi ja 13. kerrannainen on peinen- ja suurensekstin välinen sävel joka taas "pyöristetään" pieneksi sekstiksi. Tämä nyt on varmaan sellaista turhaa tietoa jolla ei ole mitään tekemistä käytännön soittamisen kanssa, sitä kuuluisaa teoriaa joka tappaa luovuuden ja josta kinastellaan parin kaljatuopin jälkeen. Joskus tuntuu, että joillain kitaristeilla on seitsemän sormea... mutta onneksi minulla on 10! |
Minä olen ymmärtänyt, että akustinen asteikko eroaa overtone asteikosta siinä, että akustinen asteikko on puhtaasti yläsävelsarjan sävelistä muodostuva asteikko ja overtone on tasavireisillä soittimille "sovitettu" versio akustisesta asteikosta. Korjatkaa jos olen väärässä, mutta tässä hiukan perustelua käsitykselleni: Yläsävelsarjan kerrannaisia ei pystytä soittamaan tasavireisellä soittimella kuin likiarvoisesti. Esim. yläsävelsarjan 11. kerrannainen on kvartin ja tritonuksen välinen sävel joka tasavireisissä soittimissa "pyöristetään" tritonukseksi ja 13. kerrannainen on peinen- ja suurensekstin välinen sävel joka taas "pyöristetään" pieneksi sekstiksi. Ihan hyvin perusteltu, mutta kyllä ainakin "klassisissa" piireissä käytetään tuota akustinen asteikko -nimitystä myös tasavireisille soittimille kirjoitetussa materiaalissa. "Sävis on mukava ja haisee valkosipulille." -Tellu
"Sävis on semmoinen kiva pätkä." -Juoppohurtta |