Aihe: 50w putkinupille kaveri?
1
tacite
18.10.2005 14:59:01
Elikäs kysymys. Mikä on ideaali kaapin teho, kun soitetaan 50w putkinupilla? Onko putkitehon huomattavasti kovempi hönkä otettava huomioon, verrattuna saman tehoiseen trankkuun?

Viisaat, puhukaa.
Eemil
18.10.2005 15:04:51
Elikäs kysymys. Mikä on ideaali kaapin teho, kun soitetaan 50w putkinupilla? Onko putkitehon huomattavasti kovempi hönkä otettava huomioon, verrattuna saman tehoiseen trankkuun?

Viisaat, puhukaa.

Juu, siis kaapeissahan ei ole tehoa vaan se wattimäärä meinaa tehon kestoa. Jos sulla on 50-wattinen vahvistin niin silloin olisi hyvä olla kaappi jonka tehonkesto on yli 50 wattia. 50-wattinenkin vahvistin pistää piikkeinä suurempia annoksia kun 50 wattia.
Käykää kuulemassa Musiikkia! Musiikkinäyte on se pieni kiva nuotti kun katsot oikealle ylös. K100 #2
tacite
18.10.2005 15:10:11
Kysymys olisi myös siitä onko kaapin tehonkestossa jotakin kattoa, kun käytetään juurikin 50w putkinuppia? Olen kuullut joidenkin käyttävän 50w kanssa melkein 300w kaappia. Syökö tämä jotain, esim. soundia?
JuSu
18.10.2005 15:11:38
Jos sulla on 50-wattinen vahvistin niin silloin olisi hyvä olla kaappi jonka tehonkesto on yli 50 wattia. 50-wattinenkin vahvistin pistää piikkeinä suurempia annoksia kun 50 wattia.

Jeps, näin.

Hankin tuossa muutamia viikkoja takaperin 2x12" kaappiin uudet elementit, joiden yhteenlaskettu tehonkesto on 50 W.
Samalla siinä sitten jutusteltiin asiasta, kun olin vähän huolissani, koska tarkoituksena oli ajaa tuohon kaappiin 50 W putkinuppia.

Kuulemma ei tarvitse olla huolissaan, jos ei nyt täysillä tykitä, lisäksi Celestionin elementit yleensä kestävät minkä lupaavat. Joskus Jensenien kanssa on ollut ongelmia tehonkeston suhteen.

Ylläoleva siis alan ammattilaiselta kuultua, ei suoranaista omakohtaista kokemusta.

JuSu
I'm afraid of the candle but live for the flame.
oiva tumpeloinen
18.10.2005 15:12:53
Juu, siis kaapeissahan ei ole tehoa vaan se wattimäärä meinaa tehon kestoa. Jos sulla on 50-wattinen vahvistin niin silloin olisi hyvä olla kaappi jonka tehonkesto on yli 50 wattia. 50-wattinenkin vahvistin pistää piikkeinä suurempia annoksia kun 50 wattia.

Kyllähän se tehonkestoltaan 50W kaappikin kestää piikkinä yli sen 50W:n tehon. Joka tapauksessa en tuollaista lähtisi alta 70W kaapilla luukuttamaan (mistäköhän tälläisen löytäis 3x Greenback = 75W ;)).

Toisaalta tuon kokoinen vahvistin työntää jo ihan hyvin eloa 300W kaappiinkin. Eli enemmän ongelmasi on, ettet ota liian pientä. Saattaapi muuten aikanaan savu nousta.
JuSu
18.10.2005 15:21:24
(mistäköhän tälläisen löytäis 3x Greenback = 75W ;))

Rakenna itse? =)

Mitenkäs nuo tehonkestot menee, kun tuohan pitäisi sitten piuhoittaa aika eksoottisesti käyttämällä sekaisin 8 ja 16 ohmin elementtejä, jotta kokonaisimpedanssi olisi jotain järkevää (eli lähinnä 8 tai 16 ohmia). Eli esim. ensin 2x8 ohmista sarjaan (yht. 16 ohm) ja sitten tämä paketti rinnan yhden 16 ohmisen kanssa, lopputulos 8 ohmia. Tai vaihtoehtoisesti 2x16 ohm rinnan (yht. 8 ohmia) ja tämä sarjaan yhden 8 ohmisen kanssa, kokonaisimpedanssi 16 ohmia.

Mikä tuollaisessa tapauksessa sanelee tehonkeston, vai onko se aina kylmästi kaikkien elementtien keston summa?

JuSu
I'm afraid of the candle but live for the flame.
Dr. Muff
18.10.2005 15:39:32 (muokattu 18.10.2005 15:43:07)
Mikä tuollaisessa tapauksessa sanelee tehonkeston, vai onko se aina kylmästi kaikkien elementtien keston summa?

Summahan se.

Mulla on 50W combossa tehonkestoltaan 60W elementti. Toistaiseksi ei ole hajonnut vaikka masteria tuleekin avattua yli puolenvälin. Ja puolenvälin jälkeenhän ei mitään suurempaa enää tapahdu. Säröytymistä ehkä vähän. Ei toi ole semmonen asia että menettäisin yöunia sen takia.

Mutta vahvistimissa on eroa, joistakin lähtee huomattavasti enemmän kuin toisista paperilla samanlaisista.

Käsi ylös ketä soittaa 50W vahvarilla täysillä? Aika harvassa on ne tyypit, luulen.
Tuumasta toiseen.
oiva tumpeloinen
18.10.2005 15:53:19
Käsi ylös ketä soittaa 50W vahvarilla täysillä? Aika harvassa on ne tyypit, luulen.

Pakko nostaa, vähän.... ;)

Just viikko sitten mun olli suorastaan pakko pitkästä aikaa kokeilla päättäriä täysillä treeniksellä. Mut sitä iloa kesti vain vartin, sitten tuli muut tupaan ja palauduin takaisin maan pinnalle.
Dr. Muff
18.10.2005 16:09:50
Pakko nostaa, vähän.... ;)

Just viikko sitten mun olli suorastaan pakko pitkästä aikaa kokeilla päättäriä täysillä treeniksellä. Mut sitä iloa kesti vain vartin, sitten tuli muut tupaan ja palauduin takaisin maan pinnalle.

No joo, kokeilla nyt pitää. Mutta jos meinais soittaa ton kokoluokan vehkeellä täysillä niin muut saa myöskin soittaa melko kovaa ja rummut pitää mikittää. Tosi rok.
Tuumasta toiseen.
askomiko
18.10.2005 16:18:04 (muokattu 18.10.2005 16:24:39)

JuSu

Mie oon ymmärtänyt jotta määrä kertaa pienin tehonkesto. Eli jos tumppaat 10w ja 100w-elementit, niin se pienempi elementti tippuu kyydistä jos tuuttaat 100w. Eli 20w olisi tuon yhdistelmän kesto.

Ja tosiaan, 50w-nuppi ja 50w-elementti on aika huoleton yhdistelmä, jos ei soita aina vain täysiä. Eli kotikäytössä riittää vaikka 20w-elementti ihan mainiosti. Sinänsähän tehonkestolla ja mölyn määrällä ei ole niin paljolti tekemistä toistensa kanssa kuin herkkyydellä. Jos on elementti, joka kestää 500w, mutta herkkyys on 90db/1w/1m, ja 50w kestävä elementti, jonka herkkyys on 100db/1w/1m, saat näistä saman möykkämäärän, ekalle vain tarvitset 500w, toiselle riittää 50. Esim. Celestion V30:n herkkyys on 99db/1w/1m, eli varsin herkkä.

Varsin reippailla omakotitalovoluumeilla annat kaapille maksimissaan noin 1-5w tehoa, mikäli Kochin Load boxin prosenttimääriä on uskominen.

(Ja sekaohmisia kajareita ei ymmärtääkseni kantsi käyttää samassa kaapissa, koska 8-ohminen rohmuaa enempi virtaa ja 16-ohmisesta ei sitten kuule juuri mitään. Paitsi ehkä tuollaisena kolmen kajarin pakettiratkaisuna voisi toimia, en tiedä.)
"I think it's not so much that you're wrong, but that you're wrong AND you're a complete idiot."
Dr. Muff
18.10.2005 16:24:45 (muokattu 18.10.2005 16:26:12)
Mie oon ymmärtänyt jotta määrä kertaa pienin tehonkesto. Eli jos tumppaat 10w ja 100w-elementit, niin se pienempi elementti tippuu kyydistä jos tuuttaat 100w.

No varmaan joo jos laittaa tehonkestoltaan erillaisia (varsinkin noin radikaalisti erillaisia) samaan piiriin, niin heikompi hajoaa ensin ja varmasti tehonkestojen summaa pienemmällä teholla. Mutta tohon erillaisten elementtien tapaukseen toi kaava 2x pienintehonkesto kuulostaa erittäin loogiselta ja pätee varmaan reaalimaailmassakin.

Mutkumutku kyseessä on samanlaiset elementit ni kyl sitä nyt vois arvata että ne kestävät enemmän kuin yksi elementti. Jakautuuhan se virta jokaisen elementin kesken..

Tai jotain.
Tuumasta toiseen.
askomiko
18.10.2005 16:26:11 (muokattu 18.10.2005 16:27:36)
Mutkumutku kyseessä on samanlaiset elementit ni kyl sitä nyt vois arvata että ne kestävät enemmän kuin yksi elementti. Jakautuuhan se virta jokaisen elementin kesken..

Tai jotain.

Kuten sanottu, määrä kertaa pienin tehonkesto. Eli 1w kajari ja 100w-kajari -> 2w.

50w kajari ja 60w kajari -> 100w. 50w, 50w, 60w, 60w, -> 200w. Jne.
"I think it's not so much that you're wrong, but that you're wrong AND you're a complete idiot."
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)