Aihe: Kiekuminen
1
jepunki
17.10.2005 20:26:55
Melko yleinen neuvo lienee: kurkku rennoksi.
Minulla tulee välillä epämiellyttäviä huiluääniä? (kiekaisuja).
Kuinka noita voi välttää?
Rock n' roll forever (kivi ja sämpylä ikuisesti)
Keppis
17.10.2005 20:32:58
Tuskin on ainakaan sun kohdalla enään äänenmurroksesta kyse. Jos väkisin yrittää liian korkeelle, väärällä tekniikalla(jännittäen), niin sillon noita voi ilmautua. Ainakin mulla näin käy. Joku viisaampi voi tietää enemmän.
Tiluttajat näkevät maailman hitaammin. http://www.mikseri.net/fobia
jepunki
17.10.2005 21:05:59
Sähän oletkin melkein tuttu heepo, vai? hohhoohohoo.

Luulen kuitenkin että huiluäänet johtuu liiasta rentoudesta.
Tulisipa joku nyt sanomaan varmana.
Rock n' roll forever (kivi ja sämpylä ikuisesti)
marke-
18.10.2005 02:09:25 (muokattu 18.10.2005 02:11:27)

Liiasta rentoudesta. Öh? Enpä ole moisesta ennen kuullut.
Ihmiset ei oikein tunnu hoksaavan sitä, että koko ihmisskaalan laulamiseen tarvittava liike äänihuulissa on mikroskooppinen. Miksi jäykistää koko kroppa kun kerran kuitenkaan äänihuulissa ei tapahdu sen enempää liikettä vaikka miten väntää? Jännittämällä saa kyllä ilmanpainetta aikaseks.. ja näin ollen myös vahinkoa.

Ihan reenillä noita saa kuriin jos äänenmurros on täysin ohi. Suosittelen lisää treeniä ja ei mitään biisien laulamista vaan nimenomaan skaaloja yksinkertaisilla vokaaleilla ja hyminöillä. Kun kyse nyt vaikuttaa simppelisti olevan vain kontrollin puutteesta.. Kontrollia ei voi oppia 'naps naps'. Se tulee ajan kanssa treenaamalla. Usko tai älä, mutta ei kannata alkaa väkisin jäykistelemään kiekujen pelossa. Tuo hallitsematon kiekuminen on periaatteessa siinä mielessä erittäin hyvä merkki, että et ainakaan naama irvessä väännä säveliä väkisin vaan annat äänesi 'vaeltaa'. Aluksi voi kuullostaa ääni kamalalta, mutta ajan myötä äänenhallintaa oppii kyllä.. Pidä rentous ja maltti reenaillessa.
Seksi
Keppis
18.10.2005 10:11:53

Melkein tuttu on aika osuvasti sanottu.
Tiluttajat näkevät maailman hitaammin. http://www.mikseri.net/fobia
orvokki
18.10.2005 11:57:16
Joskus kun lähtee kylmiltään laulamaan tulee epämääräisiä kiekuja. Omalla kohdallani asia korjautuu ääntä lämmittelemällä, r-täry on mainio, äänihuulet rentoutuu.
Joni Koskimaa
18.10.2005 15:20:33

Se voi tuntua siltä, että jos jännittäis enemmän ni pääsisit ton "kiekasukohdan" (veikkaan, että rekisterinvaihdoskohta on kyseessä) yli, ja näin varmasti pystysitkin tekemään, jos belttaat kurkkua jännittämällä rintaäänellä ylemmäs kuin mihin se normaalisti kantaa. Itse lauloin vuosia täten, eikä siitä minulle vahinkoa ole ollut, mutta tiedän että se voi tehdä pahaa jälkeä äänihuulille...

Eli pidä vaan rentous, kun sitä kerta löytyy, iteltä kesti 7 vuotta oppia laulamaan edes vähän rennosti :D

Kun yrität ensin mahdollisimman hiljaisella äänellä liu'uttaa ääntä tuon kohdan yli (ja lopulta se kyllä onnistuu), niin sitte voit lähteä pikkuhiljaa hakemaan kontrollia kovemmallakin äänenvoimakkuudella. Ja kun noudatat Heroinin ja Hanna-Katriinan neuvoja niin tuenkin pitäisi löytyä... Kun tuki on kohdallaan, ei tule näitä äänen sortumisia falsettirekisteriin niin helposti.

Hyvänä neuvona voisin heittää, että koita ylittää tuo kohta missä ääni rikkoutuu falsettiin siirtämällä sitä pistettä mihin ääni keskittyy suussa. Eli jos kokeilet laulaa muutamia vokaaleja niin huomaat, että ne kutkuttavat hieman eri kohtaa kitalaessa. Tuota pistettä voi harjoitella siirtämään ja sitä siirtelemällä ainakin itse onnistun siirtymään sulavasti rinta-äänestä pää-ääneen.
"Pelko, se on vain pessimistinen ennakkoluulo."
MartinB
19.10.2005 11:54:45
Aamuisin tai flunssaisena/krapulaisena tyypillisesti tapahtuva kiekuminen on varmaan hirveää äänelle - luulen että se johtuu siitä että ääni menee falsettiin kun ääni on todella jumissa. Itse en ikinä kieku jos olen kunnossa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)