Aihe: Straton tone hämää?
1
peepingtom
18.10.2005 01:20:58

Hello! mulla ois pieni ongelma jota olen tässä yksin, hiljaa pohtinut jo jonkin aikaa.. Omistan Fender Mexico Standard Straton ja minun mielestäni, kun säätelen niitä tone nappeja.. ääni ei "tummu" kunnolla..? tai kyllä nyt juuri ja juuri, että pystyy sanomaan että jotain tapahtuu.. mutta kun vertaan taas teleen jossa tonen vääntää kaakkoon saadaan helpostikin tumma, möreä soundi jonka kuurokin voi melkein selvästi havaita.. mutta miksi sitten stratossa se "muutos on niin vähäistä? A: onko syynä straton ja telen rakenne eroavaisuudet/ B: johtuuko se yksinkertaisesti mikeistä vai C: onko kenties stratostani piuhat juotettu huonosti tai kenties irti..? Auttakaa..
arzi89
18.10.2005 08:37:18

Straton tone ei vaikuta tallamikkiin. Muihin mikkeihin kyllä.

Olisko tuo?

Tarkentaisin tätä sen verran, että se ylempi tone-nappula vaikuttaa kaulamikkiin ja se alempi siihen keskimmäiseen mikkiin.
Tosimies soittaa Stratolla!
weelie
18.10.2005 09:15:44
Mun mielestä luonnostaan telellä kuulee suuremman eron. Siihen tonehan on vain treblen leikkaus, ja telessähän sitä piisaa.
Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa.
TheWickerMan
18.10.2005 12:21:28
kun säätelen niitä tone nappeja.. ääni ei "tummu" kunnolla..? tai kyllä nyt juuri ja juuri, että pystyy sanomaan että jotain tapahtuu..

No aika hyvin jos pystyt edes pienen eron kuulemaan, ku noi tonet ei vaikuta mitenkään tallaan. Ainakaan mun kopiossa.
Drink, Drank, Punk
moottorisaha
18.10.2005 13:46:18

Mikseiköhän ne vaikuta tallaan? Sehän se tärkein mikki on.
"I think that all these classical masters have one big thing in common: when they play slow, it's tasteful and when they play fast, they RIP!" - Michael Angelo Batio
ravensoul
18.10.2005 14:17:41

Taitaa olla sen takia, että kun tallamikkiä ei vedetä potikan kautta, siitä saadaan enemmän outputtia eikä yläpää vuoda vähimmässäkään määrin maihin. Muistaakseni näin se menee elektroniikan kannalta katsottuna. Satavarma en ole.
"Only two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." - A. Einstein
Romantikkoitkijät #27
Luojan kiitos, olen ateisti!
weelie
18.10.2005 14:52:27

Jotta eri saundeja tulisi mahd paljon. Straton tallamikki on munaton, ja jos siihen laittaa tonen särmä katoaa tyystin. Joissain moderneissa malleissa tosin keskitone toimii sekä talla- että keskimikille. Jimmie Vaughan mallissahan on yliärhäkkä tallamikki jossa tone, ja keskimikki toneton... varteenotettava vaihtoehto tuokin.

Tallamikki ei muuten ole tärkein. Ehkä yksi tärkeimmistä kuitenkin. :D
Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa.
lxi
18.10.2005 14:54:22
Tallamikki ei muuten ole tärkein. Ehkä yksi tärkeimmistä kuitenkin. :D

Joo, top 3:ssa.
The fact that no one understands you doesn't make you an artist. | kuunneltua
oiva tumpeloinen
18.10.2005 15:05:56

Paitsi Musarin Morsessa top 4:ssä ;)
Klezberg
21.10.2005 20:38:15

Taitaa olla sen takia, että kun tallamikkiä ei vedetä potikan kautta, siitä saadaan enemmän outputtia eikä yläpää vuoda vähimmässäkään määrin maihin. Muistaakseni näin se menee elektroniikan kannalta katsottuna. Satavarma en ole.

Joo, mutta sitten on noita no-load -potikoita niinkuin minun American Deluxessa, jossa tone vaikuttaa myös tallamikkiin, mutta ääriasennossa potikka on kokonaan irti eikä leikkaa yläpäätä.
blastoff
21.10.2005 22:11:40

Kyllä mulla ainakin vaikuttaa. Joku tbx-tone-viritys siinä tosin on, eli ei ihan normaalit kytkennät.
superfly
22.10.2005 00:56:41

TTallamikki Stratocasterissa on ainut mitä itse asiassa en yksinään käytä juuri koskaan :) Liian kirkasta ääntä tuottaa se minun korvilleni.
"Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines." -David Brent
Jag
23.10.2005 03:27:20

juu hoho
"Tämä vastaus on annettu antamienne tietojen perusteella tiedoksenne. Sen tarkoitus on olla tarkka ja täydellinen, mutta se ei sisällä lupausta tai vakuutusta tarkkuudesta eikä täydellisyydestä eikä sitovaa velvoitetta."-Nokia help line (Mikaelo)
Miikathebest
23.10.2005 16:24:08 (muokattu 23.10.2005 16:25:54)

Omassa squier stratossani tonet vaikuttavat ihan oudoilla taajuuksilla... eivät leikkaa juurikaan niitä kaikkein korkeimpia. Tonen sulkiessa äänestä katoaa kaikki yläkeskialueet munakkuus.
Josko siinä olisi huonon kokoinen konkka... tai jotain.

En tiedä voiko tuollainen oikeasti olla edes mahdollista, mutta siltä se minusta vaikuttaisi.
Oikeastaan ihan sama, sillä tone pidetään aina kuitenkin kitarasta täysin auki.
Ota se mikä on paras, äläkä valita!
Miika Rocks It
Rämppy
24.10.2005 09:36:56 (muokattu 24.10.2005 09:42:52)
Saattaa olla huonot tai arvoiltaan vääränlaiset potikat sun kitarassa. Nimittäin kyllä Stratossa tonepotikat normaalisti vaikuuttaa soundiin siinä missä telessäkin, eli ihan selkeästi.
Vintage-tyyppisissä stratoissa tallamikille ei yleensä ole ollenkaan tone-säätöä. Johtuu siitä, että strato suuniteltiin alunperin kantrikitaraksi ja tallamikin nenäkäs soundi oli niin täydellinen kantriin, ettei sitä haluttu pilata potikalla.

Mexico standard ei nyt varsinaisesti ole vintagetyylinen strato, joten olisiko siinä kuitenkin tonesäätö myös tallamikille...
Eikö tähän rämpyttämiseen koskaan kyllästy?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)