Aihe: transponoinnista kysymyksiä? | 1 |
---|
|
elikkäs, huvittas jotenki oppia tuo asia, ku joskus tekis mieli määkiä samalla ku soittelen. eli miten tuo oikein tapahtuu, ja onko olemassa jotain ohjelmaa tai vastaavaa joka kertoo nuo hommat. miten ja mitä sointuja voi ylipäänsä transponoida Kiitos Teille KAUPPIAAN PUHETTA!! |
|
Opettelet, että millä lokiikalla soinnut menee siinä otelaudassa, että esim kun Am transponoidaan sävel askel alas, niin tulee Gm jne. Tiluttajat näkevät maailman hitaammin.
http://www.mikseri.net/fobia |
Cujo 17.10.2005 20:26:35 | |
|
Eihän siinä mikä. Opettelet, että nuotit menee: C C# D D# E F F# G G# A A# H ja jos vaikka sointukulku Em-G-D-C pitää transponoida 1 1/2 sävelaskelta alas (C#-molliin), niin siitä tulee C#m-E-H-A. Eli laskee vaan sitä pohjasäveltä ja rakentaa siihen muuten saman tyyppisen soinnun. Toinen vaihtoehto on toki miettiä, minkä asteisia nuo soinnut on. Vaikkapa tuossa esimerkissä I-II-VII-VI, ja sitten miettii mitkä nuo sointuasteet on uudessa sävellajissa. "Sometimes there's so much beauty in the world I feel like I can't take it, like my heart's going to cave in." AKKK #15 |
lxi 17.10.2005 20:28:46 | |
|
Kaikki, aivan kaikki soinnut voi luonnollisesti transponoida yhtäläisesti. Hommahan menee käytännössä niin, että epäsopivassa sävellajissa olevan biisin kaikkia sointuja nostetaan/lasketaan yhtä monta sävelaskelta. Transponointietäisyyden saat ihan itse kokeilemalla selvittää. Käytännön esimerkkinä toimikoon Juicen Syksyn sävelen ensimmäiset tahdit E-mollissa: Em Am | D7 G | Em Am | B7 | Yksi sävelaskel alaspäin, D-molliin transponoituna tämä olisi: Dm Gm | C7 F | Dm Gm | A7 | Vielä toinen sävelaskel alaspäin C-molliin transponoituna se olisikin: Cm Fm | Bb7 Eb | Cm Fm | G7 | Tai alkuperäistä puolitoista sävelaskelta ylöspäin transponoimalla päästäisiin G-molliin: Gm Cm | F7 Bb | Gm Cm | D7 | Mollisävellajeja on toki täydet 12 kpl joista valita. Osassa saa hyödynnettyä enemmän avosointuja kuin toisissa. Kaikki tällainen on helvetin hyvää harjoitusta, joka opettaa sointujen ja sävellajien välisistä suhteista älyttömän paljon. Jossain vaiheessa alkaa hahmottaa soinnut vähän abstraktimmin kuin tiettyinä sormijärjestyksinä tietyssä kohdassa otelautaa, ja pikku hiljaa oppi transponoimaan aivan minkä tahansa biisin lennossa aivan mihin tahansa sävellajiin. The fact that no one understands you doesn't make you an artist. | kuunneltua |
arvid70 17.10.2005 21:13:18 (muokattu 17.10.2005 21:17:45) | |
|
Aivaaan, rupee pikkuhiljaa hahmottuun tämä asia, hiljaa hyvä tulee, mutta nua barresoinnut on paljo helpompi sisäistää ku saa vaan siirrellä pitkin otelautaa, verraten noihin avosointuihin, joudun aakkosia luetella =O) eli valaiskaa nämä soinnut nyt vielä esim, yhden sävelen laskettuna:C# D# G# Fm? KAUPPIAAN PUHETTA!! |
lxi 17.10.2005 22:04:56 | |
|
eli valaiskaa nämä soinnut nyt vielä esim, yhden sävelen laskettuna:C# D# G# Fm? B C# F# Ebm. (Joskus merkitään H B:n sijasta.) The fact that no one understands you doesn't make you an artist. | kuunneltua |
MoFo 18.10.2005 12:20:04 (muokattu 18.10.2005 12:20:24) | |
|
Entä mitä tapahtuu sävellajille transponoitaessa? The only pain is to feel nothing at all |
Herra Rapu 18.10.2005 12:32:14 (muokattu 18.10.2005 12:40:11) | |
|
Entä mitä tapahtuu sävellajille transponoitaessa? Transponointi : musiikin siirtäminen toiseen sävellajiin. Esim. kun transponoidaan E-mollista D-molliin niin samanrakenteinen asteikko soitetaan eri sävelkorkeudelta eli yhden kokosävelaskeleen alempaa. Kaikki asteikon sävelet laskevat alas saman verran eli sen yhden kokosävelaskeleen.
E-mollin sävelet: E F# G A B C D D-mollin sävelet: D E F G A Bb C Asteikon 1. sävelen muutos : E -> D (1 kokosävelaskel alaspäin) Asteikon 2. sävelen muutos : F# -> E (1 kokosävelaskel alaspäin) Asteikon 3. sävelen muutos : G -> F (1 kokosävelaskel alaspäin) Asteikon 4. sävelen muutos : A -> G (1 kokosävelaskel alaspäin) Asteikon 5. sävelen muutos : B -> A (1 kokosävelaskel alaspäin) Asteikon 6. sävelen muutos : C -> Bb (1 kokosävelaskel alaspäin) Asteikon 7. sävelen muutos : D -> C (1 kokosävelaskel alaspäin)
|
MoFo 18.10.2005 12:43:20 | |
|
Eiku aivan... olipa mulla tyhmä kysymys. Aivan liian yksinkertaista. Kiitän, Herra Rapu. The only pain is to feel nothing at all |
häly 23.02.2012 12:57:55 (muokattu 23.02.2012 13:16:30) | |
|
Terve! Harjoittelen transponoimista, enkä löytänyt tietoa lisätyn bassosävelen transponoimisesta. Eli Maailma on kaunis-kappale on nuottikirjassa käsitykseni mukaan Fm-sävellajissa, käsitykseni mukaan puolisävelaskelta alempi Em saattasi sopia kitaralle paremmin. Sointukulku pitää sisällään Eb/F, Eb:sta tulee D. Miten tuo lisätty bassosävel? Fm-skaalan ensimmäinen sävel on F, Em-skaalan ensimmäinen taas E. Onko tuo Fm:n Eb/F sitten Em:ssa D/E? Entä tuo D/E meneekö se niin että lisätään D-sointuun vapaa E-kieli? -Ihmettelee epätietoinen, vaan ei tiedoton. *muokattu lisäämällä b:t kadonneiden alennusmerkkien tilalle. klo 13:16 |
|
häly: Terve! Harjoittelen transponoimista, enkä löytänyt tietoa lisätyn bassosävelen transponoimisesta. Eli Maailma on kaunis-kappale on nuottikirjassa käsitykseni mukaan Fm-sävellajissa, käsitykseni mukaan puolisävelaskelta alempi Em saattasi sopia kitaralle paremmin. Sointukulku pitää sisällään E/F, E:sta tulee D. Miten tuo lisätty bassosävel? Fm-skaalan ensimmäinen sävel on F, Em-skaalan ensimmäinen taas E. Onko tuo Fm:n E/F sitten Em:ssa D/E? Entä tuo D/E meneekö se niin että lisätään D-sointuun vapaa E-kieli? -Ihmettelee epätietoinen, vaan ei tiedoton. ei E:stä tule D:tä vaan D# eli E/F olis D#/E |
häly 23.02.2012 13:13:46 (muokattu 23.02.2012 13:19:17) | |
|
Sergei Fallinen: ei E:stä tule D:tä vaan D# eli E/F olis D#/E Pahoittelen huolimattomuuttani, Jostain syystä nuo kopiomalla lisätyt alennusmerkit eivät näy tässä julkaistussa kirjoituksessa. Alkuperäinen sointu on siis Eb/F. Eli ilmeisesti bassosävelen transponointi osui kohdalleen. Entä tuo ko. soinnun muodostus? |
|
Capo helpottaa elämää jos ei muuten meinaa lähteä. http://www.musikantti.fi/product_catalog.php?c=281 |
Johann Onn 23.02.2012 16:46:33 (muokattu 23.02.2012 16:46:48) | |
|
häly: Entä tuo D/E meneekö se niin että lisätään D-sointuun vapaa E-kieli ? Kuulostaa ehkä selkeämmältä, oktavia ylempää ja sieltä, sen otettua vaikka yhdellä sormella: E|--X B|--7 (F#) G|--7 (D) D|--7 (A) A|--7 (E) E|--X |
|
Johann Onn: Kuulostaa ehkä selkeämmältä, oktavia ylempää ja sieltä, sen otettua vaikka yhdellä sormella: E|--X B|--7 (F#) G|--7 (D) D|--7 (A) A|--7 (E) E|--X Jeah, tosin jos transponointi on tehty e-molliin sen takia, että tulis enempi sointuja avosointuina, niin ehkäpä kakkosasemasta kahella sormella on vielä helpompi xx2232 |
Johann Onn 24.02.2012 16:21:06 (muokattu 24.02.2012 16:21:22) | |
|
Arkka: Jeah, tosin jos transponointi on tehty e-molliin sen takia... ...kun ei ole ostettu capoa. Oma maksoi muutaman euron ja heti huomasi, että se olisi pitänyt ostaa jo, yli 20 vuotta aiemmin. |
|
Olisin kysynyt toimiiko nuottien transpontoimisessa sama tekniikka kuin soinnuissa? |
|
miibert: Olisin kysynyt toimiiko nuottien transpontoimisessa sama tekniikka kuin soinnuissa? Kyllä toimii. |
|
Nimimerkille Häly, vastaisin näin. Transpuloinnissa aina jokainen kirjoitettu nuotti siirretään samanverran ylös tai alas. Kyseessä on varmaan nuotitus jossa on vain melodian lisäksi soitumerkit, joten sovittaja on merkinnyt joihinkin sointuihin bassoa varten haluamansa äänen. Jonka myös ehkä pianolla säestäjä silloin ottaa. Eb/F merkinnässä F tarkoittaa soinnun lisäksi basso ääntä, jonka basso ottaa, joten kitaristin ei sitä tarvitse ottaa, muutenhan se olisi merkitty sointuna Eb9. Kitarassa sävellajin vähäinen muutos hoituu cabolla parhaiten, ottaa vain soinnut niin kuin ennen muutosta, eli ajattelee soittavansa vanhassa sävellajissa samoin sointukuvioin. |
Jucciz 02.03.2014 13:33:39 (muokattu 02.03.2014 13:34:02) | |
|
Riäväbasisti: Eb/F merkinnässä F tarkoittaa soinnun lisäksi basso ääntä, jonka basso ottaa, joten kitaristin ei sitä tarvitse ottaa, muutenhan se olisi merkitty sointuna Ebadd9. Eb9 vaatisi sointuun myös seiskan, eli Db-sävelen. Kitarassa sävellajin vähäinen muutos hoituu capolla parhaiten, ottaa vain soinnut niin kuin ennen muutosta, eli ajattelee soittavansa vanhassa sävellajissa samoin sointukuvioin - ja tässäkin toki vain silloin, kun transponoidaan ylöspäin. Caposta ei ole paljon iloa, jos sävellajia pitää laskea. Ei sitten kannata otelautamerkkejä paljon tuijottaa, jos capo on paikallaan: saattaa hämätä pahastikin. :) Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | 1 |
---|