Aihe: Ota se risti pois kaulasta
1 2 3 4
McNulty
20.09.2005 01:28:28 (muokattu 20.09.2005 01:29:34)
Ankh eli silmukkatau on ehkä vähän teinisyvällinen.

niin... harvat teineistä jaksavat lukea mitään egyptiläistä symboliikkaa iltalukemistona. Monelle tuo Ankh on varmasti vain "hieno riipus" kun se sattui jostain HooPeen tai StuntManin kataloogista löytymään. No se siitä...

Sitten itse topikkiin... roikottakoot kuka vaan mitä vaan kaulastaan jos kokee sen tarpeelliseksi (edit: kunhan se ei ole mitään groteskia ja absurdia, eikä lainvastaista). Toiset pitää sitä ehkä siksi että sillä on jotain merkitystä itselleen, toiset pitävät ehkä "show-mielessä", syynsä kullakin. Ei se minua häiritse, lähinnä hämmentää että miksi sen pitää olla paidan päällä eikä alla, jos sillä oikeasti on merkitystä vain itselleen. Kertokaa te jotka ristin kaulassa omistatte, miksi paidan päällä eikä alla?

Itselläni kulkee kaulassa aika usein "puuhelmet" jotka lähinnä kuvastavat sellaista "native spirit"-meininkiä. Se harvemmin ketään häiritsee tahi ärsyttää. En ainakaan ole vielä huomannut että se herättäisi pahennusta kanssaihmisissäni... siksi minäkin kunnioitan muiden riipuksia ja syitä miksi mitäkin kaulassaan kantaa. Ranteissa minulla on Perusta ja Tansaniasta tuotuja rannenauhoja joiden merkitystä en nyt ala tässä setvimään... niillä on vain minulle tiettyä merkitystä ja "arvoa". Sisäinen shamaani vissiin :)
"Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something." -Plato (429-347eaa)
Pelsi
20.09.2005 01:35:50
Ei se minua häiritse, lähinnä hämmentää että miksi sen pitää olla paidan päällä eikä alla, jos sillä oikeasti on merkitystä vain itselleen. Kertokaa te jotka ristin kaulassa omistatte, miksi paidan päällä eikä alla?

Noh, miksi koruja ylipäätään pidetään esillä? Lisäksi niin voi viestittää muille ihmisille, että "tämä asia on minulle tärkeä".
THV-klubi #3
>-)))> #3
MegaMan Club #005 - Top Man
McNulty
20.09.2005 01:42:57
Noh, miksi koruja ylipäätään pidetään esillä? Lisäksi niin voi viestittää muille ihmisille, että "tämä asia on minulle tärkeä".

Eli kyse on kuitenkin siitä että halutaan muille viestittää jotain, eikä siitä että se on vain ja ainoastaan itselle tärkeä? Ymmärrän kyllä että korut ovat koristeita kehomme useassa kolkassa, ja tokihan ne näkyvät... mutta riipus on kuitenkin sellainen joka voidaan kätkeä aika hyvin vaatetuksen alle. Silloin tiedät itse että kannat korua joka on sinulle tärkeä, mutta sillä ei kerätä huomiota.

Mielestäni tuollainen henkilökohtaisuus on huomattavasti arvokkaampaa kuin huomiohakuisuus. Enkä nyt tietysti väitä että kaikki ristiä sen takia esillä pitävät, mutta otetaan vaihteeksi esimerkiksi nämä pentagrammia roikottavat nuoret ihmiset. Onko siinä todellisuudessa kyse henk.koht. asiasta vai pelkästä show off-meiningistä ja huomionhausta?

Uskaltaisin väittää että harvinaisen usein se on tuota huomiohakuista touhua. "Olen paha, pelkää minua!" :)
"Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something." -Plato (429-347eaa)
Ada
20.09.2005 01:52:38
.. mutta otetaan vaihteeksi esimerkiksi nämä pentagrammia roikottavat nuoret ihmiset. Onko siinä todellisuudessa kyse henk.koht. asiasta vai pelkästä show off-meiningistä ja huomionhausta? Uskaltaisin väittää että harvinaisen usein se on tuota huomiohakuista touhua. "Olen paha, pelkää minua!" :)

Tiedäthän mitä pentagrammi tarkoittaa? Jälleen yksi symboli jonka kristillinen kirkko on onnistunut leimaamaan pahaksi ja jonka käyttöä julkisilla paikoilla joutuu harkitsemaan ettei tule leimatuksi pahaksi/wanna be-pahaksi. *syvä huokaus*
Ihan Mukavien Ihmisten Kilta - Perustajajäsen #3
"I know where I belong, away from your Gods" - Endless Dark, HIM
McNulty
20.09.2005 01:58:00
Tiedäthän mitä pentagrammi tarkoittaa? Jälleen yksi symboli jonka kristillinen kirkko on onnistunut leimaamaan pahaksi ja jonka käyttöä julkisilla paikoilla joutuu harkitsemaan ettei tule leimatuksi pahaksi/wanna be-pahaksi. *syvä huokaus*

Tiedän kyllä, mutta useasti sen kantaja ei tiedä. Tässä on vähän sama homma kuin esimerkiksi svastikassa/hakaristissä. Intiassahan tuota hakaristiä käytetään edelleen esim. taiteissa.

nimim. Medicine Wheel behind the All-Seeing Eye
Pelsi
20.09.2005 01:58:28
Eli kyse on kuitenkin siitä että halutaan muille viestittää jotain, eikä siitä että se on vain ja ainoastaan itselle tärkeä?

No ehkä jotain siihen suuntaan. En näe sitä kuitenkaan kovin pahana, että itselle tärkeää symbolia kantaa ylpeänä. Eikä piilottele sitä vain ja ainoastaan sen pelossa, että muut haukkuvat hihhuliksi.

Ymmärrän kyllä että korut ovat koristeita kehomme useassa kolkassa, ja tokihan ne näkyvät... mutta riipus on kuitenkin sellainen joka voidaan kätkeä aika hyvin vaatetuksen alle. Silloin tiedät itse että kannat korua joka on sinulle tärkeä, mutta sillä ei kerätä huomiota.

Risti on minulla joskus paidan alla, joskus päällä. Ei sillä nyt sikäli niin väliä ole. Oikeastaan tulisin toimeen ihan ilmankin, mutta sitä nyt on muuten vain ihan mukava kantaa ketjussa aikaisemmin mainituista syistä.

Mielestäni tuollainen henkilökohtaisuus on huomattavasti arvokkaampaa kuin huomiohakuisuus. Enkä nyt tietysti väitä että kaikki ristiä sen takia esillä pitävät, mutta otetaan vaihteeksi esimerkiksi nämä pentagrammia roikottavat nuoret ihmiset. Onko siinä todellisuudessa kyse henk.koht. asiasta vai pelkästä show off-meiningistä ja huomionhausta?

En tiedä, en ole itse koskaan kokeillut. Saattavat pitää sen takia, koska se on siistiä, tai sen takia, että se oikeasti merkitsee heille jotain. Se olkoon heidän oma asiansa.

Uskaltaisin väittää että harvinaisen usein se on tuota huomiohakuista touhua. "Olen paha, pelkää minua!" :)

Kyllä se varmasti harvinaisen usein sitä onkin. Mutta olkoon, kunhan itse tiedän, miksi pidän tietynlaista korua.
THV-klubi #3
>-)))> #3
MegaMan Club #005 - Top Man
Ada
20.09.2005 02:38:50
Tiedän kyllä, mutta useasti sen kantaja ei tiedä. Tässä on vähän sama homma kuin esimerkiksi svastikassa/hakaristissä. Intiassahan tuota hakaristiä käytetään edelleen esim. taiteissa.

nimim. Medicine Wheel behind the All-Seeing Eye

Totta tuokin, mutta silti veikkaisin että nykyään suurin osa pentagrammia käyttävistä ihmisistä on pakanoita, tai sitten tuo on vain toiveajattelua. Hakaristiä taitavat Suomessa käyttää lähinnä eräät äärioikeistoon luokiteltavat ryhmät, vaikka kyseisellä symbolilla aivan erilainen merkitys alunperin onkin.
Ihan Mukavien Ihmisten Kilta - Perustajajäsen #3
"I know where I belong, away from your Gods" - Endless Dark, HIM
Kimmo72
20.09.2005 04:51:40 (muokattu 20.09.2005 04:53:32)
uittu sentään, Itse jos oikein hakuan "koristautua" vetäsen kaulaan tunnuslaatan (sen suomalaisen) Ketjun (ihan vaan) Plektrakorun (joka muutenkin on roikkunu tuossa toistakymmentä vuotta, Kannabislehti riipuksen... jotain vielä.. En nyt muista, koska ne ovat tuolla.. Paitsi plekra.
Tunne ja improvisaatio korvaa tekniikan.SSK#1
Billsner
20.09.2005 07:03:25
Tarkoittaako väärinpäin oleva Ankh-symboli sitten niinku ikuista kuolemaa? Apuva.
Chainsaw Surgery
rytilahti
20.09.2005 11:07:12
samoin kun pentin merkitys on muuttunut tai muutettu niin kyllähän ristikin on ollut symbolina käytössä jo paljon ennen kristinuskoa, krusifiksi tuskin. lähes kaikki symbolit joita kristinuskossa on käytössä ovat alun perin olleet käytössä pakana- ja muissa uskonnoissa.
aamen
Cujo
20.09.2005 13:51:21 (muokattu 20.09.2005 13:52:37)
Aika jännä juttu kun miettii tuota ristin esillä pitämistä. Voisi ajatella että kristitylle on huono juttu, sekä pitää ristiä piilossa s.o. "ei uskalla näyttää uskoaan", että pitää sitä esillä s.o. "olla ikäänkuin ylpeä ja ulkokultainen". Toki eihän ihmisen tehtävä ole todistella muille ihmisille uskoaan, Jumalan silmien edessähän tässä lopulta ollaan -- siis miun vakaumukseni mukaan :)

Ideaalitilanteessahan ihminen kai uskoisi ja todistaisi uskoaan sekä suullaan että sydämellään, mutta minusta on silti tärkeämpää uskoa ennemmin sydämellään kuin suullaan -- jos nyt jompikumpi pitäisi valita.

Itse pidin omaa rippiristiäni esillä, kunnes se nyt kesällä hukkui purjehdusretken tiimellyksessä mystisesti ihan rantaveteen :( Ensin se kyllä harmitti, mutta toisaalta, eihän mikään maallinen ole ikuista. Olen nyttemmin miettinyt pitäisikö ostaa uusi risti, mutta en sitten tiedä olisiko se kuitenkaan sama asia. Rippiristissä on tavallaan niin suuri tunnelataus itselleni. Riipuksen ketju minulle kyllä jäi talteen, että sikäli jotain muistoa on toki vielä, ehkä sitten tulevaisuudessa siihen uuden ristin hommaan.
"Sometimes there's so much beauty in the world I feel like I can't take it, like my heart's going to cave in." AKKK #15
Cujo
20.09.2005 13:58:21

Onkohan se kuitenkaan niinkään kirkon vika? Kyllähän se tavallaan kristinuskonkin juurilta löytyy juutalaisen mystiikan kautta. Onko niitten kaiken maailman satanistien ihan pakko pitää sitä pentagrammia, jos ei siinä mitään pahaa ole? Samapa tuo minulle symboli mikä symboli.

Muuten, säännöllistä viisikulmiota geometrisesti piirrettäessä, pitää ensin piirtää pentagrammi :)
"Sometimes there's so much beauty in the world I feel like I can't take it, like my heart's going to cave in." AKKK #15
Artist
20.09.2005 15:32:41
Itse en pidä mitään uskontoon viittaavia symboleja missään. Ei sillä, että olisin ateisti, vaan sillä etten ole materialisti.

Tyylikkäin symboli on kuitenkin se, muistaakseni kuninkaan poikaa symboloiva merkki, jona eräs melkoisen kova laulaja oli yhteen aikaan tunnettu.
Some folks like water, some folks like wine, but I like the taste of straight strychnine!
jepunki
11.10.2005 20:46:07
En ole trendiateisti

Mitä tarkoitat tuolla "trendi-"?
Min olen muoti-ilmiön uhri vai?
Rock n' roll forever (kivi ja sämpylä ikuisesti)
gandar
11.10.2005 21:15:45 (muokattu 11.10.2005 21:16:06)
Ristikeskusteluun en ota osaa, minua ovat kaikenlaiset korut aina ahdistaneet, mutta noista symboleista on pakko antaa linkkivinkki:

http://www.symbols.com
Symbols.com contains more than 1,600 articles about 2,500 Western signs, arranged into 54 groups according to their graphic characteristics.
Ceci n'est pas une signature
tähtivaeltaja
16.10.2005 15:47:26 (muokattu 16.10.2005 15:48:21)
Mitä tarkoitat tuolla "trendi-"?
Min olen muoti-ilmiön uhri vai?

Ei.. viittaan parikymppisiin pentuihin jotka sen enempää asiaa pohtimatta ovat luulleet löytänensä sen 'totuuden' hieman Nietzscheä selailtuaan, ja eronneet kirkosta. Eli saman kaavan "nyt mä oon tosi älykäs kun en enää heviäkään kuuntele kauheesti" sopulit.

E:
http://www.symbols.com

loistosivut.
'Why do you necessarily have to be wrong just because a few million people think you are?' -Frank Zappa
Roksennus
25.10.2005 14:24:23
Kun rististä puhutaan teloitusvälineeänä, hiipii mieleeni ajatus siitä että mitä jos Jeesus olis hoideltu vanhalla kunnon maksa-haima-stäppäyksellä...
miscage
25.10.2005 15:11:15
Risti väärinpäin satanic hardcore ruumiinsyöjä
"Fuck that. When did mediocrity and banality become a good image for your children? I want my children to listen to people who fucking rocked. I don't care if they died in puddles of their own vomit. I want someone who plays from his fucking heart."
Outkast
25.10.2005 22:53:01
Totta tuokin, mutta silti veikkaisin että nykyään suurin osa pentagrammia käyttävistä ihmisistä on pakanoita, tai sitten tuo on vain toiveajattelua.

Pakana on liian hieno nimitys näillä tietämättömille idiooteille.
Doublebassjazz.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)