Aihe: Sisäoppilaitokset??
1
Ville81
20.06.2003 17:55:56
Onko kokemusta esim Oriveden, Savonlinnan kristillinen opisto, tai muista sisäoppilaitoksista, jossa opetetaan musiikkia ja asutaan?
Kiinnostaisi mennä ensi syksyksi, koska opiskelupaikkaa ei auennut vielä tässä yhteishaussa. Oppiiko siellä mitään, millasia ihmisiä ym.
Wiitala
22.06.2003 16:56:53 (muokattu 22.06.2003 16:58:42)
Olin vuoden 2002-2003 Orivedellä musiikkilinjalla. Jos kerron, että suosittelen paikkaa 110%:sesti, niin se varmaan kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. No mutta, kyllä oppii. Huomaamattaankin. Ihmiset oli aivan loistavia ( ainakin meidän vuoslaiset ), ja muutenkin meininki oli varsin... köh... railakasta... : ) Terkkuja tutuille ja tytöille!! ;)

Ps. Koitappas hakua, löytyy paljon juttua Orivedestä...

Ps2. Pakko vielä lisätä, että Orivesi poikkeaa muista vastaavista paikoista olemalla SITOUTUMATON paikka. Eli ei aamuhartauksia pakanoille tms.
Humaltuminen ilman viinaa on teeskentelyä.
Ville81
22.06.2003 19:04:23
Kiitto paljon, että viitsit vastata. Hain tosiaan haulla ja sain hyvin, eh, kiintoisia vastauksia skinien hakkaamisesta ja sisäsiittoisuudesta...
Onkohan tuonne helppo päästä?
Entä onko paikassa myös yhdenhengenhuoneita?
Wiitala
22.06.2003 19:32:45
No onhan sillä se pimeä puolensakin. Nuo natsit kun on kovia ottamaan tuon viinan kanssa tuota butaania... : ) Mutta ei siellä mitään hengenhätää kellään kuitenkaan kerinny olemaan. Muutaman kerran niitä piti ajaa pois opistolta, ja silloin tällöin joku sai baaris turpaan... Mutta joo asiaan... Parempaa yhteishenkeä saa kyllä hakea kissojen ja koirienkin kanssa. Varsin tiivis yhteisö siinä kyllä muodostuu, joten usko pois että vuoden lopussa tulee tippa linssiin kovimmallakin rock-kukolla. Mutta ehdottomasti joka sentin väärti, vaikka hintaahan sille kertyy... : ) Safka on hyvää, yhdenhengenhuoneita on nopeimmille, ja opetus on loistolaatua. Ainakin monipuolista, teorioista samban ja salsan kautta irkkukamuun, kenraalibassoon ja sovitukseen. Ikähaarukka paikassa oli tosiaan muistaakseni 18 - 26, mutta kummasti ne vuodet menettää merkityksensä ekalla viikolla. Nythän se musiikkitalo on rempassa, joten teitä odottais tuliterät tilukset siellä. Suosittelen edelleen. Mut nyt minä lähen litomaan, kysy lisää jos kiinnostaa, tai laita vaikka pikaviestiä... Jeps.
Jaristoteles
23.06.2003 17:21:00
Minä olin muistaakseni (höhö) vuonna 1999 Haapaveden Opistossa. Siellä ei musisoitu opintosuunnitelman puitteissa vaan kävin viestintälinjan joka kesti vuoden.

Opinko mitään? Varmaankin...

Mutta päällimmäisenä sieltä jäi mieleen ja jäi jäämättä mieleen se hillitön hauskuus. Kyllähän sen kaikki arvaavat mitä tapahtuu jos parikymmentä parikymppistä tyyppiä laitetaan saman katon alle asustamaan. Siellä juotiin, siellä....

Noniin, kaikilla tuntemillani ihmisillä on näistä vastaavista paikoista lähes ja ainoastaan positiivisia kokemuksia. Opinnoissa tuskin missään laitoksessa kovin syvälle päästään, mutta tarkoitushan onkin ilmeisesti vain olla tuollainen suuntaa antava laitos. Mene ihmeessä, mutta varaudu ankariin krapuliin.
Ei olis kiva olla Saharassa kun kaikki pierut menee sinne.
Ville81
23.06.2003 19:52:11
Täytyy mennä sitten, heh.

Vielä pari kysymystä, jos joku viittii vastata:

1. Miten paikoissa toimii pyykkihuolto? Peseekö jokainen oman pyykkinsä vai kuinka?

2. Jääkö porukka yleensä viikonloppuna myös sinne, vai menittekö kotiin?

3. Bailattiinko paljon ja kävittekö paljon ulkona?

4. Miten asuminen jonkun kanssa samassa huoneessa onnistui pidemmällä aikavälillä?

5. Ystävystyykö ihmisten kanssa helposti, vai onko siellä "kuppikuntia"?
arcana
24.06.2003 05:08:44
Tuo laitoshan kuulostaa mainiolta. Tuola oli toi viikkomaksu 112 euroa, niin tuleeko toi 448 euroa valtiolta joka kuukausi vai pitääkö siellä ihan töitä tehdä? Ja miten tuolla on viikonloput? Näytti olevan ma-pe tuo.
Tuotahan paikkaa voisi vaikka harkita lukion ja armeian jälkeen. Pitääpä miettiä.
Wiitala
24.06.2003 12:17:31 (muokattu 24.06.2003 12:23:15)
1. Miten paikoissa toimii pyykkihuolto? Peseekö jokainen oman pyykkinsä vai kuinka?
Pesee, siellä on pesutupa, joka toimii kolikoilla. Euro per koneellinen. Kone on kyllä iso, että kämppiksen kanssa kun pesee, niin halvalla menee...

2. Jääkö porukka yleensä viikonloppuna myös sinne, vai menittekö kotiin?
Valittavanahan on arkiasuminen (ma-pe ) ja koko viikon asuminen ( ma-su ). Koko viikko maksaa hieman enemmän, mutta silloin ei viikonloppuina tuu omaan huoneeseen lyhytkurssilaisia. Itse valitsin koko viikon, ja aika paljon olin viikonloppuja kämpillä. Joskus jäi paljon porukkaa, ja sillon juotiin. Joskus olin yksin, silloin reenasin.

3. Bailattiinko paljon ja kävittekö paljon ulkona?
Kyllä ja kyllä. Unohtumattomia söhellyksiä on tallentunut jopa filmille ja videollekkin. Terveisiä "suklaajunan" pojille... ; )

4. Miten asuminen jonkun kanssa samassa huoneessa onnistui pidemmällä aikavälillä?
Kyllähän se onnistui. Mutta kämppis löysi naisen, ja sitten he muuttivat toiseen taloon. Kyllä yhden hengen huone oli luksusta...

5. Ystävystyykö ihmisten kanssa helposti, vai onko siellä "kuppikuntia"?
Ystävystyi. Kuppikuntia oli ihan alkuvuonna havaittavissa vain kirjoittajalukiolaisten ja meidän "taidelinjalaisten" välillä, mutta siitäkin päästiin eroon melko nopsasti. Loppuvuodesta kaikki kuksi ristiin rastiin, välittämättä linjajaoista.

Tuola oli toi viikkomaksu 112 euroa, niin tuleeko toi 448 euroa valtiolta joka kuukausi vai pitääkö siellä ihan töitä tehdä?
En nyt oo varma ymmärsinkö kysymyksen oikein, mutta itse se pitää maksaa. Opintotukea saa ja asumislisääkin n. 60€ kuussa, mutta lasku tulee kyllä ihan itse maksettavaksi. Taloustoimisto kyllä joustaa ihan kiitettävästi "väliaikaisissa" rahattomuustilanteissa. Mutta tuohon maksuunhan sisältyy asuminen, ruoka ja opetus... Omat juomat hankittava erikseen.
Ville81
24.06.2003 17:14:59
Mitään kuvaa kuinka paljon hakee Orivedelle ja otetaan sisään?
arcana
24.06.2003 17:59:12
En nyt oo varma ymmärsinkö kysymyksen oikein, mutta itse se pitää maksaa. Opintotukea saa ja asumislisääkin n. 60€ kuussa, mutta lasku tulee kyllä ihan itse maksettavaksi. Taloustoimisto kyllä joustaa ihan kiitettävästi "väliaikaisissa" rahattomuustilanteissa. Mutta tuohon maksuunhan sisältyy asuminen, ruoka ja opetus... Omat juomat hankittava erikseen.

Eli siis jäikö sitä 384 euroa kuukaudessa itse maksettavaksi?
Ja miten tuo tuki on muka noin vähän. Eikö se pelkkä opintoraha ole parisataa ja sit asumistukikin sen 80% asumiskuluista johinkin vajaan parinsadan euron kattoon asti. Vai miten ne oikein noi sääti?
pimp
24.06.2003 20:43:36
Tukien jälkeen maksettavaa jää vähän yli 100e/kk kotona asuvalle yli 20-vuotiaalle.

mites kotona asut jos tuolla meinaat olla?
hyvää kesää, anna pesää
flimtrick
24.06.2003 21:16:39
Joo olin myös Oriveden opistossa yhden vuoden ja oli hieno vuosi. Suosittelen paikkaa. En tiedä kuinka paljon sinne hakee mutta kyllä ne kattoo soittamisen lisäksi myös vähän et minkä tyylisiä tyyppejä ne ottaa sinne. Ne haluu kuitenkin hyvän porukan ja sit niiden pitää vielä saada tarpeeksi eri soittajia et ne saa bändit kasaan.
Ville81
24.06.2003 21:37:05
mites kotona asut jos tuolla meinaat olla?

Niin siis, kela tarkastelee asiaa tällä lailla. Aion toki siellä asua jos sinne pääsen.
arcana
24.06.2003 23:52:12 (muokattu 24.06.2003 23:52:33)
Niin siis, kela tarkastelee asiaa tällä lailla. Aion toki siellä asua jos sinne pääsen.

Kela on kyllä jännä laitos.

Millä muuten rahoititta sen ylijäävän osan? Duunilla vaiko miten?
snaga
30.06.2003 13:01:03

Kela on kyllä jännä laitos.

Kyllä.

Millä muuten rahoititta sen ylijäävän osan? Duunilla vaiko miten?

Isosisko taisi aikanaan olla tuolla Orivedellä vuoden ja käsittääkseni joutui ihan ottamaan opintolainaa. :( Eihän se siinä parikymppisenä tunnu, mutta sitten alkaa naurattamaan kun sitä muusikkona pitäisi alkaa takaisin maksamaan. :-)
Floyd code: v1.2a s+r>d TW 1/0/r tG 0? 0 Meddle 2 1 19.3%
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)