Aihe: ÄÄnen avaus ja "katkeilu"
1
valje
24.06.2003 19:23:04

Äänenmurros tuli lähinnä mieleen tuosta, et ääni käy ylempänä...;) Mut tuo äänen katkeilu saattaa johtua ns. ylimenokohdista, jotka määräytyvät äänialan mukaan. Eli tietty sävel on vaikea laulaa puhtaasti ja aiheuttaa siksi katkoksia. Harjoittelemalla katkeilusta voi päästä eroon tai sitä voi vähentää.

Äänen availusta on tuolla kerrottu aiemminkin, mutta itse koen hyväksi hyräilyn ja laulamisen matalalta ja rennosti, yrittämättä saada aikaan kovaa ääntä. Siitä sitten pikku hiljaa panostaa enemmän... Laulun- ja musiikinopettajilta voi saada paljon lisää vinkkejä, en jaksa luetella kaikkia mahdollisia hyviä tavuja mitä voi lauleskella eri korkeuksilta. Rentoutuminen tavalla tai toisella on hyvä.
noir
25.06.2003 07:28:50
Vaikuttaisi siltä, että ei paikat ole tarpeeksi rentoina. Kun väkisin yrittää pysyä nuotissa, käy helposti juuri noin, eli katkeilee ja heittelehtii.

Äänenavausta ja lämmittelyä. Haulla löytyy, kuten jo todettiin.
Knowledge is power, France is bacon.
tsalakka
26.06.2003 00:51:22
Äänen availusta on tuolla kerrottu aiemminkin, mutta itse koen hyväksi hyräilyn ja laulamisen matalalta ja rennosti, yrittämättä saada aikaan kovaa ääntä. Siitä sitten pikku hiljaa panostaa enemmän... Laulun- ja musiikinopettajilta voi saada paljon lisää vinkkejä, en jaksa luetella kaikkia mahdollisia hyviä tavuja mitä voi lauleskella eri korkeuksilta. Rentoutuminen tavalla tai toisella on hyvä.

Loistava ohje - juuri tuo että aloittaa hiljalleen herätellä ääntä ja sitten vasta lisää voimaa. Useilla laulajilla - suuria lavanimiä myöten - on kammottava tapa puristaa äänestä voimaa väkisin. Sitä ei kannata matkia. Olennaista on rento voima ja koko kropan mukanaoleminen äänen tuottamisessa. Laulamista koko keholla siis.
Makuupussimies
26.06.2003 02:26:22
Äänenmurros tuli lähinnä mieleen tuosta, et ääni käy ylempänä...;)

Ei perkele. Mulla on äänenmurros(ei tosin sellainen että se vaikuttaa puheeseeni jollain tavalla, siis sitä ei huomaa) ja kokeilin tossa äsken laulaa paranoid androidia siitä ihan alusta missä lauletaan aika korkealta. Ni huomasin et ei perkele ei lähe ääntä puhtaasti. Eli siis tulee sellanen käheä ääni.
"Stay out of the road if you wanna grow old" -Pink Floyd
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)