Aihe: Monitorimiksauksesta
1
Juntunen
22.04.2003 13:23:01

En tiedä onko tämä ihan oikea palsta mutta miksausta nyt ainakin. Pistäkääpä hommaa hoitaneet kokemusta ja kommenttia.

Mitä se oikeastaan on, mitä siinä tehdään, miten kommunikoidaan bändin kanssa?

Tuleeko monitoritiskiin siis samat kanavat kun pääpöytäänkin, jaetaanko ne ryhmillä vai auxeilla sitten monitoreihin, vai mikä on yleinen kytkentä?

Lähinnä tarkoitan tässä sellaisia yleisiä miksaajia, enkä niinkään jonkun bändin omia ukkoja. Van bändien ukotkin laittakaa infoa hommasta.
kivi
22.04.2003 13:39:07
Eipä oo ihan oikea palsta, kuten itsekin arvelit. Tuossa kumminkin asiasta.

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=14&t=21665
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
aape
23.04.2003 02:51:23

Mitä se oikeastaan on, mitä siinä tehdään, miten kommunikoidaan bändin kanssa?

Puhumalla:) Oikeastaan se on pitkälti artistin nuoleskelua. Pitää yrittää selvittää ensinj puhumalla ja sitten tulkita ilmeitä. Joskus toivoisin osaavani lukea ajatuksia kun artistin mieli voi olla hieman sekava, tai sekavana se tulee ainakin ulos:)

Tuleeko monitoritiskiin siis samat kanavat kun pääpöytäänkin, jaetaanko ne ryhmillä vai auxeilla sitten monitoreihin, vai mikä on yleinen kytkentä?

Aux lähdöistähän nuo yleensä lähtee. Riippuen tiskistä. Ko. miksaukseen tarkoitetuissa tiskeissä on yleensä mahdollista controloida aux-mastereita ryhmäfaderilla. Riippuu tiskistä. Pöytään kannattaa kytkeä kaikki kanavat mitä on mahdollista. Joskus saattaa loppua tiskistä tila, jolloin ruvetaan karsimaan kanavia joita ei monitoroida.

Lähinnä tarkoitan tässä sellaisia yleisiä miksaajia, enkä niinkään jonkun bändin omia ukkoja. Van bändien ukotkin laittakaa infoa hommasta.

Artistin lava viihtyvyydestä vastaaminen ei ole aina kovinkaan helppoa. Monitorin hyvä vire ja oikea sijoittelu auttaa asiaan. Koko ajan pitää olla hereillä ja tarkkailla bändin naamoja. Toisaalta, hyvin tehty monitorimiksaus palkitsee yleensä lisä keikoilla ja artistin kiitoksella. Joskus on tullut tippiäkin=) Kuten joku viisas joskus sanoi, "kokemusta, kokemusta ja kokemusta". Koko ajan oppii lisää eikä oppia pidä työtää syrjään vaikka se tuntuisikin itsestään selvyydeltä.
-Kun soittotaito ja soundi on kohdallaan, on aika jäädä eläkkeelle-
Marzi
23.04.2003 09:55:44

Aux lähdöistähän nuo yleensä lähtee. Riippuen tiskistä. Ko. miksaukseen tarkoitetuissa tiskeissä on yleensä mahdollista controloida aux-mastereita ryhmäfaderilla.

A&H GL 2200:sta tollanen mahdollisuus ainakin löytyy. Ja siinä voi kimpata 5 ja 6 auxeille masterien faderit.

Isommissa "oikeissa" monotoritiskeissä on tiskistä riippuen vaikkapa 12 lähtöä(vanha Soundcraftin 500:nen, Fat Mama :D), eikä välttämättä fadereita olellkaan. Takaa löytyy 12 xlr-lähtöä.

isommissa tiskeissä voi olla sitten määrä x niitä lähtöjä(Äiti Maa... :D)

6 ryhmää(lähtöä) riittää keskivertobändeille, jotkut tarvii enemmän jos bändillä on käytössä esim korvamonitoreita, sidefillejä ja rumpalilla lisäbotne ja pari tukikulmaa muilla. tosta tulis nelihenkiselle porukalle jo 9-ryhmäinen systeemi.

Välillä pärjää yhdellä tai kahdella ryhmällä(rumpali+muu bändi)
Pidän ääntä, olen.
Juntunen
23.04.2003 10:11:01

Kiitoksia. Tämä jo selvensi. =)

Tuosta kommunikaatiosta vielä tuli mieleen mahdollinen tilanne, missä esim. kitaristi potkii monitoria ja katsoo monitorimiestä tappava ilme kasvoillaan. Siinäpä sitten metelin keskellä sormi suussa yrittää lukea ajatuksia huulilta.

"NII MITÄ ET KUULE!!!???"
Marzi
23.04.2003 11:03:46 (muokattu 23.04.2003 11:03:57)

Kiitoksia. Tämä jo selvensi. =)

Tuosta kommunikaatiosta vielä tuli mieleen mahdollinen tilanne, missä esim. kitaristi potkii monitoria ja katsoo monitorimiestä tappava ilme kasvoillaan. Siinäpä sitten metelin keskellä sormi suussa yrittää lukea ajatuksia huulilta.

"NII MITÄ ET KUULE!!!???"

Kaikille monitorimiehille, äänimiehille, valomiehille ja muille, jotka työskentelevät alalla pitäisi hoitaa paidat joissa lukee "en omaa telepaattisia kykyjä, voisitteko sanoa mitä tahdotte?"
Pidän ääntä, olen.
Dumb
23.04.2003 15:44:40

Noita eleitäkin voi miettiä hieman etukäteen jo ja kertoa ne vaikka sille monitorimiksaajalle ennen keikkaa. Itselläni on sellainen tapa (ja tämä on ilmeisesti ihan yleistäkin), että jos haluan vaikka omaa kitaraani lisää monitoriin (mikä on kyllä aika harvinaista koska lavavolume on mulla jo aika kova) niin luon ensin katsekontaktin monitorimiksaajaan ja sen jälkeen näytän ensin sormella kitaraa ja sitten ylöspäin.

Kovinkaan paljon tuollaisia keikkoja ei kylläkään ole ollut, mutta kuitenkin sen verran, että on jotenkin oppinut tuotakin puolta hieman.
Roberto
24.04.2003 13:28:34

'Paa mulle vähä kaikkee' = Älä paa mitn.
Mikael
24.04.2003 13:33:18 (muokattu 24.04.2003 13:33:44)

Kaikille monitorimiehille, äänimiehille, valomiehille ja muille, jotka työskentelevät alalla pitäisi hoitaa paidat joissa lukee "en omaa telepaattisia kykyjä, voisitteko sanoa mitä tahdotte?"

ja artisteille: "mä en tiedä mitä mä haluan ja siksi/silti kiukuttelen - koita jaksaa valitsemassasi ammatissa"
miten käy Kekkoselta rock'n'roll?
allapollo
24.04.2003 16:51:27
Legendaarisimpia on just tämä: "paa vähä kaikkia".
Mä oon itte ottanut huonoksi vitsiksi mitä toistelen aina vieraille monitorimiehille että: "peltejä ja etutomia". Siinä kohtaa saa yleensä hämmentyneen katseen.
Screw you guys, I´m going home!
Roberto
25.04.2003 13:02:54

Kaikki kovemmalle ku kaikki muu.
Marzi
16.06.2003 14:51:45

Yks paljon hommia tehnyt ukko muuten tokaisi yhdestä listaykkösbändistä, että niillä homma meni silleen, että parin ekan biisin aikana bändi huitoi käsittämättömiä käsimerkkejä ja teki outoja ilmeitä kasvoillaan tarkoittaen milloin mitäkin. Monitoreissa oleva ukko ei koskaan tehnyt monitoreille mitään ja viimeistään kolmannen biisin aikana kaikilta bändiläisiltä tuli ok-merkki.

Tuumi vaan, että "perskeles tässä on nyt kaksi ja puolisataa keikkaa menty samoilla säädöillä, mitä niitä muuttelee."

Bändi siis adaptoitui aina siihen samaan juttuun, oli tila mikä hyvänsä. Paskalla monitorillakn pärjää kun siihen tottuu. :)
Pidän ääntä, olen.
absqua
16.06.2003 14:58:03
Bändi siis adaptoitui aina siihen samaan juttuun, oli tila mikä hyvänsä. Paskalla monitorillakn pärjää kun siihen tottuu. :)

Totta joka sana! Kaikki teinivuosien keikat ja vähän sen jälkeenkin on tehty ties millä kamoilla yleensä kokonaan ilman monitorointia, joten kummasti sitä on vaan tottunut kuuntelemaan aivan holtitonta puurosoundia ja poimimaan sieltä ne tärkeät jutut. Nykyään kun on hienot systeemit ja monitorimiksaajat niin ei oikein osaa pyytää ihmeempiä. Kaikki on jo kondiksessa valmiiksi. Osansa on myös pätevällä monitorijannulla toki.

Korvamonitori on jo sitten vähän eri asia, mutta senkin kanssa kaikki pelaa jos ehtii vaan itse käydä monitoritiskillä ruuvaamassa oman soundin sopivaksi.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)