Aihe: basismi
1 2 3
matales
15.04.2003 09:50:35
Ainakin tunti päivässä tavalla tai toisella, vaikka telkun ääressä basso sylissä istuen ja siinä samalla tehden jotain yksinkertaista tekniikkatreeniä todella hitaasti. Mutta yleensä se on semmoista n.15 min. oikean käden lämmittelyä, sama vasemmalle kädelle, sitten nopeus/tarkkuusharjoituksia, jonka jälkeen levyjen päälle soittamista tai levyllä olevien bändin kitararaitojen päälle soittamista, tai sitten ilman kitararaitoja metronomin kanssa.
Ja tekniikkaharjoituksista ainakin oikealle kädelle nopeuden ja tarkkuuden kannalta olen huomannut aika tehokkaaksi eräästä Rocco Prestian oppaasta löydetyn jutun, eli 16-osia hiljalleen tempoa kasvattaen niin että joka äänestä soitetaan tavallaan "puolet", eli heti kun esim.keskisormi on näpännyt kieltä, etusormi sammuttaa sen. Ja plussaa tuntuu tulevan aina siitä kun sen tekee niin vähällä voimalla kun mahdollista.
Soita polaroid!
miikka_the_basist
15.04.2003 10:23:11 (muokattu 26.11.2005 19:40:51)

Pyrin treenaamaan jokapäivä kontrabassoa sekä sähköbassoa, mutta yleensä se jää vain ajatukseksi... kyllähän sitä treenattua tulee, mutta ei niin usein kuin pitäisi (2-3 kertaa viikko).

Treenaan yleensä joitakin kappaleita, samallahan tulee sitä tekniikkaakin harjoiteltua. Oma bändini soittaa covereita ja pitäisi tuossa kesällä pitää jonkinlainen konsertti -> olen soitellut esiintymiskappaleita läpi tässä pari päivää. Biiseissä keskityn soittamaan samassa tahdissa kuin levyllä. Kun sen olen oppinut alan keskittymään puhtauteen.

Teoriaa opiskelen paikallisessa musiikkiopistossa, mutta 3/3 on vaikea ja menee uusiksi... en vain pystynyt tajuamaan niitä juttuja, mitä siellä opetettiin.

EDIT: Nyt on tullut treenattua tuon oman pumpun kanssa noita iki-ihania covereita ja omaa tuontantoakin olemme hissuksiin tekemässä, joten hommaa alkaa kiinnostamaan enemmän ja treenikin maistuu pitkästä aikaa. Nykyisin tulee soiteltua lähes joka päivä akustista basoa ja tuota kontraakin on tullut soiteltua useammin kuin pari kertaa viikossa.
hantte
15.04.2003 17:40:22
Mä treenaan itse soittoa joitakin tunteja viikossa riippuen tulevista keikoista ja fiiliksistä. Käytän paljon aikaa "mentaalitreeniiin" eli kuuntelen paljon erityyppistä musaa ja yritän hahmottaa basistin tekemisiä. Toimii ainakin mulla ja samalla löytää eri tyylien tiettyjä ominaisjuttuja joita voi sitten hyödyntää omassa soitossa.
Joonas
16.04.2003 23:38:10
Bänditreeneihin menee sellanen 3-6h viikossa + opiston bändin 1,5h.
Opiston bändin biisejä tulee lisäksi treenattua kotona tollaset 1-
2h/viikko...Lähinnä sillon kun on joku ylitsepääsemättömän vaikea kohta.

Soittotunnilla oon 45min/viikko ja "läksyjä" treenaan n.kolmena päivänä
viikossa 1-2h kerralla. Lähinnä treenaan tällä nuottien lukemista,
transkriptioiden tekemistä yms. "paperijuttuja" enemmän kuin tekniikkaa
(eka vuosi opistossa...muuten soitellut jo öö... kauan...).
Näihin treenituokioihin kuuluu useita tupakkataukoja, hiustenrepimistä,
tavaroiden heittelyä ja muutakin raivon purkamista...

Lisäksi treenaan Djembe-rummulla hauskoja komppeja, etsin biisejä
bändille soitettavaksi, soittelen akustisella kitaralla omaksi ilokseni ja
yritän opetella laulamaan noilla solmisaationimillä noita teorian juttuja ja
pienolla treenaan intervalleja sekä sointuja. Kaiken kukkuraksi LUEN
teoriaa ja musiikkihistoriaa (nyt menossa kirjat "musiikkifolklorismi &
järjestökulttuuri" tai jokus vastaava, sekä "kansanmusiikintutkijan
peruskäsitteistöä")

Onhan se soittaminenkin kivaa, mutta akateemisesti aivopestynä musta
taitaa tulla musiikin tutkija... Nyt kun luen tilitystäni, musta tuntuu, että
mun kuuluis olla pirun hyvä... Itsekritiikkini on liian jyrkkää -tai sitten
totuus on - olen paska soittaja, enkä ymmärrä hevonvittua siitä mitä
kuulen (noin niinkuin teoriassa)...

Joonas.
"I´m just a musical prostitute my dear" -Freddie Mercury
J.Hollström
12.10.2005 11:13:55
kuinka paljon treenatte
En varsinaisesti treenaa ollenkaan, soittelen bassoa satunnaisesti kotona joihinkin biiseihin. Ja sit bändissä kun treenit, keikka tai jamit.

kuinka säännölisesti ja minkälaisia harjoituksia?
Epäsäännöllisesti. En osaa mitään tekniikkaharjoituksia.

Tekniikkaa, teoriaa, biisejä?
Biisejä. Teoriasta en tiedä mitään.

Mihin keskityt biiseissä,
Bassolinjaan.

ja mitkä harjoitukset koet hyödyllisimmiksi?
Yhteissoittoharjoitukset.
TiMiTheShiT
12.10.2005 11:35:26
en sinänsä reenaile soittelen vaan...
Poutatorvi keikat, musiikkinäytteet yms. tekeleitämme on myös demostudiossa - Fishbone Soldier #1
Keny
12.10.2005 11:55:06
en sinänsä reenaile soittelen vaan...

sama täällä tai sitte rumpukone päälle ja biisejä sekä riffejä teen.Peukku ja flamecco tekiinkoita yritän kokoajan keksii jotain uutta nyperreltävää sekä sointuja sillai et soitta sointja ja bassokulun sinne alle.Öö vaikee selittää toi vika mut kuiteski.
Ennen kaikka kertaan jotain bändin biisien alkuja ja loppuja.
Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits
Sardonc
12.10.2005 17:02:12
Soittelen nykyään vähän liian vähän, mutta joka päivä kuitenkin. Jos pääsis siihen 1-2h/päivä niin olisin tyytyväinen.

Walking beissiä ja improvisointia muutenkin treenailen tällä hetkellä. Nuotteja yritän opetella lukemaan.
okoranta
12.10.2005 18:38:29

No hitto, Basismi kirjoitti suoraan minun suullani. Noin se menee mullakin. Lisäksi yritän kehitellä hyviä riffejä.

Sama täällä, mut soittaan pyrin kumminkin joka päivä!
Muse!
Hughes
12.10.2005 18:45:44
Ainakin tunti päivässä tavalla tai toisella, vaikka telkun ääressä basso sylissä istuen ja siinä samalla tehden jotain yksinkertaista tekniikkatreeniä todella hitaasti..

Enpä tiedä mitään turhempaa kuin treenaus telkan edessä. Ajatukset on ihan muualla. Kokeileppa treenata se tunti katsomalla samalla peilistä omia käsiä ja miltä ne näyttävät soittaessa. Sitä 15min on tehokkaampi treeni kuin 2h telkkarin ääressä...
MoParit on ihana asia.
Typhus
12.10.2005 23:16:51
kuinka paljon treenatte, kuinka säännölisesti ja minkälaisia harjoituksia?

Koitan reenata päivässä aina sen vähintään tunnin. Mutta yleensä enemmänkin riippuen onko paljon muuta tekemistä.
Käyn läpi asteikkoja, jammailen ehkä jonkun biisin tahdissa ja koitan vaikka improvisoida siihen soolonpätkää.
Ja slappi reeniä kanssa!

Tekniikkaa, teoriaa, biisejä?
Tekniikkaan en niin ole nyt keskittynyt kun olen teoriaa koittanut oppia. Eli nuotinlukua harjottelen nyt paljon, apuna soitonopettajan laput ja Bass Bible kirja.

Mihin keskityt biiseissä?
Biiseissä koitan keskittyä pitämään pohjan sillä koko hommalla rumpalin kanssa.Eli en kikkaile mitään ylimääräistä sinne ellei erikseen pyydetä.
"Play with your soul, Not only with your hands"
kake313
13.10.2005 07:52:53

Mä treenaan joka päivä jos oon hetkeäkään kotona. Melkein aina harjoittelen vain biisejä ja joskus ehkä jotain sormi harjoituksia sun muita.
Johannes_t
13.10.2005 10:50:31

Viimeiset pari vuotta elämäntilanne on estänyt treenaamisen, toki aina kun tulee vastaan juttuja joita en osaa, niin opettelen moiset, mutta varsinaista "kehittävää" harjoittelua en valitettavasti ole pystynyt tekemään. Soitettua tulee melkein joka päivä joko keikoilla, treeneissä tai soittotunteja pitäessä.

Haasteenahan tässä on puristaa, urheilutermein, tästä materiaalista kaikki irti.

Absqua, tulee noilla Alcoholicankin keikoilla (1h 45min. Metallicaa) näppeihin aika jännä fiilis. TJEU Battery, Master of Puppets. Ne yhdet hullut vetää tommosta settiä 200 iltaa vuodessa, kovia jätkiä?
absqua
13.10.2005 10:55:47
Absqua, tulee noilla Alcoholicankin keikoilla (1h 45min. Metallicaa) näppeihin aika jännä fiilis. TJEU Battery, Master of Puppets. Ne yhdet hullut vetää tommosta settiä 200 iltaa vuodessa, kovia jätkiä?

Epäilemättä! No, aikansa kun vetää niin näpit tottuu rääkkiin. Yhden ryhmän vedettiin pelkkää maidenia 2h setti/ilta. Sen jälkeen tiesi soittaneensa. Mutta siihenkin rupesi sitten tottumaan.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Teijo K.
13.10.2005 10:57:07 (muokattu 13.10.2005 10:58:39)

Viimeiset pari vuotta elämäntilanne on estänyt treenaamisen, toki aina kun tulee vastaan juttuja joita en osaa, niin opettelen moiset, mutta varsinaista "kehittävää" harjoittelua en valitettavasti ole pystynyt tekemään. Soitettua tulee melkein joka päivä joko keikoilla, treeneissä tai soittotunteja pitäessä.

Haasteenahan tässä on puristaa, urheilutermein, tästä materiaalista kaikki irti.

Jos sinä vetäisit sitä samaa materiaalia 200 keikkaa vuodessa, niin voin vakuuttaa että stamina olisi sen 200 keikan vaatimalla tasolla. Koska soittamallahan se kehittyy. Kovempi saavutus se on soittaa noita just sen muutaman kerran vuodessa, kun säännöllisestä runttaamisesta ei tule sitä vahvistavaa vaikutusta. Eli vähän kun vetäisitte maratoonit pikku kuntoilulla vs. ammattilaisurheilija joka treenaa sitä omaa lajiaan päivittäin.

Ps. absqua sanoikin jo saman asian vähän selkeämmin.
Munsta.
John Jason.
13.10.2005 11:27:31
Tavoitteena on soitella tai reenata joka päivä. Välipäiviä jääkin kyllä vain harvakseen ettei tulisi ollenkaan soitettua. Enemmän se mulla kallistuu soiton puolelle, koska lukuunottamatta paria ensimmäistä soittovuottani on mulla ollut 2-5 kokoonpanoa plus muut projektit(musikaalit,nauhotus sessiot,yhden keikan coveri projektit... jne jne). Eli viikolla on riittää melki jokapäivälle jotain soitantaa ja keikoilla käyn lähes joka viikonloppu.

Yritän kyllä sitten myös harjoitella yksinkin ainakin pari kertaa viikossa useampi tunti putkeen syventävästi. Eli siis vain minä ja basso ehkä reason (rumpukone ja sointutaustoja). Eli ei tv:tä tai muuta häiriötä. Silloin käyn läpi tekniikkaa, skaaloja, sointukäännöksiä, metronomin kanssa soitantaa, improvisointia... jne jne.

Kyllä se basso on monesti siinä sylissä tv:tä katsellessa, mutt en laske sitä kunnolliseksi treenaamiseksi.
\"I´m the LizardKing I can do anything\"
Johannes_t
13.10.2005 12:20:30

Jos sinä vetäisit sitä samaa materiaalia 200 keikkaa vuodessa, niin voin vakuuttaa että stamina olisi sen 200 keikan vaatimalla tasolla. Koska soittamallahan se kehittyy.

Totta, harras toive voisi silti olla, että 45-vuotiaana pystyisi samaan. (Ikäänkuin ko. tilanne olisi edes mahdollinen :D)
Blaque
14.10.2005 03:57:38
siis n.50 keikkaa per vuosi. Hummmmpppaaaaa lähinnä ja kurssitutkintoja ja muita kivoja juttuja yms.
Isot aallot vaatii isoja numeroita...
Base
16.10.2005 13:09:49
Pitäisi ottaa itseäni niskasta kiinni ja alkaa kotona soittelemaan enemmän, mutta se ei luonnistu yksin. Kyllähän mä soittelen ja treenailen yksinkin, mutta aika harvoin ja tosi pitkään sitten kerralla.
Bänditreenit kaks kertaa viikossa, vähän yli 2 tuntia yhet treenit, että siellä tulee soitettua. Aika paljon improvisaatiota ja jammailua, sen mukana keksii lisää kulkuja ja riffejä, joita voi sitten biiseissä käyttää.

Tekniikkaharjoitukset? mitä ne ovat :D pitäisi, mutta ei.
Nobody is perfect...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)