Aihe: JCM 800 Bass series
1 2
Teijo K.
12.10.2005 09:58:16

Onko näin? Anyone?

'70- luvun alun JMP 100w Marsu oli ainakin 18" kaapin kanssa ihq (kaappi siis suomalainen MAXIM) JCM 800 väitetään aavistuksen heikommaksi mutta kokemusta ei ole.
Munsta.
Maisteri
12.10.2005 10:22:18
Onko näin? Anyone?

Ei todellakaan. Jännä muuten seurailla noita 2,5 vuoden takaisia kirjoituksia ja silloisiin tiedusteluihini saamiani vastauksia. Kovasti kritisoinut N_Bateskin muistaakseni otti myöhemmin uudelleen testailtuaan sanojaan reippasti takaisin jossain muussa aihetta sivuavassa topicissa. Taisi jopa kehuakin.

Nyt on sitten 2 vuotta yhteiseloa takana JCM 800 -bassosetin kanssa ja todella tyytyväinen olen saanut olla. Mistään kokemastani trankkukoneesta en ole saanut läheskään yhtä mainiota, lämmintä ja mureaa saundia, enkä usko että sellaista trankkua juuri löytyykään. Marsun VBA 400 + 810 on kuulostanut vielä paremmalta 2 soitetun keikan kokemuksella, mutta onhan kyseessä isotehoinen massaputkikone. Sellaisen vanhan JMP Superbass-nupin testaaminen kyllä kiinnostaisi myös ainakin vertailumielessä, koska niitä tosiaan kehuskellaan vielä JiiSeeÄmmiä paremmiksi.
Jungleman
12.10.2005 11:22:33
Onko näin? Anyone?

Minähän en ole mikään basisti mutta... upouudella passollani vähän salaa kokeilin ko. nuppia 2 x 15 kaapilla. Murisi varsin mallikkaasti, kyllä minulle kelpaa. Vierestä olen kuunnellut samaisen vehkeen ääntelyä muutaman eri bändin treeneissä ja keikoilla, soitettuna Fenderin Bass VI:llä ja Jassolla. Häijy se on, jopa ilkeä. Riippuu toki myös soittajasta...

Nupin & kaapin omistaja lurkkii täällä jossain, pistäpä kommenttia..!
Ei se ole vika. Se on ominaisuus.
Romantikkoitkijät #1
J-boy #5
N_Bates
12.10.2005 12:07:37

Ei todellakaan. Jännä muuten seurailla noita 2,5 vuoden takaisia kirjoituksia ja silloisiin tiedusteluihini saamiani vastauksia. Kovasti kritisoinut N_Bateskin muistaakseni otti myöhemmin uudelleen testailtuaan sanojaan reippasti takaisin jossain muussa aihetta sivuavassa topicissa. Taisi jopa kehuakin.

eipäs liioitella! En mä nyt sentään kehunut sitä! Paremmalla kaapilla siitä tuli siedettävä mutta en mä itselleni moista rohjaketta todellakaan haluaisi. Mielummin soittelen isomman transistorivahvistimen kanssa, niin pysyy soundi puhtaana kovemmillakin voluumeilla. Silloin pari vuotta sitten kun tuota testasin niin särölle se meni auttamattomasti rokkibändin kera. Se on sitten ihan makuasia onko se hyvä vai huono asia. Mun tapauksessa huono. Jos soittaisin plektralla niin saattaisin jopa digata sitä soundia. Olikos tuossa nupissa muuten se totaalisen idioottimainen juttu että gain-potikka puuttuu kokonaan?
Omistan virallisesti semi-pron bassovahvistimen!
Maisteri
12.10.2005 12:20:31
Olikos tuossa nupissa muuten se totaalisen idioottimainen juttu että gain-potikka puuttuu kokonaan?

Gain-säädin puuttuu kyllä. Se onkin ehkä lievä puute myös mun mielestä, mutta toisaalta eq-säätimet toimivat myös ikään kuin gainin korvaajina. Niissä on yllättävän paljon pelivaraa gainin suhteen.

Itellä toimii kybällä, eikä tuota edes uskalla/tarvi todelliselle särölle äänekkäänkään rokkibändin kanssa ajella. 4/10 on aika maksimi mastervolalle. Muuten muut hautautuu basson alle ;)
okoranta
12.10.2005 16:56:16

Kyllähän se on selvää, jos takana on 100W putkitehoa, niin kyllä siinä on turha ruveta Trankkupeleillä retostelemaan..Mutta omasta mielestäni tuo 100W putkitehoa on jo liikaa, sillä bändikämppäkäytössä muut soittimet alkaa hautautua basson alle ku nostat masterin 4/10 ja soundikaan ei ole parhaimmillaan, sillä tehosta ei saa irti sitä parasta mahdollista antia:( Joku 40-50W, Master 7/10 niin jo alkais irtoaan sitä putken lämpöä....

Itsellä kokemuksia tuosta Marsun Kaapista oisko 1960-sarjaa tai jotain sinne päin sekä Hartken Nuppi, ja jotenkin sillä kaapilla ei saanut matalia taajuuksia kunnolla esille, ei saanut pehmeyttä vaikka siinä Hartkessa on kumminkin 7-alueinen EQ??en ole ihan varma...

Mut käyttäjäfaktana tuolta kitara puolelta löytyy tällainen tarina:

Kaveri oli menossa meidän bändikämpän naapurikämppäläisten kanssa soitteleen Rockia,aseena hänellä oli Gibson Les Paul studio ja HK Warp 7 kaappi&nuppi, trankkutehoa 120w... toisella kitaristilla oli Fenderin Tele ja Fenderin Hot Rod Deville 60W täysputkicombo.

Kaveri löi volaa tiskiin ja päätti näyttää, miten Miehekkään kokoinen kaappi ja nuppi laulaa, volat 6/10 master ja sooloa vetämään..toinen kitaristi laittoi 2,5/10master ja antoi Telen laulaa.. Kaverilta meinas itku päästä, että semmosella pikkusella rutkulla tykitetään hänen miehisten kamojen yli.....

Joten en voi muuta todeta kuin,että kyl Putki on putki, mutta erot trankun ja putken välillä korostuu enemmän tuolla kitarapuolella. Tää on mun mielipide!
Muse!
J.Hollström
12.10.2005 17:03:36
Mutta omasta mielestäni tuo 100W putkitehoa on jo liikaa

Ettet puhuisi nyt kitaranupin suulla? Bassokamoissa toi teho ei ole mitenkään liioilteltua.
hemmo
12.10.2005 17:08:07

Gain-säädin puuttuu kyllä. Se onkin ehkä lievä puute myös mun mielestä, mutta toisaalta eq-säätimet toimivat myös ikään kuin gainin korvaajina. Niissä on yllättävän paljon pelivaraa gainin suhteen.

Käsittääkseni tuo nupin bass ja treble-säätimet ovat aktiivisia, sillä niissä on ikäänkuin liikaa säätövaraa. Kun esim. trebleä nostaa reilusti, niin vola nousee enemmän kuin jonkin verran. No, lienee tottumiskysymys tuo, sain kuitenkin omasta JCM 800 Super Bass nupistani huonojakin saundeja ulos väärinkäyttämällä bass ja treble namiskoja. Esim. Carlsbro TOP-putkivaffarin potikat voi kääntää ihan mihin asentoon vaan, eikä huonoa saundia lähde.
"Joo, mutta kun en oo mikään sisäkkö, oon vittu rokkari." -Vili "Mutta en ole mikään sisäkkö vaan olen hitsi vie progemies." -arva
okoranta
12.10.2005 17:19:47

Ettet puhuisi nyt kitaranupin suulla? Bassokamoissa toi teho ei ole mitenkään liioilteltua.

Voi olla, että puhunkin..en ole testannut kuin yhtä sadan Watin basson putkinuppia, merkiltään Diamond Sound( edes Oulun Härönen, soitintohtori ei ollut koskaan nähnyt/kuullut merkistä,vissiin joku itäsaksalainen lentokoneraudasta veistetty:)) H/H kaapilla, siinä kyllä lahkeet alkoi vipattaa:)
Muse!
Hughes
12.10.2005 18:32:20
Sellaisen vanhan JMP Superbass-nupin testaaminen kyllä kiinnostaisi myös ainakin vertailumielessä, koska niitä tosiaan kehuskellaan vielä JiiSeeÄmmiä paremmiksi.

Se on loistava. Neljä samanlaista "kanavaa", joissa on soundieroa sen aikaisten komponenttien takia(niiden arvot heitti +-25%) tolkuttoman paljon. Ja niitä voi yhdistellä keskenään eli soundivalikoimaa löytyy.
Itselläni on 100W JMP putkimarsu vm-84 muistaakseni. Tykkään soundista paljon, tosin alapäätä soundiinsa hakevat saavat ostaa jonkin muun laitteen. Ainakaan 4X12" kaapin kanssa ei puhise samalla tavalla kuin jotkut botneromut. !!Mutta!! vanhan rokin ja blues-shitin soittoon ihan loistava soundi, siitä ei pääse mihinkään. Jos joku muuta väittää niin on vaan väärässä, se on miehestäkin kiinni miltä saa vermeet kuullostamaan..
Ja onhan se läjä kaunis ja se putkien tuoksu aika munakas.
MoParit on ihana asia.
boogieking
12.10.2005 18:43:42
Mää oon ainaskin soitellut JCM800lla ja marsun 4x12" tyytyväisenä saundiin jo muutaman vuoden, ja aiemmin olen omistanut Peaveytä ja Trace-Elliottia sekä Yamahaa. Totta on että ihan alinta bottnea ei tästä tuuttaa ainakaan Ampegin verran, mutta ei sitä dubbia tuu soiteltuakkaan vaan rokkia. Tää ei ehkä mikään hifi-saundi vehe oo, mutta vähän retrommissa fiilistelyissä toimii mielestäni.

Lisäksi jos tuntuu että jo nelosella tuuttaa liian kovaa niin hoida ihmeessä laitteen bias mieleiseen kuntoon, niin saat kunnon pöhinät sopivan pienellä volyymilla.
Maisteri
12.10.2005 20:55:06
Ne bass- ja treble-potikat on tosiaan aktiivisia ja midisäätimilläkin pytyy pelaan paljon. Pystyy niillä tosiaan pahimmassa tapauksessa pilaamaankin saundin, jos ei ole ennen käyttänyt, ja voi vaatia ihan ekaksi totuttelua säätely, mut äkkiä niillä löytää haluamansa. Sen allekirjotan myös, että ns. aika perusasetuksilla nupit klo 12:ssa kone ei kuulostane kovin botnekkaalta, mutta kun bass-osastolla on sitä säätövaraa, niin sitä buustaamalla löytyy kyllä myös sitä dub-tyylistäkin botnea ihan reilusti.

Ja tosiaan se ei häritse yhtään, että vahvistimeni ei säröydy ihan ruvelle siinä ennen puoltaväliä. Siinä ennen puolta on just sellanen mukavan lämmin, kompressoitunut murina, muttei ihan varsinainen särö.
hemmo
12.10.2005 20:58:06

Ja tosiaan se ei häritse yhtään, että vahvistimeni ei säröydy ihan ruvelle siinä ennen puoltaväliä. Siinä ennen puolta on just sellanen mukavan lämmin, kompressoitunut murina, muttei ihan varsinainen särö.

Munsta toi Super Bass nuppi toimii hyvin lievien ja raisumpienkin säröjen keralla. Ei mene kyykkyyn eikä tuhnuksi.
"Joo, mutta kun en oo mikään sisäkkö, oon vittu rokkari." -Vili "Mutta en ole mikään sisäkkö vaan olen hitsi vie progemies." -arva
Maisteri
12.10.2005 22:27:13
Munsta toi Super Bass nuppi toimii hyvin lievien ja raisumpienkin säröjen keralla. Ei mene kyykkyyn eikä tuhnuksi.

Tarkoittanet tässä nimenomaan purkkisäröjä?
hemmo
12.10.2005 23:00:08

Tarkoittanet tässä nimenomaan purkkisäröjä?

Spetaaleja juu. Polkusimia.
jjylli
13.10.2005 16:52:01
superbass 100 on makee nuppi. kitaristit ja kosketinsoittajatkin on kyselly sitä. mutten myy. olen kuullut väitteen, että nykyään putkien laatu olisi huonontunut. onko kenelläkään mielipidettä?
Hughes
16.10.2005 12:41:39
Kone toimii kyllä loistavasti kitaravaffarinakin. Loistava clean-saundi. Eihän siitä ilman speduja mitään skittasäröjä revitä, mut mielestäni se kliini on sellasenaan lämpimämpi ja jopa hieman parempi kuin esim. JCM 900 4100:ssä.

Jeh, ennen oli vaan nuppeja. Ei KITARA tai BASSOnuppeja.
MoParit on ihana asia.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)