Aihe: vireongelma floikkakitarassa
1 2
juhist
12.10.2005 21:15:56 (muokattu 12.10.2005 21:18:54)
Kitarani rg1550ei pidä virettä kunnolla.

Kielisetti 012-054, vire CGCFAD.

Kitara vajaa vuoden vanha, vaihdettu juuri jäykemmät jouset, ja kaiken pitäisi olla ihan ok.
Harmia on ollut vähän kokoajan, mutta tuntuu että tilanne olisi lähiaikoina alkanut huonontua.
Kitaraa saa hienovirittää puolentunnin kotisoittosession aikana pariin otteeseen.

Ehdotuksia, missä vika?

E. mainittakoon vielä, että G-kieli (F) tuntuisi elävän pahemmin kuin muut...
Sir Härö
13.10.2005 11:24:07
Enpä sitten tiedä vaikuttaako asiaan mutta eikös floikkakepissä kannattaisi käyttää kielisettiä tyyliin 0.09-0.42 tai 0.09-0.48?

Entisillä floikkakitaroillani käytin 0.10-0.52 kieliä. Vire ei pitänyt ja kielet katkeilivat jatkuvasti. Pienempään settiin siirtyminen korjasi nämä ongelmat.
...ja koko homma kirvelee yhtä paljon kuin reissu Tallinnaan.
Da Make
13.10.2005 11:24:10 (muokattu 13.10.2005 11:28:00)
Suosittelisin melkeinpä baritoni kitaraan vaihtamista tuon vireen takia.. Sitä ei ole suuniteltu toimimaan kunnolla.

Epäselväksi jäi myöskin, käytätkö kampea? Jos et kannattaa talla "blokata". Myös kielimerkillä voi olla vaikutusta vireen pysymiseen. Käytätkö satulan lukkoja vai et?

Enpä sitten tiedä vaikuttaako asiaan mutta eikös floikkakepissä kannattaisi käyttää kielisettiä tyyliin 0.09-0.42 tai 0.09-0.48?

C-vireessä 9-42 on "hieman" ohuemman puoleinen.

Entisillä floikkakitaroillani käytin 0.10-0.52 kieliä. Vire ei pitänyt ja kielet katkeilivat jatkuvasti. Pienempään settiin siirtyminen korjasi nämä ongelmat.

Kyllä floikan saa toimimaan oikein säätämällä lähes millä satsilla tahansa. Oikeat säädöt, tallan kulman, korkeuden ja jousien jännityksen suhteen ovat tärkeimpiä vireen kannalta. Floikka vaatii kärsivällisyyttä, huonompi lisenssi floikka vielä enemmän sitä.
Tosin on tietysti olemassa sellaisiakin lisenssi talloja joita ei saa toimimaan mitenkään.
"Tärkeintä on se että me emme tee elämässä virheitä." Katso omat plussasi täältä!
hannlain
13.10.2005 16:03:13 (muokattu 13.10.2005 16:03:43)

Mulla on ollut juurikin tuo 0.010-0.052 -setti kiinni eikä ole minkään näköisiä vireongelmia. Kitara on ESP/LTD KH-602, jossa on Original Floyd Rose.

off topic:
tietenkin noilla 0.10-0.52 -setillä voi tulla vireongelmia, kun ylä-E -kielikin on n. 2.5 mm paksuinen.

Edit: ja vireenä siis normaali E-vire
Pnctocn
13.10.2005 16:07:33
tietenkin noilla 0.10-0.52 -setillä voi tulla vireongelmia, kun ylä-E -kielikin on n. 2.5 mm paksuinen.

se onkin jo melko paksu. ;)
Kahis
13.10.2005 16:21:52
Mitä kielimerkkiä käytätte floikkakitaroissa ja mielipiteitä vireen säilymisestä yms.
luopio
13.10.2005 16:46:11
Mitä kielimerkkiä käytätte floikkakitaroissa ja mielipiteitä vireen säilymisestä yms.

Mulla on ollu käytössä jo DR, Elixir ja Erniet. Kaikilla vire säilyy mutta tahtovat katkeilla.
Syntisin heittäköön viimeisen kiven
mungiisi
13.10.2005 17:05:36

Itse käytän D'addarion .010-.046-settiä, ja olen todennut sen hyväksi, mukavan tuntuinen setti. Silloin kun pidin Jacksoniani C-vireessä käytin .012-.054-settiä, joskus oli muistaakseni .013-.056-settikin :)
-K-
13.10.2005 17:08:36 (muokattu 13.10.2005 17:09:10)
Koita lähteä ihan kielisetin vaihdosta. eli joku 10-56 voisi olla kova. Sitten hieman koitat muutella jousien vedon painotuksia suhteessa kieliin, eli ei välttämättä ihan tasaista vetoa vaan hieman koittaa säätää..

EDIT: tuon 10-56 setin saa ihan suoraan DR:ltä.
Ei suotta elämys.
Sir Härö
13.10.2005 17:19:35
C-vireessä 9-42 on "hieman" ohuemman puoleinen.

Mulla toimii ihan hyvin. Siis D-vire, Db-vire ja dropped-C.
Ja nollaysisetillä soittelen.
...ja koko homma kirvelee yhtä paljon kuin reissu Tallinnaan.
reali
13.10.2005 17:30:49
No osta uudet kielet, 00.9-..., tai osta uus kitara ;)
Kiehtovaa.
juhist
13.10.2005 18:03:21
Níin, tosiaan unohdin mainita et en mä tota kampea käytä ollenkaan, joten kyllä varmaankin tulee ajankohtaiseksi tuo "blokkaus".
Kielet D'addariot.

Eikös olekin mukavia nämä floikalla varustetut kitarat :)

on joo.

EDIT: tuon 10-56 setin saa ihan suoraan DR:ltä.

juu, pitänee vielä kokeilla tämäkin.

osta uus kitara ;)

käyny mielessä

tallan kulma on kyl ok, kuten myös korkeus nähdäkseni.

Sitten hieman koitat muutella jousien vedon painotuksia suhteessa kieliin, eli ei välttämättä ihan tasaista vetoa vaan hieman koittaa säätää..

tarkoittanet, esim. alakielten jouset kireämmälle...
joo, kyl mä noita jousiakin oon säätäny.

mut taidan hakea lisätietoa tosta blokkauksesta...
ps3t
13.10.2005 20:41:30

Kitarani rg1550ei pidä virettä kunnolla.

Kielisetti 012-054, vire CGCFAD.

Kitara vajaa vuoden vanha, vaihdettu juuri jäykemmät jouset, ja kaiken olla ihan ok.
Harmia on ollut vähän kokoajan, mutta tuntuu että tilanne olisi lähiaikoina alkanut huonontua.
Kitaraa saa hienovirittää puolentunnin kotisoittosession aikana pariin otteeseen.

Ehdotuksia, missä vika?

E. mainittakoon vielä, että G-kieli (F) tuntuisi elävän pahemmin kuin muut...

En kyllä jaksa uskoa että vika johtuu kielisetin paksuudesta tai siitä että "kitaraa ei ole suunniteltu sellaiseen vireeseen"
Vaihdoitko itse jouset vai joku soitinkorjaaja?
Teknisyys on perseestä.
MasK oF SaNiTY
13.10.2005 20:52:48
onko se floikka siis nojaamassa eteenpäin vai taakse``?
omassa floikassa on 11 setti ja ongelmia en ole havainnut
D ja Dropped-C vireellä
Ei ole olemassakaan tyhmiä kysymyksiä.. Vaan tyhmiä ihmisiä jotka kysyvät niitä!
Ze Kink
13.10.2005 21:13:33 (muokattu 13.10.2005 21:16:31)
No osta uudet kielet, 00.9-..., tai osta uus kitara ;)

Täähän on jo ihan sairaan paksu? 0.90 on jo melkein basson E-kieli.

Itse olen floikkakitarassa käyttänyt ihan tuonne 11-settiin asti, eikä ole mitään ongelmia ollut. Talla on Ibanezin lo-pro. Kenties tuossa sun tallassa on kuluneet nuo paalut, tai ehkä tuo on juurikin sen tukipaalujen puutteen syytä (lo-pro:ssa on nuo lukittavat tukipaalut ja edge pro:ssa ei).

E: Mulla on siis tuossa Ibanezissa 10-52 tällä hetkellä E-vireessä, ei ole katkeillut ollenkaan ja vire pysyy hyvin, ei tarttee kielilukkoja avata ennenkuin vaihtaa uudet kielet. Kielet ovat merkkiä Dean Markley, aiemmin ollut käytössä mm. Dr:ää ja Ghs:ää ja hyvin nekin toimivat.

D'addarion sähkiskielet on muuten perseestä.
[KTR-] tai biisin nimeks "PARANOID JA TAHDON MYÖS SANOA ETTÄ OON LÄSKI HOMO!!" nii sit yleisö huutais "SOITTAKAA PARANOID JA TAHDON MYÖS SANOA ETTÄ OON LÄSKI HOMO!!"
[KTR-] sit bändi ois ihan :---D
juhist
13.10.2005 21:58:54
En kyllä jaksa uskoa että vika johtuu kielisetin paksuudesta tai siitä että "kitaraa ei ole suunniteltu sellaiseen vireeseen"
Vaihdoitko itse jouset vai joku soitinkorjaaja?

Itse, mut ei tos pitäs mitää ropleemia olla.
Ei ainakaa mitää kauheen yksinkertasta, kyl tos jotain voi olla, kun oon tota opetellu säätään ittekseni, mut kyl se aina osiin on kasautunu. :)

onko se floikka siis nojaamassa eteenpäin vai taakse``?

ääh, ei kumpaankaan

D'addarion sähkiskielet on muuten perseestä.

no, on nuo ihan pelittäny, enkä mä soittotuntumassa ainaka mitään eroa löydä, mut kaipa sitä vois taas kokeilla muitaki...
Tony Narrows
14.10.2005 09:13:44
Floikat toisiaan ovat siitä inhottavia, että niiden toimivuus vaatii niin monta asiaa. Itse käytin ennen 9-settiä ja pelas ihan kivasti... sit ilmeni, että talla ei palautunut enää zero-asentoon, jos tallaa vänkkäs taaksepäin, mut aika harvoin tulee sitä tehtyä. Nyt olen vaihtanut setin 11:iin, en ole vielä ehtinyt säätää mitään, mut kyl ihan kivasti pelaa silti, tosin kaula kitarassa on kuin jouskari :) Ei jaksais alkaa säätää, mut kai se pitää kuhan saa aikaseks :)
Alias Tonza
slx900
14.10.2005 18:18:18
Kuulkas nyt. Erityisesti kitaran omistaja. Aivan turhaa jauhamista taas kerran kielimerkeistä ja muusta. Floyd Rose kitarat pitävät vireen huomattavasti paremmin kuin mitkään kiinteätallaisetkaan, jos ne on oikein säädetty. Jousilla takana ei ole mitään tekemistä asian kanssa, mikäli niissä vain riittää vara kiristää riittävästi. Ei tarvita tremsettereitä, voit käyttää haluaamaasi virettä, eikä kitarassa ole mitään vikaa.
Alkajaisiksi venytä kielet. Kunnolla, jokaista kieltä niin kauan että se ei enää mene epävireeseen.Kielisetin voi aivan hyvin vaihtaa vaikka 10 minuuttia ennen elämänsätärkeintä keikkaa.. Eli viritä, venytä, viritä venytä..kieli ei katkea ,kun sitä nostetaan, eikä venytetä normaaliin tapaan.Paina vasemmalla kädellä vastaan n 7 nauhan kohdalta, ja nosta kieltä oikealla kädellä kaulan loppupäästä. Kaikki kielet läpi.
Sitten erittäin yleinen syy vireysongelmiin on satulan kiinnitysruuvien löysyys. Pienemmällä kuusiokulma-avaimella lavan takaa ne kaksi ruuvia tiukalle. (Joissain malleissa satulapalojen alla normaali muttereilla.) Säädät kitaran niin, että talla jää suoraan, kun se on vireessä. Jos tuntuu menvän hieman ylävireeseen löysää ennemmin jousia takaa, kuin alat löysäämään kieliä. lopuksi lukot tiukasti kiinni, mutta ei voimaa tarvitse kohtuuttomasti käyttää. kiristä muutenkin kaikki ruuvit, mitä kitarasta löydät. Sustain paranee merkittävästi kun tiukkaat kaulan niin tiukalle kuin käsistä lähtee. Hyvällä meisselillä, ettei mene ruuvit.
Asia vain on niin, että tästä olen varma, joka kitaran saa pysymään vireessä, ja nyt ei kuitenkaan ole kyse mistään paskasta. luulen ongelman olevan löysä satula, se jää monilta huomaamatta. sen liikkumista ei näe, ei välttämättä kuule. Joskus kuuluu paukahduksia, jotka tuntuvat tulevan kaulan liitoskohdasta.
En toivota edes onnea, koska sitä ei nyt tarvita. Kun säätämisen kerran opettelee, niin osaa, ja on kaikissa tilanteissa omavarainen. Kun kuudennella luokalla ostin ensimmäisen lukkokitarani viritin sitä 2 tuntia, ja itkin, kun luulin sen olevan rikki. Sitten selvitin miten se toimii. no ..Onnea nyt kuitenkin.
slx900
14.10.2005 18:21:59
..niin ja kaula säädä suoraksi, ei kuopalle. Kaikkia ruuveja on aina hyvä kiristää asemiinsa. Eli kaularautakin aina kiristetään haluamaansa kohtaan. Jos on liian tiukka, ensin löysätään kunnolla, että voidaan kiristää.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)