Aihe: Vaikuttaako uusi tekijänoikeuslaki kulutustottumuksiisi?
1 2 3 4 511 12 13 14 15 16 17 18
Woc
11.10.2005 19:04:34

Missähän kohtaa Anssi valehteli?

Ainakin näissä:

On levitelty myös täysin virheellistä tietoa siitä, ettei lakiesityksen mukaan omia levyjä saisi enää ladata mp3-soittimiin (tätähän laki ei missään nimessä kiellä).

Täytyy myös suomalaisena veronmaksajana todeta, että kyllä minua ärsyttää tietous siitä, että uusi tekijänoikeuslaki on jo kolme vuotta EU:n direktiiviä myöhässä ja Suomi on siksi joutunut heinäkuun alusta lähtien maksamaan EU:lle sakkoa 30 000 euroa/päivä. Voisin kuvitella tuolle rahalle olevan tähdellisempääkin käyttöä kuin kuluttajan oikeus purkaa kopiointisuojauksia...
.

Kelahan kyllä korjaa kommenttiaan Juutas-nimimerkin kirjotusten jälkeen.
Pukeudun mustaan koska heräsin tänä aamuna
Feggy
11.10.2005 19:15:36

Talouselämä ei ole tässä asiassa erityisen puolueeton lähde, vaan sen taustavoimilla on vahvasti oma lehmä ojassa. Joskaan se ei välttämättä lähetä suoranaista disinformaatiota kuten on laita Digitodayn/Tietokoneen uutisten (joka epäilee väitettäni, tarkistaa vaikka googlettamalla faktat Digitodayn tekijänoikeusuudistus-artikkelien takana, kuten mun piti ikäväkseni tehdä), on kyseessä vahvasti värittynyt lähde, samalla tavalla kuin vaikkapa Sanoma-WSOY on tässä asiassa asianosainen.

Tuon kirjoituksen oli muuten kirjoittanut Petteri Järvinen.
Feggy
11.10.2005 19:18:15

"Suomi on siksi joutunut heinäkuun alusta lähtien maksamaan EU:lle sakkoa 30 000 euroa/päivä." Tuo on suora valhe.

Senlisäksi mies itkee siitä että kun artisti ei saisi pyytää rahaa tuotteistaan, vaikka varsin hyvin tietää(eikai hän ihan täysi imbesilli ole? ) ettei kyse ole siitä etteikö levyistä pitäisi maksaa. Höpöttää(taitaa sittenkin olla) promilleluokan ongelmista/suojauksista, vaikka varsin hyvin tietää että jatkossa mm. Sony & Emi tulevat suojaamaan merkittävän osan tulevista julkaisuistaan.

Ja itkeminen siitä "ilmaisuudesta"(hamekankaiden ostoon Anssi! ) jatkuu pitkin tekstiä.

Kelan kirjoitus oli päivätty 25.09.2005, kauan ennen kuin uusien kopiosuojauksien laajuus oli tiedossa.
Neljä Ruuvia
11.10.2005 19:20:51

Tuon Talouselämänkö? Peteri Järvinenkö esiintyy puolueettomana asiakkaana?
Billsner
11.10.2005 19:40:23 (muokattu 11.10.2005 19:41:03)
Vaikuttaa. Uusiin bändeihin on vaikeampi tutustua, koska omaan käyttöön ei saa enää ladata musiikkia ja levyn rippaaminen tehdään käytännössä mahdottomaksi. Pitää varmaan alkaa kuuntelemaan jotain listamusiikkia jota soitetaan radiossa, niin saa vähän ennakkokuunnellakkin musiikkia ennen ostamista.
Chainsaw Surgery
Feggy
11.10.2005 19:50:32 (muokattu 11.10.2005 19:51:29)

Tuon Talouselämänkö? Peteri Järvinenkö esiintyy puolueettomana asiakkaana?

Juu. Eikä ensimmäistä kertaa:

http://www.pjoy.fi/lehdet/te040227.htm

Vaikuttaa. Uusiin bändeihin on vaikeampi tutustua, koska omaan käyttöön ei saa enää ladata musiikkia ja levyn rippaaminen tehdään käytännössä mahdottomaksi. Pitää varmaan alkaa kuuntelemaan jotain listamusiikkia jota soitetaan radiossa, niin saa vähän ennakkokuunnellakkin musiikkia ennen ostamista

Bändien kotisivuilla on muuten näytteitä.
Billsner
11.10.2005 20:03:48
Bändien kotisivuilla on muuten näytteitä.

Eipä ole kaikilla. Joillakin bändeillä ei ole edes kotisivuja.
Chainsaw Surgery
kivi
11.10.2005 20:33:58 (muokattu 11.10.2005 20:53:39)
KeljuK:
Pidinkin tuota enemmän mielipidekirjoituksena, ja osaltaan spekulointina tulevasta. Tämän vaikutelman saa myös kirjoitustyylistä. Mutta oikeassa olet, esm. Anssi Kela on kunnostautunut oikein emävalehtelijana ja totuudenvääristelijänä tässä asiassa.

En nyt kyllä voi olla samaa mieltä, sen sijaan mun nähdäkseni sä olet nyt ylittänyt hyvän maun rajat.

Näytä mulle kohta, jossa todetaan että Suomella ei ole ollut viivästyssakkomaksuja maksettavana, noista linkeistä se nimittäin ei käynyt ilmi, niissä puhuttiin oikeudenkäyntikulujen maksamisesta, joka on kerralla tuleva, helposti paljon isompi kuluerä, käsittääkseni sama josta eduskunnassakin puhuttiin syynä ettei lakia voi viivyttää. Ellet tähän pysty, syytän sua herjauksesta (ja se on rikos Internetin keskustelupalstallakin) täydessä ankaruudessaan.

Muutenhan Kelan kirjoitus oli silkkaa asiaa, tuo yksi kohta vain jäi hämmentämään - jos sanktiomaksuja on ollut, miksi niistä ei ole puhuttu?

On levitelty myös täysin virheellistä tietoa siitä, ettei lakiesityksen mukaan omia levyjä saisi enää ladata mp3-soittimiin (tätähän laki ei missään nimessä kiellä).

No just niin. Tuota valheellista tietoa on kyllä levitelty lainvastustajien taholta yllin kyllin, eikä laki todellakaan kiellä levyjen siirtämistä mp3-soittimiin. Mikä tuossa ei ole totta?
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Woc
11.10.2005 20:51:30 (muokattu 11.10.2005 20:54:32)

Näytä mulle kohta, jossa todetaan että Suomella ei ole ollut sakkomaksuja maksettavana, noista linkeistä se nimittäin ei käynyt ilmi.

- jos sanktiomaksuja on ollut, miksi niistä ei ole puhuttu?

Lue tuolta Kelan foorumilta Juutaksen kirjoitukset, ne yhdistettynä Vileenin (muistaakseni) kommenttiin, siitä ettei noita sakkoja langeteta jos lain käsittely on meneillään, plus se ettei näistä tosiaan ole missään puhuttu viittaa todella vahvasti siihen ettei mitään sakkoja ole suomelle määrätty vain, kuten Nahkis mainitsi, oikeudenkäyntikulut.

Ihan asiaahan nuo molemmat kirjoitukset ovat, pientä olis levymyynti jos joku ei olis tallennusmedioita ja soittima kehittänyt.

EDIT: Kelan kirjoitus oli päivätty 25.09.2005, kauan ennen kuin uusien kopiosuojauksien laajuus oli tiedossa.

Kuten Kivikin aikaisemmin mainitsi, oli selvää että uuden lain voimaan tultua lähes kaikissa julkaistussa levyissä tulisi olemaan suojaus.
kivi
11.10.2005 20:55:23 (muokattu 11.10.2005 21:01:00)
Lue tuolta Kelan foorumilta Juutaksen kirjoitukset, ne yhdistettynä Vileenin (muistaakseni) kommenttiin, siitä ettei noita sakkoja langeteta jos lain käsittely on meneillään, plus se ettei näistä tosiaan ole missään puhuttu viittaa todella vahvasti siihen ettei mitään sakkoja ole suomelle määrätty vain, kuten Nahkis mainitsi, oikeudenkäyntikulut.

Ei, nyt käsitit väärin, Nahkis mainitsi, että nuo postatut linkit eivät sano juuta eikä jaata siitä, onko sakkoja ollut vai ei - niissä puhutaan vain mahdollisen sakon lisäksi maksettaviksi tulevista oikeudenkäyntikuluista.

Ymmärrätkö?

EDIT:

Kuten Kivikin aikaisemmin mainitsi, oli selvää että uuden lain voimaan tultua lähes kaikissa julkaistussa levyissä tulisi olemaan suojaus.

Muistan tuon kuin eilisen, tämä tieto tuli k e n e l l e k ä ä n aivan varmana vasta lain hyväksymistä seuraavana päivänä, kun Sony uutisoi asian. Siihen asti sitä ei todellakaan tiennyt kukaan varmasti, ennen kuin ihan parin päivän etuajalla siitä alkoi olla aavistusta.

Mutta viikkoa aikaisemmin kukaan ei todellakaan tiennyt, millaisia suojauksia oli tulossa - eikä muuten tiedä nytkään, ne meille tulevat suojaukset kun eivät ole vielä markkinoilla.

Se on ainakin selvää, että jatkossakin levynostaja saa saman musiikin jollain tavalla luvallisesti myös mp3-soittimeensa.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
jäykkis
11.10.2005 20:58:34
Eikö ole mitään mihin rinnastaa tätä asiaa? Ihmisille nyt vaan tuntuu olevan niin vaikea ymmärtää näitä asioita silloin kun kyseessä on n.s immateriaalioikeus.
Jos sanotaan että saako toisten verkoilla käydä hakemassa kalaa niin kaikki ovat sitä mieltä että ei saa.
Eikö sulle jäykkis oo tullut mieleen tosiaan että ilman vertaisverkkoliikennettä noilla operaattoreilla menis todella paljon huonommin. Kyllä jos mainostetaan nettiliittymiä sillä että netistä voi ladata ilmaiseksi musiikkia,leffoja,pelejä,kyllä jotain on pahasti pielessä .kannattaako tuollasten tahojen kanssa niin hirveesti neuvotellakaan...

Tää nyt oli vaan tällästä näköalojen katselua :-)

Vielä siihen iltapäiväiseen aiheeseen, niin jos olisin itse hankkimassa / vaihtamassa liittymää ja törmäisin mainokseen joka antaa ymmärtää jollain tavalla positiivisesti nettilataamisen mahdollisuudesta tällä liittymällä, niin pelkästään se olisi mulle riittävä syy olla hankkimatta juuri tätä liittymää. Saattaisin antaa palautettakin. Kuten sanoin, se on pöyristyttävää.

Pari asiaa tuli mieleen viestistäsi (rauha!, ei provosoiduta). Yritin keväällä etsiä tietoja mihin perustui se väite, että laajakaistojen levinneisyys on oikeudenhaltijoiden selkänahasta, mutta en löytänyt mitään. Lisäksi, kun olen kysellyt tutuilta miten heidän liittymänsä suhteen, niin pääsääntöisesti sanotaan että heillä ei harrasteta sitä. En tiedä miksi heitä ei pitäsi uskoa.

Nyt kun itsekin kuitenkin hiukan viittasit samaan suuntaan, niin onko sulla jotain tietoa mihin tämä oletus mahdollisesti pohjaa?

kannattaako tuollasten tahojen kanssa niin hirveesti neuvotellakaan...

Mihin viittaat edellisessä?

Ihmisille nyt vaan tuntuu olevan niin vaikea ymmärtää näitä asioita silloin kun kyseessä on n.s immateriaalioikeus.

Sori kun lainailen vähän sikin sokin.

Niin, immateriaalioikeus. En nyt myöskään ihan tarkkaan tiedä mihin viittaat immateriaalisilla oikeuksilla, mutta oletan että ihan tähän normaaliin nettiwarettamieen.

Pitää paikkansa että näillä foorumiella siitä on varmasti vaikea keskustella, mutta ota myös huomioon, että usein kumppani _voi_ olla henkilö joka on puolustuskannalla ja haluaa olla ymmärtämättä. Ja on siis warettaja.

Tiedän myös, että silloin tällöin kuulee kirvesmiehen tms. sanovan, että hänkin on elämänsä suoltanut teoksia urakka-, tunti- tai kuukausipalkalla ja ei hänellä ole niihin tuotoksiin mitään elinikäistä laskutusoikeutta. Minkä tähden sitten näiden teosten osalta tilanne pitäisi olla toisin…

Kuitenkin, eikö ole totta, että nyt kun tämä boomi on ollut päällä ja tehty ja julkaistu tutkimuksia ja kyselyjä, niin suuri osa ihmisistä on selkeästi pitänyt sitä _moraalittomana_? Aivan kuten itse teen.

Eli kysymykseni on nyt lähinnä, että mitä tarkoitat sanoessasi että ihmisten on vaikea käsittää immateriaalisia oikeuksia? Eivätkö ihmiset sinun kokemuksen mukaan pidä piraattien ostoa tai nettiwarettamista vähintään arveluttavana?
"Tietokoneella musiikin kuuntelu on extraa. Jos nyt käytät jotain Linuxia tai Macia, kannattaa harkita ihan tavallisen cd-soittimen hankkimista" - Tommi KyyrÄ -
Feggy
11.10.2005 21:01:40

Ihan asiaahan nuo molemmat kirjoitukset ovat, pientä olis levymyynti jos joku ei olis tallennusmedioita ja soittima kehittänyt.

Juu, tarkoitin sillä sitä, että kyse ei ollut mistään perusekonomista, vaan jo pitkän linjan nettiaktiivista.

EDIT:

Juu, niin sanoin minäkin. Mutta A. Kela ei välttämättä sitä tiennyt 25. päivä syyskuuta.
Shaft
11.10.2005 21:09:02
Ei, nyt käsitit väärin, Nahkis mainitsi, että nuo postatut linkit eivät sano juuta eikä jaata siitä, onko sakkoja ollut vai ei - niissä puhutaan vain mahdollisen sakon lisäksi maksettaviksi tulevista oikeudenkäyntikuluista.

Jos tuomiossa ei mainita maksettavista sakoista, voisikohan siitä päätellä jotakin?
Billsner
11.10.2005 21:09:16
Niin, jotain 30-60sek. sampleja. Mitenkähän sellaisen avulla voi tutustua esim. 15 tai 44 minuutin biisiin. Tuommoiset tyngät pitäisi kieltää lailla.

Niinpä.

Ja ei, kirjastosta ei löydy niitä levyjä joita minä kuuntelen.

Mulla ei ole edes kirjastokorttia.

Tänään olen tutustunut jakosoftan avulla kolmeen uuteen bändiin, joista luultavasti ainakin kahdelta tulen vielä ostamaan levyn tai useamman.

Itselläkin on ostoslistalla monta levyä johon olen tutustunut joko jakosoftan tai messengerillä lähetettyjen biisien avulla. Isoveljen kanssa tulee paljon vaihdeltua biisejä. "Kuunteles tämä. Tästä saattaisit tykätä" "On kyllä p*rkeleen kovaa. Lähetäs vielä pari biisiä, vois levyn ostaa jos ne on yhtä hyviä" tjsp.

Toki hutejakin tulee ("Ei v*ttu mitä paskaa!"), mutta en minä ala kuulopuheiden perusteella levyjä ostamaan. En halua levyhyllyyn sellaisia levyjä joita en kuuntele. Minä en ole niin rikas. Onko se artistilta pois jos minä kuuntelen pari biisiä tai vaikka koko levyn ennen ostamista? Jos minä pidän siitä niin silloin sen ostan, mutta se on väärin kaikkia kohtaan että pitäisi alkaa ostamaan sikoja säkeissä.

Minä olisin mielummin panostanut alamaailman tuottamien piraattien poiskitkemiseen. Eipä mulla ainakaan ole kiinnostusta tukea mitään venäjän mafiaa.
Chainsaw Surgery
Woc
11.10.2005 21:19:34

Ymmärrätkö?

Ymmärrän, eikö sen pitäisi vain vahvistaa se ettei mitään sakkoja ole vielä määrätty?

Muistan tuon kuin eilisen, tämä tieto tuli k e n e l l e k ä ä n aivan varmana vasta lain hyväksymistä seuraavana päivänä, kun Sony uutisoi asian. Siihen asti sitä ei todellakaan tiennyt kukaan varmasti, ennen kuin ihan parin päivän etuajalla siitä alkoi olla aavistusta.

Ok, en nyt jaksa lähteä kaivamaan vanhoja kirjoituksiasi, mutta sanoit jotain tyyliin, että Karpelakin ymmärtää kopiosuojausten lisääntyvän lain voimaan tulon jälkeen.

Mutta viikkoa aikaisemmin kukaan ei todellakaan tiennyt, millaisia suojauksia oli tulossa - eikä muuten tiedä nytkään, ne meille tulevat suojaukset kun eivät ole vielä markkinoilla.

Meillä on tiedossa ne rajoitteet joita CD-levy ja soittimet asettavat noille suojauksille. Niiden perusteella voidaan hyvin päätellä ettei uudet suojaukset tule olemaan mikään sateentekijä.

Se on ainakin selvää, että jatkossakin levynostaja saa saman musiikin jollain tavalla luvallisesti myös mp3-soittimeensa.

Niin, mahdollisesti ostamalla ne uudelleen eri formaatissa.

Juu, niin sanoin minäkin. Mutta A. Kela ei välttämättä sitä tiennyt 25. päivä syyskuuta.

Mä olen aina pitänyt Kelaa suht normaaliälyisenä ihmisenä.
jäykkis
11.10.2005 21:21:57
Toki hutejakin tulee ("Ei v*ttu mitä paskaa!"), mutta en minä ala kuulopuheiden perusteella levyjä ostamaan. En halua levyhyllyyn sellaisia levyjä joita en kuuntele. Minä en ole niin rikas. Onko se artistilta pois jos minä kuuntelen pari biisiä tai vaikka koko levyn ennen ostamista? Jos minä pidän siitä niin silloin sen ostan, mutta se on väärin kaikkia kohtaan että pitäisi alkaa ostamaan sikoja säkeissä.

Minä olisin mielummin panostanut alamaailman tuottamien piraattien poiskitkemiseen. Eipä mulla ainakaan ole kiinnostusta tukea mitään venäjän mafiaa.

Olenkohan ainoa jota nämä tämän sisältöiset viestit alkaa suoraan sanoen tympiä. Ainoastaan viimeinen kappale on "jonkunlaista asiaa", muuten Moderaattori saisi mun puolesta heilauttaa tämän viestin kohdalla piilukirvestä.
"Tietokoneella musiikin kuuntelu on extraa. Jos nyt käytät jotain Linuxia tai Macia, kannattaa harkita ihan tavallisen cd-soittimen hankkimista" - Tommi KyyrÄ -
Billsner
11.10.2005 21:23:23 (muokattu 11.10.2005 21:28:58)
Olenkohan ainoa jota nämä tämän sisältöiset viestit alkaa suoraan sanoen tympiä.

Eiköhän kyseessä ole perusteltu mielipide.

Lisäys: Tiedän kyllä m.net:in säännöt ja tuo minun kirjoitus ei minun mielestäni riko mitään niistä.
Chainsaw Surgery
mr.muzak
11.10.2005 21:27:27
Kukas muuten olisi vastuussa kun koneelle laillisesti ostetut mp3:set siirtyvät bittejen taivaaseen winXP:n seottua jonkin uuden tietoturva-aukon läpäisemän viruksen vuoksi? MS? Levykaupat? Itse? Miksi?

Onhan se nyt äärettömän perseestä että uutena kaupasta ei saa kun cd-levyn joka ei välttämättä soi omassa soittimessa, tai että mp3:set ovat täysin riippuvaisia soittimestaan...

Kyllä mä kannattaisin ainakin ideapohjalla ratkaisua, jossa olisi netin kautta toimiva "maailmankirjasto" vaikkapa kiinteällä kuukausimaksulla. Imurointien määrien perusteella maksettaisin artisteille osuudet. Sitähän tuo p2p-homma on ollut jo pitkään; ei tarvitse säilyttää omalla koneella kaikkea kun sen kuitenkin saa netistä ja vielä kätevästi, ainoa harmi ettei artistit ole saaneet siitä mitään korvausta.
lxi
11.10.2005 21:37:31
Kyllä mä kannattaisin ainakin ideapohjalla ratkaisua, jossa olisi netin kautta toimiva "maailmankirjasto" vaikkapa kiinteällä kuukausimaksulla. Imurointien määrien perusteella maksettaisin artisteille osuudet. Sitähän tuo p2p-homma on ollut jo pitkään; ei tarvitse säilyttää omalla koneella kaikkea kun sen kuitenkin saa netistä ja vielä kätevästi, ainoa harmi ettei artistit ole saaneet siitä mitään korvausta.

Minulla on vahva usko siihen, että johonkin tämäntyyliseen se vielä ennen pitkää menee. P2P-ohjelmien ja vastaavien kehittäjät ovat tässä asiassa eräänlaisia pioneereja, markkinat ja teollisuus seuraavat hiljalleen perässä.

Internetin potentiaali maailmanlaajuisena informaatiovarastona on niin valtava, etten voi uskoa sen jäävän tässä suhteessa hyödyntämättömäksi. Kysymys on vain ajasta, ja siitä kuinka nämä mahdollisuudet toteutetaan kontrolloidusti.
The fact that no one understands you doesn't make you an artist. | kuunneltua
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)