Aihe: Tarkkailetko plektrakättäsi soittaessasi?
1 2
heikkiha
11.10.2005 19:09:45

Aloin tässä tylsän tiistai illan aikana pohtia aikani kuluksi semmosta juttua että mitenköhän eri kitaristeilla toimii tuo plektra käsi erilaisissa tilanteissa, siis soittotilanteissa.

Esimerkiksi muuttuuko käden asento tai tapa jolla pidät plektraa kun soitat erilaisilla "tekniikoilla" (sointu komppaus, Hyprid picking, Tremolo(plektralla), Hidas pehmeä soitto, Tiukka väkisin väännetty blues soitto, 1000ja100soitto, jne..)

Ajattelin että tänne voisi kerätä ehkä jonkunlaista kuvamateriaalia ja selostusta siitä miten kätenne toimii eritilanteissa..

Pankaapas kädet heilumaan ja kamerat kuvaamaan. Voi myös piirtää..

Tästä voisi tulla jopa mielenkiintoinen keskustelu. Myös voi mahdollisesti olla erittäin tuhoontuomittu idea.
Aina ei voi voittaa
wrshredder
11.10.2005 19:25:46
Ajattelin että tänne voisi kerätä ehkä jonkunlaista kuvamateriaalia ja selostusta siitä miten kätenne toimii eritilanteissa..
Pankaapas kädet heilumaan ja kamerat kuvaamaan. Voi myös piirtää...

Ai hemmetti ku repesin! hoho! hyihyi.. :)
sori..

öö ,kyllä mää ainakin kattelen välillä miten se pikkaus muuttuu ,mutta en jaksa kertoa nyt sen enempää..
Romantikkoitkijät#23 "Those who danced were thought to be quite insane by those who could not hear the music" - Angela Monet
enema
11.10.2005 20:02:30
No aika tasasta pikkausta usein käytän, mutta jos on joku fiilistely bendailu / muu ei kovin keskittymistä vaativa kohta niin pikkausliike saattaa olla liioittelevan isoa eli yksittäiset nuotit nappaan lyömällä jostain 20cm kitaran yläpuolelta. Ihme huitomista.
Eskimo ninja deathmetal
enema
11.10.2005 20:09:55
Joo no jos minä nyt sitten aloitan.
Laitoin kuvia niistä tekniikoista joissa käden liike eniten muuttaa muotoaan...

Miksi kuvissa ei näy muuta kuin tuo 256mb logo?
Eskimo ninja deathmetal
Jucciz
11.10.2005 20:34:44
Miksi kuvissa ei näy muuta kuin tuo 256mb logo?

Sen takia ettei jengi tajua laittaa kuva- ja äänipätkiään minnekään kunnon serverille. Ei luulisi tänä aikana olevan liian vaikeaa. :(
kalamies#11 >-)))>
« kalusto · räpellystä »
zuppermuhle
11.10.2005 21:13:42 (muokattu 11.10.2005 21:20:25)
Plektraa pidän jostain ihmeen syystä keskisormen ja peukalon välissä. Keskisormi on taipuneena siten että peukku ja keskisormi muodostavat... En tiedä mitä ne oikein muodostaa mutta keskisormi on "väärinpäin" taipuneena. Plektraa näkyy vähän sormien alta ja peukalo ottaa kontaktia koko ajan soittaessa kieliin. Rajummissa otteissa Etusormi tukkee plektraa sivullaan. Muulloin se sojottaa päin persettä.

Dempatessa ranne on 80 asteen kulmassa à la Marty Friedman(ei ole muuten tietoinen tyylivalinta). Sahatessa plektra on pystysuorassa kitaran pintaan nähden ja osuu kieliin 30 asteen kulmassa siten että kulma on auki tallaan päin. Kun ollaan downpick-moodissa plektra on loivassa kulmassa kitaran pintaan nähden ja osuu kieliin kunnolla ja koko leveydeltään. Voimaa käytetään aina niin paljon kuin lähtee. Liikkeen avoimmuus fiiliksen mukaan.

Sooloa räpellettäessä käsi hakeutuu siten että plektra on noin kaulamikin kohdalla ja ranne on suoremmassa. Ylimääräiset kielet vaimennetaan kämmensyrjällä tai peukalolla. Jos räpellyksessä räpelletään yhdellä kielellä ranne taipuu kuten edellä kuvattiin. Voimaa edelleen niin paljon kuin pystyy.

Keinoharmoonisia tehdessä keskisormi taipuu itsestään semmoiseksi että
se muodostaa ympyrän. Plektra ei kosketa juuri ollenkaan kieleen ja ranne käännähtää.

Tuossa keskisormi homma johtuu siitä että minulla oli kerran etusormi kipeänä niin opin tuon tekniikan(ja myös EVH vaikutti hiukan :).

Kukaan ei varmaan kuvausta tajunnut ja ne jotka tajuavat ovat ihmeissään.
Mörinä on pahasta...
Rocco_Longfella
11.10.2005 22:28:35
Soitan niin nopeasti, etten näe kättäni.

Asento riippuu aivan siitä, mitä soitan, kuinka nopeasti ja miltä kieleltä.
Täydellisimmässäkin naisessa on 150g paskaa.
reali
12.10.2005 20:47:49
Öö, ite laitan silleen et kun komppaan, niin pidän sormia vähän ylempänä ja heti kun tulee soolo, tai muuten vain haluan vetää harmonicin väliin, laitan sormia alemmas. Siis en siirrä mitään sormia, vaan nostan tota peukalon alempaa sivua vähän ylemmäs, että en tapa sointia ja harmonicit kun tulee, niin tiputan sen siihen alas, että sen voi sitten vetää. tremolo pickingiä vedän sit sillee, että siirrän peukaloa vähän ylemmäs, sekä tremolossa laitan etusormen plektran päälle, että en tappaisi mitään sointia siitä.
Kiehtovaa.
secondarymind
12.10.2005 21:51:54 (muokattu 12.10.2005 21:53:38)
Hidas soitto:
http://www.kolumbus.fi/johannes.kurvinen/misc/hidas1.JPG
http://www.kolumbus.fi/johannes.kurvinen/misc/hidas2.JPG

"Nopea" soitto:
http://www.kolumbus.fi/johannes.kurvinen/misc/nopea1.JPG
http://www.kolumbus.fi/johannes.kurvinen/misc/nopea2.JPG

Ainoa ero noissa nyt saattaa olla ehkä se, että hitaassa soitossa plektra on ikäänkuin enemmän kielten suuntaisesti ja nopeammassa soitossa plektra kääntyy tollaseen 30 asteen kulmaan kieliin nähden. Tai sitten ei.:)

Havainnoillistava kuva vielä tähän, jossa "I" kuvaa kieltä ja "|" sekä "/" kuvaavat plektraa:

hidas    nopea
  I        I
  I|       I/
  I        I
soitto   soitto

EDIT: Ja kyllä, otan somilla tukea rungosta.
En itse kuuntelis mun tekemää musiikkia, jos se ei olisi mun tekemää.
heikkiha
13.10.2005 14:54:49 (muokattu 13.10.2005 17:43:09)

EDIT: Ja kyllä, otan somilla tukea rungosta.

Sama juttu minulla. En nyt tiedä onko ongelma. Kyllä olen huomannut että se hieman rajoittaa ranteen liikettä mutta tuo tietynlaista "tukevuutta". En tiedä olisiko sitten parempi opetella pitämään ne sormet ihan löysänä roikkumassa...

Joskus oli semmonen ongelma stratoa soittaessa että pikkurilli tarrautu kiinni volume potikkaan, vähän niin kuin koukku asentoon. Yritä siinä sitten soittaa hyvällä ranteella. Onneksi tämä "virhe" on korjattu...
Aina ei voi voittaa
-Prokitaristi-
14.10.2005 20:05:26
Kyllä.
heikkiha
15.10.2005 12:05:03 (muokattu 15.10.2005 12:05:18)

Kyllä.

Kohtalaisen tyhjentävä vastaus...
Aina ei voi voittaa
Pande
15.10.2005 12:12:12

Kohtalaisen tyhjentävä vastaus...

Tässä yhtä tyhjentävä:

En.
At the over-matured sushi The Master Is full of regret.
punku
16.10.2005 00:45:32
Lisäks tuon plektran kun laittaa sivuttain kieliinnähden soittaessa, se pehmentää soundia.
Tuomas.
16.10.2005 16:30:29
Lisäks tuon plektran kun laittaa sivuttain kieliinnähden soittaessa, se pehmentää soundia.
Kyllä juu.mutta mulla tulee sellasia pikkuisia koloja plekun reunaan ja sitte harmittaa ku on kaikki plekut on ihan koloisia.
Villasukat ovat poistuneet koska on kesä.
Pande
16.10.2005 19:04:47

Kyllä juu.mutta mulla tulee sellasia pikkuisia koloja plekun reunaan ja sitte harmittaa ku on kaikki plekut on ihan koloisia.

Osta erilainen plektra, esim. näihin dava control -plektroihin ei kyllä koloja saa yrittämälläkään. Riippuu varmaan siitä plektran materiaalista "koloutuuko" se vai ei..
At the over-matured sushi The Master Is full of regret.
Tuomas.
17.10.2005 09:28:48 (muokattu 17.10.2005 09:29:24)
Osta erilainen plektra, esim. näihin dava control -plektroihin ei kyllä koloja saa yrittämälläkään.
Näin teen.kiitoksia.
Villasukat ovat poistuneet koska on kesä.
Feggy
17.10.2005 11:10:20

En. Tarkkailen mieluummin muita bändin jäseniä.
oprahk
17.10.2005 11:18:43
JESSS!!! Mun lempi aihe, plektran ja ranteen asento!

Mulla plektraa pitelee kirurgin tarkassa 85,5 asten kulmassa kitaran kantta vasten etusormi ja peukalo (eri kädet). Kielten ja plektran välistä nopeaa pickausta harrastaessa voidaan plektran lämpötilan muutoksesta johtuvaa kitkakertoimen muutosta kompensoida muuttamalla ranteen asentoa seuraavan kaavan mukaan:

(neliöjuuri(Plektran pinta-ala)+sormien lukumäärä)/lavan etäisyys lattiastapotenssiin skillsit

Hihnan pituus oletetaan vakioksi.
Olo on kuin orvokilla 8-)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)