Aihe: Kitaraostoksilla Taiwanissa
1 2
I.S.S
07.10.2005 17:00:54 (muokattu 07.10.2005 17:03:53)
Morjens moi.

Olen päätynyt tänne Taipeihin vaihto-oppilasvuoden merkkeissä ja mielenterveyteni säilyttämiseksi on kitaran ostaminen lähempänä kuin Nykäsen uusi linnakeikka. Ihan näin aluksi voisin muutamalla lauseella kuivailla paikallista tarjontaa ja hintatasoa. Kitarakauppoja täällä on alustavien etsintöjen jälkeen melko harvakseen ja muutamassa on ollut "kohtuullinen" ja toistaiseksi vain yhdessä hyvä tarjonta. Hyvällä tarjonnalla siis tarkoitan, että tunnetuimmat valmistajat (iso G, Fender, Ibanez, Jackson, ESP jne) ovat hyvin edustettuina koko kirjollaan ja myös paikallisia kummallisuuksia löytyy (kuten laserpyssy Edwards, pitänee ottaa kuva ensi reisulla ja pistää näytille). Hintataso on halvimpien mallien kohdalla melko lähellä Eurooppaa (esim. perus Ibanezit kuten RG1570 tai SZ520 ovat mielestäni suht samanhintaisia, kuten myös Epiluurit), mutta kun ryhdytään puhumaan kalliimmista malleista, alkavat hinnat nostaa jo suupieltä virneeseen ja GAS oireilu rupee voimistumaan. Esimerkiksi Gibson Les Paul Standard maksaa täällä tinkaamisen jälkeen noin 1525e, Ibanez AT300 1050e ja ESP Eclipse II 1150e. Palvelu liikkeissä on hyvää siinä mielessä, että englantia puhutaan melko hyvin ja kaikkea saa kyllä kokeilla ilman mitään kieroja katseita, mutta itse kokeilutilanteessa ei omasta rauhasta ole usein kyllä tietoakaan. Joko myyjä istuu koko ajan siinä vieressä tuijottaen tai sitten siihen samaan kokeilunurkkaukseen tulee joku testamaan bassoa, toinen kitaraa ja siinä onkin sitten valmiina sellainen sekametelisoppa, ettei siitä kitaran testaamisesta tule näin suomeksi sanottuna vittuakaan. Onneksi on sattunut pari rauhallisempaa päivää, jolloin on päässyt testaamaan ihan toden teolla.

Offtopic: Jos haluaa kokea yhtä tämän galaksin parhainta asikaspalvelua musaliikkeessä täytyy suunnata Hong Kongin Tom Lee Music:iin, joka on myös Kaakkois-Aasian suurin musiikkiliike ja tarjonta ja hinnat sen mukaiset. Kun kerroin mistä olen kotoisin tämän liikkeen myyjälle, tyrkkäsi hän samantien käteeni Gibsonin Jimmy Page Authentic Signature mallin ( http://www.gibsoncustom.com/flash/p … ducts/signature/page/JimmyPage.html) ihan vaan siitä syystä, että olen Suomesta asti sinne liikkeeseen tieni löytänyt. Sama meininki jatkui niinä kahtena päivänä jolloin siellä aktiivisesti aikaani vietin, kaikkea sai ja piti kokeilla hintaan tai harvinaisuuteen katsomatta esim. halusin kokeilla PRS:ää ja otin vaatimattomana miehenä 10 top Custom 22:sen, mutta tämä sama myyjä tokaisi vain: "Et sinä sitä halua kokeilla, sinä haluat kokeilla tätä" ja kaivoi laukusta Modern Eaglen. Ja kokeilla sai aivan rauhassa ilman kenenkään häirintää tai hätystelyä.

Nyt paskanjauhannan ja offtopicin jälkeen (säästin teidät vaivalta) päästäänkin itse aiheeseen. Elikkäs pitkän kokeilurumban jälkeen olen päätynyt kolmeen mahdolliseen kitaravaihtoehtoon:

ESP Eclipse II (amber cherryburst) 1150e http://www.espguitars.co.jp/oversea/standard_gt/ecli_2acsb.html

Gibson Les Paul (honeyburst) 1525e http://www.gibson.com/Products/Gibs … ectric%20Guitars/LesPaul/Standards/

Peavey Wolfgang USA stop tail (tobacco sunburst) 1200e http://www.wolfgangguitars.com/

Lähtökohtana näihin valintoihin oli se, että jotain muuta kuin stratotyyppistä kitaraa haikailisin, koska stratolla on tullut soiteltua jo noin 9 vuotta ja vaihtelu tekisi terää. Lähinnä kovin henkinen kamppailu on Wolfgangin ja ESP Eclipsen välillä, Gibson ei vain jotenkin säväyttänyt, tosin pitää vielä kerran käydä sitä kokeilemassa. Musiikkimaultani olen melko kaikkiruokainen ja tuo Stratoni on melko all-around kitara modifikaatioiden takia, joten tämän uuden kitaran ei ole pakko taipua kaikkeen mahdolliseen ja ESP ja Wolfgang soveltuvatkin ehkä parhaiten raskaaseen musikkiin. Lähinnä haluaisin tietää muiden tuntemuksia ja kokemuksia ESP:stä ja Wolfgangista (gibbonista löytyikin runsaasti juttua haulla) ja myös siitä, että onko noin 1200e "hyvä" hinta maksaa tästä Wolffiesta (koska en netistä saanut kaivettua minkään sorttista Euroopan esimerkkihintaa). Eli sitä viimeistä rohkaisua tarvitaan tämän vaikean valinnan edessä ja kun en viitsisi sen suhteen paikalliseen Kaoliang 58% pulloon turvautua, niin kysyisinkin teiltä apua.
"Pidetään huumori yllä ja eiku lisää paskaa housuun"
Crossroad
07.10.2005 17:21:24
Morjens moi.

Olen päätynyt tänne Taipeihin vaihto-oppilasvuoden merkkeissä ja mielenterveyteni säilyttämiseksi on kitaran ostaminen lähempänä kuin Nykäsen uusi linnakeikka. Ihan näin aluksi voisin muutamalla lauseella kuivailla paikallista tarjontaa ja hintatasoa. Kitarakauppoja täällä on alustavien etsintöjen jälkeen melko harvakseen ja muutamassa on ollut "kohtuullinen" ja toistaiseksi vain yhdessä hyvä tarjonta. Hyvällä tarjonnalla siis tarkoitan, että tunnetuimmat valmistajat (iso G, Fender, Ibanez, Jackson, ESP jne) ovat hyvin edustettuina koko kirjollaan ja myös paikallisia kummallisuuksia löytyy (kuten laserpyssy Edwards, pitänee ottaa kuva ensi reisulla ja pistää näytille). Hintataso on halvimpien mallien kohdalla melko lähellä Eurooppaa (esim. perus Ibanezit kuten RG1570 tai SZ520 ovat mielestäni suht samanhintaisia, kuten myös Epiluurit), mutta kun ryhdytään puhumaan kalliimmista malleista, alkavat hinnat nostaa jo suupieltä virneeseen ja GAS oireilu rupee voimistumaan. Esimerkiksi Gibson Les Paul Standard maksaa täällä tinkaamisen jälkeen noin 1525e, Ibanez AT300 1050e ja ESP Eclipse II 1150e. Palvelu liikkeissä on hyvää siinä mielessä, että englantia puhutaan melko hyvin ja kaikkea saa kyllä kokeilla ilman mitään kieroja katseita, mutta itse kokeilutilanteessa ei omasta rauhasta ole usein kyllä tietoakaan. Joko myyjä istuu koko ajan siinä vieressä tuijottaen tai sitten siihen samaan kokeilunurkkaukseen tulee joku testamaan bassoa, toinen kitaraa ja siinä onkin sitten valmiina sellainen sekametelisoppa, ettei siitä kitaran testaamisesta tule näin suomeksi sanottuna vittuakaan. Onneksi on sattunut pari rauhallisempaa päivää, jolloin on päässyt testaamaan ihan toden teolla.

Offtopic: Jos haluaa kokea yhtä tämän galaksin parhainta asikaspalvelua musaliikkeessä täytyy suunnata Hong Kongin Tom Lee Music:iin, joka on myös Kaakkois-Aasian suurin musiikkiliike ja tarjonta ja hinnat sen mukaiset. Kun kerroin mistä olen kotoisin tämän liikkeen myyjälle, tyrkkäsi hän samantien käteeni Gibsonin Jimmy Page Authentic Signature mallin ( http://www.gibsoncustom.com/flash/p … ducts/signature/page/JimmyPage.html) ihan vaan siitä syystä, että olen Suomesta asti sinne liikkeeseen tieni löytänyt. Sama meininki jatkui niinä kahtena päivänä jolloin siellä aktiivisesti aikaani vietin, kaikkea sai ja piti kokeilla hintaan tai harvinaisuuteen katsomatta esim. halusin kokeilla PRS:ää ja otin vaatimattomana miehenä 10 top Custom 22:sen, mutta tämä sama myyjä tokaisi vain: "Et sinä sitä halua kokeilla, sinä haluat kokeilla tätä" ja kaivoi laukusta Modern Eaglen. Ja kokeilla sai aivan rauhassa ilman kenenkään häirintää tai hätystelyä.

Nyt paskanjauhannan ja offtopicin jälkeen (säästin teidät vaivalta) päästäänkin itse aiheeseen. Elikkäs pitkän kokeilurumban jälkeen olen päätynyt kolmeen mahdolliseen kitaravaihtoehtoon:

ESP Eclipse II (amber cherryburst) 1150e http://www.espguitars.co.jp/oversea/standard_gt/ecli_2acsb.html

Gibson Les Paul (honeyburst) 1525e http://www.gibson.com/Products/Gibs … ectric%20Guitars/LesPaul/Standards/

Peavey Wolfgang USA stop tail (tobacco sunburst) 1200e http://www.wolfgangguitars.com/

Lähtökohtana näihin valintoihin oli se, että jotain muuta kuin stratotyyppistä kitaraa haikailisin, koska stratolla on tullut soiteltua jo noin 9 vuotta ja vaihtelu tekisi terää. Lähinnä kovin henkinen kamppailu on Wolfgangin ja ESP Eclipsen välillä, Gibson ei vain jotenkin säväyttänyt, tosin pitää vielä kerran käydä sitä kokeilemassa. Musiikkimaultani olen melko kaikkiruokainen ja tuo Stratoni on melko all-around kitara modifikaatioiden takia, joten tämän uuden kitaran ei ole pakko taipua kaikkeen mahdolliseen ja ESP ja Wolfgang soveltuvatkin ehkä parhaiten raskaaseen musikkiin. Lähinnä haluaisin tietää muiden tuntemuksia ja kokemuksia ESP:stä ja Wolfgangista (gibbonista löytyikin runsaasti juttua haulla) ja myös siitä, että onko noin 1200e "hyvä" hinta maksaa tästä Wolffiesta (koska en netistä saanut kaivettua minkään sorttista Euroopan esimerkkihintaa). Eli sitä viimeistä rohkaisua tarvitaan tämän vaikean valinnan edessä ja kun en viitsisi sen suhteen paikalliseen Kaoliang 58% pulloon turvautua, niin kysyisinkin teiltä apua.

moi..tuo oli hyvä tuo" lähempänä kuin nykäsen uusi linnakeikka" ..kenties tuleva slogan..tuli sen verran kiinnostava juttu että pitää syventyä ennenkuin sanoo mitään..onko jossain vielä wolfganeja uutena myynnissä?niiden arvo voi tulla ylös jossain vaiheessa?mullakin oli joskus sekä korean että jenkki wolfgang..mutta eihän se mikään hevikeppi ollut millään lailla..
I.S.S
07.10.2005 17:24:37
Kyllä se Wolfgang varsin uudelta näytti, eikä se ollut käytettyjen osastolla...Joo eihän se wolffie mikään hevikirves varsinaisesti ole, mutta kyllä niistä mikeistä mielestäni lähti sitä hönkää melko sopivasti. Kirkkaita olivat soundiltaan myös...
Crossroad
07.10.2005 17:38:01 (muokattu 07.10.2005 17:38:35)
ne mikit on parasta koko kitarassa..niistä löytyy sopivasti hönkää,mutta ovat sopivasti balanssissa..mielestäni yhtä onnistunut mikki kuin seymour duncan pearly gates..missä hinnoissa on kitara-pedaalit?
Crossroad
07.10.2005 17:44:48
kun olet kaiken joskus läpi käynyt..palaat takaisin stratocasteriin..niin ne kaikki...itse olen samassa kierteessä..kai se niin on että Leo teki sen mallin kerralla kohdalleen..
reali
07.10.2005 17:48:07
Iteäkin kiinnostas vähän noi vahvistimet/pedaalit, että löytyykö sieltä mitään "made in taiwan" tuhkakuppeja.

Muuten aika hauska toi musaliikkeen taru, kun kertoo tulevansa sieltä jääkarhujen maasta, niin heti on liekinvärisen kitarat kourassa :)
Kiehtovaa.
I.S.S
07.10.2005 17:53:30 (muokattu 07.10.2005 18:10:48)
Wolffien kaula oli myös kolmikon paras mielestäni...

Voin noita pedaaleja ja vahvareita käydä tutkailemassa ja raportoida varmaan tässä viikonlopun aikana...jäänet vähän vähemmälle kun on keskittynyt noihin kitaroihin.

Ja olen samaa mieltä randyn kanssa noista stratoista (tosin vaihtelu virkistää), onneksi on yksi odottamassa kotona Suomessa.
J_Mantyla
07.10.2005 19:08:06
Kahden Wolfin omistajana (USA Standard stop tail sekä USA flame top special) tuo 1200 EUR Standardista on halpa hinta. Wolfien hinnat ovat nousseet reippaasti jenkeissä EVH-diilin sekä valmistuksen loputtua.

Puolueellinen näkökanta, mutta erinomainen skitta. Wolfin mikkejä mollaavat eivät ole todennäköisesti koskaan testanneet kyseistä luuttua. Tuo Eclipse II on kiinnostanut aina, ja pyrin tollasen pyydystämään standiin jossain vaiheessa.

Yritäpä löytää Made in Korea Kimberley EVH, EBMM Musicman-klooni. Saattaa olla siellä päin maailmaa puoli-ilmainen, ja jos Wolf & EBMM EVH miellyttää käsiä / korvia niin miellyttää myös tuo ...
Vastuunsiirrolla onnistuu käsienpesu alta aikayksikön
I.S.S
11.10.2005 10:57:35
Hello again...

Kävin viikonloppuna tsekkaamassa niitä pedaaleja ja vahvistimia. Eipä täällä kummemmin näyttänyt mitään "idän ihmeitä" olevan myynnissä. Lähinnä Maxon ja muutama muu olivat sellaisia brändejä joista en ollut aikaisemmin kuullut. Pedaalien hinnat olivat hieman huokeampia kuin Euroopassa esim. Ibanez TS-9 maksoi täällä hieman alle satasen ja Thomanilla kyseinen speddu lähtee 135 eurolla. Samalla reissulla tuli myös lunastettua pitkän aprikoinnin jälkeen ESP Eclipse II, tosin jos rahat riittävät, käyn myöhemmin ostamassa sen Peaveynkin poies, sen verran hyvältä sekin tuntui ja kuulosti.

Laitetaanpa vielä muutama kitarasafarilla kertynyt kuva näytille:

Kuva Pekingin musaliikkeestä (jossa mikään ei tietenkään ole kopio):

www.corrie.fi/users/ilkka.savolainen/sanshi.jpg

Minä ja Modern Eagle Hong Kongissa:

www.corrie.fi/users/ilkka.savolainen/moderneagle.jpg

Kuvia Taipein ATB musaliikkeestä:

www.corrie.fi/users/ilkka.savolainen/kalliitakitaroita1.jpg
www.corrie.fi/users/ilkka.savolainen/kalliitakitaroita2.jpg
www.corrie.fi/users/ilkka.savolainen/kalliitakitaroita3.jpg
www.corrie.fi/users/ilkka.savolainen/kalliitakitaroita4.jpg
www.corrie.fi/users/ilkka.savolainen/edwards1.jpg
www.corrie.fi/users/ilkka.savolainen/edwards2.jpg
www.corrie.fi/users/ilkka.savolainen/burny.jpg
www.corrie.fi/users/ilkka.savolainen/delfiini&co.jpg
www.corrie.fi/users/ilkka.savolainen/rumilukset1.jpg
www.corrie.fi/users/ilkka.savolainen/rumilukset2.jpg
www.corrie.fi/users/ilkka.savolainen/minit.jpg
www.corrie.fi/users/ilkka.savolainen/ringo.jpg
www.corrie.fi/users/ilkka.savolainen/hongying.jpg
www.corrie.fi/users/ilkka.savolainen/pedaaleja1.jpg
www.corrie.fi/users/ilkka.savolainen/pedaaleja2.jpg
www.corrie.fi/users/ilkka.savolainen/pedaaleja3.jpg
www.corrie.fi/users/ilkka.savolainen/pedaaleja4.jpg
www.corrie.fi/users/ilkka.savolainen/pedaaleja5.jpg
www.corrie.fi/users/ilkka.savolainen/pedaaleja6.jpg

Muutama kuva ESP:stä

www.corrie.fi/users/ilkka.savolainen/esp1.jpg
www.corrie.fi/users/ilkka.savolainen/esp2.jpg
J_Mantyla
11.10.2005 12:08:49
Tyylikäs, ei voi kieltää !

Oikeesti, yritäpä etsiä Kimberley EVH käsiisi, et taatusti pety ...
Vastuunsiirrolla onnistuu käsienpesu alta aikayksikön
Juzzu
11.10.2005 12:37:10
Minä valkkaisin noista kaiketi Tuon Gibsonin. Miten olet ajatellut hoitaa noiden kotiutuksen, tullin ohi vaan kylmästi?

Randy vois opetalla vähän lyhyemmän lainaustavan... :P
I.S.S
11.10.2005 12:43:13 (muokattu 11.10.2005 12:43:38)
Palaan suomeen vasta ensi kesänä, joten noita tulliasioita ei ole viellä sen tarkemmin tullut mietittyä. Kait sitä vois kokeilla "No en kai minä ilman omaa kitaraani mihinkään vaihtoon olisi lähtenyt" ja vedota siihen että se on Suomesta ostettu...No se on sen ajan murhe sitten.
"Kyllä se rapulassa aamulla vitutti" -Klunssila
McNulty
11.10.2005 12:46:16
Palaan suomeen vasta ensi kesänä, joten noita tulliasioita ei ole viellä sen tarkemmin tullut mietittyä. Kait sitä vois kokeilla "No en kai minä ilman omaa kitaraani mihinkään vaihtoon olisi lähtenyt" ja vedota siihen että se on Suomesta ostettu...No se on sen ajan murhe sitten.

Eikös vuoden jälkeen saa jo tuoda autonkin veroitta? Vai mitens se ny mäni?

Jos tulli jotain epäilee, on se heidän velvollisuutensa näyttää myös toteen.
"Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something." -Plato (429-347eaa)
ostetaan tremolo-pedaali halvalla (esim. EHX Pulsar... saa olla kolhittu kunhan toimii)
LaXu
11.10.2005 14:30:08
Kiitoksia kertomuksesta, kiva kuulla vähän millaista kitaratarjonta ja soitinkauppojen palvelu on ulkomailla. Olisi kyllä moni jannu äimän käkenä täällä Suomessa, jos myyjä tyrkkäisi Custom Shop Gibsonia käteen, kun on tsekkailemassa jotain LP Standardia...

Jotenkin tuolla Aasiassa tuntuu tuo asiakaspalvelu pelaavan (joskaan japanilaiset eivät oikein englantia osaa) ihan eri tavalla kuin täällä. Ymmärretty tuo "tyytyväinen asiakas tulee toistekin ja kehuu kauppaa kavereilleenkin" strategia...
McNulty
11.10.2005 14:31:26
Jotenkin tuolla Aasiassa tuntuu tuo asiakaspalvelu pelaavan (joskaan japanilaiset eivät oikein englantia osaa) ihan eri tavalla kuin täällä. Ymmärretty tuo "tyytyväinen asiakas tulee toistekin ja kehuu kauppaa kavereilleenkin" strategia...

On siellä vissiin vähän eri tiheydellä populaakin :) Se puskaradio voi siellä oikeasti toimiakin :)
"Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something." -Plato (429-347eaa)
ostetaan tremolo-pedaali halvalla (esim. EHX Pulsar... saa olla kolhittu kunhan toimii)
starsailor
11.10.2005 14:35:46
Miten laadukkaita akustisia on Taiwanissa saatavilla? Löytyykö paikallisia merkkejä ja malleja kokopuisia, entäs Gibson ja Martin hinnat akustisissa? Taiwanissa on käsittääkseni kohtuullisen kosteaa, joten kokopuisten akustisen kanssa voi siellä tulla ongelmia.
Juzzu
11.10.2005 14:39:22
Taiwanissa on käsittääkseni kohtuullisen kosteaa, joten kokopuisten akustisen kanssa voi siellä tulla ongelmia.

Ei kai se ilmankosteuden määrä käsittääkseni niin vaikuttava tekijä ole, vaan ilmankosteuden muutokset...?
jogo3000
11.10.2005 14:41:25

Ei kai se ilmankosteuden määrä käsittääkseni niin vaikuttava tekijä ole, vaan ilmankosteuden muutokset...?

Mut jos tuo sieltä Suomeen kitaran?
I.S.S
11.10.2005 14:45:25
Tällä kitaraliikkeellä, jossa olen nyt monasti vieraillut, on oma halpisakustisten mallisto ATB (http://www.atbmusic.com/). Niiden hinnat eivät mitenkään järkyttävän kovia olleet, tosin sitä ei tullut tarkastettua, että ovatko ne kokopuuta vai ei. Yksi käytetty akustinen pisti silmään hintansa puolesta nimittäin Taylor 612C. Sen hinta oli alle 1000e, kun uutena noista pyydetään yli 3000e. Ja kyllä se ilmankosteus on täällä aivan eri luokkaa kuin Suomessa, taitaapi se täälläpäin olla jotain 70-90% normaalisti.
"Kyllä se rapulassa aamulla vitutti" -Klunssila
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)