Aihe: Telecaster vs. Stratocaster vs. Les paul
1 2 3 4
Kossu
11.10.2005 11:32:45
Tele on kitara joka jakaa mielipiteet. Perinteisen Telen soundihan on yksi helpoimmin tunnistettavista sähkökitaran soundeista - lisäksi se on keppi jota ovat soittaneet lähes kaikki ,jopa vannoutuneet Les Paul miehet Bloomfieldistä ja Pagesta Slashiin saakka.

Toisaalta totta on sekin ettei siitä aivan sitä paksuinta ja lämpimintä power-säröä löydy, menee herkästi rutinan puolelle.

Mutta vaikka minulla ei edes ole Teleä tällä hetkellä (minulla on ollut niitä kaksi lisäksi minulla oli yksi kolme vuotta lainassa - hyviä kavereita kato! ) niin silti minun pitää tunnustaa että jos maailmassa olisi vain yhden mallinen sähkökitara niin minun puolestani se saisi olla Tele.
ChuckJimiJeffThundersJohnyBoHooker
McNulty
11.10.2005 11:35:44
Tänään tiedoksi Tele-tapeille ja muille Tele-faneille (ja miksei myös U2-faneille)... Conan O'Brien U2-speciaali tuleepi tänään. Edge soittelee siinä Telellä mainoksen mukaan.
"Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something." -Plato (429-347eaa)
ostetaan tremolo-pedaali halvalla (esim. EHX Pulsar... saa olla kolhittu kunhan toimii)
kivi
11.10.2005 11:43:51

No pitäiskö sit kysyä minkä ottaisit mukaasi autiolle saarelle=)

En varmastikaan ottaisi kitaraa mukaan autiolle saarelle. Jos autiolle saarelle saisi ottaa yhden jutun, niin ennemmin Modesty Blaisen ottaisin, hän rakentaisi näppärästi vaikka laivan palmuista ja pärjäisi missä vain.

Ei vähintäkään ajatusta kuolla nälkään autiosaaren-bluesia soitellen. Jos musaa kaipaa, niin siellähän on jo Jake Nyman ja kaikki sen levyt...
:-)
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
fox
11.10.2005 12:03:25

En varmastikaan ottaisi kitaraa mukaan autiolle saarelle. Jos autiolle saarelle saisi ottaa yhden jutun, niin ennemmin Modesty Blaisen ottaisin, hän rakentaisi näppärästi vaikka laivan palmuista ja pärjäisi missä vain.

Ei vähintäkään ajatusta kuolla nälkään autiosaaren-bluesia soitellen. Jos musaa kaipaa, niin siellähän on jo Jake Nyman ja kaikki sen levyt...
:-)

Sitä paitsi Modesty ymmärtääkseni on myös visuaalisesti palkitseva. ;)
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers."
jogo3000
11.10.2005 12:34:56

Kiven lausuntoihin Telecasterista mulla ei ole lisäämistä. Äänestän Telecasteria.
Hannu H.
11.10.2005 13:00:41

Les Paul kuulostaa Les Paulilta, teet mitä hyvänsä. Sen soundi on hieno, mutta heleään poppiin se käy huonommin.

Tätä min en kyllä allekirjoita.
http://koti.mbnet.fi/hannu-h/mnet/puolitus.mp3

Sopii poppiin vallan hyvin, ja ei tuo aivan lespalta kuulosta ainakaan minun mielestäni...
Päiväduuni on vain harrastus jolla kustannetaan se oikea työ.
McNulty
11.10.2005 13:06:19
Tätä min en kyllä allekirjoita.
http://koti.mbnet.fi/hannu-h/mnet/puolitus.mp3

Sopii poppiin vallan hyvin, ja ei tuo aivan lespalta kuulosta ainakaan minun mielestäni...

komppaan... ehkä moni ei vain ole LP:tä kokeillut puolituksilla ja sit lauotaan "totuuksia" täällä :)
"Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something." -Plato (429-347eaa)
ostetaan tremolo-pedaali halvalla (esim. EHX Pulsar... saa olla kolhittu kunhan toimii)
Shaft
11.10.2005 13:18:58
komppaan... ehkä moni ei vain ole LP:tä kokeillut puolituksilla ja sit lauotaan "totuuksia" täällä :)

Eihän tuollaiset puolitukset kuulu oikeaan LP:iin.. :) Saahan niillä soundiin lisäskaalaa, mutta aika kauas Fenderin soundeista silti jäädään.
fox
11.10.2005 13:24:58

Eihän tuollaiset puolitukset kuulu oikeaan LP:iin.. :) Saahan niillä soundiin lisäskaalaa, mutta aika kauas Fenderin soundeista silti jäädään.

No niinpä, mutta kun oivoi-voivoitellaan ettei ole "tonaalisia variaatioita" LP- mallissa. Ja kun/jos ovat nostopotikoilla niinkuin hra. Sivulla, ei sitä edes huomaa.. Jos tarkkoja ollaan, niin Stratossa on vähemmän variaatioita, eihän siihen kuulu 5-asentoinen switchi.. Ja LP:hen voi laittaa myös vaiheenkäännön.. ;)
Hannu H.
11.10.2005 13:27:08 (muokattu 11.10.2005 13:28:07)

Ja LP:hen voi laittaa myös vaiheenkäännön.. ;)

Tämmönen pitäis tässä joskus nikkaroida kun saa aikaiseksi. Totesin että tallan puolitus on melko turha ominaisuus (ainakin mulle).

EDIT: Eihän tuollaiset puolitukset kuulu oikeaan LP:iin.. :)

Ja humbuckerit ei kuulu stratoihin! :)
Päiväduuni on vain harrastus jolla kustannetaan se oikea työ.
McNulty
11.10.2005 13:27:08
Eihän tuollaiset puolitukset kuulu oikeaan LP:iin.. :)

totta... mutta tuossa sanottiinkin että: "Les Paul kuulostaa Les Paulilta, teet mitä hyvänsä."

Mitä hyvänsä tekemällä voi nuo puolituksetkin asentaa. Tällöin myös LP:n soundikirjo laajenee huomattavasti. Kummallekin mikille puolitukset ja sitten vaiheenkääntö ala Jimmy Page. Riittävästi lähtee irti kyllä poppia ja funkia Lespallakin.

Saahan niillä soundiin lisäskaalaa, mutta aika kauas Fenderin soundeista silti jäädään.

Totta... johtuen kuitenkin eri valmistusmateriaaleista ja -tekniikasta, mensuurista yms... mutta kyllä hyvällä mikillä ja nippeleillä saa LePasta sen verran monipuolisen pelin ettei paremmasta väliä. Kampi jää puuttumaan mutta sekin on mahdollista jälkiasentaa LePaan :)

http://www.schaller-guitarparts.de/1227.htm
Jucciz
11.10.2005 13:33:10
Sitä paitsi oikeassa Les Paulissa on yksikelaiset saippuapalamikit eikä mitkään humbuckerit, jotka keksittiin vasta 7 vuotta Les Paulia myöhemmin! :)
kalamies#11 >-)))>
« kalusto · räpellystä »
LamaAjanElvis
11.10.2005 13:33:13
Olen saanut aina hyödynnettyä stratosta kaikkia mikkiasentoja eri musiikkilajeissa, paitsi tallan ja keskimikin väliasentoa. Nyt sillekkin löytyi oma laji: Flamenco.
Sormet lähtee soundista Suhteettomat Toverit Club#3 AKKK#4 Romantikkoitkijät#7 Ihmevalittajat#8
McNulty
11.10.2005 13:36:04
Sitä paitsi alkuperäisessä Les Paulissa on yksikelaiset saippuapalamikit eikä mitkään humbuckerit, joille haettiin patenttia vasta 7 vuotta Les Paulia myöhemmin! :)
Jucciz
11.10.2005 13:47:16
Sitä paitsi alkuperäisessä Les Paulissa on yksikelaiset saippuapalamikit eikä mitkään humbuckerit, joille haettiin patenttia vasta 7 vuotta Les Paulia myöhemmin! :)

No mut silti! ;)

Mun mielestä yhdestä kitarasta on turha yrittää saada kaikkia soundeja irti. Sama homma vahvistimien kanssa. Jos Stratocaster kuulostakin erittäin hyvältä Stratocasterilta, ei siitä uskottavaa Telecasteria, Les Paulia tai varsinkaan puoliakustista saa. Sama pätee muihinkin kitaramalleihin toki. Lähelle voidaan päästä kompromissiratkaisuilla, mutta ei monipuoliseen soundipalettiin ole muuta kunnollista ratkaisua kuin useita eri kitaroita ja vahvistimia.

Kysymykseen "Telecaster vs. Stratocaster vs. Les paul" en voi siis vastata kuin "kaikki kolme, kiitos".

Tai sitten Variax ja Flextone!
kalamies#11 >-)))>
« kalusto · räpellystä »
Shaft
11.10.2005 13:52:34
Ja humbuckerit ei kuulu stratoihin! :)

Eivät todellakaan!

Kysymykseen "Telecaster vs. Stratocaster vs. Les paul" en voi siis vastata kuin "kaikki kolme, kiitos".

Mieluiten tietysti näin. Helpompaa tietysti olisi jos osaisi päättää mistä pitää eniten ja tyytyisi siihen.. Vaikeaahan se on.
McNulty
11.10.2005 13:57:22

Kyllä... siksipä aionkin jossain vaiheessa Telemasterin hankkia. Kyllähän sellainen pitää olla jokaisella rokkarilla :)
fox
11.10.2005 14:02:33

Ai aika on lopussa, nytkö pitäisi vastata? No sanotaan sitten se 22nauhainen Strato + tallahumppari.

Kjäh, teettäkää tuommonen mikä mulla on omakuvassa ny.. 8)
Country Larry
11.10.2005 14:11:00
Jos Stratocaster kuulostakin erittäin hyvältä Stratocasterilta, ei siitä uskottavaa Telecasteria, Les Paulia tai varsinkaan puoliakustista saa.

Tässä tulee ilmeisen hyvin esiin se että nää kolme, ja ehkä vielä mainittu ES-335, on kanonisoitu aika lailla muiden mallien ylläpuolelle, ja aika harva muu kitara saa kunniaa "omasta" soundistaan, vaan niitä arvotetaan lähinnä sen mukaan kuinka lähelle ne pääsevät jotain "kolmesta suuresta".

Hieno homma kuulla Les Paul-miesten puolitus- ja vaiheenkääntövirityksistä. Onhan Lessussa lisäksi portaaton säätömahdollisuus keskiasennossa, josta periaatteessa ainakin saa aika rajattomasti eri soundeja.

Mutta ei kai kukaan yritäkään saada Lessua kuulostamaan Teleltä tai päinvastoin. Idea noissa puollituksissa ja muissa lienee soittimen omien soundimahdollisuuksien lisääminen, eikä toisten mallien apinointi.

Itse olen vain huomannut olevani aika pihalla kaverin Les Paul kädessäni. Soundissa on vaan jotenkin liikaa massaa... Ehkä tottumiskysymys. Fender-maailma tuntuu vaan tutummalta, vaikka 80-luvulla kovimmat värinät koinkin Slashin ja Joe Perryn sooloja kuunnellessani. Sitten tuli Stevie Ray mun elämään (samana päivänä kuin kuoli) ja sekoitti mun mieltymykset kokonaan. Nyt soitan Telellä...
Vaihdetaan vähän käytetty pleku toimivaan sinkkukeskiöön. Ei renkaanpotkijoille.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)