juuso a 10.10.2005 16:48:52 (muokattu 10.10.2005 16:49:21) | |
---|
Eipä taida vaikuttaa mun käyttäytymiseen. Kismittää vaan se ettei uuden sukupolven kopiosuojatuista cd-levyistä saa ilman nettiyhteyttä itselleen edes sitä huonolaatuista kopiota koneellensa. Olen näet nytkin ripannut melkein kaikki omat levyni koneelle ja kuuntelen enimmäkseen sitä kautta. V*ttu jeei!!! |
WyW 10.10.2005 17:33:09 | |
---|
http://koti.mbnet.fi/iapunen/bleh/blackani.gif |
hgr 10.10.2005 18:27:50 (muokattu 10.10.2005 18:29:45) | |
---|
Mitä tulee tietokoneiden cd-asemiin, olen aina vaan sitä mieltä, ettei niiden ole luvattukaan välttämättä lukevan muita kuin cd-rom-levyjä. Aivan taatusti cd-asemat tukevat CD-DA:ta ja monia muitakin formaatteja CD-ROMin lisäksi. En ymmärrä mikä päähänpinttymä sinulla on tästä aiheesta. Ja ilmeisestä kädettömyydestänne huolimatta tietokoneen VOI kytkeä erilliseen vahvistimeen ja ne hikiset "tietokonekaiuttimet" voi viedä vaikka kaatopaikalle. |
KeljuK 10.10.2005 21:14:48 | |
---|
Aivan taatusti cd-asemat tukevat CD-DA:ta ja monia muitakin formaatteja CD-ROMin lisäksi. En ymmärrä mikä päähänpinttymä sinulla on tästä aiheesta. Ja ilmeisestä kädettömyydestänne huolimatta tietokoneen VOI kytkeä erilliseen vahvistimeen ja ne hikiset "tietokonekaiuttimet" voi viedä vaikka kaatopaikalle. Tai tunkea siihen äänikorttiin vaikka parin tonnin Genelec:t. Kun pitäytyy tietämästä mitä voisi luulla saavansa, ei pety. |
jäykkis 10.10.2005 22:59:08 | |
---|
Aivan taatusti cd-asemat tukevat CD-DA:ta ja monia muitakin formaatteja CD-ROMin lisäksi. En ymmärrä mikä päähänpinttymä sinulla on tästä aiheesta. Kehitystä ei voi pysäyttää kieltämällä se. "Tietokoneella musiikin kuuntelu on extraa. Jos nyt käytät jotain Linuxia tai
Macia, kannattaa harkita ihan tavallisen cd-soittimen hankkimista"
- Tommi KyyrÄ - |
JPQ 11.10.2005 02:19:35 | |
---|
|
KeljuK 11.10.2005 09:19:21 | |
---|
Kehitystä ei voi pysäyttää kieltämällä se. Kuitenkin musiikintekiä/tuottajapuoli sitä kovasti yrittää. Kun pitäytyy tietämästä mitä voisi luulla saavansa, ei pety. |
Feggy 11.10.2005 09:31:41 (muokattu 11.10.2005 09:36:13) | |
---|
Tässä Anssi Kelan näkemys hänen omalta foorumiltaan: Ensinnäkin keskusteltaessa tekijänoikeuksista täytyy ymmärtää, että minun näkökulmani lauluntekijänä on hieman erilainen kuin musiikinkuluttajan. Siinä missä musiikki on peruskuluttajalleen vain yksi viihdyke muiden (esim. elokuvat, tv, kirjat) joukossa, on se minulle elinkeino. Minä teen lauluja työkseni ja perustan elämäni hyvin pitkälti sen olettamuksen varaan, että saan työstäni minulle kuuluvan palkan. Olen siksi tarvittaessa valmis nousemaan barrikadeille ja taistelemaan oikeuksieni ja elinkeinoni puolesta. Jos esim. telakka vähentää työpaikkoja ja työntekijät marssivat protestina ulos, tätä pidetään normaalina ja oikeutettuna mielenilmauksena. Mutta annas olla kun tekijänoikeuksista elantonsa saavat älähtävät oikeuksiensa ollessa uhattuna - meidät leimataan välittömästi ahneiksi paskiaisiksi. Yritämmehän rahastaa musiikilla, jonka kuuluisi tietysti olla kaikille ilmaista! Olen tutustunut lakiesitykseen ja seurannut jonkin verran sen tiimoilta raivonnutta polemiikkia (en tosin yllä mainituista linkeistä). Minusta koko keskustelussa on jotain hyvin kummallista. Ymmärtääkseni joukko ihmisiä on vetänyt herneet syvälle neniinsä koska lain tullessa voimaan he eivät enää saisi kopioida levyjä mielin määrin eivätkä myöskään purkaa levyjen kopiointisuojia? On levitelty myös täysin virheellistä tietoa siitä, ettei lakiesityksen mukaan omia levyjä saisi enää ladata mp3-soittimiin (tätähän laki ei missään nimessä kiellä). Minun on hyvin vaikea ymmärtää, että mikä tässä nyt oikeasti on ongelma? Sekö, että levyt eivät muka toimi tietokoneissa? Suomessa julkaistaan vuosittain 5000 - 8000 levyä. Näistä vain n. yhdessä prosentissa on käytössä jonkinlainen kopiosuojaus (esim. omia levyjäni ei ole suojattu). Nämäkin levyt toimivat valtaosassa laitteita. Pitää varmaankin paikkansa, että joillakin laitteilla ja joissain käyttöjärjestelmillä on ollut ongelmia, mutta kyllähän kyseessä on nyt joka tapauksessa aivan promilletason ongelma! Kannattaako tästä riehaantua? Voisin esittää esim. yllä olevien kirjoitusten laatijoille kysymyksen: koska olette viimeksi ostaneet levyn, joka ei oikeasti ole toiminut? Tai kuinka monta prosenttia levykokoelmistanne on näitä toimimattomia levyjä? Minäkin ostin vastikään iPodin ja olen viime aikoina käyttänyt paljon aikaa lataillessani siihen valittuja paloja melko mittavasta levyarsenaalistani. Toistaiseksi vastaani ei ole tullut ainoatakaan levyä, joka ei toimisi. Ja mikäli tulisi, niin on silti hyvin vaikeaa kuvitella, että ryhtyisin siksi lähettelemään tappouhkauksia musiikintekijöiden etuja valvoville tahoille (näitä on nimittäin ym. vetoomuksen jälkeen tullut - ei tosin vielä allekirjoittaneelle). Mitä varten tähän asiaan suhtaudutaan niin fanaattisesti? Jospa saman määrän energiaa voisi kanavoida vaikkapa johonkin oikeasti tärkeään ja hyödylliseen? Täytyy myös suomalaisena veronmaksajana todeta, että kyllä minua ärsyttää tietous siitä, että uusi tekijänoikeuslaki on jo kolme vuotta EU:n direktiiviä myöhässä ja Suomi on siksi joutunut heinäkuun alusta lähtien maksamaan EU:lle sakkoa 30 000 euroa/päivä. Voisin kuvitella tuolle rahalle olevan tähdellisempääkin käyttöä kuin kuluttajan oikeus purkaa kopiointisuojauksia... Mielestäni asenteissa on paljon parantamisen varaa. On erikoista, että ihmiset ovat valmiita satsaamaan suuret summat tietokoneisiin ja maksamaan operaattoreille nopeista yhteyksistä, mutta sen jälkeen sisällön pitäisikin sitten olla täysin ilmaista! Milloinkohan operaattoreilta aletaan vaatia ilmaisia yhteyksia tai laitevalmistajilta ilmaista rautaa tietoyhteiskunnan nimissä? Levytetty musiikki ei kuitenkaan ole tekijöilleen ilmaista - miksi sen pitäisi olla sitä kuluttajille? Tässä laissa ei minun mielestäni ole kyse siitä, että valtiovalta yrittäisi kohtuuttomasti kiusata kansalaisiaan tai rajoittaa jokamiehen oikeuksia. Tarkoituksena lienee osaltaan edesauttaa sitä, että esimerkiksi suomalaisilla musiikintekijöillä olisi jatkossakin mahdollisuus harjoittaa elinkeinoaan. Piratismi on valitettavasti vakava uhka kotimaiselle musiikkiteollisuudelle - lähes joka neljäs suomalaisten ostama äänite on piraatti. Siksi onkin erittäin hyvä, että uusi laki puuttuu epäkohtaan kieltämällä piraattituotteiden yksityisen maahantuonnin ja kopiosuojauksen purkamisen. Edit. tässä vielä linkki, josta löytyy koko pitkä keskustelu. http://www.anssikela.com/forum/viewtopic.php?t=1098 |
jäykkis 11.10.2005 10:00:08 | |
---|
KeljK Kuitenkin musiikintekiä/tuottajapuoli sitä kovasti yrittää. No kun niillä on semmonen businessidea... Minusta koko keskustelussa on jotain hyvin kummallista. Ymmärtääkseni joukko ihmisiä on vetänyt herneet syvälle neniinsä koska lain tullessa voimaan he eivät enää saisi kopioida levyjä mielin määrin eivätkä myöskään purkaa levyjen kopiointisuojia? On levitelty myös täysin virheellistä tietoa siitä, ettei lakiesityksen mukaan omia levyjä saisi enää ladata mp3-soittimiin (tätähän laki ei missään nimessä kiellä). Minun on hyvin vaikea ymmärtää, että mikä tässä nyt oikeasti on ongelma? Sekö, että levyt eivät muka toimi tietokoneissa? Suomessa julkaistaan vuosittain 5000 - 8000 levyä. Näistä vain n. yhdessä prosentissa on käytössä jonkinlainen kopiosuojaus (esim. omia levyjäni ei ole suojattu). Nämäkin levyt toimivat valtaosassa laitteita. Pitää varmaankin paikkansa, että joillakin laitteilla ja joissain käyttöjärjestelmillä on ollut ongelmia, mutta kyllähän kyseessä on nyt joka tapauksessa aivan promilletason ongelma! Kannattaako tästä riehaantua? Ansiokas puheenvuoro, vaikkakaan siinä ei tainnut ainakaan itselle tulla juuri mitään uutta. Esimerkiksi tässä kopiosujausasiassa voisi viitata tähän hemmoon joka tällä foorumilla kertoi ostaneensa (muistaakseni) rollareiden uuden levyn, vieneensä sen lahjaksi veljelleen 200 kilometrin päähän vain todetakseen että se ei soi velipojan soittimessa. Marginaalitapaus? Varmaan, mutta jokainen voi miettiä omalle kohdalleen miltä tuntuisi ja onko tämä nyt laitaa. _Jos_ se estäisi piraatit jne. niin asiaa voisi jollain ilveellä hiukan hyväksyä, mutta ei nyt. "Tietokoneella musiikin kuuntelu on extraa. Jos nyt käytät jotain Linuxia tai
- Tommi KyyrÄ - |
Sertzo S 11.10.2005 10:01:50 | |
---|
Plussaa tuli Ansille näkemyksistään, joihin on helppo yhtyä. Hänen musiikkinsa ei minua juurikaan kiinnosta, mutta miehellä on näköjään oikeita ajatuksia ja osaa tuoda ne hyvin julki. |
KeljuK 11.10.2005 11:38:47 (muokattu 11.10.2005 11:47:33) | |
---|
Plussaa tuli Ansille näkemyksistään, joihin on helppo yhtyä. Hänen musiikkinsa ei minua juurikaan kiinnosta, mutta miehellä on näköjään oikeita ajatuksia ja osaa tuoda ne hyvin julki. Anssille iso miinus siitä ettei hän nähtävästi ole millään tavoin pereghtynyt lakiin, ei sen seurauksiin, tuleviin kopiosuojiin- tai ylipäänsä edes siihen että onko kopiosuojilla mitään merkitystä piratismiin. Älytöntähän se on että tästä huolimatta joku noita löpinöitä pitää arvokkaina. Myöskin tuo itkeminen että "kaikkien pitäisi kait saada musiikkinsa ilmaiseksi" pistää niin vihaksi että roskiin menisi Kelan levyt jos niitä omistaisin. Näille "artisteille" ei näytä menevän päähän että ostetuista levyistä tässä huolissaan ollaan. Kyllä ne piraatit aina toimivat. Kun pitäytyy tietämästä mitä voisi luulla saavansa, ei pety. |
Feggy 11.10.2005 12:37:17 | |
---|
Älytöntähän se on että tästä huolimatta joku noita löpinöitä pitää arvokkaina. Kerropa noin pähkinänkuoressa mitä uudelta tekijänoikeuslailta haluaisit. |
Kerropa noin pähkinänkuoressa mitä uudelta oikeuslailta haluaisit. Olen sen jo kertonut monesti. Samat oikeudet käyttää _ostamiani _tuotteita kuin tähänkin asti. Kun pitäytyy tietämästä mitä voisi luulla saavansa, ei pety. |
Feggy 11.10.2005 12:55:01 | |
---|
Olen sen jo kertonut monesti. Samat oikeudet käyttää _ostamiani _tuotteita kuin tähänkin asti. Toisin sanoen: jos levyjä ei kopiosuojattaisi lainkaan, olisit tyytyväinen. Entä piratismi? |
jäykkis 11.10.2005 12:58:48 | |
---|
Kerropa noin pähkinänkuoressa mitä uudelta oikeuslailta haluaisit. Keljusta en tiedä mutta omalta osaltani: - tekijöille oikeutta ja - kuluttajalle oikeutta Kaikki muu on turhaa ja vie huomion lillukan varsiin. Käytännön ongelmana tässä näyttää olevan, että tekijät on niin sekalainen ja keskenään kilpaileva joukkio ja jolla kaiken lisäksi näyttää olevan luontainen taipumus samaistua itseään riistävään välilihakseen sen sijaan että (vaikkapa nyt) liittoutuisi niitä vastaan (vaikkapa) kuluttajan kanssa. "Tietokoneella musiikin kuuntelu on extraa. Jos nyt käytät jotain Linuxia tai
- Tommi KyyrÄ - |
KeljuK 11.10.2005 13:02:15 (muokattu 11.10.2005 13:06:12) | |
---|
Toisin sanoen: jos levyjä ei kopiosuojattaisi lainkaan, olisit tyytyväinen. Entä piratismi? Kopiosuojaukset eivät vähennä nettipiratismia. Joten ne ovat turhia. Sensijaan kopiosuojat nostavat piraattituotteiden käyttöarvon ostettujen tuotteiden yläpuolelle. Kaikki kopiosuojattu musiikki, pelit, leffat jne. ovat saatavilla netistä aivan yhtä yksinkertaisesti kuin suojaamattomatkin. Hyöty on nolla- ellei sitten hyödyksi lasketa sitä että ostettujen tuotteiden käyttö hankaloituu. Jopa USB-dongle(mekaanisesti) suojatut ohjelmat sekä nettiyhteystarkisteiset pelit(esm. HL2)ovat saatavilla täysin toimivina, ilman suojia. Ainut pitävä kopiosuoja on julkaista täysin toimimaton tuote. Se että ulkomailta hankittujen "oikeiden" piraattiäänitteiden maahantuonti kielletään, on hyvä asia aivan yksiselitteisesti. Kun pitäytyy tietämästä mitä voisi luulla saavansa, ei pety. |
firecane 11.10.2005 13:10:09 | |
---|
Toisin sanoen: jos levyjä ei kopiosuojattaisi lainkaan, olisit tyytyväinen. Entä piratismi? Eihän nuo kopiosuojaukset siihen vaikuta mitenkään. Ainakaan vähentävästi, voihan olla, että tietyissä tapauksissa "kräkätty" versio imutetaan useammin kuin jos sitä ei olisi "suojattu". Mielestäni olisi lakia tehtäessä, pitänyt enemmän keskittyä vertaisverkkoihin ja siellä liikkuvaan materiaaliin kuin kopiosuojauksiin ja kopiointiin. Parempi puut pinossa kuin sormi suutarin persiissä. |
Shaft 11.10.2005 13:11:41 | |
---|
Tässä Anssi Kelan näkemys hänen omalta foorumiltaan: Aika asenteellista ja yksipuolista kirjoittelua mieheltä, jonka levyt ovat sentään myyneet Suomessa huomattavia määriä. |
kivi 11.10.2005 13:13:35 | |
---|
Aika asenteellista ja yksipuolista kirjoittelua mieheltä, jonka levyt ovat sentään myyneet Suomessa huomattavia määriä. Erittäin asiallista tekstiä Anssilta. Bonusta laaja-alaisesta ja oikeudenmukaisesta suhtautumisesta ja kiihkottomuudesta. Hyvä, Anssi! |
Zammy 11.10.2005 13:14:04 | |
---|
KeljuK vastaan Feggy: ilmeisesti molemmat ihan samalla asialla, eli toivoen, että levynmyynti ei ainakaan laskisi, vaan päinvastoin jolloin tarjonta olisi suurempi ja tekijätkin saisivat palkkansa. Eikö? Feggy on valmiimpi joustamaan, eli ei haittaa vaikka jokunen cd sillon tällöin ei toimisi, KeljuK taas on tässä hanakampi vaatimaan omia oikeuksia. Mutta loppujen lopuksi tällaiset yksittäiset mielipiteet lienee melko turhia ja kaiken ratkaisee se mitä se suuri massa on asiasta mieltä. Eli mitä luulette, kuinka se suuri joukko, joka ostaa sen levyn tai kaksi vuodessa tulee kokemaan tämän kopiosuojausasian, varsinkin jos nuo suojaukset tulee yleistymään, niinkuin nyt näyttää. Kivihän mainitsi aiemmin, että tietokoneohjelmien kanssa kilpailutilanne on monesti epäreilu, kun kaupasta laillisesti ostetun ohjelman toimintaan saaminen voi olla hankalampaa kuin netistä kräkätyn version. Ollaanko nyt menossa samaan cd-levyjen osalta? Susikoira Roi Orbison |