Aihe: Vaikuttaako uusi tekijänoikeuslaki kulutustottumuksiisi?
1 2 3 4 57 8 9 10 1114 15 16 17 18
klobasa
10.10.2005 10:53:58
Jos omistat levyn jossa on on kopiosuojaus ja haluat siitä kopion - kopiosuojauksen murtaminen on rikos vaikka omistaisit k.o. levyn, mutta kukahan sen määrittelee mikäs se sitten on kopiosuojan murtamista? Onko se kopiosuojan murtamista, että laitan originaalin cd:n asemaan ja annan neron kopioida sen ihan tavalliseen tapaan? Eli jos ihan tavallinen poltto-ohjelma kopsaakin levyn niin muututaanko tässä sitten rikolliseksi jos tuon kopsaan vaikkei mitään purkuohjelmia tms. tarvitsekaan käyttää? Lämpimikseni testasin ja ainoa kopiosuojattu levyni kopioituisi suoraan ihan tavallisella nero+polttava asema kombolla.
mango__
10.10.2005 12:01:16 (muokattu 10.10.2005 12:07:11)
Jos omistat levyn jossa on on kopiosuojaus ja haluat siitä kopion - kopiosuojauksen murtaminen on rikos vaikka omistaisit k.o. levyn, mutta kukahan sen määrittelee mikäs se sitten on kopiosuojan murtamista? Onko se kopiosuojan murtamista, että laitan originaalin cd:n asemaan ja annan neron kopioida sen ihan tavalliseen tapaan? Eli jos ihan tavallinen poltto-ohjelma kopsaakin levyn niin muututaanko tässä sitten rikolliseksi jos tuon kopsaan vaikkei mitään purkuohjelmia tms. tarvitsekaan käyttää? Lämpimikseni testasin ja ainoa kopiosuojattu levyni kopioituisi suoraan ihan tavallisella nero+polttava asema kombolla.

Käsittääkseni uuden tekijänoikeuslain mukaan vain tehokkaan kopiosuojauksen murtaminen on laitonta. Jos Nero tai muu vastaava ohjelma siirtää levyn ongelmitta, ei kyseessä ole tehokas kopiosuojaus, jolloin sen murtaminen ei ole laitonta.
Aakoo
10.10.2005 12:42:42
Tänään oli sanomalehti Pohjalaisessa Karpelan kirjoitus koskien tekijänoikeuslakia. Olin monessa asiassa asioista samaa mieltä, mutta mä en millään jaksa uskoa 2. polven kopiosuojauksiin. Millä hlvetin ilveella cd levy voi pitää kirjaa montako kopiota siitä itsestään on otettu? Jos en ole ihan väärässä, niin ei kai cd:n lukeminen kopio-tarkoituksessa poikkea mitenkään lukemisesta kuuntelu tilanteessa?

Toisaalta jos kopiointiin tarvitaan jonkinlainen softa, niin kopiomäärien kirjanpito voi tavalla tai toisella onnistua, mutta sitoudutaanko tällöin tukemaan erään maailman rikkaimman ohjelmistoyhtiön ylivaltaa, vai jaksavatko levy-yhtiöt tuottaa softan _kaikille_ käyttiksille?

Jos joku vähän valottaisi? Vielähän kopiosuojauksen murtamisesta julkisesti puhuminen ei ole laitonta, kun laki ei ole voimassa.

Kirjoituksessa, samoin kuin näissä keskusteluissa täällä, tuli ilmi että kopiosuojauksen saa kiertää, jos suojaus estää tuotteen kuuntelun / katselun.

Oletetaan tilanne, että mulla on Linux mylly, joka toimii esim media pc:nä tms, jolla kuuntelen kaikki rok änd roll levyni. Ostan kaupasta sitä rok änd roillia ja kopiosuojauksen sisältävän levyn ja pinkaisen innoissani kotiin. Laitan "cd:n" soittimeen ( Kyllä cd -soittimeen!). Manaan itseni siniseksi, kun levy ei toistu.

Saanko tässä tilanteessa murtaa suojauksen vai joudunko ostamaan tällä kertaa sony BMG:n valmistaman soittimen jotta voin kuunnella heidän levyään.

Ensiviikolla ostan hevi metal levyn, joka on julkaistu EMI:n kautta. Juoksen taasen kotiin ja laitan levyn ensin media pc:n cd asemaan ( soittimeen ) ja prrkele, levy ei toimi. No Ei hätää, laitan sen viime lauantaina ostamaani Sony BMG:n soittimeen.. Ei stna, ei toimi siinäkään. No haetaanpas äkkiä kaupasta EMI-merkkinen cd soitin.. Se varmaan auttaa..

Seuraavalla viikolla loppui tuohi ja toisaalta ei sinne kaappiin olisi enää soittimia mahtunutkaan...
Feggy
10.10.2005 12:48:47

Saanko tässä tilanteessa murtaa suojauksen vai joudunko ostamaan tällä kertaa sony BMG:n valmistaman soittimen jotta voin kuunnella heidän levyään.

Tässä on ilmeisesti vain odotettava ennakkotapauksia...kuluttajaviraston tiedote asiasta on kuulemma tekeillä.
lxi
10.10.2005 13:00:08
Millä hlvetin ilveella cd levy voi pitää kirjaa montako kopiota siitä itsestään on otettu? Jos en ole ihan väärässä, niin ei kai cd:n lukeminen kopio-tarkoituksessa poikkea mitenkään lukemisesta kuuntelu tilanteessa?

Sepä se. Ratkaisun on oltava softapohjainen, ja siitähän riemu repeää.
The fact that no one understands you doesn't make you an artist. | kuunneltua
askomiko
10.10.2005 13:47:27
Jos olisi pakko kopioida suojattu levy niin kaiketi ihan vaan raakasti cd-mankan line outista koneeseen. Tai jos on hieno optinen liitäntä ni siitä. Eiköhän siitä selvää saa.
"I think it's not so much that you're wrong, but that you're wrong AND you're a complete idiot."
hörhö
10.10.2005 14:22:18

Sepä se. Ratkaisun on oltava softapohjainen, ja siitähän riemu repeää.

En nyt muista, minkä järjestön edustaja oli kyseessä, kun tv-haastattelua antoi mielenosoittajien edessä. Häneltä kysyttiin, että mites mäkin ja linuxin käyttäjät, jolloin vastasi, että olisi varmaankin korkea aika ostaa cd-soitin. Jaahas.

Oli muuten tuo Karpelan kirjoitus tänään Savon Sanomissakin. Ensimmäistä kertaa kuulin perustelut eta-raukeamiselle. Karpela sanoi siinä ihan suoraan, että pykälä on koska eta-alueen ulkopuolelta saattaa saada tallenteita halvemmalla ja tämä ei tee hyvää euroopan markkinoille. Ihan kiva, että tuo myönnetään suoraan.
"Only sick music makes money today" -Nietzsche (1844-1900)
Aakoo
10.10.2005 14:30:58
Jos olisi pakko kopioida suojattu levy niin kaiketi ihan vaan raakasti cd-mankan line outista koneeseen. Tai jos on hieno optinen liitäntä ni siitä. Eiköhän siitä selvää saa.

Joo, onhan noita tapoja kopioida, jos haluaa, mutta se mikä mua eniten pistää tympimään on se että olen tottunut useamman vuoden ajan kopioimaan omat cd:t autosoitinta varten. Nyt kopiosuojauksien myötä näiden kopioitujen käyttömukavuus tippuu lähes vanhan c-kasetin tasolle, äänen laatu kärisi ja lisäksi kopiointi _omaan käyttöön_ vaikeutuu. Äänen laadun heikkeneminen sinäänsä ihan sama, koska auton moottorin ja renkaiden möly peittävät varmasti mahdollisesti huomattavan eron.

Jos oikeasti pystytään toteuttamaan kopiosuojaus, joka sallii omaan käyttöön kopioinnin, mutta estää piraattikopioinnin, eikä se vaikeuta mun, tai kenenkään levyjen kuuntelua cd-soittimella, tietokonella tai muulla kuuntelua varten valmistetulla laitteella, niin mä näytän peukkua ko. menetelmälle. Tosin en usko tuon yhtälön olevan mahdollinen. Tästä syystä tänne turhanpäivästä valittamistani kirjoittelen.
Feggy
10.10.2005 14:37:34

Jos oikeasti pystytään toteuttamaan kopiosuojaus, joka sallii omaan käyttöön kopioinnin, mutta estää piraattikopioinnin, eikä se vaikeuta mun, tai kenenkään levyjen kuuntelua cd-soittimella, tietokonella tai muulla kuuntelua varten valmistetulla laitteella, niin mä näytän peukkua ko. menetelmälle. Tosin en usko tuon yhtälön olevan mahdollinen. Tästä syystä tänne turhanpäivästä valittamistani kirjoittelen.

Niin. Itse asiassa on oikeastaan ihan turha spekuloida tulevista kopiosuojauksista yhtään mitään ennen kuin niitä on. Näillä näkymin laki tulee voimaan joulukuussa, joten sitä ennen niitä ei levyissä varmaankaan ole. Mitä tulee tietokoneiden cd-asemiin, olen aina vaan sitä mieltä, ettei niiden ole luvattukaan välttämättä lukevan muita kuin cd-rom-levyjä.
klobasa
10.10.2005 14:42:46
Mitä tulee tietokoneiden cd-asemiin, olen aina vaan sitä mieltä, ettei niiden ole luvattukaan välttämättä lukevan muita kuin cd-rom-levyjä.
Ja eihän nyt musaa todellakaan kuunnella tietokoneen kautta (eikä varsinkaan mp3 kihinää) vaan kunnon hifi-stereoilla ja kunnon kaiuttimista!
Zammy
10.10.2005 14:53:40
Ja eihän nyt musaa todellakaan kuunnella tietokoneen kautta (eikä varsinkaan mp3 kihinää) vaan kunnon hifi-stereoilla ja kunnon kaiuttimista!

No varmaan moni mielellään kuuntelee kunnon stereoista, mutta jos vaihtoehtona on joko kuunnella edes jostain tai olla kuuntelematta kokonaan, niin entäs sitten? Esim monelle opiskelijalle vanhemmat kustantavat tietokoneen, ihan sen takia, että se on käytännössä välttämätön koulun kannalta. Mutta kukas kustantaa ne hifit? Jos tuossa tilanteessa vaan kuittaillaan, että ostapa kuule poika cd-soitin, ennenku niitä musiikkejas kuuntelet, niin ainakin nekin rahat on poissa niistä varsinaisista cd-levyistä.

Mä istun itse 8 tuntia päivässä tietokoneella ja olisin mielelläni suurimman osan päivästä ihan hiljaa, mutta naapurihuoneessa kuunnellaan jotain niin puuduttavaa radioasemaa, että mun on pakko käytännössä peittää se omalla musalla. Koska en kuitenkaan kovinkaan kovasti voi kuunnella ja kuuntelu häiriintyy vähän väliä muutenkin, niin en koe tärkeäksi hommata parempaa äänentoistoa kuin mitä tämä tietokone + pikkukaiuttimet tarjoaa. Ja kuuntelen omia ostettuja cd-levyjä, ihan oikeutettua mun mielestä. Kotona sitten hifistellään.
Susikoira Roi Orbison
Feggy
10.10.2005 14:56:03

No varmaan moni mielellään kuuntelee kunnon stereoista, mutta jos vaihtoehtona on joko kuunnella edes jostain tai olla kuuntelematta kokonaan, niin entäs sitten? Esim monelle opiskelijalle vanhemmat kustantavat tietokoneen, ihan sen takia, että se on käytännössä välttämätön koulun kannalta. Mutta kukas kustantaa ne hifit? Jos tuossa tilanteessa vaan kuittaillaan, että ostapa kuule poika cd-soitin, ennenku niitä musiikkejas kuuntelet, niin ainakin nekin rahat on poissa niistä varsinaisista cd-levyistä.

Maailma on kova paikka. Mullakin meni koko kesä 14-vuotiaana kesätöissä, että sain ostettua levarin ja vahvistimen.
lxi
10.10.2005 14:57:34 (muokattu 10.10.2005 14:58:59)
Mitä tulee tietokoneiden cd-asemiin, olen aina vaan sitä mieltä, ettei niiden ole luvattukaan välttämättä lukevan muita kuin cd-rom-levyjä.

Mielipiteet eivät tässä asiassa vaikuta.

CD-asemasi luukussa on luultavasti tämäntyyppinen merkintä: http://www.daisy-laser.com/images/products/CD/compactdisc01.jpg . Logo on merkki siitä, että asema toimii CDDA-standardin mukaan ja soittaa CDDA-standardin (Red Book) mukaiset levyt.
Zammy
10.10.2005 15:00:01
Maailma on kova paikka. Mullakin meni koko kesä 14-vuotiaana kesätöissä, että sain ostettua levarin ja vahvistimen.

En mä sitä sano, kyllä minäkin oon rahani jo pikkupoikana stereoihin käyttäny, mutta eikös tässä olla vähän niinkuin liikkellä musantekijöiden puolesta? Kenen etu on vittuilla kuluttajalle päin naamaa, joka kuitenkin on se, joka ne levyt ostaa ja maksaa sen musisoinnin? Eikös kaikkien etu olisi, että niitä levyjä ostettaisiin mieluummin enemmän kuin vähemmän. Kuunnelkoot niitä sitten millä laitteella hyvänsä. Piratismia kun ei sillä kitketä, että yritetään hankaloittaa kopiointia. Niin pitkään kun se levy on mahdollista kuunnella, niin se onnistuu myös kopioida. Sanottu miljoona kertaa.
Susikoira Roi Orbison
KeljuK
10.10.2005 15:00:30 (muokattu 10.10.2005 15:03:31)

Itseasiassa kyllä lukevat, ja kyllä on luvattu(CDDA-merkintä). Ainoat CD:t mitä tietokone ei pysty lukemaan, on ne joissa se on _erikseen estetty_. Ei vaikuta ihan täyspäisten touhulta. Ja minä kyllä otan tuollaiset estot(tai edes yritykset) suorana vittuiluna tuotantopuolelta asiakasta kohtaan. Pitäkää "levynne".

Ei ole MP3 kihinästä tietoakaan. Emu1212 äänikortti->putkietunen->Sennheiser HD600. Mp3- pakkaus ei ole ainut tapa kuunnella musiikkia PC:n CD-soittimella.

Koko päivää kun ei ehdi istua olkkarissa AudioPhysic:n ja Velodynen toistosta nauttien.

Melkoista kiukkua on ollut "nörttifoorumeillakin". Monilla raskaan sarjan leffa/musiikkiharrastajilla (jotka oikeasti kuluttavat pitkän pennin viihdemediaan) on ollut tapana yksinkertaistaa koko mediakeskus yhteen HTPC- laitteeseen. Ostettu leffa tai levy vilahtaa koneen kautta hyllyyn arkistoon kun itse käyttömedia on kätevästi kiintolevyllä häviöttömästi pakattuna ja salamannopeasti käytettävissä.
Kun pitäytyy tietämästä mitä voisi luulla saavansa, ei pety.
Feggy
10.10.2005 15:10:54

Juu, kuten sanoin, odotetaan niitä suojauksia ja katsotaan sitten missä ne toimivat ja missä ne eivät toimi. Turha arvailla kun ei tiedä.

Tässä yksi näkökulma DVD-plaza-sivustolta:

Kaiken tekijänoikeusien alaisen materiaalin kopiomisen kriminalisointi mihin käyttöön tahansa ei ole enää yllätys. Levy-yhtiöt ja media ovat antaneet paljon köyttä kuluttajille asiassa, mutta mikään ei ole muuttunut. Eli ollaan siirrtytty kovalle linjalle, jokainen levynostaja on potentiaalinen kriminaali. Vähän jenkkilän malliin, että jokainen rättipää on mahdollinen terroristi.

Toinen mikä ajaa tätä uudistusta, on levyhtiöiden/-jakelijoiden halu saada omien MP3:en levitykseen erikoistuneiden palveluiden volyymit kasvuun. Nykyiset palvelut eivät lyö leville, vaikka muuta väitetään.

Homma on muutenkin levinnyt niin pahasti käsiin, että geekeille on aika laittaa kovat säännöt, ilman myönnytyksiä. Valitettavaa, että tähän on tultu, mutta kun tämä oli täysin odotettavissa.
Zammy
10.10.2005 15:14:14
Juu, kuten sanoin, odotetaan niitä suojauksia ja katsotaan sitten missä ne toimivat ja missä ne eivät toimi. Turha arvailla kun ei tiedä.

Tämä tosiaan on puitu miljoona kertaa, mutta yksi asia mistä voidaan olla varmoja jo nyt uusien kopiosuojauksien kohdalla: Ne eivät estä, eivätkä edes hidasta piratismia.
Susikoira Roi Orbison
KeljuK
10.10.2005 15:29:21
...levy-yhtiöt yms. lataisivat kaikkiin mahdollisiin paikkoihin netissä (siis paikkoihin jossa musiikkia ladataan) virheellisiä/viallisia tiedostoja kaikista levyistä joita markkinoille tulee....

Tuota on yritetty, en muista kenen toimesta. Joku "kakkaa nettiin" firmakin taisi olla, joka hoiti tilauksesta "likaisen työn". Ei toiminut, kuten näkyy.
Kun pitäytyy tietämästä mitä voisi luulla saavansa, ei pety.
lxi
10.10.2005 15:39:08
Tuota on yritetty, en muista kenen toimesta. Joku "kakkaa nettiin" firmakin taisi olla, joka hoiti tilauksesta "likaisen työn". Ei toiminut, kuten näkyy.

Ja siihen on hyvin yksinkertainen syy: rikotut tiedostot eivät leviä edelleen. Jos joku huomaa ladanneensa rikotun tai väärää sisältöä sisältävän tiedoston, hän luultavasti poistaa sen tilaa viemästä saman tien eikä se näin ollen pääse koskaan leviämään edelleen.

Toinen juttu on tietysti että "kaikkiin mahdollisiin paikkoihin" niitä dadaversioita ei tietenkään saa, ei edes pieneen murto-osaan, joten lähestymistavan teho ei optimaalisessakaan tilanteessa olisi juuri minkäänlainen.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)