Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Koskettimet vai midikiippari?
1 2
Sharegraw
10.10.2005 00:13:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Selailin topicceja enkä löytänyt yhtään järkevää kirjoitusta kysymykseeni liittyen..
 
Eli olen aloitteleva kosketinsoittaja ja äänittelen biisejä ihan harrastusmielessä. Tyyli on Heavy/melodic metal. Vastausta olen etsinyt kysymykseen: Tekekeekö midikiipparilla mitään? Niitä kuunneltua olen jotenkin todennut että niistä lähtee vähän liian konemainen ääni. Vielä popissa ja rapissa nuo varmaan jotenkin menee, mutta mites on raskaamman musiikin laita? Pitäisikö minun siis turvautua kunnon koskettimiin vai onko midikiipparilla mahdollista saada hyviä soundeja?
 
Olen katsonut mahdolliseksi midisynaksi tuollaista kapinetta: http://www.thomann.de/thoiw3_evolut … ys_49_usbmidikeyboard_prodinfo.html
 
Pahoittelut tietämättömyydestäni näissä asioissa.. Ja kiitokset jo etukäteen neuvoista.
 
Peace sells...But who's buying?
musamies
10.10.2005 00:27:38 (muokattu 10.10.2005 00:30:08)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli olen aloitteleva kosketinsoittaja ja äänittelen biisejä ihan harrastusmielessä. Tyyli on Heavy/melodic metal. Vastausta olen etsinyt kysymykseen: Tekekeekö midikiipparilla mitään? Niitä kuunneltua olen jotenkin todennut että niistä lähtee vähän liian konemainen ääni.
 
Eihän pelkästä midikoskettimistosta lähde mitään ääntä, vaan sillä ohjataan muuta laitetta, mistä ääni lähtee.
 
Varmaankin jonkinlainen väärinkäsitys nyt kyseessä.
 
PS: Olisin utelias tietämään mitä ihmettä tuolla tarkoitat?
 
Leikari
10.10.2005 09:10:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

"omakuvauksesi" perusteella ymmärtäisin, että itse soitat lähinnä kitaraa ja tarvitset "synasoundeja" äänityksiisi
 
kerropa vielä, että millä äänittelet - sekin vaikuttaa, että millainen hankinta kannattaisi tehdä
 
ve-1:
 
mikäli äänittelet moniraiturilla ("digitaalinen äänitystyöasema") aivan perinteisesti instrumenttien tuottamaa ääntä niin joku syntikka on silloin tarvitsemasi laite. Perusratkaisu on tavallinen syntetisaattori, jossa on koskettimet ja tuottaa itse ääntä. Syntikan valintaa esim. hevin soittoon on käsitelty monessa ketjussa, jotka taaksepäin selaamalla helposti löytyvät. Toinen ratkaisu on hankkia esittämäsi kaltainen midi-koskettimisto ja erillinen ääni-/syntikkamoduli.
 
ve-2:
 
äänittelet tietokoneen äänitys-/sekvensserisoftalla - tällöiln voit käyttää ohjelmassa mukana olevia softasyntikoita tai erikseen hankittavia syntikkaohjelmia (katso ja kysele "tietokoneet ja musiikkiohjlmat" -ryhmästä). Tässä tapauksessa riittää ehdottamasi midi-koskettimisto so. liität koskettimiston midi-out -liittimestä johdon tietokoneen midi-in -liittimeen. Soittelet sitten softasynaa, jonka "virtuaaliäänität" ohjelmaan. Halutessasi voit soittaa sekvensseriin, joka tallentaa soittotapahtumat - voit halutessasi korjata vaikkapa yksittäisiä nuotteja helposti tietokoneen näytöllä. Sekvensserin laitat sitten "soittamaan" ko. softasyntikkaa.
 
- - -
 
kertaukseksi vielä Musamiehenkin sanoma: midi-tieto ei ole ääntä vaan musiikkia koskevaa tietoa so. perusmuodossaan midin avulla välitetään tieto soitettavista nuoteista, niiden äänenkorkeudesta, kestosta sekä esim. pitchbend- ja modulation -säätimillä tehdyistä "venytyksistä" yms. - midillä voi hoitaa myös soundien vaihdot jne.
 
suosittelen kirjastosta jotain midiä käsittelevää opaskirjaa - - riittää kun katsot yleisesti miten homma toimii - digitaaliteoriat voit ohittaa
 
monien syntikoiden käyttöohjeissakin on riittävät tiedot midin ymmärtämiseksi
 
Soitetaan jamia!
musamies
10.10.2005 10:01:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä käytän midikoskettimistoa osittain budjettisyystä ja lisäksi siitä syystä, että haluan irroittaa äänet ja koskettimiston toisistaan. Näin toimien ei tarvi erilaisia tai parempia ääniä halutessaan vaihtaa koskettimistoa, vaan riittää uuden softan hommaaminen. Softan sijasta voi käyttä synamoduleita, mutta minä haluan käyttää softia parhaan hinta/äänenlaatu suhteen takia.
 
En pahemmin äänittele, vaan käytän koskettimistoa ja softia livenä kuin oikeaa pianoa tai Hammondia.
 
Leikari
10.10.2005 11:17:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Softan sijasta voi käyttä synamoduleita, mutta minä haluan käyttää softia parhaan hinta/äänenlaatu suhteen takia.
 
mä käytän syntikoita ja synamoduleita kun ne on niin komian näköisiä - kasvattaa kummasti piliä kun on 36U räkki täynnä laitteita ;-)
 
minäkään en paljoa äänittele vaan enemmänkin soitan - silloin on mukavaa kun vaan laittaa powerin päälle eikä tarvitse tietokonetta käynnistellä
 
"tavalliselle" käyttäjälle syna/synamoduli on ihan hyvä, varma ja riittävä - - vaikka musamies edustaakin (?) varmaan toista näkemystä (ei puida sitä enää pikaviesteissä ;-)
 
Soitetaan jamia!
Sharegraw
10.10.2005 12:18:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eihän pelkästä midikoskettimistosta lähde mitään ääntä, vaan sillä ohjataan muuta laitetta, mistä ääni lähtee.
 
Varmaankin jonkinlainen väärinkäsitys nyt kyseessä.
 
PS: Olisin utelias tietämään mitä ihmettä tuolla tarkoitat?

 
Ei ole minkäänlaista väärinkäsitystä. Ehkä kysymykseni oli hieman epäselvä, joten tarkennetaanpas.
 
Saako midikoskettimien välityksellä (VST-(syna?)plugarin kautta) lähtemään samankuuloista ääntä kuin perus-synasta? Jotenkin eri midikoskettimien välityksellä soitettuja biisejä kuunneltaessa on tullut todettua, että soundi on liian "epärealistinen". Vaikuttaako esim. tuo plugari siihen ääneen, onko suosikkiplugareita?
 
Tulee varmasti vieläkin väärinkäsityksiä, mutta tätä on aivan liian vaikea selittää ymmärrettävästi. Pahoittelut.
 
Kiitoksia vastauksistanne.
 
Peace sells...But who's buying?
Leikari
10.10.2005 12:29:38 (muokattu 10.10.2005 12:33:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Saako midikoskettimien välityksellä (VST-(syna?)plugarin kautta) lähtemään samankuuloista ääntä kuin perus-synasta? Jotenkin eri midikoskettimien välityksellä soitettuja biisejä kuunneltaessa on tullut todettua, että soundi on liian "epärealistinen". Vaikuttaako esim. tuo plugari siihen ääneen, onko suosikkiplugareita?
 
- kerropa esimerkkiä, että miten olet sen epärealistisuuden havainnut so. mikä syna ja mikä vst-plugarisyna?? - oletko itse soittanut vai onko ero soittajan sormissa
 
- ettei kyse olisi ollut kuuntelun erosta so. onko olleet samat kajarit, joiden kautta soitettu? esim. mikäli synaa on soitettu keyboard-vahvistimien/PA:n läpi vs. plugarisynaa 100,- euron logitech-5.1 surrondkaiutinpaketin läpi??
 
- millaisia soundeja haluat?? - plugarisynakin pitää valita oikein so. miäli haluat realistisen kuuloisia viuluja, kuoroja tms. niin samplensoittajasyna - mikäli taas aitoja synaääniä niin joku sopiva (erilaisia "tekniikoita" on) ja omaan makuun sopiva softa on silloin paras.
 
- synatorvet kuullostavat yleensä synatorvilta - kiipparilla soitettu sähkökitara ei ole kovin uskottava, vaikka soundi olisikin hyvä - - paljon vaikuttaa sekin, että kuinka hyvin soittaja osaa mukauttaa soittotyyliä esim. imitoitavan "oikean" soittimen tyyliin - - jos siis realismia haetaan
 
edit: ai niin perusjuttu: kait plugarisynan kanssa käyttämässäsi koskettimistossa on "velocity" eli lyöntivoimakkuuden tunnistus - mielummin vielä aftertouch, jonka avulla soittoon saa paljon eloa (paremmissa työasemasynissa on nuo molemmat - osaava saa niiden avulla soiton elämään aivan eri tavalla kuin pelkällä tunnottomalla lankkukoskettimistolla)
 
Soitetaan jamia!
JPQ
10.10.2005 13:24:14
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mä käytän syntikoita ja synamoduleita kun ne on niin komian näköisiä - kasvattaa kummasti piliä kun on 36U räkki täynnä laitteita ;-)
 
minäkään en paljoa äänittele vaan enemmänkin soitan - silloin on mukavaa kun vaan laittaa powerin päälle eikä tarvitse tietokonetta käynnistellä
 
"tavalliselle" käyttäjälle syna/synamoduli on ihan hyvä, varma ja riittävä - - vaikka musamies edustaakin (?) varmaan toista näkemystä (ei puida sitä enää pikaviesteissä ;-)

 
Minäkin pidän rautasynistä parhaan soundi/hinta suhteen vuoksi koska
softat kuulostaa keskenään enempi samanlaisilta.
 
musamies
10.10.2005 13:32:23 (muokattu 10.10.2005 13:33:45)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Saako midikoskettimien välityksellä (VST-(syna?)plugarin kautta) lähtemään samankuuloista ääntä kuin perus-synasta? Jotenkin eri midikoskettimien välityksellä soitettuja biisejä kuunneltaessa on tullut todettua, että soundi on liian "epärealistinen". Vaikuttaako esim. tuo plugari siihen ääneen, onko suosikkiplugareita?
 
Eiköhän helpoiten onnistu jos midikoskettimiston kytkee ohjaamaan sitä perussynaa, jossa halutut äänet. Niitähän on myös moduuleina, joissa ei ole koskettimistoa.
 
Yleensä porukka ei osta softasynia sen takia, että ne kuulostaisi perus digitaalisynalta.
 
Jos saundi on ollut liian epärealistinen, niin syynä ei luultavasti ole midikoskettimisto, vaan saundilähde.
 
Ne plugarit nimenomaan on saundilähteitä. Midikoskettimistossa ei ole saundeja lainkaan jos se on pelkkä midikoskettimisto, eikä esim. digitaalipiano tai syntikka, jossa on myös midi.
 
PS: Mulla on edelleen rautavehkeitä erikseen, jotka ei ole mitään digitaalihärveleitä.
 
Sharegraw
10.10.2005 13:35:45 (muokattu 10.10.2005 13:38:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

edit: ai niin perusjuttu: kait plugarisynan kanssa käyttämässäsi koskettimistossa on "velocity" eli lyöntivoimakkuuden tunnistus - mielummin vielä aftertouch, jonka avulla soittoon saa paljon eloa (paremmissa työasemasynissa on nuo molemmat - osaava saa niiden avulla soiton elämään aivan eri tavalla kuin pelkällä tunnottomalla lankkukoskettimistolla)
 
Kiitoksia vinkistä. Itse asiassa olen vasta hankkimassa midisynaa ja tuo lieneekin syy ketjun aloitukseen... Olen katsonut paljon kehuja (ja jonkin verran haukkuja) saanutta midisynaa m-audiolta (M-audio Keystation 49e). Se vaikuttaisi olevan hinta/laatusuhteeltaan itselleni sopivin ja tuo velocity -toiminto siitä löytyykin.
 
Eli siis kaiken kaikkiaan, mikäli ymmärsin oikein, midisynasta saa kunnon plugarisynan välityksellä aivan samankuuloisia ääniä kuin synastakin. Äänet ovat myös aiemmasta käsityksestäni poiketen "realistisia" mm. juuri tuon velocityn ansiosta.
 
Olisiko kellään hyviä esimerkkinäytteitä midisynasta? Olisi ihan mukava kunnella hieman lisää näytteitä ennen kuin lähden tuota hankkimaan...
 
Peace sells...But who's buying?
musamies
10.10.2005 13:38:32 (muokattu 10.10.2005 13:39:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli siis kaiken kaikkiaan, mikäli ymmärsin oikein, midisynasta saa kunnon plugarisynan välityksellä aivan samankuuloisia ääniä kuin synastakin. Äänet ovat myös aiemmasta käsityksestäni poiketen "realistisia" juuri tuon velocityn ansiosta.
 
Mitä tarkoitat midisynalla?
 
Suurimmassa osassa digitaalisynia on midiliitännät.
 
Midikoskettimistolla taas tarkoitetaan sellaista koskettimistoa, jossa ei itsessään ole minkäänlaista synaa.
 
Plugarisyna on tietokoneohjelmaan perustuva syntikka. Moduuli taas on laite, jonka voi laittaa esim. räkkiin.
 
Leikari
10.10.2005 13:58:12 (muokattu 10.10.2005 14:13:04)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

asia tuntuu kaipaavan yhä selvennystä - eli:
 
- erota toisistaan äänilähde (esim. syntikka) ja kontrolleri (esim. midikoskettimisto)
 
- M-audio64e tms. on vain kontrolleri / midikoskettimisto - siitä siis ei lähde ääntä itsestään. (noissa laitteissa usb-liitännässäkin kulkee midi-tietoa so. ei tarvitse erikseen midi-johtoa, mikäli kytkee usb:lla)
 
- äänilähde: esim. a) "syntikkasyntikan" syntetisaattori- eli äänilähdeosa, b) syntikka-/äänimoduli tai c) softasyna/plugarisyna
 
- mikäli koskettimistosi/kontrollerisi ei sisällä äänilähdettä sinun pitää kytkeä laite midi- tai usb -piuhalla (kumpi sopiva - riippuu toisesta laitteesta) äänilähteeseen (synamoduli .... plugarisyna...)
 
- varsinaisesti syntikoista puhuttaessa tarkoitetaan siis esim. tällaisia http://www.thomann.de/thoiw3_artikel-169139.html tai http://www.thomann.de/thoiw3_artikel-176598.html -- nuo tuottavat itse ääntä, jonka lisäksi niissä on midi-liitännät.
 
Midiliitäntä tekee mahdolliseksi esim. a) soittaa syntikan koskettimistolla erillistä syntikkamodulia/softasynaa b) välittää informaatio sekvensseriin.
 
Sekvensseriin tallennettua soittoa puolestaan saadaan kuulumaan alkuperäisenä midin välityksellä so. sekvensseri soittaa alkuperäistä (tai jotain muuta) synaa
 
.... nyt alkaa olla minulla olla rautalanka vähissä ;-)
 
edit: kytkentöjä selvittänee http://www.m-audio.com/products/en_us/Keystation49e-focus.html so. ko. sivun vasemmasta laidasta klilkkaa isommalle "connectivity" - havaitset, miten ko. midikontrollerista (valmistajan käyttämä nimitys) lähtee tietokoneeseen usb-piuha ja äänimoduliin midi-piuha. Tässä tapauksessa usb-piuhassa kulkee vain midi-tietoa.
 
Erikseen on "audio/midi - controller", joka toimii samalla äänikortin korvikkeena esim.: http://www.m-audio.com/products/en_us/Ozonic-main.html
 
Monipuolisin on esim. http://www.thomann.de/thoiw3_artikel-170651.html , jossa edellisen lisäksi on myös sisäänrakennettu syntikka, jota voi käyttää ellei ole muuta äänilähdettä käytössä
 
etsipä netistä jonkun perussynan manuali (valmistajan sivulta yleensä löytyy) - sieltä katsot miten laite liitetään eri käyttötarkoituksissa - niitä kuvia kannattaa tutkia
 
Soitetaan jamia!
Cathi777
10.10.2005 14:13:04
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tiedän, että ei liity suoranaisesti otsikkoon, mutta täällä asiasta on kuitenkin puhuttu.
 
Kysymykseni olisi seuraavanlainen: Olen siis täysi ummikko näissä midiasioissa ja siksi apua tarvinkin. Niin ja itse kysymykseen:
 
Eli itselläni on tuo Roland Rs-50 ja sitten löytyy sellainen kaapeli, joka kytketään tuonne äänikortin peliporttiin/midiporttiin. Miten saa ääneen tulemaan sen kautta tietokoneelle vai tarvitsenko jotain erillistä ohjelmaa, joka sitten tietokoneella sitä soittaa? Minkälaisia asetuksia pitäisi koneen päässä laittaa?
 
Onko jossain tarjolla sitten ilmaisia softasynia ja voiko niitä soittaa tämän oman soittimeni kautta vai onko kyseessä sellaiset joita soitetaan ainoastaan tietokoneen näppäimistöllä?
 
Only pop music can break my heart...
Leikari
10.10.2005 14:18:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli itselläni on tuo Roland Rs-50 ja sitten löytyy sellainen kaapeli, joka kytketään tuonne äänikortin peliporttiin/midiporttiin. Miten saa ääneen tulemaan sen kautta tietokoneelle vai tarvitsenko jotain erillistä ohjelmaa, joka sitten tietokoneella sitä soittaa? Minkälaisia asetuksia pitäisi koneen päässä laittaa?
 
Onko jossain tarjolla sitten ilmaisia softasynia ja voiko niitä soittaa tämän oman soittimeni kautta vai onko kyseessä sellaiset joita soitetaan ainoastaan tietokoneen näppäimistöllä?

 
syntikkasi ääni ei mene midijohtoa pitkin mitenkään tietokoneelle
 
äänen saat menemään (esim. halutessasi äänittää) synan "output"-liitännästä johdolla tietokoneen äänikortin "input" tms. liitäntään
 
kytkemällä synan ja tietokoneen midijohdolla voi käyttää syntikan koskettimistoa tietokoneessa olevan virtuaali- /softa- /plugarisynan soittoon. Synaohjelmia on netissä vaikka kuinka ilmaiseksi sekä kokeiluversioina. Kysele lisää "tietokoneet ja musiikkohjelmat" osasta (selaa ja hae ensin vanhoja kirjoituksia)
 
Soitetaan jamia!
Leikari
10.10.2005 15:04:31 (muokattu 10.10.2005 15:07:51)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

perus-midiliitännät selostetaan esim. tuolla s. 27 alkaen (kiinteällä yhteydellä latautuu nopeasti - modemilla ei kannata vinguttaa)
 
http://www.alesis.com/downloads/manuals/QS62_QS82_Manual.pdf
 
kouluenglannillakin taittuu ensisilmäyksellä varsin kattava tietopaketti midistä:
 
http://music.northwestern.edu/links/projects/midi/pages/whatmidi.html
 
perusjutut kontrollereista:
http://music.northwestern.edu/links/projects/midi/pages/midicntr.html
 
tämä myös: http://music.northwestern.edu/links/projects/midi/pages/midicnct.html
 
hyödyllistä laitteistokokoonpanoa varten:
http://music.northwestern.edu/links/projects/midi/pages/midichmd.html
 
eiköhän tuolla lukupaketilla jo pärjää
 
suomalaisia opuksia löytyy kirjastosta - asia selviää sieltäkin - kaikki Hexa- ja binääriasiat kannattaa ohittaa.... ;-)
 
Soitetaan jamia!
Sharegraw
10.10.2005 16:57:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä tarkoitat midisynalla?
 
Olen koko ajan tarkoittanut midikoskettimistoa (eli midikontrolleria). Pahoittelut näistä kaikista sekaannuksista.
 
Peace sells...But who's buying?
Leikari
10.10.2005 17:14:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen koko ajan tarkoittanut midikoskettimistoa (eli midikontrolleria). Pahoittelut näistä kaikista sekaannuksista.
 
etsi/kysy sieltä tietokone-musiikkiohjelmat ryhmästä itsellesi sopivaa softa/plugarisynaa - - muutaman sivun vanhoja aihetia selaamalla voi jo löytyäkin
 
olennaista on, että kuten syntikoissa niin myös softasynissa on eri tyyppisiin käyttötarkoituksiin paremmin/huonommin sopivia
 
joku analogimallintava ei toimi realistisia soundeja hakevalle jne...
 
Soitetaan jamia!
kuriken
13.10.2005 07:30:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse myös ajattelin ostaa tuon Keystation 49:n. Nauhoittelen pääasiassa kitaraa mutta olisi kiva laittaa syna ääniä myös samaan soppaan. Rahaa on todella niukasti käytettävissä niin taidan hankkia tämän. Jos jollain on kokemuksia keystation + Linux käyttöjärjestelmä niin kertokaa ihmeessä. Mitä ohjelmaa käytit jne.
 
RottenBeer
15.05.2012 21:18:30 (muokattu 15.05.2012 21:20:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vanha ketju joo...
 
Elikkäs olen ajatellut hommata joko midikiipparin tai koskettimiston. Tarkoituksena olisi käyttää kyseistä värkkiä pianonsoiton opiskeluun/nuotinluvun parantamiseen/säveltämiseen jne.
 
Alan vahvasti olla sitä mieltä, että midikiippari (esim. halpa M-Audion 88 es) olisi paras valinta, sillä sävellyspuolella erinäiset VST-instrumentit(orkesterikirjastot lähinnä) ovat jatkuvassa käytössä. Eniten kiinnoistaisikin kuulla, onko midikiippareiden yhteyteen kehitelty tietokoneella pyöriviä (kohtuuhintaisia) pianonsoiton opetusohjelmia? Ja jos on, niin esimerkkejä kehiin!
 
Pääsoitin itsellä on kitara ja sen soitto on 16 vuoden jälkeen on ihan hyvällä tasolla ja sillä nuoteista soittokin onnistuu. Pianoon en ole pahemmin koskenut ja nyt sitten musiikkiprojektien kasvaessa pitäisi saada sekin hallintaan.
 
Oikea soitonopettajakin on aina tarvittaessa neuvomassa:)
 
Synastikki
16.05.2012 17:10:34
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tossa 88es on synakoskettimet eli jos haluat oikeasti pianoa soittaa niin painotetut olisi ehkä enemmän se juttu... kuitenkin kun kerta softamaailma on tuttu ja jollet tarvitse hirveämmin realtime-kontrollereita, nappuloita yms. sälää niin varmasti on ihan pätevä peli mikäli tuo synatatsi toimii siinä tarkoituksessa mihin tuota olet itsellesi kaavaillut.
 
Music is an agreeable harmony for the honor of God and the permissible delights of the soul.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «