Aihe: mac vai pc?
1 2 3 4 5
WanhaWetäjä
10.10.2005 01:46:38 (muokattu 10.10.2005 01:48:59)

Jaa-a...viikon verran oon nyt tutkaillut macmaailmaa himassa,kone on G5 2.0, täytyy sanoo että ei ainakaan vielä ole mitään suurempaa kaipuuta takas PC-osastoon!

Toki wanha peeceeni on pojalla käytössä ja itellä tarvittaessa kakkoskoneena,jäihän sinne ohjelmia,mitä en macciin tod.näk. koskaan saa,se on tietty harmi;-(

No,korvaavia osastoja toki löytyy ja tulee hankintaan,pikkuhiljaa...

Päivitin muuten PC:n uusimalla virtalähteen,sekä hiljasemmat tuulettimet sekä näytönohjaimeen että prossuun,oli jo pitkään vituttanut tuo PC:n metakka,ja prkl nyt se on melkein hiljasempi kuin mac!!Eli hitosti nuo tuulettimmet asiaa auttaa,se prossutuuletin oli melko kallis,37€...semmonen iso kuparisiili ja säädettävä tuuletin,joku Zalman tms??

No...huomenna pitäs asentaa macciin kirjotin ja skanneri,äänikortti ja Logic Pro 7.1.1 kyllä jo pelittävät komiasti,vaikka jouduin tässä vaiheessa tyytymään tuohon M-Audion 1010 LT-malliin,no se oli halvin ratkasu saada enempi kun kaks analogista kerralla sisään,ja ihan tuntuu toimivan:-)

Lievänä pettymyksenä koen tuo Guitar Pro:n...ainakaan vielä en ole löytänyt siitä esmes käyttökelpoista särösaundia ja aivan hirveät sirinät joissain saundeissa... joten Podilla vedetään edelleen...ainakin toistaseksi:-)

Mitä tulee laite/softa-asennuksiin,ainakin äänikortti ja Logic asentuivat hiton sujuvasti,eli tässä macci vie kyllä selkeesti voiton, saas nähä sitten tuo kirjoitin ja skanneri,ainakin skannerissa oli jotain korjauspäivityksiä ja patcheja,jotka piti melko monimutkasesti asentaa ja hakea,katotaan kuis macin käy;-)
humppa on kaunista ja haitari vuotaa..
WanhaWetäjä
11.10.2005 21:26:03

Kirjoittimilla ja skannereilla sun tapauksessa on varmaan omat ajurit. Hyvin tosin toimi mulla epsonin monitoimikone lyömällä vaan piuhat kiinni ja valitsemalla tulostinvalikosta tulostimen mallin. Skannasikin, jopa.

Joo...mullakin molemmat laitteet löytyivät heti(myös Epsoneita),mutta kaikkia skannerin toimintoja en ole vielä saanut toimiin(scan to web/copy/mail/jne)...
cubasisti
11.10.2005 23:16:28
Mulla on PC ja Windows XP, ja tota muutaman vuoden ikäistä LaserJet 1100A:n printteri-skanneria ei saa toimimaan kuin printterinä. Skanneripuoli toimii vain Windows 2000:ssa. Onpas hienoa.
Kassu
12.10.2005 16:14:30
Joo...mullakin molemmat laitteet löytyivät heti(myös Epsoneita),mutta kaikkia skannerin toimintoja en ole vielä saanut toimiin(scan to web/copy/mail/jne)...

Jep, tarttevat varmaan sitte ajurit jos et ole asentanut.
Meillä on myös yksi vanha epsonin tulostin täällä. Varmaan ekoja, joissa oli USB.
Heittämällä sekin toimi, mut en saanut pelaamaan mitenkään eri tulostusohjelmia (paksu paperi jne) kun ajureita ei ollut olemassa. OS X:ää kun ei sillon vielä ollut. Classic-ajurit kyllä on, mutta ei niistä hyötyä oo mulle :)
Ihme kun Epson ei ole tehnyt jälkeenpäin OS X ajureita.
t-bonez
16.10.2005 21:13:29

miten pitkälle garagebandin ominaisuudet riittää, ei olis oikein rahaa ligcin ohjelmistoon..
t-bonez
16.10.2005 21:16:46

..siis logic..:)
Kassu
16.10.2005 21:58:27
miten pitkälle garagebandin ominaisuudet riittää, ei olis oikein rahaa ligcin ohjelmistoon..

Kyllähän sillä vaikka mitä kivaa voi vääntää :)
Kassu
16.10.2005 21:58:58
Tilasin tänään muuten Applestoresta Airport Extreme -modeemin! Jee!
Mikael
28.10.2005 13:28:53

Monesti tullu mietittyä että mikähän "säätäminen" on niin ylivoimasta ja vaativaa että sen takia maciin kannattaa siirtyä. Ainoa säätäminen mihin törmännyt on vain asetusten yms määrittely. Sehän on helpompaa ku tekstinkäsittely tekstinkäsittelyohjelmalla. Ainoa asia minkä takia mäkin voisin ostaa on muotoilu ja ulkonäkö. Muut seikat on sivuasioita, koska eivät ole ns järkiperusteita.

Onhan se säätmistä kun joutuu töpselin laittamaan seinään ja painamaan virtanappulaa ja laittamaan monitorin päälle. Noin yksinkertasesta säätämisestä mun mielestä kyse kun puhutaan siitä säätämisestä pc:llä :), ei todellakaan mitään ylivoimasta saatikka vaikeaa kenellekkään.

http://muusikoiden.net/keskustelu/p … ?c=33&t=106613&o=0&co=0
"melkein puoliammattilainen"
superfly
28.10.2005 14:43:19
Vanha PC räjähti eilen. Kirjaimellisesti. Virtalähde syttyi palamaan :) Nyt olis hyvä paikka mennä ostamaan Mäkkiä....
"Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines." -David Brent
Kassu
28.10.2005 18:23:44
Vanha PC räjähti eilen. Kirjaimellisesti. Virtalähde syttyi palamaan :) Nyt olis hyvä paikka mennä ostamaan Mäkkiä....

Älä mene mihinkään, tilaa Apple Storesta. Ei toimituskuluja, todella nopea toimitus ja halvimmat hinnat. Tuovat vehkeen ovellesi.

Just tilasin ton tukiaseman sieltä, sunnuntaina tilasin ja tiistaina aamupäivällä jo selailin mnettiä sillä.
WanhaWetäjä
28.10.2005 22:15:52 (muokattu 28.10.2005 22:17:10)

Mulla on nyt ollu n. kuukauden mac...ja ihan samat asennusosastot macissakin on ajureineen,tämän totesin esmes skannerin ja tulostimen kaa,ja edelleenkään en osaa niitä käyttää niin sujuvasti kuin pc:llä koska ohjelmista puuttuu tiettyjä juttuja mm. skannerista "smart panel"joka oli kätsy kun siihen tottu.

Ja jotain häikkää tuntuu olevan edelleen musapuolellakin,eli joko äänikortista/liian vähäisestä muistista(2Gi??!!),prosessoritehoista(2Gi!!??)johtuen Logic ei pyöri tyydyttävästi,esmes yhessä testibiisissä on vain pari raitaa audioo ja 4 raitaa softasynia ja läjä plugareita,silti äänessä on ajoittaista ritinää tai kone kompastelee ja herjaa liian hitaasta levystä tai prosessorin ylikuormasta???Ja tuo tapahtuu ihan satunnaisesti,joskus heti,kun Logicin avaa,joskus ei ollenkaan...no toki jos tinkii larenssista niin homma toimii,mutta ei voi soittaa kitaraa...

Tosin tuo CPU-mittari ei nouse lähellekkään puoltaväliä,että siinä mielessä metka juttu!

Ja skypea en saa toimiin sitten millään,pitäs varmaan reitittää koneen oman äänipiirin kautta?

Että kyllä tää vaatii opiskelua,toki perusjutut löyty heti,ja näkyy macciin saavan aika paljon ilmaistakin osastoa,mm "open office"löytyy,pitää varmaan testata tota!
Kassu
28.10.2005 22:40:59
Mulla on nyt ollu n. kuukauden mac...ja ihan samat asennusosastot macissakin on ajureineen,tämän totesin esmes skannerin ja tulostimen kaa,ja edelleenkään en osaa niitä käyttää niin sujuvasti kuin pc:llä koska ohjelmista puuttuu tiettyjä juttuja mm. skannerista "smart panel"joka oli kätsy kun siihen tottu.

Ja jotain häikkää tuntuu olevan edelleen musapuolellakin,eli joko äänikortista/liian vähäisestä muistista(2Gi??!!),prosessoritehoista(2Gi!!??)johtuen Logic ei pyöri tyydyttävästi,esmes yhessä testibiisissä on vain pari raitaa audioo ja 4 raitaa softasynia ja läjä plugareita,silti äänessä on ajoittaista ritinää tai kone kompastelee ja herjaa liian hitaasta levystä tai prosessorin ylikuormasta???Ja tuo tapahtuu ihan satunnaisesti,joskus heti,kun Logicin avaa,joskus ei ollenkaan...no toki jos tinkii larenssista niin homma toimii,mutta ei voi soittaa kitaraa...

Tosin tuo CPU-mittari ei nouse lähellekkään puoltaväliä,että siinä mielessä metka juttu!

Ja skypea en saa toimiin sitten millään,pitäs varmaan reitittää koneen oman äänipiirin kautta?

Että kyllä tää vaatii opiskelua,toki perusjutut löyty heti,ja näkyy macciin saavan aika paljon ilmaistakin osastoa,mm "open office"löytyy,pitää varmaan testata tota!

En tajua. Aja ihmeessä käyttislevyllä oleva systeemin testausjuttu läpi. Jos olisi vaikka viallista rautaa kuitenkin.
WanhaWetäjä
29.10.2005 00:41:25 (muokattu 29.10.2005 03:36:41)

En tajua. Aja ihmeessä käyttislevyllä oleva systeemin testausjuttu läpi. Jos olisi vaikka viallista rautaa kuitenkin.

Mulla ois kyllä himassa toinen kortti,mutta täytyypä tuo systeemin testaus koittaa enstex!

Toi macci oli niin witun kallis,että ei jäänyt varmasti toimivaan RME:n korttiin enää hintaa,mutta tarkotus olis sellanen investoida lähitulevaisuudessa:-)

Toisaalta mulla on pc:ssa M-Audion kortti toiminut pari vuotta moitteetta,toisaalta taas tää nyt ostamani 1010 LT on jotenkin alusta asti kuulostanut huonommalta kuin tuo 2496-peruskortti,liekö vaan korva tottunut...
WanhaWetäjä
31.10.2005 14:18:50

Mulla ois kyllä himassa toinen kortti,mutta täytyypä tuo systeemin testaus koittaa enstex!

Toi macci oli niin witun kallis,että ei jäänyt varmasti toimivaan RME:n korttiin enää hintaa,mutta tarkotus olis sellanen investoida lähitulevaisuudessa:-)

Toisaalta mulla on pc:ssa M-Audion kortti toiminut pari vuotta moitteetta,toisaalta taas tää nyt ostamani 1010 LT on jotenkin alusta asti kuulostanut huonommalta kuin tuo 2496-peruskortti,liekö vaan korva tottunut...

No niin!

Levytyökalu ilmoitti että toinen kovalevy on "vikaantumassa"eli särkyy jossain vaiheessa... otin yhteyttä jälleenmyyjään,ja huomenna saan uuden levyn,toivon mukaan kaikki ongelmat johtuivat tuosta!

Ei vaan anna kovin mairittelevaa kuvaa Seagaten levyistä,kone ollut n. kuukauden käytössä,250G Barracuda on kyseessä.Maanantaiversio,ilmeisesti ja toivottavasti;-)
Kassu
31.10.2005 15:18:50
No niin!

Levytyökalu ilmoitti että toinen kovalevy on "vikaantumassa"eli särkyy jossain vaiheessa... otin yhteyttä jälleenmyyjään,ja huomenna saan uuden levyn,toivon mukaan kaikki ongelmat johtuivat tuosta!

Ei vaan anna kovin mairittelevaa kuvaa Seagaten levyistä,kone ollut n. kuukauden käytössä,250G Barracuda on kyseessä.Maanantaiversio,ilmeisesti ja toivottavasti;-)

Nonni! Luulis että se on siitä sitten kiinni. Kerro ihmeessä kun olet saanut uuden levyn kiinni.
Pylkkänen
31.10.2005 18:17:30
Älä mene mihinkään, tilaa Apple Storesta. Ei toimituskuluja, todella nopea toimitus ja halvimmat hinnat. Tuovat vehkeen ovellesi.

Just tilasin ton tukiaseman sieltä, sunnuntaina tilasin ja tiistaina aamupäivällä jo selailin mnettiä sillä.

Allekirjoitatko oikeasti tuon Apple Storen nopean toimituasajan?! Itsellä ei kokemuksia, mutta muutamalla tutulla kyllä, eli siis aika epävarmoja nuo toimitusajat olleet! Itse ostin omani kampus datasta, sieltä sain kyllä PB:n nopsasti...

Toisaalta mulla on sinne nykyiseenkin osoitteeseen vain korttelin kävelymatka! :)
"Music Is The Best" -FZ
Kassu
31.10.2005 23:55:13
Allekirjoitatko oikeasti tuon Apple Storen nopean toimituasajan?! Itsellä ei kokemuksia, mutta muutamalla tutulla kyllä, eli siis aika epävarmoja nuo toimitusajat olleet! Itse ostin omani kampus datasta, sieltä sain kyllä PB:n nopsasti...

Toisaalta mulla on sinne nykyiseenkin osoitteeseen vain korttelin kävelymatka! :)

Allekirjoitan.
Toimitusaika tietysti riippuu paljon maksuvaihtoehdosta.
Olen tilannut putiikista kaksi kertaa, kerrataan vielä kokemukset tähän:

1. iPod Mini (Wire Transfer elikkä tilisiirto)
muistaakseni tilasin torstai-iltana, sunnutaina olivat rahat tulleet seurannan mukaan Storeen perille ja tiistaina päivällä paketti oli mulla.

2. Airport Extreme Base Station (Mastercard)
Tilasin sunnuntai-iltana ja tiistaina laite oli mulla.

Ja onhan toki myös jos kyseessä on uusi tuote, eihän niitä välttämättä ole edes niillä. Esim. kun oman iBookkini ostin kesän lopussa, sitähän ei ollut suomessakaan 2-3 viikkoon julkaisusta, Storestakaan ei olisi saanut.
WanhaWetäjä
12.11.2005 13:07:05 (muokattu 12.11.2005 15:47:02)

Nonni! Luulis että se on siitä sitten kiinni. Kerro ihmeessä kun olet saanut uuden levyn kiinni.

Jeps!

Macci oli huollossa,kone testattiin läpikotaisin,mitään vikaa ei ollut!Eli levy on ehjä.

Eivät osanneet kertoa,miksi kone ilmoitteli että varalevy on vikaantumassa...

MUTTA...oma tyhmyys ja myöskin myyjän tietämättömyys äänikortin sopimattomuudesta lienee syy kaikkeen,eli soitin M-Audion maahantuojalle ja asia varmistui:M-audion 1010Lt ja muutkin Delta-sarjan kortit eivät toimi täysin tiettyjen mac-mallien kaa;-/

Kuitenkin lootassa lukee Mac G5 yhteensopiva?

Lopputulos:erittäin asiallinen suhtautuminen musaliikkeltä;saan täyden hyvityksen kortista,pistin tilaukseen RME:n HDSP 9632-kortin,pitäs toimia!

Tohon saa sitten kätsysti lisää sisäänmenoja, jos tarvii,joko RME:n omia tai sitten se Behringerin ADAT-mötikkä:-)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)