Synth 09.10.2005 18:51:49 | |
---|
3 vuotta tullu soitettua ja nyt ku tiluissa rupee siirtymään useammille kielille ni törmäsin tämmösee ongelmaa ku pidän aina plekukättä nyrkissä, toisin ku kaikki muut pitävät kolme muuta sormea siellä kielien alapuolella. Se ongelma siinä ainakin on että ei ole minkäännäköistä koordinaatiokykyä kun useammilla kielillä menee. Ja kun kokeilin tätä oikeaoppista tyyliä ni siitä mitään tule. Varsinkin kun matalemmille kielille menee ni ei enää yletä sinne. Kertokaas kokeneemmat vinkkejä asiasta selviimiseen. |
oiva tumpeloinen 09.10.2005 19:17:46 | |
---|
3 vuotta tullu soitettua ja nyt ku tiluissa rupee siirtymään useammille kielille ni törmäsin tämmösee ongelmaa ku pidän aina plekukättä nyrkissä, toisin ku kaikki muut pitävät kolme muuta sormea siellä kielien alapuolella. Se ongelma siinä ainakin on että ei ole minkäännäköistä koordinaatiokykyä kun useammilla kielillä menee. Ja kun kokeilin tätä oikeaoppista tyyliä ni siitä mitään tule. Varsinkin kun matalemmille kielille menee ni ei enää yletä sinne. Kertokaas kokeneemmat vinkkejä asiasta selviimiseen. Ensinnäkin, mikäli oikein selityksesi ymmärsin, on sun tekniikkasi oppikirjasta katsottuna oikein. Älä siis tee sille mitään. Haluamasi tekniikka lienee string skippingiä. Ei sen oppimiseen mitään poppakonstia ole. Hitaita harjoituksia vaan pikkuhiljaa tempoa nostaen. Yksi sellainen harjoitus, jota itse käytän ja monet muutkin: -------------4---------4--------------4-----------------4--- ---------3-----------------3------3------------3------------ -----2--------------2--------------------2----------2------- -1--------------1-------------1-------------1--------------- jne.... Toista jokaista sarjaa monta kertaa käyden kaikki mahdolliset harjoitukset läpi. |
Synth 09.10.2005 19:25:31 | |
---|
Vai että mulla oikein nyt... enhän mä sitä vastaanka ole mut ku kattoo ammattilaisten videoita ni kaikilla ne sormet roikkuu siellä alhaalla... |
lvis 09.10.2005 20:19:47 | |
---|
Vai että mulla oikein nyt... enhän mä sitä vastaanka ole mut ku kattoo ammattilaisten videoita ni kaikilla ne sormet roikkuu siellä alhaalla... Tyylinsä kullakin. |
Jannipaali 09.10.2005 21:21:10 | |
---|
Ja suurin osa ammattilaisista on itseoppineita. |
Jzci 09.10.2005 21:45:17 | |
---|
|
Defactor 09.10.2005 22:28:25 | |
---|
Pidin ennen kättä nyrkissä ja nojasin sitä tallaan, mutta pienellä treenillä sain tekniikan muutettua niin, että korkeimmilta kieliltä soitettaessa pidän kättä matalampien kielien päällä ja matalilla kielillä soitettaessä nojaa käsi bodyyn. Hiukka hankala selittää. Ja sain käden siirrettyä eteenpäinkin. |
|
Hesrock 10.10.2005 14:56:26 | |
---|
Noita mitä oiva tumpeloinen pisti niin niitä jos vaan jaksaa jauhaa niin kehittys tuo koordinaatio |
Synth 10.10.2005 16:21:30 | |
---|
Pidin ennen kättä nyrkissä ja nojasin sitä tallaan, mutta pienellä treenillä sain tekniikan muutettua niin, että korkeimmilta kieliltä soitettaessa pidän kättä matalampien kielien päällä ja matalilla kielillä soitettaessä nojaa käsi bodyyn. Hiukka hankala selittää. Ja sain käden siirrettyä eteenpäinkin. niin en sitte tiiä kummas tyylis se koordinaatio ois parempi vai kuvittelenko vaa ku en oo ennen tämmösiä tiluja harotellu, tälläi nyrkin kans saa kieletki helposti vaimennettua mutta käsi hikoo vähän liikaa... |
zapster 10.10.2005 16:45:32 | |
---|
Kuulostaa melko yksipuoleiselta tekniikan käytöltä jos pidät kättä nyrkissä aina soittaessa. Itselläni löytyy käyttöä myös vapaana roikkuville sormille esim. hybrid ja fingerpicking tekniikoissa. Olen panostanut improvisaatioon eniten ja mulla tulee eri tekniikat käyttöön tilanteen mukaan, ajattelematta, suoraan selkärangasta, mutta on tässä jo tahkottukin tovi jos toinen. Soittaako Paul Gilbert samantyylisellä tekniikalla kuin sinäkin? Eipä siinä mitään väärää ole jos soitat käsi nyrkissä kunhan et jännitä kättä liikaa... Kun ihokarvasi nousevat pystyyn ja väreet lipuvat käsivarsillasi tiedät löytäneesi tutustumisen arvoista musiikkia. |
Kasperi Tervonen 10.10.2005 20:28:28 | |
---|
Eikös tuossa plektran pitämisessä olennaista ole se, miten sitä plektraa sormiensa välissä pitää eikä se, mitä plekukäden vapaat sormet tekevät. Kuten jo moneen kertaan mainittu onkin, tyylinsä kullakin, mutta eikös se "oikeaoppinen" tapaa pitää plektraa kädessä ole peukalon ja etusormen välissä, riippumatta siitä mitä plektrakäden vapaat sormet tekevät. Kyllähän monilla ammattikitaristeillakin se plektrakäsi aina välillä nyrkissä on, esim kieliä sahatessa. Luulisin, että tuon seikan murehtimisen sijaan kannattaa vaan treenata rauhassa ja hitaasti tuota tuota kieleltä toiselle pomppimista, ja alat sitten pikkuhiljaa nopeuttamaan. (jos vain kärsivällisyys riittää) Tulipa taas leikittyä jotain ihme eksperttiä :P Märkyys on kosteuden sielu. |
Perza 10.10.2005 21:25:29 | |
---|
Niin no, kattokaa miten "susi" Santana pitää plekua, musta aika häiriintyneesti. Käsi nyrkissä tai ei, kumpiki ihan yhtä hyviä ja kukin tyylillään. Turhaa |
komero 11.10.2005 12:01:40 | |
---|
- Klaus Komero - |
cr4b 11.10.2005 17:10:33 | |
---|
En usko, että sormien asento vaikuttaa koordinaatioon millään lailla. Mun kitaramaikka suositteli soittamaan sormet nyrkissä. Eiköhän syynä siihen, että niin monilla ne roikkuvat auki, ole se, että heistä niin on helpompi pitää. Se voi näyttää hienommalta. Itse soitan sormet hieman koukussa, sillai rennosti. |