Aihe: Voinko aloittaa saksofonin soiton?
1
Mysli
09.10.2005 13:56:43
Niin niin elikkä aiheesta on varmasti ollut juttua, mutta haku ei toimi ja on polttava halu päästä puhaltelemaan.

Siis olen tässä miettinyt jonkun halvan saksofonin ostoa, mutta toisaalta en tiedä olisiko minulla kunnolla aikaa siihen. Soitan nyt kitaraa ja bassoa, rumpujakin joskus mätkin.

Pääsisiköhän jossain testaamaan saksofonia? En ole koskaan saanut koittaa missään ja kyllähän sitä nyt pitää testata ennenkun lähtee jotain tilaamaan. Siis ihan vaan haluisin testata puhaltaa siihen ja kokeilla saanko minkään näköistä ääntä aikaiseksi.

Sitten: En tiedä saksofonista mitään enkä sen soittamisesta. Voisiko sitä opetella kotona jotenkin vai onko jotkut tunnit lähes pakollisia jos aikoo oppia soittamaan? Ja yleisestikkin, "kannattaako" minun aloittaa saksofonin soittaminen?

Tälläistä fonia olen katsellut tuolta thomannilta:
http://www.thomann.de/thoiw3_artikel-174532.html

Toimisiko tuo näin täysin aloittelijalle? Vai onko tuo taas niin huono, että vie täysin halun soittaa? Vai onko niin, että ensiksi kannattaa mennä johonkin tunneille, josta saa fonin lainaan tunnin ajaksi ja sitten vasta kun on päässyt kunnolla testaamaan ja vähän saanut perusasioita haltuun niin kannattaa ostaa oma saksofoni?

Niin loppuun vielä, että suositelkaas jotain hyvää musiikkia, jossa on saksofoni hienosti esillä. :)
gandar
09.10.2005 14:25:31
Ceci n'est pas une signature
steelysam
09.10.2005 15:14:22
voit toki.
Viinaa voi olla ilman hauskaakin.
isojussi
09.10.2005 15:56:17
...Niin loppuun vielä, että suositelkaas jotain hyvää musiikkia, jossa on saksofoni hienosti esillä. :)

Mikä vaan, missä on hyvä melodia.

= ei mikään nykypoprock
Opettaja opettaa ja rahaa saa, ostaa viinaa ja oksentaa.
isojussi
09.10.2005 16:53:35
Rupee soittaan barskaa - siinä on luonnetta.
Mysli
11.10.2005 15:59:52
Juu. Ongelmana on nyt oikeastaan vain se, että mistä ihmeestä saan opettajan itselleni. Asun porissa ja saksofoni tunteja saa tietääkseni vain tuolta musiikkiopistosta ja sinne nyt ei käsittääkseni voi vaan kävellä ja sanoa, että "Moi mä haluun opetel saksofonin soittamista.". Siis yksityinen kai pitäs löytää. Mistäs näitä yleensä löytyy näitä yksityisiä? Wantedista katsoin, mutta ei ollut yhtään porilaista.
isojussi
11.10.2005 17:55:45
Kyllähän moni muson opekin antaa yksityistunteja.
Blues_lad
25.10.2005 20:35:21 (muokattu 25.10.2005 20:35:52)
Ajattelin kysästä että tarviiko Blues/Jazz fonistin välttämättä osata nuotteja? Ite oon opetellu laulaan ja soittaan kitaraa ja bassoo sekä huuliharppua ilman minkäänlaista opettajaa.
Niin että voisiko sitä fonia oppia soittaan ihan noin korvakuulolta?

P.S En halua olla kuitenkaan ylimielinen.
-Alussa luulin kuolleeni mutta huomasin vain olevan lopun alkua edeltävä onnettumuus- B_L-
funkylord
25.10.2005 21:48:16

Ajattelin kysästä että tarviiko Blues/Jazz fonistin välttämättä osata nuotteja? Ite oon opetellu laulaan ja soittaan kitaraa ja bassoo sekä huuliharppua ilman minkäänlaista opettajaa.
Niin että voisiko sitä fonia oppia soittaan ihan noin korvakuulolta?

P.S En halua olla kuitenkaan ylimielinen.

hmm. Ehdottomasti tarvitsee. nyky jazz alkaa olla jo sen verran monimutkaista, ja jazzfonisti nykyään ei voi lokeroitua kovinkaan tiukasti, että sointutietämys on pakko olla melkoinen (siis jos haluat olla oikea jazzFonisti) On suuri etu, jos sinulla on korvakuuloa, että pystyt blokkailemaan juttuja, mutta siihen on vielä pitkä matka että opit tietämään miten joku tietty sointu pitää purkaa toiseen (jos käytetään nyt vertikaalista sointufunktio ajattelua. hih! alan kuulostaa megalta:)
Toki sen voit tehdä kuulemalla, mutta mahdollisuuksia on vaan niin pirusti, että se on erittäin hankalaa. korva on aina hyvä työkalu, mutta se on kuin kirves ilman vartta. Teoria kannattaa opetella.

Soundi on sellainen asia, mitä ei yksinkertaisesti saa kun tuurilla itseopiskelulla edes jonkinlaiseen kuntoon. Kannattaa ottaa ainakin muutama tunti. se on pieni sijoitus, jos vaikka käyt pari kuukautta tunteja se on max.40e/kk että kannattaa se vain opiskella tuurit ja mollit lukemaan sekä riveistä, että rivien väleistä.

tsemppiä opiskeluun.
Elämä maistuu, kun noudattaa kahta sääntöä:
1. Älä ota paineita pienistä asioista
2. Kaikki asiat ovat pieniä asioita
Blues_lad
25.10.2005 22:17:05
Kait se sitten vaan on pakko alistua kohtalon kovan kouran edessä ja opetella lukeen ne kärpäsenp***at paperilta..

Kai sitä sit muutaman tunninkin vois ottaa ettei kiinnostus lakkaa kun se oikee soundi ei löydykkään. No mut kiitoksia vinkeistä! :)
-Alussa luulin kuolleeni mutta huomasin vain olevan lopun alkua edeltävä onnettumuus- B_L-
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)