Aihe: Särö koneelta: Miten saan sen kuulumaan jo nauhoittaessa?
1
Eddie
06.10.2005 18:34:19 (muokattu 06.10.2005 18:34:58)

Olen yrittänyt tonkia, mutta en ole saanut selvyyttä asiaan. Kysynpä siis viimein.

Eli olen alkanut leikkiä GuitarSuite-plugareiden kanssa. Softana minulla on Kristal.

Ongelmana on se, että kun nauhoittaa kitara yhdistettynä line in-jackiin kajareista kuuluu vain se puhtaan kitaran ääni, eikä säröä ollenkaan.

Onko mahdollista saada kuulumaan säröä jo siinä nauhoitusvaiheessa? Soittatatsi nimittäin kärsii kun ei voi kontrolloida soittoaan täysin nauhoitustilanteessa. Live-jamittelu moodi pelittää kyllä hvyin.

Ja äänikorttina on integroitu, jos sillä nyt on mitään väliä.
"Anaalileikit. Ei huono. Miellyttää älykköjä." Meet the Feebles
MikkoPaskavasara
06.10.2005 19:32:52

Integroidusta voi tulla ongelma.

En tiedä Kristalista, mutta esim. Sonarissa voisi pistää raidan efektipooliin sen VST-pluginin, suljet äänikortin hallintaohjelmasta suoramonitoroinnin ja kytket Sonarista input echon päälle raidasta. Sillä tavalla kuulet kitaransoittosi haluamasi efektin kautta nauhoittaessa.

No sitten siihen ongelmaan integroidun kanssa.

Eli tuollaista järjestelyä käyttäessä tarvitaan mahdollisimman pieni latenssi, joka on usein aika vaikeaa saavuttaa integroidun äänikortin kanssa. Joillakin toimii Asio4All-yleisäänikorttiajuri, joillakin ei.

http://www.asio4all.com/

Toivottavasti oli apua, olen vähän väsyneellä päällä joten pahoittelen jos puhuin puutaheinää.
Sex, drugs, rock n' roll and rubber chickens!
Eddie
06.10.2005 21:57:28 (muokattu 06.10.2005 21:58:57)

Integroidusta voi tulla ongelma.

En tiedä Kristalista, mutta esim. Sonarissa voisi pistää raidan efektipooliin sen VST-pluginin, suljet äänikortin hallintaohjelmasta suoramonitoroinnin ja kytket Sonarista input echon päälle raidasta. Sillä tavalla kuulet kitaransoittosi haluamasi efektin kautta nauhoittaessa.

No sitten siihen ongelmaan integroidun kanssa.

Eli tuollaista järjestelyä käyttäessä tarvitaan mahdollisimman pieni latenssi, joka on usein aika vaikeaa saavuttaa integroidun äänikortin kanssa. Joillakin toimii Asio4All-yleisäänikorttiajuri, joillakin ei.

http://www.asio4all.com/

Toivottavasti oli apua, olen vähän väsyneellä päällä joten pahoittelen jos puhuin puutaheinää.

Kiitti neuvoista.Asio on kyllä asennettu, mutta eipä taida auttaa.

Selailin vanhoja topiceja ja kävi ilmi, että Kristalissa ei taida onnistua nauhoitus haluamallani tavalla. Tähän ois kiva saada vielä softan tuntevalta varmistus, ja vinkkejä ongelman kiertämiseen, jos se nyt ylipäätään on mahdollista.

Onko asia nyt sitten niin, että ilmaissoftilla ei tämä live-plugari-nauhoitus onnistu?
Eddie
06.10.2005 21:58:05 (muokattu 06.10.2005 21:59:15)

EDIT: söhläystä
Lennu
06.10.2005 22:42:20 (muokattu 06.10.2005 22:47:10)

Valitse Kristalin mikseristä LiveIn (siinä vasemmassa palkissa) ja sieltä sitten se sisääntulo, niin vst:t toimii reaaliaikasena.

edit: eiku kato juu ähh *kämmenellä otsaan*... juu ei mitään.
---
Lennu
06.10.2005 23:25:01

No juu, löytyi.

Eli valitset ensin toiselle raidalle äänilähteeksi jonkin muun sisääntulon (mulla Line in/mic R) ja ykkösraidalle LiveIn systeemin ja siihen Line in/mic L:n, joka siis käyttää sitä säröä monitorointiin. Tämä toinen kanava sitten nauhoittaa kuivan signaalin, jonka voi efektoida erikseen.
---
Eddie
07.10.2005 11:11:45

No juu, löytyi.

Eli valitset ensin toiselle raidalle äänilähteeksi jonkin muun sisääntulon (mulla Line in/mic R) ja ykkösraidalle LiveIn systeemin ja siihen Line in/mic L:n, joka siis käyttää sitä säröä monitorointiin. Tämä toinen kanava sitten nauhoittaa kuivan signaalin, jonka voi efektoida erikseen.

No höh, eipä pelitä mulla. Valittavana on kolme äänilähdettä: MME Realtek AC97 Audio, ASIO 1 Realtek AC97 Audio 1 ja ASIO 2 Realtek AC97 Audio 2. Ja audio outputissa ASIO, muuten ei kuulu mitään.

No joka tapauksessa, toi ASIO 1 äänilähde tuntuu olevan ainoa, joka toimii. Pistin ASIO 1:den live-iniin ja ASIO 2:den waveriin; särösaundi kuului mutta mitään ei tullut nauhalle. Kun taas muuttaa ASIO:den paikkaa säröä ei kuulu eli live-in ei pelitä, mutta narulle tarttuu soittoa. JA MME ei toiminut lainkaan.

Eli onko vika asetuksissa vaiko äänikortissa? Sulle ei Lennu vissiinkään ole mitään integroitua äänikorttia.
Lennu
07.10.2005 14:16:05

Eli onko vika asetuksissa vaiko äänikortissa? Sulle ei Lennu vissiinkään ole mitään integroitua äänikorttia.

Ei ole integroitu, SB audigy2 läppärissä.

Tarkistin. Äänilähteeksi tulee valita Mic, Line In ei toimi. Johtuen ilmeisesti siitä, että Mic työntää monosignaalia kumpaankin kanavaan. Sulla Mic antaa ilmeisesti signaalia vain vasempaan kanavaan? Tärkeetä olis saada sama signaali kumpaankin kanavaan. Silloin homma toimii.
---
Eddie
07.10.2005 15:49:58

Ei ole integroitu, SB audigy2 läppärissä.

Tarkistin. Äänilähteeksi tulee valita Mic, Line In ei toimi. Johtuen ilmeisesti siitä, että Mic työntää monosignaalia kumpaankin kanavaan. Sulla Mic antaa ilmeisesti signaalia vain vasempaan kanavaan? Tärkeetä olis saada sama signaali kumpaankin kanavaan. Silloin homma toimii.

Eli mun pitäisi siis työntää kitara mic-in:iin, eikä line-in:iin. Ymmärsinkö nyt oikein?
Eddie
07.10.2005 18:50:03

Helei, sain homman toimimaan Lennun ohjeiden mukaan eli tökkäsin mikkietusestani (joka toimii DI-boksina) piuhan mic-iniin. Lennu saa plussan, plugareilla nauhoittelu pelittää nyt mainiosti.

Tulipa mieleen myös eräs toinen asia. Koneeni integroitu äänikortti rahisee ja suhisee, joten olen ostamassa uutta äänikorttia ja olen katsellut M-Audion Delta Audiophile 2496-korttia sillä silmällä.

Kysymys kuuluukin, että miten saan homman toimimaan kyseisellä kortilla, siinä kun ei taida olla vastaavanlaista mic-in jackia, pelkästään kaksi sisäänmenoa. Pitääkö tällöin signaali jakaa kumpaankin sisäänmenoon? Jos asia on näin, mitä teen, kun mikkietusessani on vain yksi uloslähtö?

Tässä vielä ton Delta speksit siltä varalta, että tulkitsin väärin:

M-AUDIO DELTA AUDIOPHILE 2496 PCI card with 2 analog RCAI/O in 24Bit/96KHz, S/PDIF I/O, Midi In/Out, now includingsoftwarebundle , incl. adaptercable
Lennu
08.10.2005 15:39:47

Liian yksinkertaista ;)

Ostat ihan tavallisen 3,5mm - 2xrca piuhan ja adapterin siihen mikkietusen päähän. Tällöin se piuha splittaa sen monosignaalin mikkietusesta äänikortin kumpaankin sisäänmenoon.
---
Eddie
08.10.2005 20:05:41

Liian yksinkertaista ;)

Ostat ihan tavallisen 3,5mm - 2xrca piuhan ja adapterin siihen mikkietusen päähän. Tällöin se piuha splittaa sen monosignaalin mikkietusesta äänikortin kumpaankin sisäänmenoon.

Mistähän tommoisen piuhan löytää? Ja adapteri on "suurentava"?
Eddie
09.10.2005 13:48:40

Ihan mistävaan elektroniikkaliikkeestä tai tavaratalosta, missä myydään stereoita. Jep, adapteri on stereomallinen 3,5mm -> 6,3mm suurennin.

Kiitos ja kumarrus.
disarm
29.12.2005 19:47:02 (muokattu 29.12.2005 19:47:18)
Äänilähteeksi tulee valita Mic, Line In ei toimi. Johtuen ilmeisesti siitä, että Mic työntää monosignaalia kumpaankin kanavaan. Sulla Mic antaa ilmeisesti signaalia vain vasempaan kanavaan? Tärkeetä olis saada sama signaali kumpaankin kanavaan. Silloin homma toimii.

Onnistuuko tämä mitenkään Audiophile 2496 kortissa, missä on vain yksi analoginen stereosisääntulo?
Soitan kitaraa ja bassoa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)