Aihe: Seattle-ilmiö toistumassa?
1 2 3 4 5
etnopoju
09.10.2005 00:29:36

sitä paitsi, oikee grunge oli jo kaheksankytluvulla, siishaloo.
etnopoju
09.10.2005 11:01:04

Toi voi pitää paikkansa Nirvanan kohdalla, mutta kyllä esimerkiksi Pearl Jam on enemmänkin Hard Rockin ja Punkin sekoitusta.

joo, ehkä pööl tsämi, mut entäs sitten soundgarden ja vaikka aic?

oikeesti mitä helvetin yhteistä muka pearl jamilla ja nirvanallakin on? miks ne on muka molemmat grungee?
Dr. Muff
09.10.2005 12:57:07 (muokattu 09.10.2005 12:57:25)
Siis oikeesti. Jo toinen sivu menossa eikä kukaan ole vielä sanonut ettei pitäisi käyttää termiä grunge koska se on lehdistön keksimä.
Tuumasta toiseen.
Exhausted
09.10.2005 13:47:47

Grunge: 80/90-luvun taitteen seattlelaisbändit jotka soittivat edes hieman valtavirtamunahevistä poikkeavaa rokkia.
Antsa
09.10.2005 13:50:35
Siis oikeesti. Jo toinen sivu menossa eikä kukaan ole vielä sanonut ettei pitäisi käyttää termiä grunge koska se on lehdistön keksimä.

eiku mark arm keksi sen. nii.
etnopoju
09.10.2005 14:51:53

enkö mä muka siihen suuntaan jo vihjaillut?
etnopoju
09.10.2005 14:56:30 (muokattu 09.10.2005 14:58:30)

Grunge: 80/90-luvun taitteen seattlelaisbändit jotka soittivat edes hieman valtavirtamunahevistä poikkeavaa rokkia.

jos niistä jotain yhteistä haluaa löytää, niin voisi sanoa, että ne kaikki otti runsaasti vaikutteita kasari post punkista.

EDIT: älkää muuten syökö niitä vitun pakaste pitsoja, vaikka toki niillä kehitysmaita riistetäänkin. vetäsin nimittäin äsken naamariin grandiosan ja alko heti närästämään. joskus aiemmin sain palleakrampin siitä ja luulin tukehtuvani. hyi vittu.
ten
09.10.2005 15:17:50
No mun mielestä tässä on nyt vaivihkaa tapahtumassa sellainen "grungen" paluu. Kovasti nykyään tullut tollasia "post-grunge"-bändejä esille. Ainakin Suomessa. Tai ainakin kriitikot sitä musiikkia siksi nimittävät. Itse en kyllä näistä nykybändeistä hirveästi grungea löydä.
THV-klubi #44. "Mä oon kyllä semmonen ateisti, että mä tommoset jeesukset upotan!" -mohkis
Exhausted
09.10.2005 15:26:51

No mun mielestä tässä on nyt vaivihkaa tapahtumassa sellainen "grungen" paluu. Kovasti nykyään tullut tollasia "post-grunge"-bändejä esille. Ainakin Suomessa. Tai ainakin kriitikot sitä musiikkia siksi nimittävät. Itse en kyllä näistä nykybändeistä hirveästi grungea löydä.

mitä esimerkiksi? Bloodpit? Ehkä joskus muinoin oli soitossa vielä jotain jyräävyyttä, mutta pitkäsoiton kuultuani tuntui että kaikki sellainen on hävinnyt johonkin kajalin sekaan. Sama juttu vähän Day Elevenissä. Niillä on sentään ihan hyvä groove mutta ei tarpeeksi hyviä biisejä.

Oma asiansa ovat tietysti amerikan kiillotetut rokkibändit tyyliin Nickelback, Creed, Puddle of Mudd ja Three Doors Down. Joku kutsuu niitä nu-grungeksi. Itse kutsuisin lähinnä paskaksi.
miscage
09.10.2005 15:52:36
Oma asiansa ovat tietysti amerikan kiillotetut rokkibändit tyyliin Nickelback, Creed, Puddle of Mudd ja Three Doors Down. Joku kutsuu niitä nu-grungeksi. Itse kutsuisin lähinnä paskaksi.

Näin. Itse miellän kaikista eniten grungeksi mm. stoner-bändit, kuten qotsa ja el caco. Lisää grungea voi löytää mm. Mark Laneganin soolotuotannosta, ei siis musiikillisesti, mutta "ilmapiirin" puolesta.
"Fuck that. When did mediocrity and banality become a good image for your children? I want my children to listen to people who fucking rocked. I don't care if they died in puddles of their own vomit. I want someone who plays from his fucking heart."
Cherub
09.10.2005 16:07:05
eiku mark arm keksi sen. nii.

Grungea soitettiin Australiassa 80-luvun alussa. mm. Lime Spiders ja Lubricated Goat.... Mark Arm sanoi jossain vaiheessa 80-luvun lopulla että hänen bändinsä soittaa Seattlelaista Grungea.. Joten termi grunge ei ole sen enempää Mark Armin kuin lehdistönkään keksimä.
Dr. Muff
09.10.2005 16:18:35
Joten termi grunge ei ole sen enempää Mark Armin kuin lehdistönkään keksimä.

Eikä sillä olekkaan mitään väliä kuka sen on keksinyt. Mun mielestä se on ihan kurantti termi kuvaamaan Seattlemusaa 80-luvun loppupuolelta 90-luvun alkupuolelle.

Mutta aina krunke-keskustelussa esiin otettu asia.
Tuumasta toiseen.
FlatOutFucked
09.10.2005 16:41:13
Lubricated Goat....

IN THE RAW!!

Kuuntelin Death Cab for Cutielta äsken kasan kappaleita, ja jos tämä on teille uutta ja jänskää pop-musiikkia, niin puhdistaa vittu korvanne! Jos DCfC on uutta ja jänskää musaa, niin nykymusiikki ei ole muuttunut mihinkään sitten Pavementin (joka myöskään ei jaksa minua hirveästi kiinnostaa).

DCfC kuulostaa olevan juuri sellaista tavaraa, joka on tarpeeksi "erilaista" indiepennuille, mutta ei tarpeeksi hullua ja tuoretta ollakseen innovatiivista musiikkia.

Eli ei kiitos uusioseattleaallolle, jos se tätä on.

Ainoa asia mitä odotan Seattlesta on Mudhoneyn uusi levy.
It´s making me sick, I want no part of it.
Stop waving that flag.
MrQ
09.10.2005 18:07:33
Mietitäänpä grugea nyt historiallisesti hieman.

Ihan ensimmäisenä lähtökohtana tarttee ottaa Green River joka jakautui kahtia Mudhoneyksi ja Mother Love Boneksi.

Mother Love Bone oli näistä ainoa jota voidaan luonnehtia olleen tekemisisssä kasariskenen kanssa. On etnopojunkin hyvä huomata että nimenomaan postpunkyhtyeet ja new wavebändit olivat oman aikansa kapinallisia henkeen ja vereen.

Kasarimeinikihän oli nimenomaan teatteria ja äijäilyä ennen muuta. Totaalista tyyli ennen tarkoitusta- meininkiä.

Green River ja Mudhoney taas pixiesin kanssa vaikuttivat Nirvanan soittoon merkittävästi. Näistä yhtyeistä ei perinteistra tukka ja meikki- meininkiä löydä tekemälläkään.

Green River hajosi aika lailla siihen että se otti liikaa vaikutteita metallista.

Mother Lovebone taas kehittyi Pearl Jamiksi.

Loppu on historiaa ja mitä tämän jälkeen on tullut, postgrunge tms, se ei ole mitään muuta kuin levylafkojen tapa nostaa myyntiä vähemmä n katu-uskottavilla ja origenelleila yhtyeillä. Mielestäni Post Grunge on pahimpia asioita musiikkibisneksessä, ja siksi suhtaudun varauksella näihin uusiin seattleyhtyeisiin. Jos ne muistuttavat tippaakaan Creediä ja vastaavia kammotuksia, niiden olemassaolo on kaikkea muuta kuin oikeutettua.

Lisäisin vielä että termi Nu Grunge on sinäsnä harhaanjohtava että käsittääkseni vain yksi yhtye kuuluu tämän määritelmä alle, itse en ole ainakaankuullut sitä käytettävän missään mussa yhteydessä. Nimittäin kotimaisesta Rust- yhtyeestä puhuutaan.
etnopoju
09.10.2005 18:42:54

On etnopojunkin hyvä huomata että nimenomaan postpunkyhtyeet ja new wavebändit olivat oman aikansa kapinallisia henkeen ja vereen.

olenko mä jossain muuta väittänytkään? mä tykkään niistä new wave bandeistä yleensä itse asiassa enemmän, ku jostain pearl jam kurasta.
Janne F
09.10.2005 18:45:49
Olisiko tosiaankin niin että 90-luvun alun Seattle-ilmiö olisi nyt toistumassa?

Ehkä katseet kannattaisi suunnata mieluummin Glasgow'hun... ainakin lontoolaiset levypomot ovat tehneet niin.
FlatOutFucked
09.10.2005 19:12:18
Kaikkien pitäisi vain unohtaa grunge ja lopettaa siitä puhuminen...

Siinä "genressä" kun ei juurikaan uutta enää tapahdu...
It´s making me sick, I want no part of it.
Stop waving that flag.
Antsa
09.10.2005 19:22:22
Creed on parast grungee
miscage
09.10.2005 20:27:10
Kaikkien pitäisi vain unohtaa grunge ja lopettaa siitä puhuminen...

Siinä "genressä" kun ei juurikaan uutta enää tapahdu...

Totta.
"Fuck that. When did mediocrity and banality become a good image for your children? I want my children to listen to people who fucking rocked. I don't care if they died in puddles of their own vomit. I want someone who plays from his fucking heart."
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)